Tonaal mixen (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 31-12-2005 18:12
Ik zit vanmiddag radio te luisteren, komt er voor mij iets nieuws voorbij flitsen.

Ben Liebrand schijnt tegenwoordig tonaal te mixen, dus niet op de beat, maar dat de tonen van de een en de andere plaat hélemaal matchen.

Wie kan mij dit verder uitleggen ?
Mod edit by Nvie on 31-12-2005 18:29 (3%)

What do you think about Tonaal mixen ??

Vote :   
eAs    posted on 02-01-2006 16:27
Hmm ik heb best al wat instrumenten bespeeld maar kan nog geen noot lezen 
Misschien wat tijd voor een paar lesjes !!

Tonaal mixen lijkt me super om te kunnen .. Succes voor iedereen die het wilt proberen . 
Ramon72    posted on 02-01-2006 16:33
Poster: greup

zoals terrecht gezegt wordt is het inderdaad niet zo dat c alleen met c te mixen is. Maar om nou over noten al "fis"(F#) en bijv "bes"(Bb) te gaan praten vink niet nodig, dan gaan ze maar fijn hun muziek theorie diploma halen.

of het moeilijk te leren is.....  dit is vooral iets wat je moet horen. en als je een instrument bespeeld, of bespeeld hebt heb je absolut al een stapje voor.

Helemaal mee eens Happy, laughing
Overigens hoef je daarvoor niet perse noten te kunnen lezen om dit onder de knie te krijgen!
eAs    posted on 02-01-2006 16:40
My bad ..

Wel handig als je weet welke noot wat is lijkt mij .. laat ik dan zeggen dat ik geen idee heb hoe welke toon klinkt ..

Komt goed .. oefening baart kunst

Blindness    posted on 03-01-2006 01:08
Blijkbaar vind iedereen het onwijs gaaf dat toonmixen. Ik denk dat iedereen het wel doet of in ieder geval probeert, echter !!! het is juist gaaf door soms iets totaal onverwachts te doen, om nou de hele avond in de C te blijven hangen en btw die B librand doet het vast erg leuk, maar laten we ff eerlijk zijn als je voor een paar ton apparatuur thuis hebt staan waar je al 15 jaar als het niet meer is mee bezig bent, zal ie van mij geen applausje krijgen op het moment dat ie wat nummers lekker achter elkaar krijgt..., laat ie het maar doen met wat vinyl, of van mij part een cd -deck in ieder geval live, dat kan die gast namelijk niet...die nummers van hem van vroeger klonken ok al alemaal hetzelfde... nee geen fan, maar goed daar ging het niet over.

JeroenU    posted on 03-01-2006 01:18
Ik verlaag/hoog soms de toonhoogte van een kanaal op mijn djm600 om twee platen dezelfde grondtoon te geven. Maar meestal heb je het niet nodig omdat het begin en eind van een extended mix sowieso minder melodie bevatten.
Ramon72    posted on 03-01-2006 09:24
Poster: Blindness
laat ie het maar doen met wat vinyl, of van mij part een cd -deck in ieder geval live, dat kan die gast namelijk niet...die nummers van hem van vroeger klonken ok al alemaal hetzelfde... nee geen fan, maar goed daar ging het niet over.

Ben is geen DJ.
Ben is een (re)mixer... een master remixer!
Lead    posted on 03-01-2006 10:05
De enigste die zich Master Mixer mag en kan noemen Winking my eye
Let the BASS be louder
Lassy    posted on 05-01-2006 09:43
Ik heb altijd zo geprobeerd te mixen (vooral als ik ze opneem). Het is meestal puur toeval dat je twee platen vindt waarbij de melodielijnen mooi in elkaar overlopen. Het ligt er maar net aan welke platen je tot je beschikking hebt. Als je er dan een aantal hebt kunnen de overgangen echt super zijn en voor mensen die de platen niet kennen zijn de overgangen zelfs niet te horen, 't wordt dan als het ware één track en dat is uiteindelijk de bedoeling van het mixen imo.

Zelf zou ik niet kunnen zeggen welke toonhoogte een plaat heeft, maar je kan horen wanneer twee melodieën van twee verschillende tracks goed klinken of juist niet. Veel DJ's geven er helaas niet om. Zij rammen de volgende plaat er gewoon in, zonder rekening te houden met de toonhoogtes en dat is vaak niet om aan te horen. Tonaal mixen kan praktisch bij iedere stijl waar synth-lijnen gebruikt worden en dat zijn ze dus bijna allemaal.
Camino    posted on 16-01-2006 13:37
je zou eigenlijk een mixer moeten hebben met 2 pitch shifters moeten hebben... weet iemand of je de toonhoogte kan veranderen op een kaoss pad, zoals dat op een DJM600 kan? of iets van andere fx apparaatjes? hoe is de geluidgkwaliteit??
ciderke    posted on 16-01-2006 21:00
Dat tonaal mixen, is dat dan met wat ze zeggen de 'key' van de muziek aanpassen? Ik heb namelijk een platendraaier met twee faders. 1 voor m'n pitch-regeling en een ander voor m'n key-regeling. (is dat mss wat 'DeafDj' bedoelt met z'n 2 pitch shifters?) Van de geluidskwaliteit, kan ik enkel zeggen dat er geen ruis ofzo bijkomt, maar bij een strakke beat  kun je wel es last krijgen van een minder strakke beat. Noem het een soort echo, maar niet zo erg...

Rens    posted on 16-01-2006 21:29
Ik heb 6 jaar een instrument gespeeld, dus van toonladders en noten weet ik genoeg af. Maar hoe kom je erachter in welke toonsoort/toonladder een nummer begint?
Door gewoon héél goed te luisteren
robbiel    posted on 17-01-2006 10:20
Door gewoon goet te tellen, 1,2,3,4, enz.
Nvie    posted on 17-01-2006 15:49
Poster: robbiel
Door gewoon goet te tellen, 1,2,3,4, enz.

Zo kom je dus i.i.g. niet achter de toonladder, dat gebeurt op verschillende manieren. Geloof dat onze ben het met een toeter ofzo doet?
Camino    posted on 17-01-2006 16:17
kan me voorstellen dat je het van tevoren doet en gewoon op de hoes van je plaat schrijven... ben al DJs tegen gekomen die dat ook met BPM doen...
greup    posted on 17-01-2006 16:26
Poster: Nvie

Zo kom je dus i.i.g. niet achter de toonladder, dat gebeurt op verschillende manieren. Geloof dat onze ben het met een toeter ofzo doet?

hehehe

Tonaal mixen is niets anders dan goed kunnen luisteren. Het is neit eens zo belangrijk om te weten in welke toonladder die gespeeld wordt, maar het is wel belangrijk om te kunnen horen of die andere plaat Ook in die toonladder zit.

Ik denk dat vele van jullie bewust of onbewust al well eens " Tonaal-gemixt" hebben. en zo heel speciaal is het tonaal mixen niet. Op zijn simpelst gezegt moet je eigenlijk  alleen kunnen horen of de 2 plaatsen samen vals klinken of niet 

alleen kijken de meeste dj's niet verder dan de bpm
User edit by greup on 17-01-2006 @ 16:28:21 (20%)
greup    posted on 17-01-2006 16:30
Poster: DeafDJ
kan me voorstellen dat je het van tevoren doet en gewoon op de hoes van je plaat schrijven... ben al DJs tegen gekomen die dat ook met BPM doen...

Dan nog zul je moeten weten of C wel bij A past, en of A en B samenlekker klinkt. Dus komt er weer een stuk theorie om de hoek kijken. als je gewoon luisterd, dan hoor je vanzelf wel of de platen bij elkaar passen of niet.
Camino    posted on 17-01-2006 16:31
nou het is niet alleen maar horen lijkt me... je kan niet door al je platen gaan tijdens je set tot als je er een vind dat past... en van muziek theorie ken ik ook al heel wat (speel zelf al 6 jaar sax), dus dat is niet het probleem. het probleem is vooral om de pitch van de plaat te behouden... zeg maar een master tempo voor platen heb ik nodig. Want wachten tot de outro wanneer er alleen nog maar een beat is en geen toon-afhankelijk geluid is ook niet te doen...
User edit by Camino on 17-01-2006 @ 16:33:59 (100%)
robbiel    posted on 17-01-2006 16:59
Poster: Nvie

Klopt, had het niet goed gelezen!, ik zet het ook op de hoes van de platen!
Camino    posted on 18-01-2006 00:17
lijkt me een slim idee... ga ik ook effe uitzoeken als ik tijd heb :P maarja de toonaard veranderd meestal ook door het lied heen (naar 5e en dan weer terug etc.)... ook weer lastig om daar rekening mee te houden in je mixes
Winston    posted on 18-01-2006 18:26
Strict en continu tonaal mixen vindt ik slaapverwekkend, omdat je dan nauwelijks verschil in de tracks hoort of beter gezegd de 'energy level' verandert te langzaam over een langere periode, wordt dus eentonig. Ik gebruik tonaal mixen als een van de vele vormen van transitie. Dus afwisselend tonaal, kale beatmix, hakken en zagen en shock transities, af en toe een cut, maar dan wel zo mooi mogelijk en steeds moet de 'energy level' van mijn set omhoog met zeg om de kwartier of zo een set break.
Tic Toc
GD    posted on 22-02-2006 12:17
Nou ik speel dus piano, en heb wel de ballen verstand van toonsoorten etc.
Maar ik heb geen flauw idee hoe je de toonhoogte van een plaat kan aanpassen... Of moet je gewoon de juiste platen bij elkaar zoeken? Soms hoor ik idd wel dat de melodien mooi op elkaar aansluiten, maar moet je dan dus de juiste platen bij elkaar hebben, of kun je zelf ook de toon hoogte goed op elkaar afstemmen?

User edit by GD on 22-02-2006 @ 12:27:31 (58%)
Jorrit    posted on 22-02-2006 12:21
Das wel handig ja, om de juiste platen te kiezen.
Verder kan je dus nu de toonhoogte van een plaat veranderen met de DJM-800...
MauriceForge    posted on 26-02-2006 13:16
klopt, tonaal mixen is ook wel mixing in key.

ik kan ook echt niet snappen waarom iemand dat zo graag zou willen leren, er zijn maar een paar (vinyl) djs die dit kunnen op de wereld, en je word er echt niet beter van als je het kent. je moet gewoon dikke vette platen aan elkaar mixen, en ik neem aan dat je als dj zelf wel hoort wat wel en wat niet klinkt. zoveel stelt dat mixing in key niet voor, ik bedoel als een dj een dikke set draait is die gewoon dik, en ik denk niet dat het vetter wordt al zou het in key zijn.

Camino    posted on 26-02-2006 14:06
noem eens een enkele wereld-top DJ die niet tonaal mixt...
the-melody    posted on 26-02-2006 14:10
kdenk dat iedereen dat wel doet:p

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

238 Users online: 30 Guests (208 Unknown)
Pages generated today : 39.007
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.691.019

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use