Rechten op Mash-ups (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 02-06-2009 17:28
Hallo,

Ik had een vraagje over mash-up.
Als ik een Mash-up maak van 2 nummers die ik gekocht heb (dus 2 legaal verkregen nummers), heb ik dan de rechten daarop zeg maar (op die mash-up dan)?

Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen.

What do you think about Rechten op Mash-ups ??

Vote :   
niiicola    posted on 02-06-2009 17:37
Ik denk het persoonlijk wel....
Gewoon.
Basrose    posted on 02-06-2009 17:37
Je mag het nummer niet uitbrengen om er zelf geld aan te verdienen zonder toestemming van de artiesten.. Je kan het wel maken voor eigen gebruik... daar zullen ze niet zo moeilijk over doen.
Stefjuuh    posted on 02-06-2009 17:39
Volgens mij niet! Leuk dat je je naam erachter plakt, en evt. voor promotiedoeleinden gebruikt, maar mashups verkopen is niet toegestaan. (Tenzij je rechten hebt van de gebruikte nummers)

Correct me if I'm wrong!
DJADMIN    posted on 02-06-2009 17:55
Poster: Stefjuuh
Volgens mij niet! Leuk dat je je naam erachter plakt, en evt. voor promotiedoeleinden gebruikt, maar mashups verkopen is niet toegestaan. (Tenzij je rechten hebt van de gebruikte nummers)

Correct me if I'm wrong!

Correct !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
ThijsG    posted on 02-06-2009 17:57
en als je ze niet verkoopt maar wel vrijgeeft?
Ook niet neem ik aan?
bambamstudio    posted on 02-06-2009 18:21
ja, jij behoud de rechten over de mashup. De rechten van de gebruikte muziek blijven bij de orgineel rechthebbende. Volgende de Buma/Stemra ben jij de muziekbewerker en dus heb jij de rechten over de bewerking.

Doorverkopen mag zeker niet, mist je toestemming hebt van de orgineel rechthebbende en dit geregeld te hebben met de platenmaatschappij/uitgever van de orginele songs. Dit heet een licentiedeal.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Stefjuuh    posted on 02-06-2009 18:36
Dus ik mag geen andere jatten en mijn naam erachter plakken.. En de andere artiesten hebben niks over mijn mashup te zeggen!

(soms is er wel iets goed in de regelgeving!^^)
User edit by Stefjuuh on 02-06-2009 @ 18:37:00 (41%)
Ridalio    posted on 02-06-2009 18:53
Dus ik mag wel bijvoorbeeld van Track 1 en Track 2 (ik noem maar iets) een mash-up maken en hem dan bijvoorbeeld: 'Track 1 Track 2 (Ridalio Mash-up)' noemen en ze gratis verspreiden door ze bijvoorbeeld op internet ergens gratis te download zetten?
bambamstudio    posted on 02-06-2009 19:21
Dus ik mag geen andere jatten en mijn naam erachter plakken.. En de andere artiesten hebben niks over mijn mashup te zeggen!

(soms is er wel iets goed in de regelgeving!^^)

jij mag een muziekbewerking maken van een bestaande song. Je plakt je naam niet achter de 2 songs, je plakt je naam achter de mashup, probeer het verschil te begrijpen!
bambamstudio    posted on 02-06-2009 19:21
Poster: Ridalio
Dus ik mag wel bijvoorbeeld van Track 1 en Track 2 (ik noem maar iets) een mash-up maken en hem dan bijvoorbeeld: 'Track 1 Track 2 (Ridalio Mash-up)' noemen en ze gratis verspreiden door ze bijvoorbeeld op internet ergens gratis te download zetten?

nee, want je hebt geen toestemming van de orgineel rechthebbende van de 2 songs om hun songs te verspreiden.
bambamstudio    posted on 02-06-2009 19:27
Een paar copy/past van de BunaStemra website:

Wat is auteursrecht?
Auteursrecht geeft schrijvers en fotografen, maar ook tekstdichters en componisten, zeggenschap over wat er met hun werk gebeurt. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld verbieden dat iemand anders het werk misvormt.

Heeft iemand die andermans muziek bewerkt auteursrecht op de bewerking?
Jazeker. Maar het auteursrecht op de oorspronkelijke creatie blijft natuurlijk gewoon van kracht. Wie een vertaling of verfilming wil uitgeven of uitzenden, moet dan ook rekening houden met het auteursrecht van de bewerker ?n van de rechthebbende van het oorspronkelijke werk.

User edit by bambamstudio on 02-06-2009 @ 19:27:53 (1%)
Ridalio    posted on 02-06-2009 19:27
Poster: bambamstudio

nee, want je hebt geen toestemming van de orgineel rechthebbende van de 2 songs om hun songs te verspreiden.

Dus eigenlijk heb ik er dan niks aan om een mash-up te maken, want ik mag hem toch nergens posten ofzo?
the-melody    posted on 02-06-2009 19:28
Je kunt je mash up toch gewoon zelf draaien, dat is leuker want zo heb jij een orignele track die niemand anders heeft!
bambamstudio    posted on 02-06-2009 19:28
Poster: Ridalio

Dus eigenlijk heb ik er dan niks aan om een mash-up te maken, want ik mag hem toch nergens posten ofzo?

officieel niet nee maar het mag wel:

Waarom mag Buma/Stemra toestemming verlenen voor muziekgebruik op het internet?
Buma/Stemra verleent toestemming voor alle vormen van muziekgebruik die volgens de Auteurswet niet onder het begrip ?besloten kring? vallen. Muziekgebruik op internet hoort daar ook bij.
User edit by bambamstudio on 02-06-2009 @ 19:32:31 (100%)
Sebasz    posted on 02-06-2009 19:47
Bambam, Buma/Stemra is een stichting. Ze mogen zo veel willen als ze willen, maar ze mogen niet meer dan jij of ik. Of ik je nou aanklaag of Buma/Stemra, dat maakt geen fock uit.
Verschil is dat bij Buma/Stemra een stelletje fuckheads zitten die denken dat ze veel mogen, maar ondertussen niks van hun leven gemaakt hebben Happy, laughing
Ridalio    posted on 02-06-2009 20:26
Ok? hardstikke bedankt allemaal!
Ik weet nu waar ik aan toe ben Winking my eye
tom-j    posted on 02-06-2009 20:39
Poster: Sebasz
Bambam, Buma/Stemra is een stichting. Ze mogen zo veel willen als ze willen, maar ze mogen niet meer dan jij of ik. Of ik je nou aanklaag of Buma/Stemra, dat maakt geen fock uit.
Verschil is dat bij Buma/Stemra een stelletje fuckheads zitten die denken dat ze veel mogen, maar ondertussen niks van hun leven gemaakt hebben Happy, laughing

tot het moment komt dat jij zelf een EP hebt gemaakt en voor de release plotseling blijkt dat iemand er met jouw EP vandoor wil gaan! dan zijn die 'fuckheads' zeker ineens je beste vrienden, omdat dan ineens blijkt dat het toch wel allemaal ergens goed voor is???
User edit by tom-j on 02-06-2009 @ 20:40:19 (1%)
Stefjuuh    posted on 02-06-2009 21:08
En als ze inderdaad enkel een stichting zijn, waarom moet mijn moeder dan voor haar zaak zoveel geld betalen per jaar? (Radio staat daar aan)
Dolivieira    posted on 02-06-2009 21:15
Poster: bambamstudio
Een paar copy/past van de BunaStemra website:

Wat is auteursrecht?
Auteursrecht geeft schrijvers en fotografen, maar ook tekstdichters en componisten, zeggenschap over wat er met hun werk gebeurt. Daarmee kunnen zij bijvoorbeeld verbieden dat iemand anders het werk misvormt.

Heeft iemand die andermans muziek bewerkt auteursrecht op de bewerking?
Jazeker. Maar het auteursrecht op de oorspronkelijke creatie blijft natuurlijk gewoon van kracht. Wie een vertaling of verfilming wil uitgeven of uitzenden, moet dan ook rekening houden met het auteursrecht van de bewerker ?n van de rechthebbende van het oorspronkelijke werk.

Dit is gewoon de juiste antwoord en niet anders
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Dolivieira    posted on 02-06-2009 21:19
En als ze inderdaad enkel een stichting zijn, waarom moet mijn moeder dan voor haar zaak zoveel geld betalen per jaar? (Radio staat daar aan)

Weet je waarom, Omdat zo de artiest en ook de platenbazen een deel van geld, hun rechten van hun werk betaalt krijgen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 02-06-2009 @ 21:20:42 (7%)
Stefjuuh    posted on 02-06-2009 21:36
Ja, dat weet ik ook wel, maar als je bovenstaande post leest, dan begrijp je misschien waarom ik er MOETEN in heb gezet!
bambamstudio    posted on 02-06-2009 22:15

wat een gelul
Sebasz    posted on 02-06-2009 22:29

Omdat ze anders gaan dreigen met aanklachten en de gemiddelde Nederlander laat zich door dit soort maffia intimideren.

Lees ook eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Buma/Stemra
Flexii    posted on 02-06-2009 22:34

Omdat ze anders gaan dreigen met aanklachten en de gemiddelde Nederlander laat zich door dit soort maffia intimideren.

Lees ook eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Buma/Stemra

haha, ja en alles wat op wikipedia staat dat klopt? Er staat nergens zoveel onzin als op wikipedia, Als ik wil kan ik jouw naam nu tussen een rijtje serie moordenaars of verkrachters zetten en dan duurt het ongeveer tot morgenmiddag voordat het is aangepast. Er staan echt wel wat fouten op wikipedia dus ik zou niet zo maar alles overnemen
Sebasz    posted on 02-06-2009 22:37
Poster: Flexii

haha, ja en alles wat op wikipedia staat dat klopt? Er staat nergens zoveel onzin als op wikipedia, Als ik wil kan ik jouw naam nu tussen een rijtje serie moordenaars of verkrachters zetten en dan duurt het ongeveer tot morgenmiddag voordat het is aangepast. Er staan echt wel wat fouten op wikipedia dus ik zou niet zo maar alles overnemen

Als je het op Wikipedia aanpast wordt het direct doorgevoerd Winking my eye

Het is puur de onwetendheid van mensen wat ze wel en niet volgens de wet mogen. Je mag officieel geen muziek streamen zonder toestemming. Maar Buma is alleen wat groter dan jij en ik. Zij moeten ook via een gerechterlijke procedure een vergoeding afdwingen. En dat moeten jij en ik ook doen als wij de webmaster van een site willen aanklagen

248 Users online: 48 Guests (200 Unknown)
Pages generated today : 1.752
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.475.525