Tonaal mixen (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 31-12-2005 18:12
Ik zit vanmiddag radio te luisteren, komt er voor mij iets nieuws voorbij flitsen.

Ben Liebrand schijnt tegenwoordig tonaal te mixen, dus niet op de beat, maar dat de tonen van de een en de andere plaat hélemaal matchen.

Wie kan mij dit verder uitleggen ?
Mod edit by Nvie on 31-12-2005 18:29 (3%)

What do you think about Tonaal mixen ??

Vote :   
Patrick2005    posted on 31-12-2005 18:13
sorry kan ik je nog nie mee helpen

Lukaz    posted on 31-12-2005 18:26
dit is ook voor mij nieuw, lijkt me wel wat ik ga ff rond kijken..

Nvie    posted on 31-12-2005 18:31
Zoals ik al zei, Ben Liebrand gebruikt dit o.a. in de grandmix 2005.
Now playing @ Radio 538
Ramon72    posted on 31-12-2005 18:55
Dat heeft Ben Liebrand altijd al gedaan, hoor!
Sterker nog: een echte DJ en mixer mixt tonaal.
Een plaat met C akkoord als grondtoon mixen met een D-mineur gaat echt niet werken!
eAs    posted on 31-12-2005 21:14
@Nvie
Klinkt heel strak op 538 .. De beste man gaat lekker te keer daar !!  

Maar tonaal mixen lijkt me een pittie  bezigheid .. zoiezo kost mixen in het beginal aardig moeite..

Ga e er ook eens in verdiepen ..
TNX voor de nieuwe demensie
LovelvanOerle    posted on 31-12-2005 21:24
ik mix ook tonaal als ik mn laptop gebruik naast mn draaitafels, heerlijk effect geeft dat, maar is best lastig met vinyl is mij gebleken tot nu toe :P.
eAs    posted on 31-12-2005 21:33
ok ... mss een nieuwe topic met uitleg over tonaal mixen ??
Nvie    posted on 01-01-2006 01:43
Poster: eAs
ok ... mss een nieuwe topic met uitleg over tonaal mixen ??

dat had dit moeten worden :D
Tekhead    posted on 01-01-2006 05:31
analoog, digitaal, tonaal, what ever, zolang het maar niet Anaal is
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Blast    posted on 01-01-2006 11:47
Poster: Tekhead
analoog, digitaal, tonaal, what ever, zolang het maar niet Anaal is

Ik zat er al op te wachten
djwillem    posted on 01-01-2006 11:53
:Swie kan mij uitleggen wat tonaal mixen is?
Maartenb    posted on 01-01-2006 13:36
Het lijkt mij dat je met tonaal mixen er rekening mee houdt dat je de 2 platen die je mixt in dezelfde toonsoort/toonladder houdt. hoe de dj dan de ene plaat transponeert naar de goede toonsoort weet ik niet. misschien met 1 of ander programma op de pc dat het allemaal digitaal gaat, I don't know..
Ramon72    posted on 01-01-2006 14:25
Poster: Maartenb
Het lijkt mij dat je met tonaal mixen er rekening mee houdt dat je de 2 platen die je mixt in dezelfde toonsoort/toonladder houdt. hoe de dj dan de ene plaat transponeert naar de goede toonsoort weet ik niet. misschien met 1 of ander programma op de pc dat het allemaal digitaal gaat, I don't know..

Dit is nu precies de reden waarom een pro DJ zich bezig moet houden met het produceren van muziek! Je "begrijpt" dan veel beter hoe een plaat in elkaar zit en dat er meer is dan tot 4 tellen!

Op dit punt vallen de hobbyisten denk ik af.
djdinaio    posted on 01-01-2006 14:59
kijk maar naar Armin van Buuren nu in zijn Yearmix 2005...

Daar mixt hij ook tonaal...

Echt super...
Lead    posted on 01-01-2006 15:48
Armin is opgevoed door Ben Liebrand en die heeft dus alle goede mix-eigenschappen van Ben overgenomen.

Tonaal mixen is met nog meer dingen rekening houden dan alleen de beats. Natuurlijk moet je voor tonaal mixen ook strak beatmatchen... Da's niet anders.

Alleen bij je platenkeus houd je er rekening mee dat een bepaalde melodielijn bijvoorbeel in C (toonsoort) wordt gespeeld. Het mooiste is dan als je daar een plaat doorheen mixed die ook in C is gespeeld.

Helaas heb je daar niet zoveel aan, want als je beide platen gaat pitchen veranderd de toonsoort. En daar heb je dan weer Master Tempo voor om bij pitchen wel de originele toonhoogte vast te houden.

Hoe kun je bepalen in welke toonsoort een track is ingespeeld ?
Niet bepalen, maar dat moet je horen. Eventueel met een stemvorkje erbij of een toestenbordje, maar dit moet je kunnen en is niet ergens na te zoeken...
Let the BASS be louder
djwillem    posted on 01-01-2006 17:08
hoe kun je horen dat iemant tonaal mixt..?
Ramon72    posted on 01-01-2006 19:40
Dat is moelijk uit te leggen.
Het komt er op neer wat Lead zegt: de nummer passen in elkaar toonladders. Ik denk dat je het kunt vergelijken met een nummer dat wordt gevolgd door een ander nummer alsog het een remix is.

Of kort door de bocht: het klinkt niet vals Happy, laughing

Prozei    posted on 01-01-2006 20:14
de overgangen van Ben Liebrand zijn gewoon geniaal. klinken zo super strak.
een normaal iemand(not dj) hoort de overgang denk geen eens

User edit by Prozei on 01-01-2006 @ 20:18:11 (71%)
HannuZ    posted on 01-01-2006 20:36
hij kan idd super mixen! klint egt lekker
greup    posted on 02-01-2006 00:57
als je tonaal mixen wat meer wilt gaan begrijpen is het misschien verstandig een paar muziek lessen te gaan volgen.

even een Heel slecht voorbeeld.... en je mag me uitlachen, maar misschien helpt het een paar mensen.

stel......C = tra
en D of F = bla

bij vele over gangen hoor je 

tra, tra, tra, tra, tra, tra, tra, tra
                                                bla, bla, bla,bla, bla, bla, bla, bla

Nu klinkt dit over het algemeen wel o.k, maar de perfectionist die aan tonaal mixen doet wil graag het volgende hebben

wellicht is het zo iets duidelijker geworden....
eAs    posted on 02-01-2006 05:56
Hmmm peace of cake zou je denken .. ..

Snap heel goed wat je bedoelt maar om het maar ff aan te leren ... lijkt me andere koek ..
Ramon72    posted on 02-01-2006 10:39
Het is alleen niet zo dat je alle nummers in C alleen kunt mixen met andere nummers in C.

Een nummer in E pas prima in C (komt in dezelfde toonladder). D# past niet in C.
Dus tra en bla zou prima kunnen, maar tra en tri klinkt absoluut niet lekker.

Goed, en nu koffie!

User edit by Ramon72 on 02-01-2006 @ 10:40:18 (1%)
djwillem    posted on 02-01-2006 10:58
:Poke greup
nu is het een dtuk duidenlijker:D

Blast    posted on 02-01-2006 11:43
Poster: greup
als je tonaal mixen wat meer wilt gaan begrijpen is het misschien verstandig een paar muziek lessen te gaan volgen.

even een Heel slecht voorbeeld.... en je mag me uitlachen, maar misschien helpt het een paar mensen.

stel......C = tra
en D of F = bla

bij vele over gangen hoor je 

bla, bla, bla,bla, bla, bla, bla, bla

Nu klinkt dit over het algemeen wel o.k, maar de perfectionist die aan tonaal mixen doet wil graag het volgende hebben

wellicht is het zo iets duidelijker geworden....

We begrijpen het , en we gaan je niet uitlachen want door jou begrijpen we het
greup    posted on 02-01-2006 15:35
fjin dat het begrepen wordt.

zoals terrecht gezegt wordt is het inderdaad niet zo dat c alleen met c te mixen is. Maar om nou over noten al "fis"(F#) en bijv "bes"(Bb) te gaan praten vink niet nodig, dan gaan ze maar fijn hun muziek theorie diploma halen.

of het moeilijk te leren is.....  dit is vooral iets wat je moet horen. en als je een instrument bespeeld, of bespeeld hebt heb je absolut al een stapje voor.

417 Users online: 206 Guests (211 Unknown)
Pages generated today : 34.797
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.686.809