Poster: djprozei
als je zo denkt ken je beter een andere hobby zoeken
Toch fijn dat andere mensen dat altijd voor je weten te bedenken.
Ik draai nu al 10 jaar en ik heb het draaien geleerd op 2 belt drive turntables en cd spelers zonder true instant start..... ik weet dus echt wel wat draaien is.
Probleem is alleen dat mensen zichzelf maar vast blijven klampen aan oude technologie en niets anders kunnen dan het nieuwe afzeiken zonder zichzelf er ooit in verdiept te hebben. Ik kan je namen van dj's geven die in staat zijn een set met ableton neer te zetten die jij van je lang zal zijn levensdagen niet had kunnen doen op een setje draaitafels.
Voor je dus zo lekker kortzichtig oordeelt over andere mensen is het mischien verstandig om je eerst te verdiepen in de mogelijkheden en dan pas te gaan kafferen. De schuld geven aan de technologie is geen schoolvoorbeeld van hoe het wel moet, alles gaat vandaag de dag vooruit dus ook de ontwikkeling van nieuwe media en mogelijkheden. Als jij die hard vast wil blijven plakken aan je draaitafels zal mij dat persoonlijk echt weinig kunnen schelen, realiseer je echter wel dat de technologie gewoon door gaat en die vandaag de dag harder gaat dan ooit tevoren en dat door die technologie mensen in staat zijn veel meer neer te zetten.
Niet raar op staan te kijken als zo'n 16 jarig snotjong straks met een laptopje en ableton live in staat is een veel exclusievere set neer te zetten dan je zelf had kunnen dromen, technologie is vooruitgang en bied meer mogelijkheden. Dat jij bang bent om straks niks meer te hoeven doen is voor mij echt een reden van niets, ooit wel eens met ableton en final scratch e.d gewerkt? En dan niet een half uurtje pielen, nee echt gewerkt? Als dat het geval was geweest dan had je mischien wel wat anders gepraat. Je bent namelijk net zo hard aan het werk, alleen op een andere manier.
Dat er iemand een keer met magix een zogenaamde set weg zet is niet representatief voor alles wat met software gebeurd. Ik ken ook dj's die niets anders doen dan plaatjes beatmatchen en over mixen..... voor mij net zo interessant als die gozer met zijn magix setje.
Daarnaast stelt het draaien met een setje draaitafels ook geen ruk voor, of gaan we nou ineens allemaal heel zwaar tillen aan het beatmatchen..... loop een gemiddelde dj school binnen en kijk hoe snel ze dat mensen kunnen leren. Binnen 1 middagje kun je iemand leren beatmatchen..... zo moeilijk is het nou. Niet dus.
Ik zou je bijna uit willen nodigen om een keer langs te komen, ik een setje met FS icm Traktor 3 en dan mag jij met 2 simpele cd spelers en 2 draaitafels. Ik wil je bij voorbaat al wel op een briefje geven dat er met FS2 icm Traktor 3 een midi controller en een mixer als de DJM800 of Ecler Nuo5 wel veeeeeeeeel meer leukers te doen is dan wat jij in gedachten hebt.
Het gaat er niet om waar je het mee doet maar om wat je er uit weet te halen. Dat is belangrijk en of je dat nou met draaitafels of met software doet zal de gemiddelde feestganger echt een rotzorg zijn, zolang het maar goed is. Dat willen mensen namelijk, iets goeds en geen conservatieve dj's die altijd maar aan hetzelfde blijven plakken.
Voor 5 jaar geleden was het de cd speler waar iedereen zo over viel, dat is nu een standaard item in een dj set. Let maar op, over 5 jaar is de software net zo standaard als de cd speler nu is.
Is het je overigens opgevallen dat de meeste vernieuwende dj's (die dus met software e.d werken) ook wel verrekte succesvol zijn, richie hawtin, sascha, james zabiela enzovoort. Het ontgaat veel mensen maar kijk eens hoeveel grote jongens nu al gebruik maken van software icm hardware oplossingen.
Technologie stop je niet, je kunt het hooguit bijhouden.