hoeveel kbps kwaliteit moet je minimaal gebruiken voor een discotheek, club, dancecafe?
Poster: Estacy
Ja, ik wil helemaal niet zeggen dat je per s? WAV moet, maar ik probeer gewoon uit te leggen dat MP3 van oudsher niet het goede bestand is voor muziek. Dat je 320 kbps mee neemt naar je gig, prima. Maar het is overduidelijk dat zeker in de discotheken de standaard qua geluid omlaag gaat. (t gaat mis in elk deel van de audio chain)
Volgens mij zijn er hier weinig mensen die ooit naar een ?cht goed systeem hebben geluisterd, hifi, PA maakt niet uit.?
Als je een van je favoriete tracks hoort op een geweldig systeem, dat is iets magisch. je hoort dingen, je voelt dingen, die je nog niet eerder gehoord hebt. Kippenvel. Dan ga je vanzelf geloven in geluidskwaliteit
Poster: Sebasz
Wedden dat als ik een blinde test voor jullie maak (bijv een track. en de 2 stukken daarvan als 320kbps en 2 anderen stukken als wav, samengevoegd in 1 wav bestand) dat niemand van jullie, maar dan ook echt niemand het precies goed heeft/het verschil hoort??
Poster: Noxis
Ik heb zelf een testje gemaakt;
Gareth Emery - Concrete Angel aangekocht in .wav bij Trackitdown, een stukje uitgeknipt en dan ge-encode met audacity (LAME MP3 ENCODER).
Vertel me maar welk van de twee de wave is. Ik vind het redelijk duidelijk bij deze track. Niet valsspelen door de track door een spectrum analyzer te gooien, de wave te bekijken enzoverder.. Gewoon puur op gehoor!
http://tinyurl.com/97wodaq
http://tinyurl.com/cc5vrq8
Wees natuurlijk wel zo slim om hem te downloaden, gestreamt zal je het verschil niet horen want dan wordt de kwaliteit van hen beiden naar beneden gehaald uiteraard.
Poster: Noxis
Er staat dan ook niet dat 320kbps 299kbps wordt, jij haalt bitrate en samplerate door elkaar. En dat ga ik hier nu niet uitleggen zoek maar eens op wikipedia ofzo.
Ook stel ik niet dat je alleen maar wave moet draaien integendeel, ik zeg dat je wave moet kopen als je de track gaat bewerken.
wikipedia: MPEG-1 Audio utilizes psychoacoustics to significantly reduce the data rate required by an audio stream. It reduces or completely discards certain parts of the audio that the human ear can't hear, either because they are in frequencies where the ear has limited sensitivity, or are masked by other (typically louder) sounds