Tonaal mixen (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 31-12-2005 18:12
Ik zit vanmiddag radio te luisteren, komt er voor mij iets nieuws voorbij flitsen.

Ben Liebrand schijnt tegenwoordig tonaal te mixen, dus niet op de beat, maar dat de tonen van de een en de andere plaat hélemaal matchen.

Wie kan mij dit verder uitleggen ?
Mod edit by Nvie on 31-12-2005 18:29 (3%)

What do you think about Tonaal mixen ??

Vote :   
MauriceForge    posted on 27-02-2006 13:03
Hoe bedoel je? als je bedoelt dat djs gewoon

platen die goed met mekaar klinken draaien is dat wel elke dj, ik bedoel daar ben je ook dj voor om te horen wat  wel en wat niet klinkt.

Maar mixing in key is toch een heel ander verhaal, en er zijn er maar een paar die dat kunnen.

maar een paar mensen die mixing in key kunnen zijn Anthony Pappa en Laidback luke bv

In denk dat jij misschien iets heel anders verstaat onder mixing in key of tonaal mixen terwijl dat hetzelfde is, en trust  me het meerendeel van de top djs draait niet zo, maar doen het gewoon puur op gehoor en gevoel

MauriceForge    posted on 27-02-2006 13:14

dit is een stukje over mixing in key........misschien leuk om te lezen..

ScottB    posted on 01-03-2006 18:32
Het maakt eigenlijk niet uit in welke toonsoort een nummer staat. Het gaat erom of het volgende nummer past in de stijl van de de vorige plaat. In een treurige melodie past mooi een mineurakkoord. Terwijl in een vrolijke melodie een majeurakkoord mooier past. Ook klinker sommige intervallen mooi bijvoorbeeld Reine 4 of Reine 5 en andere lijken alsof ze "botsen" bijvoorbeeld Kleine 2 of Kleine 3. Je kunt ook een mooi effect creeeren door een chromatisch effect neer te zetten. Door bijvoorbeeld een plaat in Cmaj en Cismaj te mixen.

Je kunt alleen horen in welke toonsoort een nummer staat als je een absoluut gehoor hebt en dat hebben maar heeeeeeel weinig mensen Dus als je gewoon naar de intervallen luistert is meestal wel genoeg. Ik denk wel om tonaal te kunnen mixen muziekkennis vereist is, anders wordt het toch moeilijk denk ik ...

Lassy    posted on 01-03-2006 19:11
Poster: DeafDJ
noem eens een enkele wereld-top DJ die niet tonaal mixt...

ik noem een tiësto...

Camino    posted on 06-05-2006 17:00
sorry mensjes ik heb niet goed opgelet in de muziekles :p

weet er iemand toevallig wat er bij een dm7sus4 acoord past?

Jorrit    posted on 06-05-2006 20:39
Poster: djliberty
kdenk dat iedereen dat wel doet:p

Onzin, meer top DJ's dan je denkt doen het niet!
(wat dacht je van alle urban DJ's, in de house scene ook erg veel niet)

maar een paar mensen die mixing in key kunnen zijn Anthony Pappa en Laidback luke bv

Eh, niet dus. :P Hij zal het misschien wel kunnen maar Luke mixt op de 'als het klinkt dan klinkt het'-manier :D
Mod edit by Jorrit on 06-05-2006 20:41 (100%)
Nyana    posted on 07-05-2006 18:07
Meer erover lezen kan je op www.harmonic-mixing.com Happy, laughing    
KwK    posted on 07-05-2006 19:00
Poster: Blindness
Blijkbaar vind iedereen het onwijs gaaf dat toonmixen. Ik denk dat iedereen het wel doet of in ieder geval probeert, echter !!! het is juist gaaf door soms iets totaal onverwachts te doen, om nou de hele avond in de C te blijven hangen en btw die B librand doet het vast erg leuk, maar laten we ff eerlijk zijn als je voor een paar ton apparatuur thuis hebt staan waar je al 15 jaar als het niet meer is mee bezig bent, zal ie van mij geen applausje krijgen op het moment dat ie wat nummers lekker achter elkaar krijgt..., laat ie het maar doen met wat vinyl, of van mij part een cd -deck in ieder geval live, dat kan die gast namelijk niet...die nummers van hem van vroeger klonken ok al alemaal hetzelfde... nee geen fan, maar goed daar ging het niet over.

uh hij doet t dus ook gewoon met vinyl/cd  (live)

is een kwestie van luisteren en veel proberen

ook in zijn vroeger werk was t tonaal dik in orde

KwK    posted on 07-05-2006 21:00
Probeer zelf zoveel mogelijk dat in me mixen alles tonaal goed is

1. ik hoor niet welke grondtoon een bepaald track heeft
2. ik weet niet hoeveel cent een track onhoog/laag moet voor de juiste toon
3. ik heb geen muziek les gehad (wel wat simpele zelf studie)
4. ik heb wel gerommeld met eigen tracks en remixen maken
5. ik hoor wel of iets vals klinkt of niet  

wat is tonaal mixen (mixing in key)

* dat 2 melodieën door elkaar zitten
* de bassline van track 1 samen loopt met de melodie of akkoorden van track 2
* of dat de zang van track 1 over de melodielijn van track 2 gemixt word
en dan wel zo, dat het niet Vals klinkt (niet als de voorrondes van idols
dit is gewoon een kwestie veel proberen en goed luisteren

nu gaan we nog ff verder

ik vind persoonlijk dat 2 tracks na elkaar b.v. dmv.
een cut of beat met melodie mixing, ook tonaal goed moet kloppen
zeg maar het punt dat track1 weg is

ff uitleggen

Je kunt ook zomaar niet 2 willekeurig akkoorden na elkaar spelen
moeten wel 2 akkoorden zijn die na elkaar klinken
(ff google naar "quintencirkel" voor info en uitleg hier over)
een akkoord kun je verglijken met de grondtoon van een track
die 2 hoeven ook niet het zelfde te zijn, maar moeten wel goed na elkaar klinken

dit verhaal is dus alleen van belang als je 2 verschillen melodie stukken
achter elkaar plakt en niet van een drum of break naar een melodie stuk gaat

wat voorbeeldjes van tonaal mixen uit mixjes die ik hier gepost heb

* New Beat Micro mix

vanaf  0.26  hoor je de bassline van "Confetti's - C In China"
samen met de melodie en daarna de akkoorden van "Neon - Voices"
het klinkt als of het zo hoort

* Dutch DanceClassics Party Mix

vanaf 2..00
"King Bee - Must Bee the Music" samen met "The Broads - Sing, Sing, Sing"

vanaf 4.46
"Centerfold - Dictator" samen met "Tony Scot - Get into It" 

Er zitten wel meer voorbeeld stukkies in,
maar hoop dat je hiermee hoor wat ik bedoel

Een voorbeeldje van iets wat eigenlijk net niet helemaal klopt:

* Nasty Creep vs Vieze Vrouwe (Mash-Up)

met name de stukjes waar de melodie van Nasty Creep samen met de QF lopen
maar als je het een beetje uit elkaar pant (L-R) valt het al minder op
dit geintje werkt dus alleen, als het een klein beetje tonaal scheef zit.
User edit by KwK on 07-05-2006 @ 21:03:05 (1%)
Den_ian    posted on 09-05-2006 11:47
na een tijd beign je tonaal te mixen, zonder je dat beseft hoor. Zo kun je wanneer er een break is op een andere plaat daarop al beginnen gelijkzetten. Begint me soms ook al te lukken. Niet zo moeilijk hoor.
Illusion    posted on 09-05-2006 14:20
Poster: KwK

wat is tonaal mixen (mixing in key)

* dat 2 melodieën door elkaar zitten
* de bassline van track 1 samen loopt met de melodie of akkoorden van track 2
* of dat de zang van track 1 over de melodielijn van track 2 gemixt word
en dan wel zo, dat het niet Vals klinkt (niet als de voorrondes van idols
dit is gewoon een kwestie veel proberen en goed luisteren

nu gaan we nog ff verder

ik vind persoonlijk dat 2 tracks na elkaar b.v. dmv.
een cut of beat met melodie mixing, ook tonaal goed moet kloppen
zeg maar het punt dat track1 weg is

ff uitleggen

Je kunt ook zomaar niet 2 willekeurig akkoorden na elkaar spelen
moeten wel 2 akkoorden zijn die na elkaar klinken
(ff google naar "quintencirkel" voor info en uitleg hier over)
een akkoord kun je verglijken met de grondtoon van een track
die 2 hoeven ook niet het zelfde te zijn, maar moeten wel goed na elkaar klinken

Daarom moet je ook tijdens het draaien je muziek uitkiezen, en nadenken. Niet denken van ooh dat nummertje is wel mooi die draai ik nu wel even.
Zoals KwK zegt, het moet niet vals klinken

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Camino    posted on 09-05-2006 18:05
ja... maar op een bepaald punt benuse er niet langer tevreden mee dat het 'niet vals' klinkt en wil je gewoon dat het goed klinkt... ik ben de laatste tijd mezelf bezig aan het houden met lange overgangen (lees > 64 bars)... en dan moeten je toonaarden echt goed coherent zijn - anders klinkt het gewoon niet!
Illusion    posted on 09-05-2006 20:24
Poster: DeafDJ
 ik ben de laatste tijd mezelf bezig aan het houden met lange overgangen (lees > 64 bars)... en dan moeten je toonaarden echt goed coherent zijn - anders klinkt het gewoon niet!

Bedoel je hiermee gewoon Extended versions die je draait?
LovelvanOerle    posted on 09-05-2006 22:54
ik wil niet lullig doen maar ik draai niet anders dan met extended versions en club edits, anders duren nummer mij tekort voor mn overgangen, ben soms 2 tot 3 min in de overgang van nummer A naar nummer B. Dan is het helemaal belangrijk dat de tonen goed met elkaar klinken, maar met korte overgangen ook, want iets wat kut klinkt, klinkt ook gewoon kut al is het maar kort. (Just my 2 cents)
BillyArd    posted on 10-05-2006 10:18
Ik zal het versimpelen, als je twee platen mixt met daarin bijvoorbeeld 2 synthlijnen die je door elkaar mixt, en deze klinken niet vals , dan mix je al tonaal.

Tonaal mixen zegt zoveel als dat je tonen/noten bij elkaar moeten kloppen.

Dat betekent dus niet dat als je eerste plaat in G staat dat je de rest van de mix ook in G moet doen .

Zie de platen maar als noten op je piano klavier, daar kan je tijdens het spelen ook die ``valse``noot raken en ben je dus niet tonaal bezig.

De schema,s moeten gewoon kloppen !

Dus kortgezegd is iedereen die weet hoe ``vals ``klinkt en dit vermijdt in zijn/haar mixen  bezig met tonaal mixen !

Happy, laughing

Jorrit    posted on 10-05-2006 13:31
Poster: LovelvanOerle
ik wil niet lullig doen maar ik draai niet anders dan met extended versions en club edits, anders duren nummer mij tekort voor mn overgangen, ben soms 2 tot 3 min in de overgang van nummer A naar nummer B. Dan is het helemaal belangrijk dat de tonen goed met elkaar klinken, maar met korte overgangen ook, want iets wat kut klinkt, klinkt ook gewoon kut al is het maar kort. (Just my 2 cents)

Ooit gehoord van loop? zelfs korte mixes hebben een kleine intro, die kun je loopen Winking my eye
BURN    posted on 10-05-2006 13:47
Ik heb vorig jaar ivm m'n studie biomedische wetensch. onderzoek moeten doen naar het verschijnsel perfect pitch. Het kan en is heel aannemelijk dat mensen als Armin deze eigenschap hebben.

Perfect Pitch houdt in dat je van een enkele toon kan zeggen welke toondat is, dus C of F of D mineur, whatever. Nu denken jullie, goh das boeiu. Maar dit is een zeer zeldzame eigenschap die je vaak voor zult zien komen bij mensen in de muziekbusiness, en dan nog wel meer de klassieke muziek dan de dance industrie. Het speciale aan deze eigenschap is dat meeste mensen namelijk pas van een toon meer kunnen zeggen indien zij een tweede toon horen, een referentietoon.

Uiteraard zou zoiets bij tonaal mixen een ongelooflijk voordeel oplevereren wat niet wegneemt dat een hoop oefening hulp biedt als je dit niet lijkt te hebben.

BillyArd    posted on 10-05-2006 13:51
Ook wel een absoluut gehoor genoemd !

Happy, laughing

Illusion    posted on 10-05-2006 14:50
Poster: LovelvanOerle

ben ik ook helemaal mee eens... ik draai ook bijna alleen maar met extended versions. k'draaide eerder altijd gewoon de radio edits,,, maar na enige tijd zag ik in dat dat niet ging werken... En later wat in discotheekjes gedraaid, ervaring opgedaan, en nu draai ik lekker met extended versions:D

Winston    posted on 10-05-2006 16:01
Sommige tracks lijken qua beats en cymbalen bijv, zodanig op elkaar dat je een 'straight cut' kunt doen zonder dat iemand wat merkt dat er niet gemixed is.
Tic Toc
Camino    posted on 10-05-2006 22:59
Perfect pitch heb ik niet... maar ik kan wel de verhouding van de ene key tot de andere horen... bijvoorbeeld als die nu een 7 stappen hoger is of whatever. Maar voor mij betekend tonaal mixen MEER dan alleen de overgangen niet slecht te laten klinken - het is je hele set vorm geven door middel van veranderende toonaarden... als het ware een symphonie maken van je verschillende tracks.... zorgend voor variatie, climatische opbouw (5e), en dat allemaal interessant laten klinken. Basically -> vorm geven aan je mix, in de plaats van gewoon overgangetjes mooi te laten klinken.
Tintin    posted on 18-11-2006 01:07
Meer hierover kun je hier vinden...
trance    posted on 18-11-2006 12:14
Goed voorbeeld is hierbij de jaarlijkse Grandmix van Ben Liebrand (jaarmix). Deze wordt ook helemaal tonaal gemixt. En was vroeger een hele hype, een boel mensen zaten toen met een cassettebandje klaar om 6 uur s,avonds om die mix op te nemen. Dat waren de echte freaks.
RenéKuppens    posted on 18-11-2006 13:39

Even een lijst:

Een plaat in                  Is te mixen met
Deze toonsoort            een plaat in deze toonsoort

C                                 Am / F / G
Db - C#                      Bbm-A#m / gb-f# / A-G#
D                                 Bm / G/ A
Eb - D#                      Cm / Ab-G# / Bb -  A#
E                                 Dbm / Bb-A# / C
F                                 Dm / Bb-A# / C
Gb - F#                      Evm-D#m / B / Db-C#
G                                 Em / C / D

# - verhoogt halve toon
B - verlaagt halve toon

En de rest weet ik zo even niet..

tym    posted on 18-11-2006 18:33
er is hier een grappig programmatje voor volgens mij ..
het heet mixed in key: http://www.mixedinkey.com..
je gooit er mp3s (of wav zelfs) in en hij sorteert ze op tonen. Het is dus ontworpen voor de DJ die zijn mixjes nog beter wil laten klinken door nummers te mixen die naast beat dus ook bijelkaar passen qua toon..

het is niet voor echt tonaal mixen ontworpen volgens mij, maar het zou dus moeten helpen bij het kiezen van het beste nummer om te draaien (na een bepaald ander nummer). Heb het zelf nog niet geprobeerd, de trial versie kan alleen wavjes en was te lui om een mp3 om te zetten. voor de rest is dat nog niet echt aan de orde voor mij, eerst andere kanten van mn mixjes perfectioneren ;x

iemand die het kent?
User edit by tym on 18-11-2006 @ 18:34:29 (2%)

329 Users online: 120 Guests (209 Unknown)
Pages generated today : 34.190
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.686.202