Zo he wat een discussie......het is zomer en dat betekend draaien, op het strand liggen en feestvieren vandaar dat ik weinig op DJR zit... maar deze discussie is het reageren wel even waard:
Waarom denken sommige mensen nog in deze formule: DJ=Beatmatchen ??
Als ik me zusje achter me cd spelers zet en het beatmatchen uitleg met een paar house plaatjes dan kan ze na enkele uren al een paar plaatjes op elkaar leggen.... Niks zo simpel als wat house plaatjes gelijk leggen. Ik doe het zelf binnen 10 tellen....
Punt is: Beatmatchen stelt eigenlijk geen kut voor en maakt zeker de DJ niet.... Platenkeuze en timing (van zowel nieuwe plaat instarten als van platenkeuze) zijn zoveel belangrijker. En laat daar nou geen software voor zijn... en waarom niet? Omdat dit elke avond anders is en dus niet door een pc is te herkennen... Dit zal de DJ moeten doen en dit onderscheid in mijn ogen ook de betere DJ van de 'mindere' DJ.
Poster: Tekhead
waarom hebben ze die autosync ontworpen en geschreven in hun software (ook bij vele CD spelers) ? Om de dj's handen vrij te geven om creatief te zijn? Denk het niet, maar om die halve zolen die zogezegd 2 plaatjes aan elkaar kunnen mixen, ook?te laten geloven dat ze dj zijn.
Gewoon omdat het kan? Ik denk niet dat pioneer beatcounters in de cdj2000 zet omdat ze dan verwachten dat heel veel jongetjes van 12 deze speler gaan kopen omdat er zulke goede beatcounters op zitten.....
Begrijp me niet verkeerd,en sorry als ik mss verkeerd overkom, maar ik heb absoluut niks tegen autosync als een extra hulp bvb of als je ergens op een feest muziek moet gaan draaien die je nooit of bijna nooit?in je gigs gebruikt.
Mijn mening is dat je dan het feestje niet had moeten aannemen....Een goede DJ weet wat hij kan en wat hij niet kan.... als je een feest aanneemt waar je muziek draait die je net kent verziek je 'ook' de markt... Gun het feest dan aan een DJ die deze muziek wel beheerst....
Bovendien... vind je beatmatchen zo moeilijk dat je dit alleen kan met platen die je kent en vaker gebruikt hebt?
Ik vind alleen dat dit hulpje teveel bewierrookt wordt, en er teveel zijn die het?als excuus gebruiken omdat ze dan zogezegd andere handelingen kunnen doen, creatief zijn, waarbij zo goed als altijd gerefereerd wordt naar Richie Hawtin, die in dit segment van het dj'n waarschijnlijk z'n gelijke niet kent, ere wie ere toekomt, maar... echt creatief bezig zijn ?
Ik snap wat je bedoeld maar 'creatief' is een breed woord... Als iemand die analoog gaat beatmatchen slechts 3 platen in 10 minuten kan mixen maar wel een goede timing en platenkeuze heeft is het toch een 'beperkte DJ' (afhankelijk van de muziek stijl uiteraard) Als hij door de autosync? opeens 6 platen per 10 minuten geweldig kan mixen en de tent dus nog harder op zijn kop zet is hij dus 'creatiever' bezig dan dat hij was en is de autosync een hulpmiddel dat hem helpt z'n performance te verbeteren...
Poster: Seca
Stel nu dat er een automatische muziek selector komt ofzoiets.. Ik zeg maar iets, een muziekprogramma dat kiest welk nummer er het beste op het vorige zal passen. Ga je dit dan ook gebruiken?
Ok, dit is een andere soort vergelijking, maar toch ook dezelfde.
Hier sla je de plank toch echt wel mis... als je beatmatchen gaat vergelijken met platenkeuze heb je naar mijn mening echt een verkeerd beeld van een DJ of heel weinig ervaring als DJ....
Zoals Reind wel eens heeft gezegd: 'Een aap kan je nog leren beatmatchen'. Maar die aap is nooit in staat om het publiek zo aan te voelen dat hij de platen kan draaien die heel de tent op z'n kop zetten....En dat is toch echt wel wat belangrijker....Ik zie regelmatig DJ's op proef komen en die kunnen echt wel beatmatchen maar krijgen de tent niet los omdat ze niet de muziek hebben die het publiek wil horen of gewoon niet aanvoelen wat het publiek wil horen....
Poster: Estacy
dit hele autosync gebeuren heeft toch wel 2 kanten. aan de ene kant ben ik het wel eens met de stelling 'ik heb meer tijd over' aan de andere kant sloopt die syncknop elke muur die om het DJ'en heen stond.
Is die beatmatch muur dan daadwerkelijk zo hoog?? Ik kan er nog steeds niet bij dat er mensen zijn die het beatmatchen zo heilig vinden....
Als je DJ wou worden, dan moest je passie hebben voor muziek, uren per dag opgesloten zitten in je kamertje, elke dag de nieuwste, lekkerste tracks kopen.
Dit is nog steeds zo toch? Je moet zoveel muziek hebben, kennen en er mee bezig zijn om een degelijke set neer te zetten....Net alsof die syncknop je ook extra muziek kennis geeft en nieuwe tracks voor je koopt....
En nu is het: ooh! ik zie tiesto, als ik nu ga draaien wordt ik vast populair in mijn klas en gaan alle chicks op mij af. Dan gaan ze ff naar piratebay, downloaden VDJ, zetten hun 80kbps house muziek in de library en gaan draaien. Met die sync knop, makkelijk zeg! en ze geven een feestje, wat never nooit goedgaat en verzieken zo het hele imago van een DJ. Maar dis mijn mening 
Het hele imago van DJ verzieken? Zij laten juist horen dat het niet zo makkelijk is om een goede DJ te zijn..... Als er meer slechte DJ's zijn lijk ik juist extra goed! Hoe slechter de gemiddelde DJ hoe beter de betere DJ's zijn....
Poster: Xtremer
Ik geef toe dat ik op boekings de BPM meters maar al te graag gebruik om snel verder te kunnen gaan naar een volgende plaat, maar autosync nee, dan zet ik liever een laptop neer met automatisch DJ programma.
Wat is het verschil? Of je de plaat gelijk zet met een druk op de knop of met een schuif op de knop? Je doet het allebei niet zelf en laat een machine dus het werk doen.... Een cd speler of een PC is echt niet verschillend....
Ik vraag me af.. zijn er ook mensen tegen master tempo? Dit zorgt er voor dat je een grote correctie zwieper aan het jog kan geven zonder dat het publiek daar echt last van heeft.... Dit helpt dus ook bij het beatmatchen....
En verder: Beatmatchen is niet eens nodig... ik weet zeker dat ik een set kan draaien zonder ook maar 2 platen te beatmixen en dat het publiek toch heel de avond los gaat... kwestie van goede timing, andere mix technieken en vooral goede platenkeuze....
Ik heb ook het idee dat mensen die tegen beatmatch technieken zijn een beetje bang zijn om ingehaald te worden door een jongere generatie DJ's....
Als je heel je draaien laat afhangen van beatmatchen moet je daar inderdaad bang voor zijn...
Als je een complete DJ bent die zich ook kan onderscheiden door andere dingen dan beatmatchen is er niks aan de hand.....
En als we echt zo tegen de nieuwe technieken zijn moeten we misschien terug naar de 78 toeren plaat...of onze draaitafels handmatig aandrijven zoals een pottenbakker zijn draaischijf aandrijft....