Waarom Virtual DJ slecht (5/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Verjicke    posted on 29-09-2006 16:58
Hallo,
Nu ik hier al wat langer op dit forum rond neus zie ik bij sommige topics dingen staan over Virtual DJ die niet echt positief zijn.
Nu dacht ik waarom maak ik er niet eens een topic over aan...
Waarom vind je VDJ slecht??
Wat is er slecht aan??

PS:1.ik weet dat er een bpm counter opzit en dat je dit normaal gezien zonder  
        moet doen maar daarvoor moet je idd oefenen.
     2.ik weet ook wel dat het geen programma is dat je kunt gebruiken later als je
        ergens wil gaan draaien.

What do you think about Waarom Virtual DJ slecht ??

Vote :   
Illusion    posted on 15-08-2008 01:14
Poster: Antoine88

Good point. Er zijn genoeg voorbeelden van personen die in de ban van het DJ-zijn
raken en meteen een superbooth aanschaffen. Helaas kunnen ze dan geen moer EN zijn
dus geen DJ.Met definities gooien is altijd leuk. :P Maar goed, om even aan te vullen naar jou
en Illusion het volgende.

Staat iemand te draaien voor een publiek met Virtual DJ dan Figureerd die persoon ALS DJ.
Claim je te zeggen dat je DJ BENT, dan moet je toch wel een bepaald niveua aan skills hebben.
En zeker wel benodigde kennis over gear, muziek, techniek(mixen) etc.

Ik kan opmaken uit dit onderwerp dat iemand die met Virtual DJ werkt, niet voldoende kennis
kan opdoen om, bij wijze van spreken, te groeien naar de titel 'DJ'. (Als we deze leuke
context aanhouden.)

Ik heb al een aantal gesprekken gevoerd waarbij die persoon zei: Hey, ik ben DJ en dit dat,
zus zo. Is het iemand die gewoon in de kinderschoenen staat, doh.
Zelf noem ik mij nog geen DJ, al kan ik redelijk goede sets maken. Ben gewoon een jongen met
ambitie die kan draaien en zoekt naar goede mogelijkeheden om mij te kunnen profileren tot DJ.

Daar ben ik het mee eens! Dat probeer ik ongeveer ook uit te leggen jaWinking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Ywe    posted on 15-08-2008 16:51

Ik kan opmaken uit dit onderwerp dat iemand die met Virtual DJ werkt, niet voldoende kennis
kan opdoen om, bij wijze van spreken, te groeien naar de titel 'DJ'. (Als we deze leuke
context aanhouden.)

hier ben ik het dus weer niet mee eens juist om de redenen die eric ook al gaf:

Poster: erikselhorst
Ik ben een paar jaar geleden zelf begonnen met plaatjes af spelen in Virtual DJ, waarna ik overgestapt ben op "het echte werk". Ik ben van mening dat je van Virtual DJ toch een heleboel dingen kunt leren m.b.t. het draaien van plaatjes. Als beginner heb je het namelijk nog niet over "loopen", "maten", "cue points" en "bpm". Deze dingen zijn heel makkelijk te begrijpen wanneer je begint met Virtual DJ.

<...>

Natuurlijk gaat er niks boven cd's/platen spelers, omdat je dan veel meer vrijheid hebt en dus creatiever kunt zijn, maar om de beginselen te begrijpen kun je prima met VDJ beginnen.

Poster: RiX
Als ik mijn mening mag geven:
Met VDJ ben je voornamelijk in de weer met je muis, toch? Dus kan je slechts 1 handeling tegelijk doen.

Als je het programma beetje kent kan je verdraait veel handelingen tegelijk doen met het toetsenbord Cool
Illusion    posted on 15-08-2008 19:09
Virtual Dj is iets voor amateurs, sorry.

Echt dj, dan ben je een Dj met kennis van Gear, Plaatjes, mix techniek. Dat vind ik

DAN PAS heb ik respect voor een dj. Ik heb geen respect voor mensen die draaien met virtual Dj, Daarnaast vind ik gewoon niet dat je dan Dj kan noemen. Gewoon belachelijk. Het is gewoon goedkoop aan je dj titel komen. De Term Dj, ben je dan gewoon niet waard.

Mensen lachen je uit, als je zegt dat je Dj bent in Virtual Dj. Dit is niet gemaakt om serieus plaatjes mee te draaien voor publiek.

Het is voor mensen die geen ECHTE dj booth kunnen aanschaffen. Een ECHTE BOOTH, vind ik de oldskool Technics SL 1200 tjes, + een Pio of Technics mixertje. Sorry maar Virtual Dj Dj's zijn de Titel "DJ" niet waard, en zullen nooit mijn waardering krijgen. Mensen die het met mij oneens zijn zullen uiteraard voor VDJ opkomen omdat ze er zelf mee draaien, of zelf mee gedraaid hebben.

Geef nou toch toe, dit is niet proffessioneel.
Nico_26    posted on 15-08-2008 19:31
Niet proffessioneel .. en niet leuk gwnweg :P
Komaan! Met echte mixers en platen, cd's werken en draaien! Dat is leuk
Xtremer    posted on 15-08-2008 19:59
Poster: Illusion

Echt dj, dan ben je een Dj met kennis van Gear, Plaatjes, mix techniek. Dat vind ik

DAN PAS heb ik respect voor een dj. Ik heb geen respect voor mensen die draaien met virtual Dj, Daarnaast vind ik gewoon niet dat je dan Dj kan noemen. Gewoon belachelijk. Het is gewoon goedkoop aan je dj titel komen. De Term Dj, ben je dan gewoon niet waard.

Mensen lachen je uit, als je zegt dat je Dj bent in Virtual Dj. Dit is niet gemaakt om serieus plaatjes mee te draaien voor publiek.

Het is voor mensen die geen ECHTE dj booth kunnen aanschaffen. Een ECHTE BOOTH, vind ik de oldskool Technics SL 1200 tjes, + een Pio of Technics mixertje. Sorry maar Virtual Dj Dj's zijn de Titel "DJ" niet waard, en zullen nooit mijn waardering krijgen. Mensen die het met mij oneens zijn zullen uiteraard voor VDJ opkomen omdat ze er zelf mee draaien, of zelf mee gedraaid hebben.

Tjoh wat toevallig dat ik het met je eens ben:P. Maaruh CD's danCool? Maargoed even ter aanvulling van... Het zou het mooiste zijn om als DJ (zoals de meeste vroeger deden) te beginnen op TT's en daar alles op te leren, het liefst belt drive om het moeilijker te maken! Het is namelijk zo dat je bij platen alles op gehoor moet doen, tenzij je BPM meters op je mixer hebt, leg daar even papiertjes opWinking my eye. Als jij als beginner op gehoor kunt mixen is het een eitje om op CD spelers te mixen. Je kunt best wel beginnen op CD's, maar blijf dan van die BPM af! Ik doe het zelf nu ook, ondanks dat ik CDJ's heb, als ik oefen met draaien leg ik papiertjes op de BPM!

Met VDJ sla je alles wat hier boven staat gewoon over. Stel je staat als "VDJ" in een discotheek zonder PC en alleen CDJ's, TT's en een mengpaneel want je bent uitgezocht om een demo te geven. Nou jongen ga jij eens een stukje mixen voor ons, we letten vooral op het beatmatchen! Daar sta je dan... Uhhhhh...Confused Het is naar mijn mening gewoon geen stijl, of -100% DJ-en. IK HEB HET NIET OVER TIMECODE, IS EEN ANDER SYSTEEM!
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Convert    posted on 15-08-2008 20:05
Ben het zeker met Kratoz en Xtremer eens, wat Xtremer zegt en wat ik ook al eerder in topic heb gepost. Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen en wil gwoon van me zelf dat ik het op gehoor kan. Ik heb gelezen in de specs dat me mixer een bpm teller heeft maar of die nou automatisch gaat of niet het boeit me niet eens. Ik wil het gwoon zonder kunnen. Dan zie je ook dat je vooruit gaat! Happy, laughing
Boyd    posted on 15-08-2008 20:10

Btw, je heeft geen pio of technics set te hebben.

eeen paar stanton draaitafels en un mixertje is ook voldoende, maar om software nou je beats te laten matchen...Nah!
Boyd    posted on 15-08-2008 20:10
Heel raar, maar hijs dubbel. Sorry voor het ongemak!
User edit by Boyd on 15-08-2008 @ 20:11:09 (96%)
Illusion    posted on 15-08-2008 20:36
Poster: BoydGrift

Btw, je heeft geen pio of technics set te hebben.

eeen paar stanton draaitafels en un mixertje is ook voldoende, maar om software nou je beats te laten matchen...Nah!

Jaaaaa:p dat maakt ook niks uitWinking my eye Ik heb zelf ook 2 Reloop RP 4000 M3D:p
jeroeni    posted on 16-08-2008 11:30

in zekere zin ben ik het met jou eens. Maar bij een lokale bar/café hebben ze voor de dj een pc met bpm studio met een 19" controller (rcp-1001 of zoiets, lijkt op het bovenste stuk van een dubbele cd speler) Maar vind je dit dat wel een "echte dj"? Persoonlijk vind ik je dan wel een echte dj. Met zo'n set heb ik het idee dat ik op een dubbele cdspeler bezig  ben.

Ik heb zelf ook een demo van virtual dj op mijn pc gehad. Het heeft bijvoorbeeld veel meer functies als bpm studio maar ik blijf toch bij bpm studio. Maar ik vind dat virtual dj heel makkelijk te gebruiken. En in de versie die ik gebruikte zaten veel fouten. Soms was je aan het draaien en sloeg hij spontaan de helft van de track over.

virtual dj heeft niet een al te beste naam en daarom denken velen bij voorbaat al dat het slecht is!!
NickName    posted on 16-08-2008 11:53
ik ben zelf geen grote fan van VDJ. Ik kwam eerst op een feest de mensen hadden aangegeven dat hun zoon DJ spullen had. Ze stonden erop dat ik me spul thuis liet. ik kwam daar dus binnen met 200 CD's en een HP toen zag ik dat er een laptop stond met een muis en een 5.1 suround setje... en ja hoor Virtual DJ stond aan. Ik had maar toch even me CDJ's gehaald gelukkig was ik een paar uur te vroeg op verzoek.
Ywe    posted on 17-08-2008 08:46
Poster: jeroeni

virtual dj heeft niet een al te beste naam en daarom denken velen bij voorbaat al dat het slecht is!!

Maar komt die slechte naam niet van dat het zo bekend is en daarom door zoveel "auto-sync-met-muis-en-5.1-suround-set-zonder-dat-ze-ooit-van-BPM-gehoort-hebben-DJ's" gebruikt worden?

Dus één groep gebruikers die een andere groep (de "serieus-met-muziek-bezig-met-bijvoorbeeld-een-timecode-systeem-en-een-stel-cd-of-platenspelers-die-wél-weten-wat-BPM-is-en-daar-ook-mee-om-kunnen-gaan-DJ's) waar ik dan toebehoor een slechte naam geven...

vind ik wel jammer want ik vind het een fijn programma en vind het vervelend dat het altijd zo de grond ingeboord word (wat ik dan passioneel ga verdedigen :p)

overgens ben ik niet beter dan VDJ gewend angezien ik jaren terug toch al 250 euro neergelegd en het nogsteeds aan mijn eisen voldoet
erikselhorst    posted on 17-08-2008 18:34
Als je de afkorting DJ even ontleedt, kom je tot de ontdekking dat het Disc Jockey betekent. Met discs (platen/cd's) dus!Cool

Toch blijf ik erbij dat je met VDJ veel beginners principes kunt leren begrijpen. (Ik spreek uit ervaring). Vervolgens lekker overgaan op cd's of platen. Want dat is pas echt DJ-en.
Illusion    posted on 17-08-2008 19:21
Poster: Ywe

overgens ben ik niet beter dan VDJ gewend angezien ik jaren terug toch al 250 euro neergelegd en het nogsteeds aan mijn eisen voldoet

Medelijden:o logisch dat je je programma gaat verdedigen:p je wilt je niet schamen dat je een but programma hebt gekocht:D. Hier zul je misschien een aantal basis dingen kunnen leren. Dingetjes met de EQ. Maar niet het beatmatchen, wat het allerbelangrijkste is in samenwerking met je oren.

Sorry, maar ik vind het Totaal niks, daar blijft mijn mening bij, en het is niet om voor serieus publiek te draaien. Mijn Mening.

Wat jullie denken moeten jullie zelf wetenWinking my eye :p
Ywe    posted on 17-08-2008 22:58

Medelijden:o logisch dat je je programma gaat verdedigen:p je wilt je niet schamen dat je een but programma hebt gekocht:D. 
p

Kan dat wel een mening zijn maar die breng je onnodig beledigend. Waarom zou ik me moeten schamen voor hetgeen wat het begin was van de liefde voor plaatjes draaien en het dagelijks een paar uur lekker uit te leven op mixen en alles. 

Neem even een kijkje bij mijn DJ booth foto's Kratoz, ik ben zeker geen beginner. Maar ik ben wel begonnen op VDJ en geen haar op mijn hoofd die daar spijt van heeft. 

Was ik zo gelukkig als Bastian om op bv Mysteryland te mogen draaien dan kwam ik daar alsnog met mijn UDG tassen vol CD's maar in het laptop gedeelte een mini Asus, een geluidskaart plus 4 extra kabels en een harde schijf vol vette muziek. En dan zou ik daar net zoals elke andere DJ die zichzelf serieus neemt mijn uiterste best doen om een pakkende set neer te zetten waar mensen van genieten, of er nu 20 of 20 duizend man staat. 
Het gaat er niet om waarmee je het doet, Pioneer/Stanton, Reloop/Technics of VDJ/Traktor, zolang je maar serieus bezig bent met je liefde voor de muziek.

Jammer dat je de discussie niet alleen puur technisch ziet, maar deze persoonlijke opmerking plaatste. Professionalteit hoeft niet je hardware te zijn, het zit in je houding en omgang. Jou houding ten opzichte van je "collega's" vind ik nu niet gepast en derhalve onprofessioneel. 

Ik heb respect voor jou mening; je vind het K.U.T. prima, genoteerd, maar laat mij dan ook in mijn waarde en happy zijn met de soft- en hardware die ik heb.  

Poster: Ywe

Maar komt die slechte naam niet van dat het zo bekend is en daarom door zoveel "auto-sync-met-muis-en-5.1-suround-set-zonder-dat-ze-ooit-van-BPM-gehoort-hebben-DJ's" gebruikt worden?

Dus één groep gebruikers die een andere groep (de "serieus-met-muziek-bezig-met-bijvoorbeeld-een-timecode-systeem-en-een-stel-cd-of-platenspelers-die-wél-weten-wat-BPM-is-en-daar-ook-mee-om-kunnen-gaan-DJ's) waar ik dan toebehoor een slechte naam geven...

vind ik wel jammer want ik vind het een fijn programma en vind het vervelend dat het altijd zo de grond ingeboord word (wat ik dan passioneel ga verdedigen :p)

Ps. op het inhoudelijke wat ik te zeggen had over deze discussie heb je overgens (nog) geen antwoord gegeven...
en hier staat ook WAAROM ik het verdedig, niet vanuit schaamte maar omdat IK het een fijn programma vind (= persoonlijke mening)
User edit by Ywe on 17-08-2008 @ 23:10:08 (79%)
Antoine88    posted on 18-08-2008 11:15

hier ben ik het dus weer niet mee eens juist om de redenen die eric ook al gaf:

Poster: erikselhorst
Ik ben een paar jaar geleden zelf begonnen met plaatjes af spelen in Virtual DJ, waarna ik overgestapt ben op "het echte werk". Ik ben van mening dat je van Virtual DJ toch een heleboel dingen kunt leren m.b.t. het draaien van plaatjes. Als beginner heb je het namelijk nog niet over "loopen", "maten", "cue points" en "bpm". Deze dingen zijn heel makkelijk te begrijpen wanneer je begint met Virtual DJ.

User edit by Antoine88 on 18-08-2008 @ 11:23:18 (2%)
Antoine88    posted on 18-08-2008 11:26
Ik krijg geen tekst meer onder mijn boven staande  post. Dus dan maar zo.

Eric geeft zelf aan overgestapt te zijn nadat hij VDJ heeft gebruikt. Is dat niet wat ik aangaf in mij post die jij hebt gequote.
Ywe    posted on 19-08-2008 00:36
Ik krijg geen tekst meer onder mijn boven staande  post. Dus dan maar zo.

Eric geeft zelf aan overgestapt te zijn nadat hij VDJ heeft gebruikt. Is dat niet wat ik aangaf in mij post die jij hebt gequote.

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Eric zegt dat hij de basic termen en technieken heeft leren kennen in VDJ. Daarna is hij overgestapt naar het echte werk. Dus als je begint met VDJ zijn zaken als een 4 kwartsmaat binnenin een 16 matenschema visueel in beeld gebracht, wat je kan leren over de basis van elk muziekstuk. En toch spreken we denk ik vanuit 2 maten. De Serieuse en Hobbie DJ. Maar hoe scheid je die 2? Iemand die zegt ik ben DJ en die heeft een laptop staan en wat voor simpele DJ software dan ook kunnen we die dan DJ noemen? Of moet er hedendaags onderscheid gemaakt worden in de Old-School DJ met platen en CD's en de nieuwe (massale) groep die het met een PC of laptop doet?

Eigenlijk zelfde soort discussie met de opkomst van de CD of niet? Dat vond men in die tijd ook geen DJ's want ze draaiden niet met platen (en zo denken sommigen er nog over volgens mij :P )
Antoine88    posted on 19-08-2008 10:36
Volgens mij dwalen we af. Origineel onderwerp was of VDJ slecht is en waarom. Het is niet zo dat als je VDJ gebruikt geen een DJ bent of niet kan zijn. Ik vind het prachtig dat jij of wie dan ook dikke voordeel uit dat programma heeft gehaald om te leren draaien/beter te kunnen draaien.

Alleen my point being. Er is gewoon een grens aan dat programma. Je kan het mooi als opstapje gebruiken. Jij blijkbaar veel meer, beter toch. Alleen ik zie Benny Rodriques of Roog niet met VDJ draaien.
Xtremer    posted on 19-08-2008 11:03
De grote groep 'DJ's' die met VDJ muziek afspelen noem ik geen DJ's hoor, schrap die maar van het lijstje, dan hebben we er een hoop minder! Laten we eerlijk zijn, ben je een DJ als je niet kunt mixen en de skills niet hebt? Of zijn we tegenwoordig nog zo makkelijk om te zeggen, goh hij drukt op auto-mix die is al aardig op weg?

Een DJ is iemand die mixt met platen of CD's of per uitzondering met time-code, omdat je hier dezelfde dingen toepast als met platen of CD's. Het enigste nadeel aan Time-code is dat als je systeem het begeeft heb je geen muziek meer, dag betaalde collectieCool. Ik hou het gewoon bij het originele DJ-en, met platen of CD's! Als je kunt mixen zonder al die metertjes en hulpmiddelen dan heb je gewoon de skills te pakken, dat is gewoon een feit! Daarom heb ik ook groot repect voor mensen die vinyl draaien, die leren het gewoon door zonder al die BPM frutsels en gewoon ouderwets op gehoor!

Even iets anders... Zie jij jezelf al staan met enkelt een laptop en een goedkoop speakersetje? Nou ik echt niet, misbruik van de term DJ! Moet je nagaan wat mensen ervoor durfen te vragenCool

VDJ, gebruik het alleen voor het afspelen van tracks, maar hou a.u.b. op met die onzin van 'ik ben DJ'!
User edit by Xtremer on 19-08-2008 @ 11:15:34 (4%)
Ywe    posted on 19-08-2008 11:20
Poster: DJ-Xtremer
Even iets anders... Zie jij jezelf al staan met enkelt een laptop en een goedkoop speakersetje? Nou ik echt niet, misbruik van de term DJ!

VDJ, gebruik het alleen voor het afspelen van tracks, maar hou a.u.b. op met die onzin van 'ik ben DJ'!

Mee eens, daarom heb ik mij ook getraint in de skills en gebruik ik Timecode voor de nummers die ik niet in mijn vinyl-koffer of cd tassen heb. Als ik voor een bepaalde stijl geboekt word neem ik de desbetreffende CD map mee, en een externe harde schijf met mijn hele collectie als ik even een uitstapje naar een andere stijl wil maken. 80% draai ik dus "ouderweds" omdat ik dat fijner vind werken.

Volgens mij heb ik nu al een aantal keer uitgelegd wat er naar mijn mening mis is met VDJ, namelijk niet de software, maar de mentaliteit van de gebruiker. De persoon die komt met zijn pc en dan automix doet en zegt dat hij DJ is.

overgens hou ik wel van een leuke discussie op zijn tijd dus vind het wel een goed onderwerp Happy, laughing
User edit by Ywe on 19-08-2008 @ 11:21:00 (11%)
Xtremer    posted on 19-08-2008 11:26
Poster: Ywe

Mee eens, daarom heb ik mij ook getraint in de skills en gebruik ik Timecode voor de nummers die ik niet in mijn vinyl-koffer of cd tassen heb. Als ik voor een bepaalde stijl geboekt word neem ik de desbetreffende CD map mee, en een externe harde schijf met mijn hele collectie als ik even een uitstapje naar een andere stijl wil maken. 80% draai ik dus "ouderweds" omdat ik dat fijner vind werken.

Volgens mij heb ik nu al een aantal keer uitgelegd wat er naar mijn mening mis is met VDJ, namelijk niet de software, maar de mentaliteit van de gebruiker. De persoon die komt met zijn pc en dan automix doet en zegt dat hij DJ is.

overgens hou ik wel van een leuke discussie op zijn tijd dus vind het wel een goed onderwerp Happy, laughing

Ja mee eensWinking my eye. Foute mentaliteit!
Antoine88    posted on 19-08-2008 11:29
Prefect, dan zijn we het daar allemaal mee eens.
One happy family. Cool
ArCee    posted on 19-08-2008 16:34
Ik vind een dj die z'n mixen op de pc maakt niet per definitie een "mindere" dj. Het is natuurlijk wel zo dat die dj's in clubs en op feesten weinig te zoeken hebben zonder ervaring met "echte" apparatuur. Ik weet dat er momenteel al dj's zijn die alleen met 2 laptops draaien zoals Secret Cinema. Sorry, persoonlijk vind ik dat het VAK van dj onderuit halen. Maar zo zijn er meer voorbeelden. Een dj die groot wil worden moet tegenwoordig ook produceren om mee te tellen, terwijl een dj toch echt gewoon een plaatjesdraaier is om de mensen te laten dansen, maar dat is een andere discussie en laten we ff bij de kern blijven. Op Totaal Fm draaien ook pc dj's en die tellen voor de volle 100% mee. Op zich vind ik het ook een apart kunstje, ik ken het namelijk niet, maar hoef het ook niet zo nodig te kennen als ouwe stomp Cool Daarbij, mensen als Armin van Buuren en Tiesto maken hun wekelijkse show toch echt op de pc en die trekken toch echt wel een miljoenen publiek. Elke week een nieuwe show mixen terwijl ze vaak "on the road" zijn is echt onmogelijk namelijk want ik zie ze niet met een booth in het vliegtuig staan, of mis ik iets??
DJ-Maurice    posted on 21-08-2008 19:49
Poster: the-melody
Er zit een automatische mix functie op, zit een automatische bpm teller op: echte dj's doen daar jaren over om dat perfect te kunnen. Komen de pc dj'tjes aan klik en baf perfecte bpm. Daarom heb ik zo'n hekel aan die jongentjes. Ik begin pas respect voor de gozers te krijgen wanneer ze een dj booth hebben staan(en dit kunnen bewijzen).

Ik vind ook dat je gelijk hebt. Ikke draai nu voor heel ff met een laptop met virtual Dj omdat mijn cd-speler kapot is en ik tijdelijk geen geld heb om hem te laten maken/nieuwe te kopen. Maar om het vast te doen, nee. Want ten eerste is het draaien met cd's veel echter/moeilijker en ik vind het ook veel handiger! Je hebt op de pc namelijk altijd slechter geluid, hij crasht soms en je hebt de muziek op 1 kanaal dus je kunt nooit mooi een mixje wegwerken + je moet de hele tijd klikken of op toetsen drukken hartstikke irritant. Met de pc draaien kan iedereen Winking my eye
User edit by DJ-Maurice on 21-08-2008 @ 19:52:43 (29%)

58 Users online: 9 Guests (49 Unknown)
Pages generated today : 7.282
Most visitors online this month : 128
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.586.593