'Vanaf 1 januari thuiskopievergoeding voor mp3-spelers'
Mp3-spelers en harddiskrecorders worden mogelijk al per 1 januari 2007 voorzien van een thuiskopieheffing, waardoor de consument tot 25 euro per apparaat moet bijbetalen. Dat zeggen de brancheverenigingen Stobi, FIAR (consumentenelektronica) en ICT~Office (IT-, telecom-, office- en Internetbedrijven), die in een persbericht hebben laten weten dat ze Justitieminister Hirsch Ballin om tegenmaatregelen hebben gevraagd. De SONT, dat namens het ministerie de thuiskopievergoedingen coördineert en waar Stobi en FIAR zitting in hebben, zou een dergelijke heffing op korte termijn willen voorstellen. Van serieus overleg is volgens de drie geen sprake: omdat voor- en tegenstanders in het overlegorgaan er onderling niet uitkomen, zou voorzitter Henk Vonhoff van de SONT in feite eigenmachtig kunnen bepalen waarvoor en hoeveel thuiskopieheffingen geïnd gaan worden. Vonhoff zou de hardwareheffing op 20 november willen vaststellen.De ondernemersverenigingen stellen dat de minister had beloofd dat Europese harmonisatie van een dergelijke heffing zou worden afgewacht. Een heffing van enkele tientjes per apparaat zou de omzetten van hun leden flink kunnen schaden, omdat de 'weldenkende consument' zijn bestellingen voortaan in andere landen zou plaatsen, waar minder of geen heffingen voor dergelijke apparaten bestaan. Een meerderheid van de Tweede Kamer zou een heffing op mp3-spelers daarom ook afwijzen. Bovendien kan de 'onduidelijke, onrechtvaardige en oncontroleerbare' thuiskopievergoeding gedeeltelijk of zelfs helemaal overbodig worden als de mogelijkheden van drm beter worden benut, meldt de brandbrief. Verder benadrukken ze dat voormalig Justitieminister Donner eerder dit jaar had aangegeven dat er meer duidelijkheid over de financiële huishouding van de SONT moet komen. Vorig jaar leverde de thuiskopieheffing op blanco media naar schatting dertig miljoen euro op.
Bron: www.tweakers.net
En dit allemaal om een paar stichtingen in het leven te houden die hun boekhouding niet tranparant willen maken, maar wel volop geld willen innen door te stellen dat dit zogenaamd naar de artiesten gaat.
Ik begin me steeds minder schuldig te voelen over de illegale kopietjes die ik heb.
Poster: PatrickBeuken
Wat heeft een mp3-speler met thuiskopie te maken? Ik luister alleen maar zelf ingezongen nummers op m'n speler :P Ik mag met m'n eigen nummers toch doen wat ik zelf wil?
Poster: tym
erm en stel ik koop al mn muziek gewoon?
genoeg mensen die in de itunes store muziek kopen en het dan op hun gekochte ipod zetten. die mensen betalen dus voor lucht die heffing? :S:S:S
Poster: dennisv
de buma stemra spoort onderand nog minder dan de Pedo partij.
als je het officiëel gaat doen werkt het zo situatie voor 2007
- je betaalt voor het nummer in de winkel of in download vorm
- je betaalt 90 euro per jaar om die muziek tot 2500 nummers in bezit te hebben
- je moet een muziek abbonement betalen van >30 euro per maand
- als je ergens draait VB: carnaval, jaarmarkt, of iets openbaars betalen die nog eens 17% procent van hun inkomsten als vergoeding voor het draaien van muziek.
en straks dus 5x want je betaalt ook nog voor je afspeel aparatuur.
Poster: Lead
Ik denk niet dat je dit zult merken in de verkoop prijs.
De verkoopprijs zal niet veranderen. Als deze heffing er door komt komt de toeslag onderaan het factuur te staan, net als de verwijderingsbijdrage.
Maar aangezien DJ apparatuur (de Pioneers iig) in een aparte groep valt hoeft daar geen verwijderingsbijdrage voor betaald te worden, ik neem aan dat het met die heffing niet anders zal gaan...
Maar eerst nog maar zien dat hij erdoor komt.
Ik hoop het niet, hehehe, de meeste professionele merken omzeilen nu de verwijderingsbijdrage. Hopelijk werkt dat voor deze heffing ook.