Auteursrechten afkopen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bouncy    posted on 03-10-2010 00:22
Hoihoi,

Zoals velen van jullie weten run ik samen met Esm?e de site T3rribletwo.nl, zoals jullie weten maken wij maandelijks een clipmix met de hitjes van dat moment. Het probleem is dat de site groter en groter word en er steeds meer bezoekers op komen. Nou is er een reden dat alle clipmixen van ons op Vimeo zijn geplaatst, ze worden namelijk stuk voor stuk geblokkeerd op youtube i.v.m auteursrechten inbreuk.?
Nou doet dit behoorlijk pijn aan m'n geweten, en ik ben erg bang dat ik binnekort heelveel problemen krijg met diverse auteursrechten organisaties. Daarom zou ik graag op een of andere manier aan licentie's zien te komen om het zo dus wel legaal te kunnen doen, alleen vraag ik af hoe ik zoiets moet aanpakken en waar ik daarvoor moet zijn (en wat het gaat kosten...?).

Zodra ik verder ben zal ik meer details hier posten, ik verwacht van de DJR leden normale comments die inhoudelijk iets toe te voegen hebben en goed onderbouwd zijn (dus niet gewoon iets roepen, graag bewijzen...)

What do you think about Auteursrechten afkopen ??

Vote :   
donkey    posted on 03-10-2010 00:33
Stephanie Cassandra kan je misschien helpen ?
Ze zit hier ook op het forum (maar dat wist je waarschijnlijk al)
Maniax
Prozei    posted on 03-10-2010 01:00
ik vindt raar dat muziek nog steeds geblokkeerd wordt op youtube terwijl google massive geld uitgeeft aan buma voor de muziek rechten
Bouncy    posted on 03-10-2010 01:06
Poster: donkey
Stephanie Cassandra kan je misschien helpen ?
Ze zit hier ook op het forum (maar dat wist je waarschijnlijk al)

Ik ben vriendjes met Stephanie ja (k had d'r donderdag nog aan de telefoon, en heel stiekem is ze toch een beetje m'n grote voorbeeld), nooit echt op doorgevraagd, ik weet alleen dat haar rechten door TMF worden geregeld, maar ik zou eens vragen of ze tips/hints heeft...

Poster:?Prozei
ik vindt raar dat muziek nog steeds geblokkeerd wordt op youtube terwijl google massive geld uitgeeft aan buma voor de muziek rechten

Ja, ik vind het ook heel raar, ik dacht ook zoiets gehoord te hebben... Maar het word niet alleen geblokkeerd op audio inhoud, maar op audio-visuele inhoud (op de videoclip rust ook auteursrecht). Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar WMG voor meer informatie hierover, andere (grote) platenlabels zijn niet zo direct te bereiken (vaak telefoonnummers, maandag maar effe bellen met m'n beste engels...)
Bootstrap    posted on 03-10-2010 01:12
Op youtube kunnen labels en producenten zelf beslissen of hun muziek mag worden gestreamd. Helaas zijn er een aantal die het streamen niet goedkeuren.. Op de site van youtube kun je zo'n soort beslissing aanvechten door een formulier in te vullen waarin je verklaart dat je op een creatieve wijze gebruik maakt van andermans werk. Je filmpjes kunnen dan alsnog worden goedgekeurd. Op youtube staan tutorials over hoe je dit het beste kunt uitvoeren. Succes!
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Esmee    posted on 03-10-2010 11:21
Hebben we al eens gedaan, dan wordt het eerst goedgekeurd en heb je na een maand opeens een ban op je account..
specialm    posted on 03-10-2010 23:01
je kan het toch ook gewoon ten download stellen dat mensen het gewoon kunnen afspelen volgens mij krijg je dan geen gezeik
TH3llC    posted on 03-10-2010 23:43
Poster: specialm
je kan het toch ook gewoon ten download stellen dat mensen het gewoon kunnen afspelen volgens mij krijg je dan geen gezeik

dan heb je ook direct een pak minder kijkers/luisteraars..
Bouncy    posted on 04-10-2010 11:17
Poster: specialm
  Ook dat is verboden, dat is zelfs nog erger verboden dan het streamen...
Stagiar    posted on 04-10-2010 11:40
Poster: Bouncy
Ook dat is verboden, dat is zelfs nog erger verboden dan het streamen...
  Haha, 'erger verboden' :') Sorry, maar anyway. Neem contact op met Buma / Sena, zij kunnen je verder helpen. Happy, laughing
Bouncy    posted on 04-10-2010 12:21
Poster: Stagiar
Haha, 'erger verboden' :') Sorry, maar anyway. Neem contact op met Buma / Sena, zij kunnen je verder helpen. Happy, laughing
  Het probleem zit 'm niet bij de Buma, wij embedden op de site, en dat is per wet legaal (nog wel). Het probleem zit hem in het uploaden naar youtube, en daar heeft Buma weinig over te zeggen... Buma betalen maakt het wel legaal, maar je kunt er je filmpjes nog steeds niet meer op youtube krijgen...

Stagiar    posted on 04-10-2010 12:28
Ga dan gewoon terug naar vimeo..
Esmee    posted on 04-10-2010 14:24
We zouden het leuk vinden om op youtube te staan, krijg je metee een stuk meer publiek, alleen vimeo schiet niet zo op.
Bouncy    posted on 04-10-2010 15:02
Poster: Stagiar
Ga dan gewoon terug naar vimeo..
  Youtube heeft wel ongeveer 25% van het algemene internet verkeer,dus goed voor de promotie...
PaulBrugel    posted on 04-10-2010 15:34
Vraag toestemming aan de auteursgerechtigde. Dat is de platenmaatschappij.
Bouncy    posted on 04-10-2010 20:45
Poster: PaulBrugel
Vraag toestemming aan de auteursgerechtigde. Dat is de platenmaatschappij.
  Ben ik op t moment mee bezig, iedere maatschapij die er iets mee te maken heeft gemailt, geen reactie tot noch toe...
Roalin    posted on 04-10-2010 20:51
Misschien moet je in je mail even aangeven?dat als?zij niet reageren, jij er automatisch vanuit gaat dat je het mag gebruiken.?Heb je?je in ieder geval een beetje ingedekt..
User edit by Roalin on 04-10-2010 @ 21:27:44 (1%)
RemcoV    posted on 04-10-2010 21:07
Poster: Roalin
Misschien moet je in je mail even aangeven?dat als?zij niet reageren, jij er automatisch vanuit gaat dat je het mag gebruiken.?Heb je?je in ieder geval een beetje ingedekt..

Dat is dus echt onzin. Wie houd je dan voor de gek?
Roalin    posted on 04-10-2010 21:27
Poster: RemcoV
Dat is dus echt onzin. Wie houd je dan voor de gek?

Jezelf dus...
RemcoV    posted on 05-10-2010 13:05
Poster: Roalin

Jezelf dus...

Ja precies, stel dat het dus echt niet mag.
Dan heb je echt wel een probleem met die lui.

Bouncy, heb je al eens contact gezocht met Youtube?
Bouncy    posted on 05-10-2010 17:21
Poster: RemcoVBouncy, heb je al eens contact gezocht met Youtube?
  Gezocht wel, gevonden niet... Heeft iemand contactgegevens van Youtube?
Xurion    posted on 05-10-2010 19:23
Gezocht wel, gevonden niet... Heeft iemand contactgegevens van Youtube?

Uhm de eigenaar is toch Google?
Stephanie    posted on 05-10-2010 20:06

Ik ben vriendjes met Stephanie ja (k had d'r donderdag nog aan de telefoon, en heel stiekem is ze toch een beetje m'n grote voorbeeld), nooit echt op doorgevraagd, ik weet alleen dat haar rechten door TMF worden geregeld, maar ik zou eens vragen of ze tips/hints heeft...

BlooooSleepingzzz.......grote voorbeeld, voel ik me stiekem toch weer een beetje vereerd Happy, laughing Het probleem wat platenmaatschappijen ermee hebben is dat de prijs om een gemiddelde videoclip te maken ongeveer gelijk is aan het budget van de gemiddelde Nederlandse speelfilm. Vele malen duurder dan de productie van het nummer zelf dus. En daar willen ze dus niet iedereen zomaar in laten knippen. Het is zelfs zo streng geregeld dat een videoclip nooit eigendom wordt van een (muziek)zender en ten alle tijde eigendom blijft van de platenmaatschappij. Dat ik er bij TMF/MTV mee wegkom heeft te maken met de macht van MTV in de markt en dat ik mezelf (kennelijk) bewezen heb en een beetje weet wat ik doe met clips. De meeste platenmaatschappijen gedogen me en een aantal stuurt zelfs rechtstreeks clips op voor mijn producties. Toch is hier geen 'doe maar wat je wil' afspraak over, als er maatschappijen gaan klagen dan moeten betreffende clips eruit of het programma stoppen. Zo is ook de succesvolle serie 'MTV Mash-Ups' aan een einde gekomen. De maatschappijen waren het er niet mee eens...... Waarom Vimeo je mixen niet weghaalt en Youtube wel heeft te maken met het feit dat Youtube over veel betere (automatische) detectie beschikt om beschermd materiaal op te sporen. Bij Vimeo is het veelal handwerk. Het is dus een kwestie van tijd. Mijn advies.....blijf lekker bij Vimeo. De kleinere labels (minors) zullen misschien wel toestemming geven, al zullen ze dat naar mijn idee nooit officieel doen (het zal dus gedogen worden want het blijft auteursrechtelijk beschermde inhoud). De grote labels (majors) nooit....
Vinnyo    posted on 06-10-2010 15:00
Poster: Xurion

Uhm de eigenaar is toch Google?
  Als jij een vraag hebt over Hi ga je toch ook niet KPN bellen? @TS: YouTube, LLC 901 Cherry Ave. San Bruno, CA 94066 USA Phone: +1 650-253-0000 Fax: +1 650-253-0001
User edit by Vinnyo on 06-10-2010 @ 15:01:31 (80%)
Xurion    posted on 06-10-2010 17:27
Daar heb je gelijk in :P
niiicola    posted on 06-10-2010 17:45
Heb je een beetje een Amerikaans accent?? En veel geld? Naar de VS bellen kost wel wat...
Gewoon.

211 Users online: 59 Guests (152 Unknown)
Pages generated today : 66.600
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.402.131