Vanaf 1 januari vergoeding voor mp-spelers (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

W.i.M    posted on 06-10-2006 16:02

'Vanaf 1 januari thuiskopievergoeding voor mp3-spelers'

Mp3-spelers en harddiskrecorders worden mogelijk al per 1 januari 2007 voorzien van een thuiskopieheffing, waardoor de consument tot 25 euro per apparaat moet bijbetalen. Dat zeggen de brancheverenigingen Stobi, FIAR (consumentenelektronica) en ICT~Office (IT-, telecom-, office- en Internetbedrijven), die in een persbericht hebben laten weten dat ze Justitieminister Hirsch Ballin om tegenmaatregelen hebben gevraagd. De SONT, dat namens het ministerie de thuiskopievergoedingen coördineert en waar Stobi en FIAR zitting in hebben, zou een dergelijke heffing op korte termijn willen voorstellen. Van serieus overleg is volgens de drie geen sprake: omdat voor- en tegenstanders in het overlegorgaan er onderling niet uitkomen, zou voorzitter Henk Vonhoff van de SONT in feite eigenmachtig kunnen bepalen waarvoor en hoeveel thuiskopieheffingen geïnd gaan worden. Vonhoff zou de hardwareheffing op 20 november willen vaststellen.

Stichting de Thuiskopie (logo) De ondernemersverenigingen stellen dat de minister had beloofd dat Europese harmonisatie van een dergelijke heffing zou worden afgewacht. Een heffing van enkele tientjes per apparaat zou de omzetten van hun leden flink kunnen schaden, omdat de 'weldenkende consument' zijn bestellingen voortaan in andere landen zou plaatsen, waar minder of geen heffingen voor dergelijke apparaten bestaan. Een meerderheid van de Tweede Kamer zou een heffing op mp3-spelers daarom ook afwijzen. Bovendien kan de 'onduidelijke, onrechtvaardige en oncontroleerbare' thuiskopievergoeding gedeeltelijk of zelfs helemaal overbodig worden als de mogelijkheden van drm beter worden benut, meldt de brandbrief. Verder benadrukken ze dat voormalig Justitieminister Donner eerder dit jaar had aangegeven dat er meer duidelijkheid over de financiële huishouding van de SONT moet komen. Vorig jaar leverde de thuiskopieheffing op blanco media naar schatting dertig miljoen euro op.

Bron: www.tweakers.net

En dit allemaal om een paar stichtingen in het leven te houden die hun boekhouding niet tranparant willen maken, maar wel volop geld willen innen door te stellen dat dit zogenaamd naar de artiesten gaat.

Ik begin me steeds minder schuldig te voelen over de illegale kopietjes die ik heb.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Mod edit by W.i.M on 06-10-2006 16:07 (71%)

What do you think about Vanaf 1 januari vergoeding voor mp-spelers ??

Vote :   
greup    posted on 06-10-2006 16:10
tja, Ze maken het er niet leuker op.
Ik ben tegen illegaal downloaden, maar ik ben ook tegen de belachelijke prijzen van legaal downloaden ( en alle extra heffingen die je als discotheek, drive-in eigenaar of wat voor ondernemingsvorm dan ook moet betalen)

Dat de particulier illegaal download vind ik allang niet erg meer. Door al deze drijgende (onzin) maatregelen heeft niemand meer begrip voor deze instanties. Je betaald tegenwoordig om een cd'tje te maken dus heffingen over je hardware, brandbare cd's en een heffing van 90 euro om te mogen kopieren.
In mijn ogen is dit dus 3 dubbelop!!!

Ze moeten eens ophouden met deze onzin en duidelijk lijnen stellen met realistische prijzen.
W.i.M    posted on 06-10-2006 16:12
Ze jagen mensen alleen maar naar het buitenland waar je die achterlijk heffingen niet hebt, zie de cd's/dvd's in duitsland.

Dat zal met deze mp3-spelers ook gebeuren, zoals je nu bijna alles beter in een buurland kunt kopen omdat het gewoon voordeliger is.

En dan vinden ze het raar dat mensen geen normbesef meer hebben omdat ze alles downloaden in plaats van netjes te kopen, in mijn ogen werken ze daar zelf aan mee.
Mod edit by W.i.M on 06-10-2006 16:16 (65%)
gethigh    posted on 06-10-2006 16:23
gelukkig heb ik al een mp3 speler en die zal nog lang meegaan ook

Laidback    posted on 06-10-2006 16:26
ik wil graag 2 cdj-1000mk3s vergoed hebben..
waar kan ik het formulier in vullen Confused :P
Vibemaster-D    posted on 06-10-2006 16:28
ben ik blij dat ik net mijn CDJ's aangeschaft heb en mijn IPOD gaat hopelijk nog een tijdje mee.
W.i.M    posted on 06-10-2006 16:29
Als je dan graag wilt weten wat onder andere de buma/stemra doet met het geinde geld wat voor de artiesten bestemd is :

BUMA heeft 300 miljoen belegd en 47 miljoen verloren met beleggen.

Dus allemaal graag een mp3-spelertje na 1 januari kopen want dit willen ze natuurlijk wel gecompenseerd hebben.

Mod edit by W.i.M on 06-10-2006 16:31 (1%)
greup    posted on 06-10-2006 16:36
jup, Dat is inderdaad het verhaal wat de ronde in gaat, en nog waar is ook.
Je denk dat het geld dan "goed" terecht komt... Maar nee hoor. Een stel economische mislukkelingen gaan er mee op de beurs lopen spelen.
PatrickBeuken    posted on 06-10-2006 16:40
Wat heeft een mp3-speler met thuiskopie te maken? Ik luister alleen maar zelf ingezongen nummers op m'n speler :P Ik mag met m'n eigen nummers toch doen wat ik zelf wil?!

Overigens zouden mp3-telefoons, psp's, notebooks etc dan ook duurder gemaakt moeten worden... dat zijna llemaal mp3-afspeel apparaten.

Maarja... ik vraag me af wat voor achterlijke dr op zo'n idee komt.
W.i.M    posted on 06-10-2006 16:50
Poster: PatrickBeuken
Wat heeft een mp3-speler met thuiskopie te maken? Ik luister alleen maar zelf ingezongen nummers op m'n speler :P Ik mag met m'n eigen nummers toch doen wat ik zelf wil?

Je mag er ook mee doen wat je wilt maar zodra je een mp3-speler er voor gaat aanschaffen zul je hoe dan ook die heffing moeten betalen.

Vergelijk het met een auto aanschaffen, je krijgt alvast 20 boetes bij de aanschaf van een auto omdat met die auto toch waarschijnlijk wel 20x door rood gereden wordt want dat doen we allemaal wel eens (per ongeluk).

het tegenargument is dat downloaden van muziek legaal is en daar willen ze een compensatie voor hebben maar dat kun je niet doen door een heffing op ALLE cd's/dvd's/mp3-spelers te gooien en dan het geld nog eens laten innen door dubieuze stichtingen met een verborgen boekhouding.
Mod edit by W.i.M on 06-10-2006 16:56 (100%)
lrfist    posted on 06-10-2006 17:20
tjah de heffingen
in belgië heb je dan sabam... die hebben ook al tonnen pek over hun gehad. ze betalen 3/4 van de artiesten niet uit enzo...
en inderdaad met dergelijke taxen ga je naar het buitenland lopen.
duitsland is niet zo ver en maar 6% belasting op audio-, video-, fotografietoestellen.
gelijk even een order doorgeven zou ik zeggen Winking my eye :D
tym    posted on 06-10-2006 17:29
erm en stel ik koop al mn muziek gewoon?
genoeg mensen die in de itunes store muziek kopen en het dan op hun gekochte ipod zetten. die mensen betalen dus voor lucht die heffing? :S:S:S

W.i.M    posted on 06-10-2006 17:31
Poster: tym
erm en stel ik koop al mn muziek gewoon?
genoeg mensen die in de itunes store muziek kopen en het dan op hun gekochte ipod zetten. die mensen betalen dus voor lucht die heffing? :S:S:S

Yep, zo werkt het nu al met de cd's/dvd's.

Hou je niet van muziek en gebruik je dvd's alleen voor databackup, dat is dan jammer die heffing zal je betalen.
Mod edit by W.i.M on 06-10-2006 17:33 (9%)
PatrickBeuken    posted on 06-10-2006 18:49
Lekker beleid hier in NL he Happy, laughing
Vibemaster-D    posted on 06-10-2006 19:15
als je het officiëel gaat doen werkt het zo situatie voor 2007
- je betaalt voor het nummer in de winkel of in download vorm
- je betaalt 90 euro per jaar om die muziek tot 2500 nummers in bezit te hebben
- je moet een muziek abbonement betalen van >30 euro per maand
- als je ergens draait VB: carnaval, jaarmarkt, of iets openbaars betalen die nog eens 17% procent van hun inkomsten als vergoeding voor het draaien van muziek.

je betaalt dus voor 1 nummer uiteindelijk 4 keer. en straks dus 5x want je betaalt ook nog voor je afspeel aparatuur.

de buma stemra spoort onderand nog minder dan de Pedo partij.
Laidback    posted on 06-10-2006 19:55
Poster: dennisv

de buma stemra spoort onderand nog minder dan de Pedo partij.

waar zit hun kantoor en wie heeft er vannacht nix te doen ? ..  hahaha
Lead    posted on 07-10-2006 03:24
Deze regel klopt, maar lijkt mij een mooie oplossing toch om legaal muziek te draaien ?

als je het officiëel gaat doen werkt het zo situatie voor 2007
- je betaalt voor het nummer in de winkel of in download vorm

natuurlijk, mag de artiest ook iets verdienen ?

- je betaalt 90 euro per jaar om die muziek tot 2500 nummers in bezit te hebben

Daarmee koop je dus voor 90euro per jaar een hoge boete af, lijkt me geen slechte deal.

- je moet een muziek abbonement betalen van >30 euro per maand

Dat hoeft volgens mij niet meer, heb je hier een linkje van ??

- als je ergens draait VB: carnaval, jaarmarkt, of iets openbaars betalen die nog eens 17% procent van hun inkomsten als vergoeding voor het draaien van muziek.

Het is trouwens 7% van de gage die je betaald, maar ook van andere dingen afhankelijk. Zie de licentiecalculator. Hier heb je als artiest/DJ niets mee te maken. Dat betaal jij dus uiteindelijk niet. Natuurlijk is dit dubbelop, maar als je zelf produceerd en publiseerd ben je er blij mee, logisch ook in principe.

en straks dus 5x want je betaalt ook nog voor je afspeel aparatuur.

Ik denk niet dat je dit zult merken in de verkoop prijs.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 07-10-2006 03:34 (15%)
Jer-E    posted on 10-10-2006 09:49
ik werk zelf bij its ik heb de geruchten gehoord maar volgens my gaat het niet door anders had ik dat allang geweten
ivm verkoopmiddelen Winking my eye
''JAA je moet nu kopen want over een paar maanden moet je 25 extra betalen :P''
Thomz    posted on 10-10-2006 17:49
Dus als ik het goed begrijp gaat de prijs van onder meer de dj cdspelers stijgen? En geld dit alleen voor NL of is dit ook in B?
W.i.M    posted on 10-10-2006 18:27
Het gerucht ging dat de SONT op 1 november kwam met een verklaring dat de beruchte heffing op 1 januari in zou gaan.

Ik heb inmiddels gelezen dat de minister de heffing tegenhoud als deze toch wordt doorgedrukt want de minister wil wachten op regelgeving van de EU.

Heeft deze regering toch nog iets goeds gedaan de afgelopen jaren.
lrfist    posted on 10-10-2006 19:45
Poster: Lead
Ik denk niet dat je dit zult merken in de verkoop prijs.

Zoiets rekenen producenten gewoon door hoor. (doe economie Winking my eye ) producenten gaan niet die 25 euro betalen voor jou. is gewoon een extra kostenfactor en kostenfactoren worden integraal doorgerekend aan de klant.

wat betreft die producers... zoals ik al zei: in belgie zie je er quasi niets van door de slechte werking en verdienen de meeste artiesten gewoon pakken poen met optreden. ondertussen heeft elk boerengat al zijn festival, waar ook dj's aan bod komen Happy, laughing
Lead    posted on 10-10-2006 20:05
De verkoopprijs zal niet veranderen. Als deze heffing er door komt komt de toeslag onderaan het factuur te staan, net als de verwijderingsbijdrage.

Maar aangezien DJ apparatuur (de Pioneers iig) in een aparte groep valt hoeft daar geen verwijderingsbijdrage voor betaald te worden, ik neem aan dat het met die heffing niet anders zal gaan...

Maar eerst nog maar zien dat hij erdoor komt.
Let the BASS be louder
Jer-E    posted on 10-10-2006 20:17
neej maar ik denk wel dat je bijv bij die pio dvj's die dvd dinge wel verwijderingsbijdrage want da moe je ook betale op een portable dvd spelertje
maja we zalle zien in de toekomst :D
W.i.M    posted on 10-10-2006 20:37
De verkoopprijs zal niet veranderen. Als deze heffing er door komt komt de toeslag onderaan het factuur te staan, net als de verwijderingsbijdrage.

Maar aangezien DJ apparatuur (de Pioneers iig) in een aparte groep valt hoeft daar geen verwijderingsbijdrage voor betaald te worden, ik neem aan dat het met die heffing niet anders zal gaan...

Maar eerst nog maar zien dat hij erdoor komt.

De consument is toch echt meer geld kwijt als de heffing er komt.
Lead    posted on 10-10-2006 23:33
Ik hoop het niet, hehehe, de meeste professionele merken omzeilen nu de verwijderingsbijdrage. Hopelijk werkt dat voor deze heffing ook.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 10-10-2006 23:34 (13%)
Jer-E    posted on 11-10-2006 09:57
Ik hoop het niet, hehehe, de meeste professionele merken omzeilen nu de verwijderingsbijdrage. Hopelijk werkt dat voor deze heffing ook.

hoop het ook niet maja we will see

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

249 Users online: 36 Guests (213 Unknown)
Pages generated today : 54.809
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.706.821

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use