Calling out: autosync users (2/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Mixt-Ape    posted on 21-07-2010 16:35
OK mensen,
Naar aanleiding van het andere topic dat enorm uit de hand loopt wil ik effe iedereen die hier loopt te roepen: 'Maar autosync geeft mij meer tijd om te...' uitdagen om een mix te posten en andere members te overtuigen. We kennen allemaal de crap die iedereen altijd maar roept over autosync, gevolgd door mensen die beweren dat ze er meer tijd door krijgen voor andere dingen en andere argumenten geven die ze ergens gehoord of gelezen hebben. Ik wil hier geen zwakke argumenten, discussies,... IK WIL HET HOREN!!! Ik denk trouwens dat ik niet de enige ben...

Kom maar op ermee!
User edit by Mixt-Ape on 21-07-2010 @ 16:37:53 (23%)

What do you think about Calling out: autosync users ??

Vote :   
Jorrit    posted on 21-07-2010 19:54
Een DJ die anno 2010 nog anti-beatlock/autosync/hoejehetwilnoemen is, is net zoiets als een autofrabrikant die cruisecontrol voor luie donders vindt.
Wat is er nou zo boeiend aan beatmatchen dat we het perse zelf moeten doen? Elke halve zool kan twee (of drie) plaatjes gelijk zetten, waarom zou je een computer dat niet laten doen zodat je echt creatief aan de gang kan. (Richie Hawtin, iemand?)

Ik krijg altijd een beetje het gevoel dat de 'gevestigde orde' zich bedreigd voelt, als ze zien dat de techniek ze inhaalt (want Traktor mixt wel even een tikje scherper dan de gemiddelde DJ). Deze discussies zagen we ook met de overstap van vinyl naar cd ('is toch veel te makkelijk'), maar hoe je het ook wend of keert; je kan er niet omheen. Ook DJ's gaan met de tijd mee, face it, een DJ is niet langer iemand die 2 plaatjes gelijk kan zetten en bepaald wat voor muziekjes mensen gaan horen.?

Bouncy    posted on 21-07-2010 20:09
Poster: Jorrit
Een DJ die anno 2010 nog anti-beatlock/autosync/hoejehetwilnoemen is, is net zoiets als een autofrabrikant die cruisecontrol voor luie donders vindt.
Wat is er nou zo boeiend aan beatmatchen dat we het perse zelf moeten doen? Elke halve zool kan twee (of drie) plaatjes gelijk zetten, waarom zou je een computer dat niet laten doen zodat je echt creatief aan de gang kan. (Richie Hawtin, iemand?)

Ik krijg altijd een beetje het gevoel dat de 'gevestigde orde' zich bedreigd voelt, als ze zien dat de techniek ze inhaalt (want Traktor mixt wel even een tikje scherper dan de gemiddelde DJ). Deze discussies zagen we ook met de overstap van vinyl naar cd ('is toch veel te makkelijk'), maar hoe je het ook wend of keert; je kan er niet omheen. Ook DJ's gaan met de tijd mee, face it, een DJ is niet langer iemand die 2 plaatjes gelijk kan zetten en bepaald wat voor muziekjes mensen gaan horen.?

En dat zijn precies dezelfde gedachtes waar ik mee loop, de industrie veranderd nou eenmaal..

Ik me de vinyl->CD discussie nog wel herinneren...

En in mijn ogen is met je oren beatmatchen net zo makkelijk als beatmatchen met een knoppie...
Xurion    posted on 21-07-2010 20:22
Poster: Mixt-Ape
Tot nu toe nog geen enkel deftige post behalve die van Camino...

Je kan van mij binnenkort ook een mix verwachten. Iedereen heeft zo zijn stijl van draaien. Iedere DJ uniek. Ik draai ook zonder sync maar ook met sync. Net waar ik zin in hem. Als iedere DJ het zlefde zou draaien zou het echt saai zijn hoor :P Probeer een eigen stijl neer te zetten.
User edit by Xurion on 21-07-2010 @ 20:23:23 (100%)
Roalin    posted on 21-07-2010 21:27
Poster: Tomazos
echter draaide een dj van 538 laatst bij ons met virtual dj en een laptop, en dat deed hij echt super!!!,
heb hem er echt complimenten over gegeven omdat hij de 1e dj is die ik knap heb zien draaien met Alleen een laptop (dus geen externe apparatuur),

...

een avond draaien, dat het publiek jou herindert, kippevel krijgt van jou manier van draaien en entertainen, en los gaat, en jou support.. dat lukt een klein groepje in combinatie met heel veel ervaring

dan ben je bezig als 'artiest'

Hier ben ik het helemaal mee eens! Het gaat er niet om wat, hoe, waarmee enzovoort je muziek draait, het gaat erom wat er uit de speakers komt en of het publiek dat kan waarderen.

Het 'probleem' (of waardoor juist het probleem is ontstaan) van de sync-knop is dat er veel jonge jochies zijn/waren (niemand hoeft zich hier aangesproken te voelen hoor) die dachten zonder enige ervaring (terwijl dat juist ??n van de belangrijkste dingen is om het publiek te kunnen vermaken) zichzelf DJ konden door enkel op dat ene knopje te drukken. Dat klonk dus helemaal nergens naar en ineens ligt het dan maar aan die sync-knop (je moet toch iets de schuld kunnen geven?!).

Met de syncknop opzich is helemaal niets mis, want zeg nou zelf: hoe moeilijk is het nou om een plaat recht te leggen? Helemaal niet voor iemand die (al is het maar een beetje) geoefend is. Okee okee, het heeft wel iets (vind ik dan, ik draai op mijn?CDJ-400's soms met Traktor en soms met cd's) als je 't zelf goed synced en het klinkt lekker, maar verder is het maar een heel klein onderdeel van het dj'en.
Als jij als DJ vind dat beatmatchen het allerbelangrijkste is het hele dj gebeuren, zou je jezelf toch eens moeten afvragen of jij de naam DJ wel waardig bent (met enkel en alleen beatmatchen kun je geen publiek vermaken).
Helioxx    posted on 21-07-2010 21:37
Ik zou nu toch ook een mixje willen :p
Maar zoals al veel vermeld werd; Beatmatchen is niet gelijk aan Dj'en. Persoonlijk zou ik me 'zwak' voelen als ik zou sync'en, maar dat is persoonlijk. Ik ben er niet voor, meet ook niet tegen.
Camino    posted on 21-07-2010 22:24
Ben nu een mixje dat ik net opgenomen heb aan het uploaden, zit ff zonder xone dus is nog niet echt op peil (volgende week komt er een betere mix), maar terwijl de discussie bezig is: 20 tracks op 20 minuten, zonder voorbereidiing - wie doet me dit zonder beatgrids na?

Ik voel me er absoluut niet slecht bij om te syncen, dus beatmatchen kan ik in m'n slaap doen (draai ondertussen al 8 jaar ofzo), dit gaat alleen net wat sneller...
User edit by Camino on 21-07-2010 @ 22:25:25 (62%)
kobuz    posted on 21-07-2010 22:39
Poepoe, wat een gescheld en geouwhoer op de djs die sync gebruiken hierzo (incl topic over traktor vs cdj2000). Je bent nog altijd bezig met eq-ing en je faders en als je continue je sync aan wilt hebben moet je nog steeds goed je tracks gridden. En wat moet je daar voor doen? Juist: beatsyncen.

My cup of thea: Nobody cares. Ik kan het me voorstellen dat djs het in de zaal erg leuk vinden om een dj met vinyl te zien draaien, maar serieus: piet met de pet op zal het echt geen fuck schelen hoe de dj het doet. Zolang die dj maar een vette set neerzet en niet de hele tijd met zijn kop achter een appeltje staat.

Persoonlijk vind ik het superrelekst met sync aan. En dan gebruik ik niet eens 3 of 4 decks met een hoop fx of loops. En dan zal ik ook niet eens een perfecte set neerzetten. Hoezo niet? Omdat traktor alleen maar mijn mijn plaatjes met elkaar gelijk zet. Meer niet. En ikzelf daar niet de skills voor heb. Wat ik wel ?kan is setjes opnemen waar de mensen om mij heen van kunnen genieten, met zo nu en dan eens een feest draaien hier of daar. En dat ik nu met een laptop kom ipv mijn tas met vinyl: nobody cares.

Setje met electro: kobuz seulement dj set by kobuz

Setje met deep-house/disco:?After dinner deep disco by kobuz_kattekwaad

Beide met sync gedraaid en al zullen ze niet perfect zijn, die jongetjes van 12 waar sommigen het over hebben zullen het mij niet na doen na een paar avondjes kloten op hun hercules controllertje?Cool

edit: typos plus soundcloud links verbeterd
User edit by kobuz on 21-07-2010 @ 22:41:20 (5%)
Bootstrap    posted on 21-07-2010 22:42
Poster: Jorrit

Ik ben het hier echt volledig mee eens. Elke industrie gaat vooruit, deze dus ook. Innovatie vindt overal plaats, ik vind het ook onzin om het 'tegen te werken'. Ik vind alle vormen van draaien gaaf, van het draaien met platen tot het meest 'abstracte' draaien met mijn Xone Happy, laughing Ik vind dat midi je veel meer leuke opties geeft om de muziek op je eigen manier te laten horen. DJ's worden steeds meer een live producer dan iemand die platen uitkiest en op een simpele manier aan elkaar mixt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet alle opties benut die midi me toewerpt. Dit is ook iets waar ik de komende tijd aan wil werken.

Ik ben wel bereid om een mixje te posten waarin ik iets laat horen wat je met platen of CD's niet of bijna niet kan doen. Wordt dan wel later deze week waarschijnlijk. Maar laat het wel duidelijk zijn dat ik het onzin vindt dat sommige mensen zo fel tegen autosync zijn. En ik kan beatmatchen met platen en CD's! Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
User edit by Bootstrap on 21-07-2010 @ 22:45:03 (3%)
Camino    posted on 21-07-2010 23:01
Tekhead    posted on 21-07-2010 23:59
waarom hebben ze die autosync ontworpen en geschreven in hun software (ook bij vele CD spelers) ? Om de dj's handen vrij te geven om creatief te zijn ? Denk het niet, maar om die halve zolen die zogezegd 2 plaatjes aan elkaar kunnen mixen, ook?te laten geloven dat ze dj zijn.
Begrijp me niet verkeerd,en sorry als ik mss verkeerd overkom, maar ik heb absoluut niks tegen autosync als een extra hulp bvb of als je ergens op een feest muziek moet gaan draaien die je nooit of bijna nooit?in je gigs gebruikt.?Ik vind alleen dat dit hulpje teveel bewierrookt wordt, en er teveel zijn die het?als excuus gebruiken omdat ze dan zogezegd andere handelingen kunnen doen, creatief zijn, waarbij zo goed als altijd gerefereerd wordt naar Richie Hawtin, die in dit segment van het dj'n waarschijnlijk z'n gelijke niet kent, ere wie ere toekomt, maar... echt creatief bezig zijn ? Neen,?vind ik toch?wat overdreven, zeker als je Richie meermaals bezig gezien hebt als dj/live performer onder z'n pseudonaam waar hij echt mee doorgebroken is en z'n grootste hits mee heeft behaald, als plastikman, toen was hij echt creatief bezig, vol bewondering keek ik steeds m'n ogen uit wat hij daar allemaal uitspookte achter z'n booth, en dit heb ik hem nooit meer zien doen sinds hij zich is gaan toeleggen op anders dj'n, en een andere muziekstijl (minimal).
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Seca    posted on 22-07-2010 00:12
Groot gelijk, Ik sluit me volledig aan bij mixtape en tekhead zijn mening.?
Ik begrijp dan niet meer wat er zo leuk is aan draaien, het is juist leuk wanneer je zelf de pitchfader gebruikt, en door je volledige EIGEN prestaties een leuke mix kunt neerzetten...
User edit by Seca on 22-07-2010 @ 00:36:22 (100%)
Camino    posted on 22-07-2010 00:30
Ik vraag me af of er nog andere zijn die mijn techniek van draaien gebruiken: ik beatmatch eerst, cue de track gewoon in vinyl modus, en zet daarna pas sync aan. Zo kan ik dingen ook uit sync laten gaan en terug op timecode overschakelen als ik wil... Ik vind sync vooral erg handig omdat je veel sneller kan werken - de mix dat ik gepost heb is ver van goed, maar ik zou het iemand wel eens willen zien proberen om 3 of 4 decks tegelijkertijd te laten lopen met 'traditionele' media ...
User edit by Camino on 22-07-2010 @ 00:30:53 (6%)
Seca    posted on 22-07-2010 00:34
Poster: Bootstrap

Ik ben het hier echt volledig mee eens. Elke industrie gaat vooruit, deze dus ook. Innovatie vindt overal plaats, ik vind het ook onzin om het 'tegen te werken'. Ik vind alle vormen van draaien gaaf, van het draaien met platen tot het meest 'abstracte' draaien met mijn Xone Happy, laughing Ik vind dat midi je veel meer leuke opties geeft om de muziek op je eigen manier te laten horen. DJ's worden steeds meer een live producer dan iemand die platen uitkiest en op een simpele manier aan elkaar mixt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet alle opties benut die midi me toewerpt. Dit is ook iets waar ik de komende tijd aan wil werken.

Ik ben wel bereid om een mixje te posten waarin ik iets laat horen wat je met platen of CD's niet of bijna niet kan doen. Wordt dan wel later deze week waarschijnlijk. Maar laat het wel duidelijk zijn dat ik het onzin vindt dat sommige mensen zo fel tegen autosync zijn. En ik kan beatmatchen met platen en CD's! Happy, laughing

Stel nu dat er een automatische muziek selector komt ofzoiets.. Ik zeg maar iets, een muziekprogramma dat kiest welk nummer er het beste op het vorige zal passen. Ga je dit dan ook gebruiken?

Ok, dit is een andere soort vergelijking, maar toch ook dezelfde.
Camino    posted on 22-07-2010 00:36
Mixed in key bedoel je? Winking my eye
Seca    posted on 22-07-2010 00:37
Poster: Camino
Mixed in key bedoel je? Winking my eye

Ja, maar dan bv. in samenwerking met het zelfde programma dat autosync gebruikt, dat de volgende deck automatisch het volgende liedje laad dat er goed op zou passen door de jou geselecteerde playlist van de tracks die je die?Set wilt afspelen. Dan hoef je alleen nog maar te cue'en en de cd/plaat in te gooien. Nog beter! Toch?
User edit by Seca on 22-07-2010 @ 00:40:40 (86%)
Camino    posted on 22-07-2010 00:40
Valt allemaal makkelijk te doen, je gebruikt MIK om een playlist te maken en je zet autosync & cruise aan. Zet je in & out cues en je moet helemaal niks meer doen. Of het echt in een lekkere mix resulteert is een heel ander verhaal...
Estacy    posted on 22-07-2010 07:40
dit hele autosync gebeuren heeft toch wel 2 kanten. aan de ene kant ben ik het wel eens met de stelling 'ik heb meer tijd over' aan de andere kant sloopt die syncknop elke muur die om het DJ'en heen stond. Als je DJ wou worden, dan moest je passie hebben voor muziek, uren per dag opgesloten zitten in je kamertje, elke dag de nieuwste, lekkerste tracks kopen. En nu is het: ooh! ik zie tiesto, als ik nu ga draaien wordt ik vast populair in mijn klas en gaan alle chicks op mij af. Dan gaan ze ff naar piratebay, downloaden VDJ, zetten hun 80kbps house muziek in de library en gaan draaien. Met die sync knop, makkelijk zeg! en ze geven een feestje, wat never nooit goedgaat en verzieken zo het hele imago van een DJ. Maar dis mijn mening Winking my eye
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
D-D    posted on 22-07-2010 09:05
allereerst dikke respect voor Camino, direct een degelijke mixtape maken en bewijzen wat hij kan door te syncen.
Mixtape van eind juni, door gebruik te maken van traktor en cd laders zonder BPM detectie (!) en ja, ik druk op sync, so what?
http://soundcloud.com/diederikc93/schools-out-mixtape

naar mijn mening maakt autosync de DJ wereld absoluut niet kapot. De goeie DJ's blijven gevraagd worden, slechte DJ's vallen door de mand.
En nu wil ik ook de CDJ users er even erop wijzen dat beatmatchen met een CDJ met BPM detectie bijna even gemakkelijk is als op sync drukken bij traktor. Eigenlijk zouden de autosync haters ook eens hun kunnen moeten posten, in plaats van een grote klep open te zetten.
Op het eind van de nacht maakt het niet uit wie sync gebruikt of niet. Driekwart van het publiek kent de term niet en let er niet eens op. Als het publiek een fijne avond heeft gehad maakt het hun geen zak uit of het een Digital DJ/Timecode DJ/ CD DJ/Vinyl DJ/laptop DJ was.
Dolivieira    posted on 22-07-2010 09:46
Idd dat is wel zo wat D-D beweerd. Het publiek zal het een worst wezen wat er gedraait wordt en hoe er gedraait wordt. De digitale tijdperk maak het voor ons alleen maar makkelijk en als je niet kan mixen dan hoor je dat ook wel met of zonder sync. Ik ben toch altijd in voor nieuwe snufjes en heb het hier ook geprobeerd?met mijn X1?Ik vind het alleen niet leuk draaien. Maar in de toekomst wil ik het wel gaan gebruiken als ik een 4 decks set opneem. Maar voor de anologe way lovers. Face it er zullen steeds meer vormen zijn?van DJ mixing.(Sorry Seca, Tek En Mixt-ape)??Maar het zij zo en je?zal er mee moeten leven. Soms gaat het mij ook te snel.?Want de producten komen in een rap tempo uit. Maar goed dat is met alle electronica zo. ??
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 22-07-2010 @ 10:09:58 (66%)
mrwhoopie    posted on 22-07-2010 10:42
Langs de andere kant geeft de sync knop ook nieuwe inzichten,vroeger was alles gebaseerd op het beatmatchen en moest het allemaal heel juist zijn,nu met de sync knop komen er ook minder getalenteerde dj's die heel andere inzichten hebben en die toch het publiek mee krijgen.Wel dat vind ik dan toch mooi.Trouwens er staan hier heel veel mixen die perfect gemixed zijn,mooie gebeatmatched en mooi in key maar er zou geen succes meegboekt worden op een feest.En dan zijn er mixen die helemaal niet correct zijn maar waar het publiek wild op gaat.De pro Dj moet terug met de voeten op de grond komen en terug de muziek laten spreken en niet de techniek.
Xtremer    posted on 22-07-2010 11:58
Al die handige tools voor het beatmatchen heeft de DJ wereld een stuk breder gemaakt. Vroeger werd je geboekt om je draai skills, maar nu gaat het vaak ook om producties. Ik hoor ook steeds meer jochies van mua, ik word wel DJ, makkelijk geld verdienen en beetje met de eer strijken. Ze starten Virtual DJ en denk van ja, als dit alles is. Een paar weken later, je eerste boeking: uhhh CDJ-1000's, beatmatchen??

Het is allemaal zo makkelijk tegenwoordig, maar zo moeilijk als je geen verstand hebt van waar je mee bezig bent. Heb zelf leren draaien op Technics TT's zonder meters en poespas. Draaien op gehoor is net als leren fietsen, je doet en leert het en je verleert het niet zomaar. Na een jaar of wat overgestapt naar CDJ-800MK2's, simpeler draaien kon ik me niet bedenken. Ik geef toe dat ik op boekings de BPM meters maar al te graag gebruik om snel verder te kunnen gaan naar een volgende plaat, maar autosync nee, dan zet ik liever een laptop neer met automatisch DJ programma.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 22-07-2010 @ 11:59:39 (10%)
kobuz    posted on 22-07-2010 14:23
Poster: Xtremer
Een paar weken later, je eerste boeking: uhhh CDJ-1000's, beatmatchen??

De gemiddelde startende dj zal niet na een paar weken al een boeking hebben. En als je geboekt wordt en denkt dat er wel hetzelfde zal staan als thuis (controllertje en pc) dan verdien je het op je bek te gaan met twee cdjs Happy, laughing (ben dan ook blij dat ik zelf een cd-mapje mee kan nemen voor als er iets fout gaat)

Poster:?Xtremer
Ik geef toe dat ik op boekings de BPM meters maar al te graag gebruik om snel verder te kunnen gaan naar een volgende plaat, maar autosync nee, dan zet ik liever een laptop neer met automatisch DJ programma.

Ja? Zou een automatisch programma ook maar in de buurt komen van hetgeen jij zelf zou doen? Ook al gebruik je sync?

Ik snap gewoon echt niet dat de sync knop gelijk wordt gesteld aan dj-en. Alsof beatmatchen jou de dj maakt die je bent. Newsflash: nope! HOE je draait maakt jou als dj en niet de manier waarop jij beatmatched. Alleen jijzelf en je dj maatjes kunnen zeggen 'vet goed man, hij zet zelf zijn plaatjes gelijk'. Voor de rest, zoals ik eerder al meldde, nobody cares.

[flauw]Je gaat toch ook niet lopend naar je werk, omdat het met de auto 'wel heel erg makkelijk is'[/flauw]?Cool
feestbeest    posted on 22-07-2010 14:42
Poster: kobuz

[flauw]Je gaat toch ook niet lopend naar je werk, omdat het met de auto 'wel heel erg makkelijk is'[/flauw]?Cool

+1,
Ik heb het hele topic even doorgelezen. Moet zeggen dat het me opvalt dat iedereen die eigenlijk nog niet echt met cd's draait(Dus op platen) tegen de Sync functie is.
Ik gebruik hem ook op mijn eigen set. Ik vind beatmatchen vreselijk met traktor, het zet het tempo wel gelijk maar 5van de 10 keer niet de beats dat doe ik dan zelf. Maar kom ik ergens en er staan cdj's of weetikveelwatvoorcdspeler dan mix ik daar even goed op!
Ik zag ook nog wat voorbij vliegen over automatische progammas die het volgende nummer uitkiezen, nee dat gaat t? ver dan ben je het niet meer waard om jezelf dj te noemen.
Ik zou binnenkort even een mixje maken!?
Oja, de extra tijd gebruik ik voor entertamen!Happy, laughing?
Conclusie van deze post.
Ik ben er niet tegen, maar het ligt erook aan hoe je het gebruikt.
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Sandr    posted on 22-07-2010 15:14
Zo he wat een discussie......het is zomer en dat betekend draaien, op het strand liggen en feestvieren vandaar dat ik weinig op DJR zit... maar deze discussie is het reageren wel even waard:

Waarom denken sommige mensen nog in deze formule: DJ=Beatmatchen ??

Als ik me zusje achter me cd spelers zet en het beatmatchen uitleg met een paar house plaatjes dan kan ze na enkele uren al een paar plaatjes op elkaar leggen.... Niks zo simpel als wat house plaatjes gelijk leggen. Ik doe het zelf binnen 10 tellen....

Punt is: Beatmatchen stelt eigenlijk geen kut voor en maakt zeker de DJ niet.... Platenkeuze en timing (van zowel nieuwe plaat instarten als van platenkeuze) zijn zoveel belangrijker. En laat daar nou geen software voor zijn... en waarom niet? Omdat dit elke avond anders is en dus niet door een pc is te herkennen... Dit zal de DJ moeten doen en dit onderscheid in mijn ogen ook de betere DJ van de 'mindere' DJ.

Poster: Tekhead
waarom hebben ze die autosync ontworpen en geschreven in hun software (ook bij vele CD spelers) ? Om de dj's handen vrij te geven om creatief te zijn? Denk het niet, maar om die halve zolen die zogezegd 2 plaatjes aan elkaar kunnen mixen, ook?te laten geloven dat ze dj zijn.

Gewoon omdat het kan? Ik denk niet dat pioneer beatcounters in de cdj2000 zet omdat ze dan verwachten dat heel veel jongetjes van 12 deze speler gaan kopen omdat er zulke goede beatcounters op zitten.....

Begrijp me niet verkeerd,en sorry als ik mss verkeerd overkom, maar ik heb absoluut niks tegen autosync als een extra hulp bvb of als je ergens op een feest muziek moet gaan draaien die je nooit of bijna nooit?in je gigs gebruikt.

Mijn mening is dat je dan het feestje niet had moeten aannemen....Een goede DJ weet wat hij kan en wat hij niet kan.... als je een feest aanneemt waar je muziek draait die je net kent verziek je 'ook' de markt... Gun het feest dan aan een DJ die deze muziek wel beheerst....

Bovendien... vind je beatmatchen zo moeilijk dat je dit alleen kan met platen die je kent en vaker gebruikt hebt?

Ik vind alleen dat dit hulpje teveel bewierrookt wordt, en er teveel zijn die het?als excuus gebruiken omdat ze dan zogezegd andere handelingen kunnen doen, creatief zijn, waarbij zo goed als altijd gerefereerd wordt naar Richie Hawtin, die in dit segment van het dj'n waarschijnlijk z'n gelijke niet kent, ere wie ere toekomt, maar... echt creatief bezig zijn ?

Ik snap wat je bedoeld maar 'creatief' is een breed woord... Als iemand die analoog gaat beatmatchen slechts 3 platen in 10 minuten kan mixen maar wel een goede timing en platenkeuze heeft is het toch een 'beperkte DJ' (afhankelijk van de muziek stijl uiteraard) Als hij door de autosync? opeens 6 platen per 10 minuten geweldig kan mixen en de tent dus nog harder op zijn kop zet is hij dus 'creatiever' bezig dan dat hij was en is de autosync een hulpmiddel dat hem helpt z'n performance te verbeteren...

Poster: Seca

Stel nu dat er een automatische muziek selector komt ofzoiets.. Ik zeg maar iets, een muziekprogramma dat kiest welk nummer er het beste op het vorige zal passen. Ga je dit dan ook gebruiken?

Ok, dit is een andere soort vergelijking, maar toch ook dezelfde.

Hier sla je de plank toch echt wel mis... als je beatmatchen gaat vergelijken met platenkeuze heb je naar mijn mening echt een verkeerd beeld van een DJ of heel weinig ervaring als DJ....

Zoals Reind wel eens heeft gezegd: 'Een aap kan je nog leren beatmatchen'. Maar die aap is nooit in staat om het publiek zo aan te voelen dat hij de platen kan draaien die heel de tent op z'n kop zetten....En dat is toch echt wel wat belangrijker....Ik zie regelmatig DJ's op proef komen en die kunnen echt wel beatmatchen maar krijgen de tent niet los omdat ze niet de muziek hebben die het publiek wil horen of gewoon niet aanvoelen wat het publiek wil horen....

Poster: Estacy
dit hele autosync gebeuren heeft toch wel 2 kanten. aan de ene kant ben ik het wel eens met de stelling 'ik heb meer tijd over' aan de andere kant sloopt die syncknop elke muur die om het DJ'en heen stond.

Is die beatmatch muur dan daadwerkelijk zo hoog?? Ik kan er nog steeds niet bij dat er mensen zijn die het beatmatchen zo heilig vinden....

Als je DJ wou worden, dan moest je passie hebben voor muziek, uren per dag opgesloten zitten in je kamertje, elke dag de nieuwste, lekkerste tracks kopen.

Dit is nog steeds zo toch? Je moet zoveel muziek hebben, kennen en er mee bezig zijn om een degelijke set neer te zetten....Net alsof die syncknop je ook extra muziek kennis geeft en nieuwe tracks voor je koopt....

En nu is het: ooh! ik zie tiesto, als ik nu ga draaien wordt ik vast populair in mijn klas en gaan alle chicks op mij af. Dan gaan ze ff naar piratebay, downloaden VDJ, zetten hun 80kbps house muziek in de library en gaan draaien. Met die sync knop, makkelijk zeg! en ze geven een feestje, wat never nooit goedgaat en verzieken zo het hele imago van een DJ. Maar dis mijn mening Winking my eye

Het hele imago van DJ verzieken? Zij laten juist horen dat het niet zo makkelijk is om een goede DJ te zijn..... Als er meer slechte DJ's zijn lijk ik juist extra goed! Hoe slechter de gemiddelde DJ hoe beter de betere DJ's zijn....

Poster: Xtremer
Ik geef toe dat ik op boekings de BPM meters maar al te graag gebruik om snel verder te kunnen gaan naar een volgende plaat, maar autosync nee, dan zet ik liever een laptop neer met automatisch DJ programma.

Wat is het verschil? Of je de plaat gelijk zet met een druk op de knop of met een schuif op de knop? Je doet het allebei niet zelf en laat een machine dus het werk doen.... Een cd speler of een PC is echt niet verschillend....

Ik vraag me af.. zijn er ook mensen tegen master tempo? Dit zorgt er voor dat je een grote correctie zwieper aan het jog kan geven zonder dat het publiek daar echt last van heeft.... Dit helpt dus ook bij het beatmatchen....

En verder: Beatmatchen is niet eens nodig... ik weet zeker dat ik een set kan draaien zonder ook maar 2 platen te beatmixen en dat het publiek toch heel de avond los gaat... kwestie van goede timing, andere mix technieken en vooral goede platenkeuze....

Ik heb ook het idee dat mensen die tegen beatmatch technieken zijn een beetje bang zijn om ingehaald te worden door een jongere generatie DJ's....
Als je heel je draaien laat afhangen van beatmatchen moet je daar inderdaad bang voor zijn...
Als je een complete DJ bent die zich ook kan onderscheiden door andere dingen dan beatmatchen is er niks aan de hand.....

En als we echt zo tegen de nieuwe technieken zijn moeten we misschien terug naar de 78 toeren plaat...of onze draaitafels handmatig aandrijven zoals een pottenbakker zijn draaischijf aandrijft....Cool

Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 22-07-2010 @ 15:15:59 (1%)
feestbeest    posted on 22-07-2010 15:24
Complete reactie!(+1)
Ik heb nog even wat toe tevoegen op dit stuk:?
En verder: Beatmatchen is niet eens nodig... ik weet zeker dat ik een set kan draaien zonder ook maar 2 platen te beatmixen en dat het publiek toch heel de avond los gaat... kwestie van goede timing, andere mix technieken en vooral goede platenkeuze....

Ik draai redelijk vaak op avonden voor 11/12 jarige, hier beatmix ik eigenlijk nooit. Toch springen die kinderen en hebben ze een geweldige avond(Krijg dan vaak na afloop te horen wow je bent echt goed ect.)
Ik ga heel zorgvuldig om met me platenkeuze. Als je de track precies op het goede moment instart merkt niemand het en is het meschien zelfs wel eens beter dan beatmixen! Ik vind zelf dat er vrij weinig te beatmatchen valt als je alleen maar top40 draait.
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
User edit by feestbeest on 22-07-2010 @ 15:25:52 (12%)

133 Users online: 59 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 8.584
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.415.218