Poster: BURN
het is wel frappant om op te merken dat er op dit dj forum nauwelijks gesproken wordt over het legaal dan wel illegaal downloaden, wat ik nou wil vragen... hoe zit het ermee? ik denk dat het dus weinig uitmaakt of je het legaal of illegaal koopt zolang je die dj licens van BUMA whatever maar hebt waar laatst een stukje over stond op t forum... klopt dat?
Poster: BURN
Ik heb gezocht en idd er staan wat forums over. Gelukkig. Wat ik meer bedoelde was dat ik nu heel veel muziek legaal koop via dance-tunes bijv. Maar zonder die BUMA license mag je die niet in openbaar ten gehore brengen, toch?
Dus legaa + license is legaal.
En de rest is illegaal.
Wel jammer dan dat je na al het kopen van de legale muziek nog meer moet gaan betalen voor een beetje draaien. En idd de kans op gepakt worden is minimaal maar als het zover is, ben je wel heel arm meteen. Dus wil je dat risico lopen...
En dat vraag ik me af hoe ze dat in discotheken doen. Draaien die op vor de boete als 'n resident tegen de lamp loopt. Koopt de discotheek in kwestie een contract bij de buma zodat ze van de rompslomp af zijn...??
Mod Edit: Gebruik ![]() |
Poster: Dj-RKje begrijpt het verkeert volgens mij: de stemra rechten die dj's 'moeten' betalen is om je muziek in het openbaar te mogen draaien(clubs, openluchtfuiven etc). Op cd branden doet iedereen zijn nummers wel. En om het te bewijzen doe ik het zo dat ze legaal zijn: ik koop altijd mijn nummers via dance-tunes.com, en als je daar een nummer(s) koopt krijg je een mail met het bewijs dat je er degelijk voor hebt betaalt. Ik print ze dan af en stop ze in een map op alfabetische volgorde. Als ik dan in een danscafe moet draaien neem ik die map mee en steek die als 1ste in me platentas. Zo kun je het dus bewijzen@ the-melody: je mag ze wel met je pc draaien maar niet op cd want dan kun je het niet meer bewijzen dus als je dat wilt moet je extra bij betalen is een nieuw regeltje wat ze verzonnen hebben (ZULLEN WEL NIKS TE DOEN HEBBEN GEHAD:s)
Poster: Dj-RKdan heb je alleen de rechten om ze THUIS te draaien. Nog niet om publiekelijk te draaien.
zolang jij je nummers legaal dowlaud/koopt heb jij de rechten om ze legaal te draaien.... ik raad wel aan om ze niet op cd te branden want dan moet je jaarlijks nog wat bij betalen ik geloof zon 100 euro:S
Poster: Dj-RK@ the-melody: je mag ze wel met je pc draaien maar niet op cd want dan kun je het niet meer bewijzen dus als je dat wilt moet je extra bij betalen is een nieuw regeltje wat ze verzonnen hebben (ZULLEN WEL NIKS TE DOEN HEBBEN GEHAD:s)
Poster: Lead
Regels zijn leuk, maar wie in zijn directe omgeving kent iemand die ooit een controleur is tegen gekomen ??
Heel soms hoor ik op fora's nog welleens eens iemand die gecontroleerd is. maar het is idd BIJNA nooit.
Dat ze de regels maken is leuk, maar je moet echt pech hebben als die steekproef precies jouw treft. En als je controle hebt zul vast niet ter plekke bewijs moeten kunnen overleggen...
Klopt. Na een bepaalde periode moet je mits ze gebrande cd's gevonden hebben in jou collectie kunnen aantonen dat jij die nummers legaal hebt aangekocht.
En zolang je maar voor het grootste deel kunt aantonen dat je het hebt gekocht zullen ze het maar voor lief moeten nemen...
Hangt van je geslacht af ( de vrouwen zullen dit vaker hebben) en van het humeur van je controleur.
Maar als jij in je collectie van 300 cd's 10/20 gebrande cd's hebt dan gaan ze daar neit achteraan zitten.
Hoe dan ook, muziek koop je ALTIJD voor gebruik in huiselijke sfeer. Voor video vertoning kun je bij de Videma een vergunning kopen. Of er zoiets ook voor audio bestaat weet ik niet.... of bij welke instantie dit zou liggen.
Een vergunning om muziek te gehoren te brengen is afgestemd op de lokatie. Buma heeft hier regels voor. heb overeengekomen bedrag dient jaarlijk/maandelijks gebetaald te worden door de eigenaar van die lokatie en dan is er verder geen probleem ( mits er legale muziek dragers gebruikt worden)
Poster: Lead
Of er zoiets ook voor audio bestaat weet ik niet.... of bij welke instantie dit zou liggen.
Poster: the-melody
ok greup dan heb ik een vraag voor jou: ik draai trance en omdat je dat niet zoveel op cd's hier vindt, koop ik al mijn nummers via dance-tunes.com die ik dan vervolgens brand op cd. Ben ik dan in de fout?
Poster: tym
nee als het goed is niet moet je wel die buma rechten hebben die je 90 euro per jaar kosten om het publiekelijk af te spelen.. toch?
Poster: W.i.M
Volgens mij is het zo dat als je legaal je muziek hebt gekocht en je een licentie van 90 euro hebt gekocht van Buma dat je dan je muziek publiekelijk mag draaien.
Daar zitten wel weer wat regeltje aan vast volgens mij dat je aan een bepaalde duur per nummer zit (x ?) wat je dan mag afspelen.
Waarop is deze regeling van toepassing?
Op het éénmalig vastleggen van muziekwerken door een ondernemer ten behoeve van het ten gehore brengen van muziek in de bedrijfsruimte van de desbetreffende ondernemer alsmede op het éénmalig vastleggen van muziekwerken door een DJ ten behoeve van het ten gehore brengen in voor het publiek toegankelijke ruimten.