Hallo,
Het is allemaal redelijk simpel hoor in belgi?. Sabam is een priv?bedrijf dat erkent wordt door de overheid. Dit maakt het een klein beetje dikke kut want zij mogen dus boetes innen en je bent verplicht hun te betalen voor bepaalde dingen waaronder: spelen van muziek, tonen van films, voorlezen van een boek, blabla alles met een auteur eigenlijk. Dit enkel en alleen als het publiek is of er meer dan 5 mensen in de kamer aanwezig zijn !!!.
Nu kan je twee dingen doen of je bent de brave burger en betaald SABAM jaarlijks 260?, voor wie en voor wat, weet ik niet dant dit houdt helemaal geen steek.( BV.: Vendetta records label zit niet bij sabam dus als ik heel de avond met vendetta draai krijgt clouseau er geld voor ...) en laat SABAM je meestal wel gerust, doen ze toch een controle en je toont je dj licensie kaart kijken ze nooit in. Je betaald zoals aan de grens in Cuba gewoon 260? smeergeld om door te rijden, komt het eigenlijk op neer.
2de optie is jou go hardcoren en anarchistisch (aan te raden optie) en doet lekker rebels. SABAM komt binnen en vraagt naar je identiteitskaart, niet tonen deze bevoegdheid valt enkel aan politie, douane, ambulanciers en dergelijke te goed. Ten tweede vraagt hij of hij in je cds mag kijken, dit is immers jou prive bezit en om dit verplicht te moeten doen heeft hij een deurwaarder nodig. Vervolgens dreigt de SABAM-man dat hij bij SABAM zit en dat dit niet het laatste is wat je erover hoort en dat hij de hoofdzetel verwittigd. Maar wat zegt hij dan DJ huppeldepup draait hier op fuif X en werkt niet mee maar doet niets illegaals wat ik kan bewijzen ... gaat weg met de woorden je hoort nog van me en 2 jaar later hebk nogaltijd niets gekregen.
M.a.w zolang SABAM niet binnenvalt op fuiven met politie en deurwaarders zitten we nog tamelijk safe, er moet een oplossing komen voor deze heisa en onduidelijkheden maar zolang er geen concrete wetten en verplichtingen zijn, why should we pay for something we don't understand or find useful ...
Best leg je wel een mapje aan en telkens je beatport of stompy of ... nummers koopt druk gewoon de factuur af die ze je mailen. zorg dat je naam er nergens opstaat of andere dingen waaruit men kan afleiden wie je bent en leg deze gewoon eens onder zen neus met de woorden ik heb ze allemaal betaald. Zet dan de zenuwen van je af en bouw rustig verder aan je feestje
MvG
edit: Andere manier om volledig legaal te werk gaan is alles met USB stick zetten de boete op gekopieerde cd's van 15?per cd is niet over auteursrechten maar over het breken van de wete die zegt dat mp3 op cd branden een illegale actie is. Ik ben niet voor digitale mediadragers dus kies ik toch voor koppigheid