harddrive fijn? (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : harddrive, fijn of niet fijn

-niet fijn
-fijn
-geen mening

Voting is only possible for our Members
dj-t    posted on 15-05-2006 21:12
wat vinden jullie van harddrive draaien, ik  heb gezien dat numark heel wat harddrive producten heeft zoals de d2 director
nou vraag ik me af, wat vinden jullie ervan:D

What do you think about harddrive fijn? ??

Vote :   
_Ivan_    posted on 15-05-2006 21:15
het moet wel dj'en blijven vind ik... en ik draai het liefsten met cd's of vinyl
Feel&.Celebrate.Life!
Collin    posted on 15-05-2006 21:17

ON TOPIC :

Ik heb laatst wel in een showroom er mogen mee pielen .. maar vind het niet echt

wat waard .. ik blijf liever met de cd's draaien !!     ( Numark HDX was dat )

User edit by Collin on 15-05-2006 @ 21:17:41 (44%)
dj-t    posted on 15-05-2006 21:17
hij doet ut alweer
Collin    posted on 15-05-2006 21:18
Poster: dj-t
hij doet ut alweer

ik zag het haha ... Kee dan !!!

Blast    posted on 15-05-2006 21:19
misschien stomme vraag, maar kan iemand mij de defenitie van harddrive verklaren?

Moet ik bij harddrive voorstellen dat je een platen/cd speler hebt, en dat daar een harde schijf in zit waar je liedjes op kan zetten? of is het iets anders?

Zo'n ding toch?

_Ivan_    posted on 15-05-2006 21:22
jah volgens mij hebben we het daar over maar daar kun je ook cd'tjes indouwen:P ik geloof dat er een van numark is die dat niet heeft

Feel&.Celebrate.Life!
dj-t    posted on 15-05-2006 21:37
ja mijn vriend zij dat numark dat wel had

Happy, laughing

Reind    posted on 16-05-2006 00:10
Wat is het verschil tussen knopjes drukken op een apparaat waar een cd in moet OF op knopjes drukken bij een apparaat waarbij je die stap van het cd inwerpen over kunt slaan...... die snap ik namelijk niet helemaal.

Daarnaast hoeft het niet eens een harddrive te zijn maar kan het ook een ander media zijn zoals een USB stick en zou zelfs een flash card + card reader een mogelijkheid zijn. Dan staan je liedjes dus op een ander medium maar voor zover ik weet is play ook gewoon play op zulke spelers en is dat niet anders als op alle andere cd spelers.... hetzelfde geld voor alle andere features.

En weet je wat nou het voordeel is van zo'n usb speler.... er zitten geen draaiende onderdelen meer in, minder slijtage dus en geen loopwerkjes meer die slijten door de loop der jaren, geen vuile lensen, geen stof pluk onder je naald of nog erger een naald die aan stront gaat tijdens een set.

In de D2 director kunnen als enige geen CD's, dat apparaat werkt alleen met usb media. In de HDX en iCDX kunnen gewoon cd's weg gefrot worden en wonder boven wonder speelt ie ze nog af ook.

Ow en weet je wat helemaal leuk is..... je kunt zelfs een ipod aan die dingen hangen en daar je nummers vanaf trekken. Heb ik ook eindelijk eens een excuus om zo'n nieuwe nano te kopen. (voor gewoon luister gebruik zou ik hem namelijk nooit kopen :p)

Dus als er iemand is die het nadeel van een USB device ten opzichte van een cd even aan me uit kan leggen zou ik die persoon zeer dankbaar zijn. Tis namelijk de grootste onzin dat het dj'en ineens een heel ander verhaal word met zo'n apparaat. Het enige andere is dat je je MP3 files niet meer op cd hoeft te fikken, scheelt weer in de kosten Winking my eye
User edit by Reind on 16-05-2006 @ 00:12:19 (26%)
Winston    posted on 16-05-2006 01:53
Het enigste nadeel op dit moment vindt ik de kleine displays. Rot om titels te zoeken of te bekijken. De platenkoffer is nu vervangen door je display. Eigenlijk de memory, maar je ziet het display. En bij een cd/platenkoffer heb je beter overzicht.

De D² Director en IDJ2 zijn een stap in de goede richting wat betreft grotere displays. Ik ben zelf gestart met PC DJ software, dus ook met MP3, en ik vond het gedeelte van het scherm met de playlist heerlijk, omdat het lekker groot is.

Tic Toc
Twizz    posted on 16-05-2006 18:05
Poster: Winston
Het enigste nadeel op dit moment vindt ik de kleine displays. Rot om titels te zoeken of te bekijken. De platenkoffer is nu vervangen door je display. Eigenlijk de memory, maar je ziet het display. En bij een cd/platenkoffer heb je beter overzicht.

De D² Director en IDJ2 zijn een stap in de goede richting wat betreft grotere displays. Ik ben zelf gestart met PC DJ software, dus ook met MP3, en ik vond het gedeelte van het scherm met de playlist heerlijk, omdat het lekker groot is.
 Maar ik vind dat je daar ook nog een hele hoop rotzooi op vind(nu nog), maar dat zal in de toekomst nog wel verbeterd worden. Daarmee bedoel ik dat er onnodige dingen op staanWinking my eye

Poster: Reind

Dus als er iemand is die het nadeel van een USB device ten opzichte van een cd even aan me uit kan leggen zou ik die persoon zeer dankbaar zijn. Tis namelijk de grootste onzin dat het dj'en ineens een heel ander verhaal word met zo'n apparaat. Het enige andere is dat je je MP3 files niet meer op cd hoeft te fikken, scheelt weer in de kosten Winking my eye
 En in gewicht natuurlijkHappy, laughing
User edit by Twizz on 16-05-2006 @ 18:12:00 (100%)
Twello    posted on 16-05-2006 19:01
Poster: ivan1991
jah volgens mij hebben we het daar over maar daar kun je ook cd'tjes indouwen:P ik geloof dat er een van numark is die dat niet heeft

jewel dat is de HDX van numark die heeft harddrive misschien bedoel jij de CDX (ziet er bijna hetzelfde uit) die heeft geen harddrive
PatrickBeuken    posted on 16-05-2006 20:22
@ Reind: Zoals Winston al zei... met cd's doorzoek je zelf je muziek. Met een massa opslagmedium moet je jouw muziek mét het apparaat doorzoeken. Bladeren door een cd-map of platenkoffer is anders dan op een toetsenbord rammen om dat éne nummer te vinden...
Twizz    posted on 16-05-2006 20:53
Poster: Twello

jewel dat is de HDX van numark die heeft harddrive misschien bedoel jij de CDX (ziet er bijna hetzelfde uit) die heeft geen harddrive
 cdx is zwart, hdx is zilverachtig(zie foto hierboven), in de hdx zit een laptop-harddisk die je zelf kunt vervangen, deze zit er standaard bij(dit kan behoorlijk vlug, dus je kunt bijvoorbeeld een harddisk maken voor pop, eenjte voor styles enz.)bij de hdx kun je cd's erin stoppen, dat werkt hetzelfde als bij cdx, maar hier kun je ze ook op harddrive zetten. Je kunt ook een toetsenbord op de hdx aansluiten voor sneller zoeken.De icdx daarentegen, lijkt helemaal niet op de cdx, veel kleiner en ik dacht datie volgens mij ook geen draaiend wiel had. Je kunt er wel een usb-stick of iets dergelijks op aansluiten, en de i van icdx staat voor,jawel,ipod. Je kunt dus scratchen met een ipod en zelfs effecten toevoegen. Pitch is +-100%(dacht ik). De idj2 heeft(in tegenstelling tot de idj)ook pitch en de mogelijkheid om te scratchen. In plaats van 2 ipod's heb je hier genoeg aan een ipod. En er zit ook nog eens een mega-schermpje op. Voor de andere apparaten kijk maar op www.numark.com en niet .nl want daar staan ze(nu) nog niet op.
Reind    posted on 17-05-2006 03:47
Poster: PatrickBeuken
@ Reind: Zoals Winston al zei... met cd's doorzoek je zelf je muziek. Met een massa opslagmedium moet je jouw muziek mét het apparaat doorzoeken. Bladeren door een cd-map of platenkoffer is anders dan op een toetsenbord rammen om dat éne nummer te vinden...

Ow dus in plaats van dat ik op alfabet, eerste letter, genre, artiest e.d kan zoeken is je eigen de schompes zoeken in je platentas en de plaat alsnog niet kunnen vinden beter?

Ik vind het echt een argument van niks om heel eerlijk te zijn, je moet nog steeds zoeken..... dat doet dat apparaat echt niet voor je. Was het maar zo'n feest dat het apparaat gedachten kon lezen en het nummer automatisch ff voor je in de cue zet.

Ik zie het probleem dus niet zo, men wil wel MP3 op een cd hebben staan (dat is iets waar ik echt het nut niet van in zie) maar zodra hetzelfde op een massa opslag medium staat is het ineens totaal anders?
De mogelijkheid om gericht te zoeken op 1 groot opslag medium is velen malen makkelijker dan gericht zoeken op meerdere media. Ga jij maar eens een specifiek nummer opzoeken in een collectie van 1000 nummers..... have fun.
Cyspoz    posted on 17-05-2006 09:08
Poster: ivan1991
het moet wel dj'en blijven vind ik... en ik draai het liefsten met cd's of vinyl

Het gaat er om dat je als DJ creatief kan zijn en je daarbij niet begrenst wordt door de techniek. Het maakt dus niet uit waarmee je draait... het is en blijft draaien. De visie dat een DJ met vinyl of cd's moet draaien vind ik daarom altijd een beetje kortzichtig...

Er is een nadeel voor veel DJ's als je zou draaien met een HD of pc: Je hebt geen hoesjes meer. Heel veel DJ's bladeren door hun muziek collectie heen en letten daarbij op de hoesjes. Ze hebben namelijk in hun hoofd zitten het hoesje wat ze zoeken, niet de titel en niet de artiest. En bij verzamelalbums is het al snel zo dat je weet dat er op dat album met die rode kleur nog een vet nummer staat wat wel hier achteraan past.

Als je van een HD zou draaien moet je dus vaak de titel en/of artiest weten.

PatrickBeuken    posted on 17-05-2006 09:43
Voor verzoekjes is een HD makkelijk... je vind meteen wat je moet hebben. Maar voor een DJ die gewoon zijn setje draait is het veel makkelijker om door die cd-map te bladeren... Zoals Cyspoz zegt: je zoekt op hoesje, niet op titel of artiest oid.

En als je niet te veel mp3's op een cd zet, dan blijft die nog overzichtelijk als je die in je cd-map stopt. Als je een schijf hebt met 1000+ nummers dan weet je wel dat het nummer daarop moet staan, maar ga dat maar es zoeken...
Reind    posted on 17-05-2006 11:33
Poster: PatrickBeuken
Voor verzoekjes is een HD makkelijk... je vind meteen wat je moet hebben. Maar voor een DJ die gewoon zijn setje draait is het veel makkelijker om door die cd-map te bladeren... Zoals Cyspoz zegt: je zoekt op hoesje, niet op titel of artiest oid.

Ow maar je kan ook prima met een search jog door je folders heen bladeren, geen enkel probleem. Dat is dan exact hetzelfde als bij het zoeken in een map alleen nu is die map je harddisk.

Daarnaast ga je met iets als dit snel genoeg titels leren, je word namelijk iedere keer met de titel geconfronteerd op de display. Daarnaast is er ook nog zoiets als favorieten/genre mapjes maken.

En als je niet te veel mp3's op een cd zet, dan blijft die nog overzichtelijk als je die in je cd-map stopt.

Wat is dan het nut van mp3 op cd? Dat is altijd al een vraagteken geweest naar mijn mening. Ik vind het namelijk de grootste onzin om een CD met 100 nummers vol te branden terwijl een CD-R nog geen 2 kwartjes kost vandaag de dag EN er niet fatsoenlijk tussen te zoeken is.

Ik weet niet hoe vaak jij buiten de deur draait maar ik heb dat jaren lang week in week uit gedaan, als je dan per cd in een lijstje met 100 titels moet gaan zoeken wat je wil draaien van een MP3 cd dan word je knettergek want je kan niets even lekker snel vinden.

En dan nog een probleem, want je zult in het geval van MP3 cd's alles dubbel moeten branden want wat als nummer A + B nou op 1 cd staan? Met een harddisk heb je dat probleem niet Winking my eye
Met cd's loop je al snel tegen dat probleem aan, daarom brand ik zelf ook altijd maar 1 nummer op een CD, dat nummer word 10 keer op een cd gebrand. Mocht ik de cd uit mijn handen laten tyfen en er een kras op zitten dan is er altijd nog wel een nummer wat werkt, daarnaast loop ik nooit tegen het probleem aan van 2 nummers op 1 cd.

Als je een schijf hebt met 1000+ nummers dan weet je wel dat het nummer daarop moet staan, maar ga dat maar es zoeken...

Heel simpel, eerste letter artiest, naam van het nummer of album..... net wat jij wil, dan je zoek opdracht verfijnen indien nodig en voila jij hebt je nummer. Ik doe dat binnen 2 minuten op een HDX met toetsenbord, binnen 5 minuten als je door middels van de search knop e.d moet gaan zoeken op de HDX zelf.

Ik vind het gedrag van sommigen wel erg conservatief en zoekend naar eventuele problemen overigens. Daarnaast spreken mensen zichzelf wel heel erg tegen door een MP3 cd wel handig te vinden maar een MP3 harddisk niet aangezien men door hoesjes heen zou willen bladeren.... sorry maar MP3 cd's zijn zelf gemaakte cd's (ik kom ze tenminste nog steeds niet tegen bij de FRS) en vaak zit daar alleen een hoesje bij met wat titels..... in zo'n geval ben en kun je net zo gericht of ongericht aan het zoeken zijn als je zelf wil en dat is natuurlijk net zo goed mogelijk op een harddisk.
User edit by Reind on 17-05-2006 @ 11:37:46 (2%)
PatrickBeuken    posted on 17-05-2006 12:56
Ik brand meestal maar 40 nummers op een mp3 cd, dus ik vind ook wat ik vinden moet. Het is inderdaad jammer dat je niet 2 nummers van 1 cd kunt afspelen. Ik vind gewoon dat het momenteel nog te veel moeite kost om iets op een digitaal apparaat op te zoeken. Met cd's, zoek ik op hoe de cd eruit ziet, ik kan ze uit de map halen en op een stapeltje voor me neerlegge, ik kan ermee doen wat ik wil... Bij een HD heb je bij iedere handeling knopjes nodig en moet je alles met 1 schermpje doen... Vooralsnog vind ik dat gewoon te lastig. Uiteraard gaat het ook om gewenning. Als je eenmaal gewend bent met HDX'en te draaien, dan zal t niet zo'n probleem zijn. Maar de cd is momenteel gewoon erg ingeburgerd. Overal waar je komt staan cd-spelers.
_Ivan_    posted on 17-05-2006 16:16
Wat ik het jammerste vind van het hele HD gebeuren is dat je alle titels dan zo'n beetje moet weten... hoesjes herken je beter zow van ow das vet nummer zoals hierboven word gezegt... Het enige waar ik me aan iriteer zijn de kleine schermpjes
Feel&.Celebrate.Life!
Winston    posted on 17-05-2006 17:00
Poster: Reind
Ow maar je kan ook prima met een search jog door je folders heen bladeren, geen enkel probleem. Dat is dan exact hetzelfde als bij het zoeken in een map alleen nu is die map je harddisk.

Daarnaast ga je met iets als dit snel genoeg titels leren, je word namelijk iedere keer met de titel geconfronteerd op de display. Daarnaast is er ook nog zoiets als favorieten/genre mapjes maken.

Dat is juist het voordeel van MP3 en alles in een massa opslag.

Maar de 1 regel text vindt ik nog ouderwets. Een ieder die met DJ software heeft gewerkt weet dat het vele malen beter kan. Je houdt overzicht op grotere gedeelten van je "platen koffer", je kunt dus inspiratie opdoen, je kunt razendsnel "platen" zoeken, zelfs pre viewen (voorbeluisteren), je kunt een playlist maken en veranderen, playlist bewaren voor een andere keer, genre en favorite folders maken. Verder op bpm sorteren. Speelduur etc. zichtbaar maken.

Ik ben voorstander van MP3 . Dat is veel beter dan een normale cd koffer. Maar niet met de kleine schermpjes. Groter is beter; vraag dat maar aan elk leuk meisje dat je tegen komt. En als Reind tevreden is met kleine dingetjes moet dat kunnen.

De iPod en draagbare MP3 players voor gewone consumenten werken in combinatie met PC. Daar is een regel text geen probleem, maar voor DJ sets is een groter scherm een pre. Als je met harddisk / MP3 wil werken ben je nog steeds het beste af met een echte PC/lap top en een behoorlijke controller.

MP3 equipment zou je moeten baseren op de DJ software producten. Dus serieuze players/controllers, een mixer en een apart nieuw apparaat: de MP3 record case bestaande uit hard disk memory en groot display. En alles dan koppelen.

Eventueel zou je de mixer en de record case in 1 kunnen doen. Zou dan uitzien als de Pioneer DJM-909. I.p.v. effecten display, grote MP3 track lists display.

Maar ik heb het liefst single player/controllers. Want sommige DJ's willen 2 anderen 3 controllers, andere willen samplers, andere willen effecten met bpm counter erbij, andere willen ook scratchen en andere vinyl simulaties, sommige willen pro andere instap modellen.

Ik denk dat er dus nog voldoende ontwikkelingen op komst liggen op MP3 gebied.

Tic Toc
User edit by Winston on 17-05-2006 @ 17:02:27 (3%)
Twizz    posted on 17-05-2006 17:05
bij de hdx is het schermpje nogal klein ja, maar bij de idj2 e n de d2director en de hdmix en de icdx zijn ze toch behoorlijk "large", bij de hdcd-1 werd ook al zo'n groot schermpje geplaatst.(ik ga ervan uit dat iedereen begrijpt dat ik hier over numark praat?):
_Ivan_    posted on 17-05-2006 17:06
Als jij iets zegt wel:P
Feel&.Celebrate.Life!
Twizz    posted on 17-05-2006 19:12
maar... er zijn ook nog andere merken met harddrive, alleen ik zou zo niet weten welke(ja apple, maar dat is geen dj-merk wel?)
Reind    posted on 17-05-2006 23:29
Poster: Winston
Groter is beter; vraag dat maar aan elk leuk meisje dat je tegen komt. En als Reind tevreden is met kleine dingetjes moet dat kunnen.

Ik heb er nog nooit één horen klagen dus dat valt wel mee Winking my eye

Display's horen inderdaad een redelijk formaat te hebben en het enige apparaat wat dat niet heeft bij Numark is de HDX. Overigens heb ik niet zo heel veel moeite met kleine display's..... zolang ze maar goed af te lezen zijn.

De D2 heeft een joekel van een display, gecentreerd in het midden, precies op de goede plek. Tis alleen jammer dat ie niet touch sensitive is maar voor de prijs waarvoor dat ding de deur straks uit gaat kan dat ook niet.

Poster: T4Twister
maar... er zijn ook nog andere merken met harddrive, alleen ik zou zo niet weten welke(ja apple, maar dat is geen dj-merk wel?)

Nou ik ken er geen 1 hoor. Numark is de eerste die zo hard aan het werk is gegaan om dj gear te voorzien van o.a flash en harddrive media.

De enige die ik kan bedenken is Cortex, maar die gaan een prijs hanteren die een paar honderd euro boven de D2 ligt terwijl de D2 meer features heeft en ik wat meer vertrouwen heb in Numark dan in een submerk van Gemini.... het bedrijf wat de laatste 2 jaar echt bijna niets interessants heeft weten te brengen.
User edit by Reind on 17-05-2006 @ 23:32:11 (76%)
Cyspoz    posted on 18-05-2006 10:08
Het is van voor mijn tijd, maar toen cd's zijn intrede deden werd door menig DJ gereageerd van, dat is niks en bla dit en bla dat en bla zus en bla zo. Inmiddels is de cd een zeer geaccepteerd muziek medium voor dj's. Over een tijdje zal zoiets ook wel met flash media, hd's en dergelijke gaan. Waneer ligt waarschijnlijk vooral bij de platen maatschapijen...

225 Users online: 40 Guests (185 Unknown)
Pages generated today : 63.092
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.715.104