kbps MP3 kwaliteit (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

mirakel    posted on 26-08-2012 18:27

hoeveel kbps kwaliteit moet je minimaal gebruiken voor een discotheek, club, dancecafe?

Mod edit by Lead on 08-08-2019 11:18 (1%)

What do you think about kbps MP3 kwaliteit ??

Vote :   
Roov    posted on 26-08-2012 18:45
Ik zou voor 320kbps gaan
Estacy    posted on 26-08-2012 18:46
een cd is meer als 1400 kbps, een MP3tje kan maximaal 320 kbps zijn. als het even kan moet je WAV bestanden hebben, FLAC of losless is het beste en ook aan te raden. als het niet anders kan dan voldoet 320, maar ik ben er zelf geen voorstander van. voornamelijk omdat er geen enkele reden is om 320 boven WAV te kiezen. Opslagruimte is zo goedkoop tegenwoordig dat dat geen excuus is.?

En op een fatsoenlijk geluidssysteem hoor en voel je echt wel verschil tussen een MP3tje en WAV (bij goede, niet naar de klote gecompressde muziek)
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
mirakel    posted on 26-08-2012 20:02
oke prima,
maar als ik nou via i tunes of via een andere muziek site een nummer koop is die dan gewoon 320 kbps? of meer?
en als ik een nummer illegaal download via pirates bay bijv. is deze ook vaak 320 kbps

zoals die dj's in discotheken die gebruiken toch ook alleen maar muziek met ong 320 kbps?

RamuroDiaz    posted on 26-08-2012 20:14
Die dj's in discotheken kopen hun muziek op verschillende platformen zoals Beatport, Dance Tunes en iTunes. Volgens mij zijn ze daar meestal 320kbps. Winking my eye
JeroenVR    posted on 26-08-2012 22:27
De muziek van iTunes is volgens mij 256 kbps en van Beatport 320 kbps. Ook kun je bij Beatport ervoor kiezen om een wav file van een track te downloaden (dit kost dan wel wat meer).
YvoVermer    posted on 26-08-2012 22:29
De mensen letten er toch niet op of je nu met 320kbps draait of met een WAV'tje dus je kan gewoon voor de MP3 gaan Happy, laughing
Ik ga niet nog extra geld uitgeven voor de WAV te downloaden hoor Happy, laughing
Yvo & Vermer
Unidentified    posted on 26-08-2012 22:52
Poster: JeroenVR
De muziek van iTunes is volgens mij 256 kbps en van Beatport 320 kbps. Ook kun je bij Beatport ervoor kiezen om een wav file van een track te downloaden (dit kost dan wel wat meer).

iTunes is inderdaad 256 kbps, maar het is geen .mp3, het is .m4a
Lomme_    posted on 27-08-2012 00:56
Met .WAV draaien is ook weer niet nodig, dan sta je daar met 100mb per nummer. Een bitrate van 320 is ruim voldoende, alleen voor in de studio's of extreme muziekfanaten is Wav handig.
Estacy    posted on 27-08-2012 07:14
ben ik het niet mee eens, ik vind MP3 in elke vorm onacceptabel?voor professionele DJ's, omdat het van nature al een verkeerd bestand is. Het is nu eenmaal gecompressed om kleiner te zijn, waar de geluidskwaliteit onder lijdt. Of je bij 320 dat nog kan horen? wel als je er een goede vinyl plaat langs luisterd.?

Draai je zoals elke DJ vol in het rood op een Pioneer mixer welke aan een limiter zit aan een systeem dat een boost heeft op 4k (elk systeem dus) dan hoor je er geen flikker van natuurlijk
Sebasz    posted on 27-08-2012 09:20
2 members like this  hoor je toch niet in de club dus is allemaal beetje mierenneukerij
Winston    posted on 27-08-2012 13:50
Ben niet helmaal eens Estacy.

Goed geluid wordt slechter als je in het rood draait. Maar slechter geluid wordt nog slechter als je dat in het rood draait.
Maar ik voel wel je bedoeling dat mensen die in het rood draaien goed geluid niet op prijs stellen, en dat het dan dus niks uitmaakt met welke kwaliteit je draait.
Tic Toc
FASA    posted on 27-08-2012 14:00
320 kbs voldoet voor in clubs enzovoort prima. Estacy heeft overigens volledig gelijk met zijn verhaal. Maar de winst die je er in een club/kroeg mee haalt is vrijwel nihil.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
Yorick    posted on 27-08-2012 14:02
Poster: Estacy
Draai je zoals elke DJ vol in het rood op een Pioneer mixer welke aan een limiter zit aan een systeem dat een boost heeft op 4k (elk systeem dus) dan hoor je er geen flikker van natuurlijk

Even inhaken, tegenwoordig worden zaken wel beter ingericht kwa limiter en andere rand apparatuur en pa management systemen zodat je het bijna niet meer hoor dat de limiter werkt Thumbs Up
Luxx    posted on 27-08-2012 14:34
sorry ecstacy maar er is bijna geen dj te vinden die met Wave gaat draaien. het is echt bullshit tot de max. 99% van de clubganger hoort geen verschil tussen een 320 KBPS mp3 of een Wave. de overige 1% die het wel hoort kan dat ook niet meer horen na een kwartier in een club staan vanwege het hoge volume. dus echt slaat nergens op wat je zegt
bovendien draaien de meeste dj's nu met USB sticks van 8-16 gig en als je die gaat vullen met 100+MB per track aan Wave files ben je snel klaar.
www.mothermusic.nl
User edit by Luxx on 27-08-2012 @ 14:35:07 (47%)
Chrizadelic    posted on 27-08-2012 14:42
Nou ik ga ook geen bestanden die normaal zo'n 10-20MB zijn per stuk ineens gebruiken als wav en dat ze dan 70-100MB zijn en beter klinken gaat helemaal nergens over, sorry dat ik 't zeg. Maar anders staat bij 50 nummers m'n hele USB vol en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Dj
Estacy    posted on 27-08-2012 21:29
Poster: Luxx
sorry ecstacy maar er is bijna geen dj te vinden die met Wave gaat draaien.

Nou daar klopt zowiezo niks van. Lil Louie Vega, David Morales om maar iets te noemen.

Maar het gaat me niet eens zozeer over wat een clubganger die zich volzuipt en zn oren verneukt kan horen. Het gaat me hier over het feit dat wij, die ons geld verdienen met geluid in al zijn vormen, genoegen nemen met MP3. wat toch echt bedacht is in de tijd van 56k modems en mp3 spelers met 128 mb geheugen. een bestand wat het hoog eraf kapt, het laag eraf kapt en het samendrukt om een kleiner pakketje te maken.
een autospuiter neemt toch ook geen genoegen met goedkope verf, want tja, maar een paar mensen zien dat.?

Maar ik laat dit even achter. skip naar 6:40, maar de hele video is interessant
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MxhtIbK-Dqc&feature=my_favorites&list=FL9WJDc7bSzIsMH9b-FmckIw[/youtube]

User edit by Estacy on 27-08-2012 @ 21:33:50 (13%)
MrQreeny    posted on 27-08-2012 21:52
Dusss...

Hij zegt zelf in het filmpje: Je hoort tegenwoordig het verschil niet meer, behalve als je met onze systemen luistert. Hoe vaak kom jij een Funktion One speaker system tegen???Embarassed?Ik vind het geluid ook heel vaak heel erg slecht, maar meestal komt dat omdat er (volgens mij) iets vol in het rood staat te beuken. Anyway, laat iedereen vooral doen wat die zelf goed vindt...
'Music is the universal language of mankind...'
Yorick    posted on 27-08-2012 21:59
Heeft ook met meerdere factoren te maken.
Ik heb systemen gehoord die echt goed klonken maar ook sommige dat je gewoon met je hoofd in de sub moest zitten omdat je anders geen sub had.

Technicus achter een systeem speelt ook mee, je kan wel wav files draaien en alles op beste kwaliteit hebben.
Maar als het systeem niet goed is ingeregeld kom je nog steeds nergens.

Dit samen spel zal zelden goed gaan dus waar maken we ons druk om?
MrQreeny    posted on 27-08-2012 22:10
Estacy maakt zich druk om het feit dat het gewoon vaak slecht geluid is. Ik kan me daar ook druk om maken, maar ik denk niet dat dat in de eerste plaats aan het gebruik van mp3 ligt (bij meer dan 256 kbps).

Ik was laatst bijv. gevraagd voor een studentenfeestje. Natuurlijk geen geld voor de dj, maar ik wou het wel gratis doen, op 1 voorwaarde: dat er fatsoenlijke speakers werden geregeld, zodat ik niet in het rood hoefde te gaan. Dat was de keer ervoor namelijk gebeurd toen de muziek over een huis-tuin-en-keuken home cinema setje werd gegooid :S Het was natuurlijk veel te zacht en het publiek kijkt dan natuurlijk als eerst naar de dj :S Nou de boxen werden niet geregeld, dus ik ben ook niet gaan draaien.. Hoe je het ook bekijkt een dj moet het toch van het geluid hebben Winking my eye als dat niet goed is kan je in extreme gevallen gewoon beter niet draaien.
'Music is the universal language of mankind...'
Victor    posted on 28-08-2012 18:59
Het is nu eenmaal gecompressed om kleiner te zijn, waar de geluidskwaliteit onder lijdt. Of je bij 320 dat nog kan horen? wel als je er een goede vinyl plaat langs luisterd.?

Grappig dat je mp3 onder geen enkele omstandigheid acceptabel vindt maar het wel hebt over een 'goede vinyl'. De prestaties van vinyl zijn nou juist behoorlijk bedroevend en het vinylgeluid is zwaar gecompressed. Vinyl haalt op z'n best een s/n verhouding van een armetierige 60dB en een frequentiebereik (binnen 1 dB) van 60Hz tot 12 kHz. En heeft bovendien enorme fasefouten in het hoog, een hoge vervorming (thd) en een waardeloze kanaalscheiding. Dat doet een nette 320 kbps mp3 toch echt allemaal beter.

Waarom klinkt vinyl dan vaak toch wel lekker? Omdat we de vervorming die vinyl eigen is wel lekker vinden. Maar met zuiver geluid heeft het weinig te maken.

Verder zeg je dat mp3 het hoog en het laag eraf kapt en het geluid comprest. Zo werkt mp3 dus hel;emaal niet. Misschien goed je er eens in te verdiepen door bijvoorbeeld te zoeken op 'perceptual coding'.
Winston    posted on 28-08-2012 19:42
Minimaal 256 kbps is praktisch nodig om in een club te draaien. Niemand die in de gemiddelde club, of danscafe, wat van merkt. Cry

Maar ik vindt het toch zo opmerkelijk dat een ieder zo uitgesproken tegen Estacy zijn mening is. De logica snap ik echt niet.Cry

Bv. vindt je wel dat je een Pioneer mixer moet voor goed geluid, maar met een budgetmixer van bv. Numark of Reloop zou je ook geluidskwaliteit hebben goed genoeg om mee weg te komen bij de gemiddelde clubganger.Cool

Als je beweert een pro DJ te zijn en daarom alleen met CDJ-2000 players genoegen neemt, dan moet je ook alleen voor de muziek van de hoogste geluidskwaliteit kiezen.

Dat van perceptie klopt, en werkt voor de gewone consument. Maar als je pro bent behoor je het te horen. Al is het alleen maar bij sommige moeilijke muziek of als je de sound met de equalizer bewerkt tijdens het mixen.

Ik vindt het bedroevend dat z.a. de Funktion One man zegt, de standaard voor geluidskwaliteit steeds lager wordt gemaakt, zowel bij de gewone man als, nog erger, de 'professionals.' Cry
En ook vaak met volume levels die gehoorschade veroorzaken. Cool

En treurig is het dat jullie dat zo vol passie slecht geluid verdedigen en bereid zijn de achteruitgang in geluidskwaliteit voort te zetten. Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 28-08-2012 @ 19:55:26 (13%)
Estacy    posted on 28-08-2012 20:09
1 member likes this  
Poster: Winston
En treurig is het dat jullie dat zo vol passie slecht geluid verdedigen en bereid zijn de achteruitgang in geluidskwaliteit voort te zetten. Cool

Ja, ik wil helemaal niet zeggen dat je per s? WAV moet, maar ik probeer gewoon uit te leggen dat MP3 van oudsher niet het goede bestand is voor muziek. Dat je 320 kbps mee neemt naar je gig, prima. Maar het is overduidelijk dat zeker in de discotheken de standaard qua geluid omlaag gaat. (t gaat mis in elk deel van de audio chain)

Volgens mij zijn er hier weinig mensen die ooit naar een ?cht goed systeem hebben geluisterd, hifi, PA maakt niet uit.?

Als je een van je favoriete tracks hoort op een geweldig systeem, dat is iets magisch. je hoort dingen, je voelt dingen, die je nog niet eerder gehoord hebt. Kippenvel. Dan ga je vanzelf geloven in geluidskwaliteit
Winston    posted on 28-08-2012 20:27
Juist. Ik wel een beetje goede hifi. Daarmee vergeleken is het geluid in de meeste clubs echt afschuwelijk. Cry

En ook voor de duidelijkheid. Het gaat bij mij ook niet om dat je perse vynil, wav of cd's moet gebruiken.

Maar het sfeertje, de houding en de toon die hier wordt gebruikt: 'niemand merkt het verschil dus gewoon doen, niemand ziet het of je wav of mp3 gebruikt, het is te duur, het is overdreven, je kunt niets aan doen, iedereen doet het fout dus waarom ik ook niet.'

Tic Toc
mikedhanpat    posted on 28-08-2012 20:36
Als je een van je favoriete tracks hoort op een geweldig systeem, dat is iets magisch. je hoort dingen, je voelt dingen, die je nog niet eerder gehoord hebt. Kippenvel. Dan ga je vanzelf geloven in geluidskwaliteit

Helemaal gelijk in!! Kippenvel op je armen in zo'n geval!
CDJ2000NXS - DJM2000 - CDJ2000NXS - RMX1000 Shure SE535
dance2mix    posted on 29-08-2012 01:15
Poster: Winston
Juist. Ik wel een beetje goede hifi. Daarmee vergeleken is het geluid in de meeste clubs echt afschuwelijk. Cry

En ook voor de duidelijkheid. Het gaat bij mij ook niet om dat je perse vynil, wav of cd's moet gebruiken.

Maar het sfeertje, de houding en de toon die hier wordt gebruikt: 'niemand merkt het verschil dus gewoon doen, niemand ziet het of je wav of mp3 gebruikt, het is te duur, het is overdreven, je kunt niets aan doen, iedereen doet het fout dus waarom ik ook niet.'

Ben het met je eens maar zoals met zoveel dingen is dit echt iets waar mensen zelf voor kunnen kiezen, zelf zou ik ook het liefst alles WAV hebben en wil dit ook gaan aanschaffen zodra ik geld verdien met draaien. Toch zijn er blijkbaar mensen die iets minder waarde hechten aan goed geluid, want het verschil tussen 1400 kbs en 320 kbps is duidelijk te horen.
CDJ 850 K- DJM 700 K - HDJ 500 K - Event 20/20 BAS

117 Users online: 14 Guests (103 Unknown)
Pages generated today : 28.532
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.636.283