Pre-pitched cds (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

iggg    posted on 21-02-2010 16:08
Hoi,

De laatste tijd hoor je er meer en meer van (althans ik toch), dj\'s die op voorhand hun tracks pitchen en dan zo op een cdtje branden. Vooral in de drum n bass scene hoor je er veel van, met waarschijnlijke reden dat dnb een pak moeilijker is om te mixen dan gewone house. Maar veel dj\'s geven ook als reden dat ze begonnen zijn met producen ipv dj\'en, en aangezien ze gevraagd werden voor een set, waren ze genoodzaakt op een snelle manier te leren mixen.

voorbeelden:

http://www.youtube.com/watch?v=z7wAmQOInMg

hij raakt amper de pitch aan, hij draait gewoon heel de tijd aan het jogwheel...

http://www.youtube.com/watch?v=tgd2JNUvjkk&feature=player_embedded#

op 4:50 zie je hem de nieuwe track cue'en, hij doet dit op welgeteld 4 seconden want daarna gaat ie naar z'n platenbak.
op 5:34 begint de volgende track. En iets later doet hij een rewind, wat uiteraard perfect mogelijk is bij pre pitched cd's Happy, laughing

Wat denken jullie ervan?

Persoonlijk zie ik dan liever iemand draaien met een controller, dan weet het publiek tenminste dat ie niet kan beatmixen op een echte draaitafel

Greetz

User edit by iggg on 21-02-2010 @ 17:07:50 (43%)
Mod edit by Jorrit on 21-02-2010 17:26 (1%)

What do you think about Pre-pitched cds ??

Vote :   
Mixt-Ape    posted on 21-02-2010 16:09
Jij hebt het wss ook op Mistabishi? In elke scene gebeurt dit hoor!!!
iggg    posted on 21-02-2010 16:11
Ja o.a., maar gebruikt hij geen op voorhand opgenomen setjes? da's nog iets anders

ps: sorry voor het plaatsen in verkeerd subforum
Estacy    posted on 21-02-2010 16:46
dit heet Timewarpen of niet? ik vindt het eigenlijk maar niks dat je als je producet maar ff snel je tracks timewarpt om te draaien. DJ'en is meer dan 2 (of meer) plaatjes gelijk leggen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Ziax    posted on 21-02-2010 16:48
Ik vind het maar nonsens eigenlijk.. DnB is eigenlijk niet veel moeilijker te mixen eens je doorhebt hoe het moet.

Bij house kun je gewoon makkelijk tellen, bij DnB ook maar het vraagt wat meer oefening vooraleer je de hi-hats er uit haalt en dan moet je er zelf nog een tel tussenzetten. Zo is het niet moeilijk meer.

Ik denk gewoon dat ze dit doen omdat ze dan sneller kunnen doormixen, hun mix meer kunnen vari?ren, dus meer tijd besteden aan andere dingen dan enkel de correcte beatmatch.

Met de nieuwe cdj's zal er van het 'normale' draaien ook nog weinig spraken zijn naar mijn mening want je gaat zowat elk nummer thuis al gaan editten in je scratchbox. Alles staat klaar al voor je begonnen bent met je set te draaien. Als je mix dan qua beatmatch de mist in gaat kun je snel met je reeds vooringestelde hotcue naar het begin van een vocal gaan en het zo goed laten klinken.

Enkel hulpmiddeltjes dus. Voor mij geen probleem eens ze getoond hebben dat ze wel degelijk kunnen mixen zonder deze trucjes.
User edit by Ziax on 21-02-2010 @ 16:50:35 (4%)
picalausa    posted on 21-02-2010 16:53
Met alle respect maar...cd's op voorhand pitchen ??..vooropgenomen setjes..where's the fun in that ? Cool?

Ik heb dit ook nog eerder gezien, maar naar mijn bescheiden mening stop je dan maar beter met draaien...Ik draai uit liefde voor de muziek, uit liefde voor mijn platen & vooral omdat ik zelf ontzettend veel voldoening krijg uit het neerzetten van een goede set. Maar op deze manier hoeft het niet voor mij Cool

Dolivieira    posted on 21-02-2010 19:26
Drum?n Bass is niet moeilijker te mixen als house. Heb zelf ook een tijdje?Drum n Bass gedraait en moet eerlijk zeggen? dat het niet zo moeilijk is. Maar met de komst van de CDJ is het mixen?zowiezo makkelijker geworden. Pre Pitched CD geloof ik niet in. Het zal wel een voorgebvrogrammerde Mix cd zijn. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
tom-j    posted on 21-02-2010 20:05
en met een beetje ervaring hoor je na 4sec wel of een plaat gelijk loopt of niet.
Dolivieira    posted on 21-02-2010 20:13
En met BPM counters zet je de Pitch zo in de buurt. Dan is het alleen nog fine pitchen.
User edit by Dolivieira on 21-02-2010 @ 20:49:50 (71%)
thomassmith    posted on 21-02-2010 20:30

Persoonlijk zie ik dan liever iemand draaien met een controller, dan weet het publiek tenminste dat ie niet kan beatmixen op een echte draaitafel

Greetz

als of de mensen dat ook maar iets boeit.

maar weer even ontoppic. heb t zelf een keer geprobeerd. maar ik moest teveel moeite doen vergeleken bij het gewone pitchen, dus dat was niks voor mijWinking my eye
wannes951    posted on 21-02-2010 20:58
maar als ge nu house draait, das tog nie moeilijk, bijna alles is 128 of 130 bpm, dus het is ofwel voor 128 bpm da ge uwe pitch op +1,60 % moet zette en dan loopt da altijd gelijk met de 130 bpm
Flexii    posted on 21-02-2010 21:16
dan kun je net zo goed gelijk een cd kopen die aan elkaar gemixt is en gewoon de cd af laten lopen, dan heb je geen dj meer nodig.
tom-j    posted on 21-02-2010 21:28
Poster: Flexii
dan kun je net zo goed gelijk een cd kopen die aan elkaar gemixt is en gewoon de cd af laten lopen, dan heb je geen dj meer nodig.

nee want er bestaat ook nog zoiets als interactie en creativiteit.
Flexii    posted on 21-02-2010 21:30
Poster: tom-j

Ik bedoelde dus te zeggen dat als je je er zo vanaf wil maken het helemaal geen zin meer voor je heeft om nog dj te zijn. Dan moet je het gewoon aan andere overlaten.
tom-j    posted on 21-02-2010 21:33
Poster: Flexii
Poster: tom-j

Ik bedoelde dus te zeggen dat als je je er zo vanaf wil maken het helemaal geen zin meer voor je heeft om nog dj te zijn. Dan moet je het gewoon aan andere overlaten.

als je zo wilt 'draaien' ben je wat mij betreft ook geen DJ.

nils7    posted on 21-02-2010 21:39
Poster: wannes951
maar als ge nu house draait, das tog nie moeilijk, bijna alles is 128 of 130 bpm, dus het is ofwel voor 128 bpm da ge uwe pitch op +1,60 % moet zette en dan loopt da altijd gelijk met de 130 bpm

Heheheh klopt!
Werkt perfect...
Alleen met loopjes enzo niet (er vanuit gaande dat een loopje vaak net niet perfect is) Happy, laughing
Dolivieira    posted on 21-02-2010 22:40
Poster: nils7

Heheheh klopt!

Werkt perfect...

Alleen met loopjes enzo niet (er vanuit gaande dat een loopje vaak net niet perfect is) Happy, laughing

Dat klopt.
Mixt-Ape    posted on 21-02-2010 22:41
Poster: djdolivieira
Drum?n Bass is niet moeilijker te mixen als house. Heb zelf ook een tijdje?Drum n Bass gedraait en moet eerlijk zeggen? dat het niet zo moeilijk is. Maar met de komst van de CDJ is het mixen?zowiezo makkelijker geworden. Pre Pitched CD geloof ik niet in. Het zal wel een voorgebvrogrammerde Mix cd zijn. ?

Ja maar DnB moet je toch op vinyl draaien...die 2 zijn diep met mekaar verbonden!
Dolivieira    posted on 21-02-2010 22:45
Poster: Mixt-Ape

Ja maar DnB moet je toch op vinyl draaien...die 2 zijn diep met mekaar verbonden!

Dat klopt wel een beetje. Daarom loopt Triple Vision in Rotterdam nog steeds.
durko    posted on 22-02-2010 00:21
Ik vind dat je zelf moet weten of je het doet. Er zijn misschien djs die het fijner vinden werken om welke reden dan ook. Ikzelf ben er geen voorstander van. Het is veel leuker om keiveel te oefenen en er heel wat uurtjes mee bezig te zijn, want het leren mixen van muziek kun je nog relatief snel leren, het beatmatchen niet.

Btw, kijk eens in een hoop electronische genres zoals club of hardstyle. Heel veel tracks van verschillende DJ's met hetzelfde bpm. Denk aan 128 of in hardstyle 150.
nils7    posted on 22-02-2010 09:31
Poster: durko
Ik vind dat je zelf moet weten of je het doet. Er zijn misschien djs die het fijner vinden werken om welke reden dan ook. Ikzelf ben er geen voorstander van. Het is veel leuker om keiveel te oefenen en er heel wat uurtjes mee bezig te zijn, want het leren mixen van muziek kun je nog relatief snel leren, het beatmatchen niet.

Btw, kijk eens in een hoop electronische genres zoals club of hardstyle. Heel veel tracks van verschillende DJ's met hetzelfde bpm. Denk aan 128 of in hardstyle 150.

Mwoah het is mij gelukt iemand in een avondje tijd te laten mixen en beatmatchen, geen idee of die er echt gevoel voor had maar aan het eind van de avond lukte het hem wel twee plaatjes te mixen Happy, laughing!
iggg    posted on 22-02-2010 18:45
Poster: djdolivieira

Even makkelijk zou ik toch niet zeggen hoor... Ik zie een beginner niet direct 2 dnb platen mixen.. house daarentegen valt nog mee. En dat van die voorgreprogrammeerde mix cd: dat dacht ik ook maar in dat filmpje van chase n status doet hij een rewind en laat hij het nummer starten van in het begin, dus dat kan niet bij een mix cd. Bovendien heeft het veel voordelen, niemand zal merken dat je fake mixed. Bij een mix cd valt het veel sneller op.

@tom-j: je moet in dat filmpje ns kijken op 4:50s. hij duwt op play, komt 1 keer aan z'n pitch, laat het nummer dan nog voor een 30 sec lopen, om het dan uiteindelijk in te faden, zonder nog aan te raken. Dat vind ik toch wel heel snel hoor, en zeker live..
En bij dnb heb ik zelf al ondervonden dat je veel meer moet corrigeren dan bij house.
(en daarbij komt nog dat chase n status & noisia beide zijn begonnen met producen ipv met mixen, dus ze hebben het achteraf allemaal nog moeten leren, dat zijn geen dj's die al 30 jaar ervaring hebben fzo)

@thomassmith: idd, voor het publiek maakt dat niet uit. Maar dan maakt het publiek evenmin uit om een mix cd op te leggen, toch er is telkens veel commentaar op. Bij controllers niet

User edit by iggg on 22-02-2010 @ 18:46:51 (16%)
Dolivieira    posted on 22-02-2010 19:11
Poster: iggg

Even makkelijk zou ik toch niet zeggen hoor... Ik zie een beginner niet direct 2 dnb platen mixen.. house daarentegen valt nog mee. En dat van die voorgreprogrammeerde mix cd: dat dacht ik ook maar in dat filmpje van chase n status doet hij een rewind en laat hij het nummer starten van in het begin, dus dat kan niet bij een mix cd. Bovendien heeft het veel voordelen, niemand zal merken dat je fake mixed. Bij een mix cd valt het veel sneller op.

Whatever!!!
Down_Town    posted on 23-02-2010 13:34
Lekker belangrijk allemaal. Dit is net zo'n discussie al het wel of niet met een controller draaien. Als je heel goed platen gelijk kan zetten maar het zijn de verkeerde platen om een leuke avond te maken dan slaag je niet als DJ. Als je niet naar twee verschillende platen kan luisteren dan kan je nog zoveel nummers met dezelfde bpm hebben maar dan krijg je ze nog niet gelijk. Je zal altijd een goed gehoor voor muziek moeten hebben en het onderscheid kunnen maken tussen twee nummers die tegelijkertijd spelen. Of je dan zelf de snelheid gelijk moet zetten of niet maakt geen bal uit want als je kan horen of de beat gelijk loopt is het even snel zetten een peulenschil.
Ik heb zat jongens de kunst van het mixen bij gebracht maar er zijn er zat geweest die het nooit leren. Dan zet je twee dezelfde nummer op met de pitch op nul en dan zijn er zat die niet horen of ze gelijk lopen of niet.
De z.g.n. voor gepitchte cd's zie ik dan niet als probleem maar gewoon een slimmigheidje van iemand die de tijd blijkbaar heeft om al zijn muziek op hetzelfde tempo te gaan zetten.
Ben Liebrand schijnt het ook te doen. Als dat zo is dan veranderd dat niets aan hoe ik tegen hem aan kijk.
Steephun    posted on 23-02-2010 17:51
Ik vind het helemaal niet zo gek om pre-pitched cd's te gebruiken. Wat is namelijk de meerwaarde van het zelf moeten beatmatchen...?
De echte creativiteit in mixen komt tegenwoordig door het gebruik van loops, effecten en hotcue's. Het gelijk laten lopen van een plaatje is natuurlijk hardstikke leuk, maar dat is gewoon de basis; het publiek en de organisatie verwachten niet anders. Echt onderscheidend vermogen creeer je pas?door creatieve dingen - als je het mij vraagt..
nils7    posted on 23-02-2010 18:54
Poster: Steephun
Ik vind het helemaal niet zo gek om pre-pitched cd's te gebruiken. Wat is namelijk de meerwaarde van het zelf moeten beatmatchen...?

De echte creativiteit in mixen komt tegenwoordig door het gebruik van loops, effecten en hotcue's. Het gelijk laten lopen van een plaatje is natuurlijk hardstikke leuk, maar dat is gewoon de basis; het publiek en de organisatie verwachten niet anders. Echt onderscheidend vermogen creeer je pas?door creatieve dingen - als je het mij vraagt..

Voor elektronische muziek hoort beatmatchen erbij vind ik. En dat heb je echt wel nodig voor loopjes, acapella's en alles on the fly. Een loopje is namelijk nooit 100% correct (of ik doe wat fout, maar is mij in 3 jaar tijd nooit 100% perfect gelukt) en dan mag je alsnog gaan lopen beatmatchen Winking my eye of je mix al weer snel door maar dan ontgaat mij het effect van de loop!
Je kan alles op 1 tempo zetten, ik ken DJ's die doen dat (ook bekendere DJ's naar 't schijnt maar heb dat alleen van horen zeggen Happy, laughing) en dat scheelt inderdaad tijd!
Ikzelf ben daar te lui voor heheheh, ik weet wel foefjes waardoor ik heel snel kan beatmatchen (die volgens mij Dolivieira ook wel kent Winking my eye) die werken voor cdspelers en platenspelers zelfs! Een hint, het staat in dit topic al deels Winking my eye.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet op de conventionele manier kan, heb dat jaren gedaan en sinds een jaartje pas doe ik het op de snelle manier! Want vaak is de cue niet 100% goed gecued! Maar ook met Loopjes is dat hetzelfde verhaal Happy, laughing...
Dus foefjes maken het makkelijker, pre tempo tracks is daar een methode voor! Vind het wat minder als ze er dan voor de rest niks mee doen! Gaan ze wel voor de extra's, want er is dan extra tijd voor, dan vind ik dat helemaal super maar vaak is dat soms niet het geval waardoor het tegen valt... als je voor "the easy way" ?gaat, probeer dan wel wat extra's te doen!

29 Users online: 12 Guests (17 Unknown)
Pages generated today : 18.872
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.243.289