DJ Catastrofe (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

M-Plex    posted on 23-12-2005 21:54
Hey mensen,

Gisteren was ik in Amsterdam in een dancecafe,
'T was een schoolfeest en wel erg gezellig.

Maar al heel snel merkte ik dat de DJ er echt geen reet van bakte!
Hij koos ten 1e hele rare platen uit! Ver uiteen liggende BPM per plaat!

Maar buiten dat kon hij ze voor geen enkele normale manier in elkaar mixen,
volgens mij hoorde heel veel mensen niet eens dat ie het niet kon, want iedereen was lekker aan het dansen.
Maar het was een opeenstapeling van fouten!

Dan stel ik aan jullie de bekende balkenende vraag: Kan dit, mag dit?

Moet deze DJ een andere hobby gaan zoeken of mag dit als het publiek het tolereert?

What do you think about DJ Catastrofe ??

Vote :   
PatrickBeuken    posted on 23-12-2005 22:14
Ik vind dit een beetje een raar topic... Laat die gast toch lekker draaie als de mense blij met em zijn...
Nvie    posted on 23-12-2005 22:14
blijkbaar kan het... mogen mag het ook, want wie zijn wij om te zeggen dat iemand er geen reet van bakt?
Reemz    posted on 23-12-2005 22:26
Wat is het probleem als mensen gewoon uit hun dak gaan? En nee ik vind niet dat ie een andere hobby moet gaan zoeken, want tot nu toe doet die gast het beter dan mij. Ik heb namelijk nog niet voor een publiek gestaan.

Leon    posted on 23-12-2005 22:30
Zal wel een partyjock ofzo zijn geweest... die gaan ook van house naar dance naar pop naar r&b etc. Hoef je niet echt voor te kunnen mixen, alleen maar het aanvoelen van publiek en sfeer. Niks mis mee toch?
Lassy    posted on 23-12-2005 22:34
Ik snap denk ik wel waar je op doelt. Misschien ben je al een tijdje bezig met het DJ-vak, maar heb je zelf nog weinig kans gehad om je kunsten te vertonen en dan zie je iemand op een feestje jouw hobby uitvoeren terwijl hij er in jouw ogen niks van bakt.

Maar ach, zolang de mensen op het feest het naar hun zin hebben is het toch prima, daar draait het uiteindelijk om. Op een schoolfeest verwacht men ook niet zoveel van een DJ en vaak zijn er weinig mensen die het ook echt opvalt, omdat ze niet of nauwelijks naar "echte" feesten gaan, of omdat ze het gewoon niet kan boeien hoe platen aan elkaar worden gemixt.
JeroenU    posted on 23-12-2005 23:40
Ja, da's vaak zo met die drive-in gevallen die op schoolfeesten draaien. Ze krijgen het publiek wel los, omdat het niets gewend is, maar goed mixen, ho maar.
Stephanie    posted on 23-12-2005 23:54
Als ie het publiek lekker meekreeg heeft ie het goed gedaan denk ik. Er bestaan namelijk een onderscheid in feesten waarbij de platenkeus heel belangrijk is (zoals o.a. schoolfeesten waar liefhebbers van heel verschillende stijlen rondlopen) en feesten waarbij de mixtechniek een belangrijke rol speelt (als het gebasseerd is op 1 muziekstijl bijvoorbeeld).

Heb het zelf ook wel eens gehad met de schooltour van een bekende omroep. Er zijn altijd wel een paar wijsneuzen die komen blaten dat ze "ook dj zijn" en veel beter zijn (meestal ook nog commentaar als je met cd draait ipv vinyl.....wel es Marco Borsato gezien op vinylConfused). Heb er wel eens eentje een kwartiertje z'n gang laten gaan......dansvloer leeg en hij had ineens een stuk minder vrienden op school.

Moraal van dit verhaal......dj zijn is niet alleen een kwestie van goed kunnen mixen. Met alleen platenkeus kan je ook een topper zijn. Zeker als je verschillende stijlen met elkaar kan combineren!

Blast    posted on 24-12-2005 09:43
@ M-Plex, waar in amsterdam was jeConfused En op welke school, want volgens heet er een DJ bij school DJ catastrofe.

Overigs als die mensen erop kunnen dansen, en de DJ denkt dat hij het kan, dan is dat zijn probleem.
the-melody    posted on 24-12-2005 12:15
Iedereen begint slecht zoals ik men vader zegt dat ik aan het vooruit gaan ben met men overgangen,oefening baart kunst
Bobson    posted on 29-12-2005 16:32
Tis te hope dat ie vooruitgang boekt, maar heb ook al zo'n dingen gezien en dan erger ik me meer aan de mensen dan aan de dj, ze hebben het zelf ni eens door dat ie scheef gaat. De basis is toch om de mensen te laten dansen en om bij plaatwisseling geen verschil te horen dat de mensen zichzelf moeten afvragen van hmmm... op welke plaat moet ik nu dansen want het botst hier naar alle kanten, dus blijkbaar kent veel partyvolk weinig van DJ-ing...
Jorrit    posted on 29-12-2005 19:18
Poster: PatrickBeuken
Ik vind dit een beetje een raar topic... Laat die gast toch lekker draaie als de mense blij met em zijn...

Ik vind het eigenlijk wel een leuk topic...

Kan dit, mag dit?

Zeker, als het publiek het naar z'n zin heeft, lekker doorgaan. Denk eraan, de gemiddelde niet-dj boeit het minder hoe de dj mixt, en boeit het meer welke plaatjes de dj draait.
Natuurlijk sta je wel een beetje  'te kijk' tegenover je collega's, maar ik denk niet dat hij daar erg mee zal zitten...
HannuZ    posted on 30-12-2005 17:42
mss is die gast pas net begonne en weet t fijne er nog nie van. maja who knows...

djjw    posted on 31-12-2005 12:03
Poster: Stephanie
Moraal van dit verhaal......dj zijn is niet alleen een kwestie van goed kunnen mixen. Met alleen platenkeus kan je ook een topper zijn. Zeker als je verschillende stijlen met elkaar kan combineren!

helemaal eens
Gery    posted on 31-12-2005 17:41
hetgeen ik jammer vind is dat idd de meeste mensen het verschil niet horen tussen een goede en slechte mix...

In dat opzicht, waarom zou hij er veel moeite aan besteden om zijn platen goed te mixen, als iedereen zich vermaakt...
DJ - Producer
djwillem    posted on 01-01-2006 12:31
:dik heb gisteren een nieuwjaarsfeest gehad en de dj daar kon ook voor geen meter draaien maar:S

:Pmaar de sfeer hing der wel

Stephanie    posted on 01-01-2006 16:58
Poster: Jorrit
Natuurlijk sta je wel een beetje  'te kijk' tegenover je collega's, maar ik denk niet dat hij daar erg mee zal zitten...

Duh.....je staat toch niet te draaien voor eventuele "collega's" in de zaal? Je draait voor de zaal, als collega's zo graag willen horen wat je technisch allemaal wel of niet kan moeten ze maar naar een demo luisteren. Komen we gelijk weer op het punt waarom die altijd zo ver van de realiteit afliggen. Daarnaast....collega's op een stapavond in de zaal? Vraag een waarom ze zelf niet aan het werk zijn als ze zo goed zijn 

Word altijd zo moe van die 17 jarige puisterige mannetjes die even komen melden dat ze zelf ook dj zijn......
Jorrit    posted on 01-01-2006 17:15

Duh.....je staat toch niet te draaien voor eventuele "collega's" in de zaal? Je draait voor de zaal, als collega's zo graag willen horen wat je technisch allemaal wel of niet kan moeten ze maar naar een demo luisteren. Komen we gelijk weer op het punt waarom die altijd zo ver van de realiteit afliggen. Daarnaast....collega's op een stapavond in de zaal? Vraag een waarom ze zelf niet aan het werk zijn als ze zo goed zijn 

Dus je denkt dat elke DJ ELKE vrijdag en zaterdag avond aan het draaien is?

Word altijd zo moe van die 17 jarige puisterige mannetjes die even komen melden dat ze zelf ook dj zijn......

Hier ga ik maar even niet op in.
Stephanie    posted on 01-01-2006 17:40

quote:
Dus je denkt dat elke DJ ELKE vrijdag en zaterdag avond aan het draaien is?

Degene die professioneel bezig zijn in de meeste gevallen wel. Daarnaast, what's the deal? Ik ga toch ook niet iedere hovenier vertellen dat ik ook een hark heb?

Meestal gaan dit soort opmerkingen erover dat ze denken beter te zijn, je geen echte dj vinden omdat je niet met vinyl draait of ervoor kiest de kracht uit te laten gaan van de platenkeus ipv van een retestrakke mix van 8 uur lang. Vandaar de opmerking, als je echt zo goed bent, waarom sta ik hier dan voor een zeer royaal salaris en zit jij je te bezatten aan de bar en mij lastig te vallen met dat soort onzinnige informatie?

quote:

Hier ga ik maar even niet op in.

Niet persoonlijk bedoeld hoor......... Clerasil een idee misschien?
Mod edit by Lead on 01-01-2006 20:42 (6%)
Jorrit    posted on 01-01-2006 17:46
nee daar gaat het me niet om, de leeftijd wel...
Nvie    posted on 01-01-2006 17:57
nee daar gaat het me niet om, de leeftijd wel...

Ze zijn er nog wel jonger zelfs
Stephanie    posted on 01-01-2006 18:21
Ook als ze 24 zijn word ik moe van ze.....

Was niet bedoeld om jonge dj's een sneer te geven, ging even om de situatieschets. Had misschien beter kunnen schrijven; "van die mensen die ook even komen melden dat" etc.

Nu weer vriendjes?

Jorrit    posted on 01-01-2006 18:24
ja hoor, maargoed, je moet ergens beginnen, en je moet ooit melden dat je dj bent Winking my eye
denricco    posted on 01-01-2006 18:28
Poster: Stephanie

ben ik het niet helemaal mee eens, waarom zou je de instelling hebben dat alleen de sfeer goed moet zijn (zolang de zaal het maar naar z'n zin heeft) en zelf niet technisch gewoon sterk draaien. Er zijn altijd wel mensen in de zaal die meer in muziek geïnteresseerd zijn en die de slechte overgangen dus wel op zullen vallen (en dan niet alleen de collega dj's). En om die te boeien / te verrassen zal je dus iets meer nodig hebben dan voor de rest van de zaal.

tja en demo's... die zijn vaak zo perfect in vergelijking met de werkelijkheid, maar dat is dan meer te danken aan het opnieuw opnemen van een set en zo de fouten eruit te halen of door deze in een audioprogramma te bewerken. Want als je het voor een demo zou kunnen, waarom dan ook niet in het echie?

en jammer genoeg is het nog steeds niet zo dat als je echt goed kan draaien dat je dan steevast elk weekend een boeking hebt, komen natuurlijk ook nog wat andere zaken bij kijken.
Stephanie    posted on 01-01-2006 18:36
ja hoor, maargoed, je moet ergens beginnen, en je moet ooit melden dat je dj bent Winking my eye

Hier bijvoorbeeld...
Stephanie    posted on 01-01-2006 18:44
quote:
Poster: denricco
ben ik het niet helemaal mee eens, waarom zou je de instelling hebben dat alleen de sfeer goed moet zijn (zolang de zaal het maar naar z'n zin heeft) en zelf niet technisch gewoon sterk draaien. Er zijn altijd wel mensen in de zaal die meer in muziek geïnteresseerd zijn en die de slechte overgangen dus wel op zullen vallen (en dan niet alleen de collega dj's). En om die te boeien / te verrassen zal je dus iets meer nodig hebben dan voor de rest van de zaal.

Helemaal waar, tuurlijk moet je technisch strak draaien. Maar dat houdt meer in dan al je platen op BPM uitzoeken en ze allemaal strak te mixen. Een strakke overgang van Shakira naar Kool and the Gang kan ook heel verrassend zijn!
Waar je trouwens ook veel respect mee afdwingt (vooral bij geluidstechnici en zaaleigenaren) is de hele avond netjes op 0db blijven draaien. Niets is zo irritant als grote volume verschillen tijdens een set.......vind ik althans.

quote:

tja en demo's... die zijn vaak zo perfect in vergelijking met de werkelijkheid, maar dat is dan meer te danken aan het opnieuw opnemen van een set en zo de fouten eruit te halen of door deze in een audioprogramma te bewerken. Want als je het voor een demo zou kunnen, waarom dan ook niet in het echie?

Bij een demo mis je de X-factor van het draaien; je interactie met het publiek.

quote:

en jammer genoeg is het nog steeds niet zo dat als je echt goed kan draaien dat je dan steevast elk weekend een boeking hebt, komen natuurlijk ook nog wat andere zaken bij kijken.

Er loopt inderdaad heel wat onderkent talent rond in Nederland. Boekingen krijgen is vooral een kwestie van in eerste instantie veel netwerken. Daarnaast je proberen te onderscheiden. Er lopen namelijk heel veel Tiesto wannabe's rond!
User edit by Stephanie on 01-01-2006 @ 18:46:32 (14%)

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

256 Users online: 42 Guests (214 Unknown)
Pages generated today : 106.706
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.758.718

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use