SABAM probleem (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JasperVC    posted on 17-03-2009 18:17
Hallo iedereen,

Zaterdag 21/03 draai ik een op een fuif hier niet ver vandaan. Nu heeft de organisatie alle gegevens van de 3 dj's die zullen draaien doorgegeven aan SABAM. Vandaag krijg ik een telefoon van een onbekend nummer maar heb niet opgenomen. Nu hoor ik van de 2e dj dat hij gebeld is door sabam. Ik weet niet precies wat er gezegd geweest is. Nu heb ik 2 cd-mappen. Een grote met zelf gecompileerde cd's met nummers die van blogs, vrienden,... komen met bekende artiesten. Dan heb ik een 2e map met allemaal cd's met gekochte nummers van itunes. Ik ben bang dat Sabam alles zal controleren zaterdag of dat ze naar mijn huis zullen komen voor een controle. Nu weet ik niet goed welke wetgeving enzo er is (omdat sabam daar zelf niet veel over vertelt). Weten jullie wat ik nu moet doen? Of ik met mijn grote map problemen zal krijgen of niet en of ik met itunes nummers mag draaien... Ik wil natuurlijk geen boete, want ik heb gehoord dat dat 250euro per cd is. Ik ben ook volop bezig met nummers van itunes te kopen maar sommige remixes of niet-bekende nummers vind ik er niet op. Ik vind deze op beatport, djdownload, juno,... ook niet. Wat moet ik dan doen zodat ik het nummers toch kan dtaaien?

Bedankt om even mijn probleem te lezen :p Ik weet gewoon niet goed wat ik moet doen...

What do you think about SABAM probleem ??

Vote :   
wannes951    posted on 07-06-2009 17:49
als je via de security afspreekt dat ze sabam/buma niet binnenlaten kunnen zij niets doen voor de politie er is. als je er dan voor zorgt dat je enkele legale cd's bij hebt dan is er geen probleem, want tegen dat de politie geariveerd is zijn jou illegale cd's/laptop al lang weg? of niet? hiervor moet je dan wel duidelijke afspraken maken.
Yorick    posted on 07-06-2009 18:13
Een dj kan een nummer op een avond maken of kraken,,
Wees blij dat wij hun nummer draaien.. door ons komen ze meestal in de top 40!
Gery    posted on 07-06-2009 18:32
Poster: Bouncy
Paas mij dat scriptje ook eens, moet ik ook hebben! (backup zeker via time-machine of wat?)

Ieder keer ik mijn muziek bibliotheek wijzig kopieer ik die gewoon op onze netwerk schijf, maar nu ik hier toch een externe schijf liggen heb is het miss eens geen slecht idee om timemachine eens in gang te steken Happy, laughing

't scriptje is heel eenvoudig toch uiterst gevaarlijk, uitvoeren is immers onherroepelijk alles weg!

rm -rf? /Users/geryduyck/Music

waarbij je uiteraard je eigen mac username op de plaats van de mijne moet zetten, en deze regel als shell script opslaan (en de bevoegdheden aanpassen naar execute)

bij aanklikken wordt de hele directory "music" waar bij mij al mijn muziek en playlists enzo instaan, alles weg dus Happy, laughing

let daar wel heel erg mee op dus!
DJ - Producer
Gery    posted on 07-06-2009 18:33
Poster: wannes951
als je via de security afspreekt dat ze sabam/buma niet binnenlaten kunnen zij niets doen voor de politie er is. als je er dan voor zorgt dat je enkele legale cd's bij hebt dan is er geen probleem, want tegen dat de politie geariveerd is zijn jou illegale cd's/laptop al lang weg? of niet? hiervor moet je dan wel duidelijke afspraken maken.
 om geen argwaan op te wekken betalen sabam controleurs meestal gewoon de paar euro's inkom en doen zich voor als normale mensen tot ze aan u discobar staan :D

(gelukkig nog niet voorgehad)
DJ - Producer
Luxx    posted on 08-06-2009 18:36
Poster: Bartjens
Kunnen we niet eens een actie opzetten om die hele Buma meuk om zeep te helpen? :P

neeee

ik vind het nog best geinig als ze me afentoe een paar euro toestoppen..
en met die paar euro is het ook wel gezegt
www.mothermusic.nl
Bartjens    posted on 08-06-2009 18:59
Poster: Luxx
neeee

Misschien kan je label er dan wat meer bij doen als het niet meer naar de Buma gaat Cool?
"om zeep helpen" is dan niet de juiste manier, maar NL zal tog zeker eens wakker geschud moeten worden zo langzamerhand tog?
www.djbrowbeat.com
Stefjuuh    posted on 08-06-2009 19:46

neeee

Jeej, jij ook een keer een extra milkshake nemen!
the-melody    posted on 15-06-2009 13:08
Net op het Journaal van de VRT: Sabam wilt dat kleuterscholen gaan betalen voor kleuterliedjes te gebruiken in de klas!?
Dit gaat er toch echt over?Cool?linkje
User edit by the-melody on 15-06-2009 @ 13:09:42 (6%)
tom-j    posted on 15-06-2009 13:17

neeee

is het echt maar een paar euroConfused
LASWA    posted on 15-06-2009 16:43
SABAM is gwn klote binnenkort laten ze je nog betalen voor de muziek op je mp3, die wille gwn snel een beetje geld verdienen...
maak gwn mp3 cd's of zet je muziek op een externe harde schijf, als je merkt dat er iemand in jou richten komt terwijl je draait gwn de hele boel DUMPEN zorg dat je een plaats hebt waar je deze snel kan verstoppen ofzo, wat ze niet vinden kunnen ze je niks voor maken toch?
ArCee    posted on 16-06-2009 02:49
Sabam is vergelijkbaar met Sena en ook die bepalen: Alles en overal waar muziek word gespeelt voor mensen, betekend betalen.
Achtergrond muziek in winkel of winkelcentrum? Betalen!
Muziekje tijdens het wachten aan de telefoon? Betalen!
Achtergrond muziekje tijdens de bingo middag van je oma? Betalen!
Sfeervol muziekje tijdens je gezellige etentje? Betalen!

Uitkleden van de burger heet dat!!
Gery    posted on 16-06-2009 10:39
Poster: LASWA
SABAM is gwn klote binnenkort laten ze je nog betalen voor de muziek op je mp3, die wille gwn snel een beetje geld verdienen...?
 doe je onrechstreeks al!
op de aankoopprijs van MP3 spelers en lege CD's en DVD's betaal je al enekle cent auteursrechten!
DJ - Producer
Stagiar    posted on 16-06-2009 12:39
Wacht maar tot jullie hier muziek gaan uitbrengen, dan zul je erg blij zijn dat je tenminste nog iets verdient voor die vele uren ploeteren in een studio.
Bartjens    posted on 16-06-2009 13:10
Poster: Stagiar
Wacht maar tot jullie hier muziek gaan uitbrengen, dan zul je erg blij zijn dat je tenminste nog iets verdient voor die vele uren ploeteren in een studio.

Dat doe je toch meer voor de lol dan voor het geld?
www.djbrowbeat.com
wannes951    posted on 16-06-2009 14:40
het is toch altijd mooi meegenomen als je er wat voor terug krijgt?
User edit by wannes951 on 16-06-2009 @ 14:40:28 (3%)
probenjamin    posted on 16-06-2009 15:57
Als je er wat voor wil terugkrijgen dan kan je dit veel beter doen via een goede platenmaatschappij die zen artiesten eerlijk uitbetaalt. SABAM is in mijn ogen de muziekmaffia.
@ DE TS: Zowiezo kunnen ze je thuis niet komen controleren als dj niet je hoofdberoep is. Je mag nog altijd thuis afspelen wat je maar wil. Op locatie zorg ik er ook altijd voor dat men printje met beatport beatlingsbewijzen klaarligt in men tas. Ik heb ook een heleboel samples en tracks van vrienden, 1 iemand van Sabam heeft hier ooit is aanmerking van gemaakt. Kheb die kerel toen de laan uitgestuurd met de telefoonnummer van men vriend, en kreeg volgende dag telefoon dat het in orde was.

Zowiezo zou ik indien je gedaan hebt met draaien ofzo je platen etc direct in de wagen gaan zetten. Hiervoor hebben ze namelijk toelating van de politie voor nodig om die open te maken.
wannes951    posted on 16-06-2009 16:07
en wat met itunes liedjes? ik heb er daar al een paar gekocht, de betaalbewijzen staan op men mail, maar ik heb ze niet afgeprint, moet dat?
trustt    posted on 16-06-2009 17:04
@ Stagiar: Ik zou men tracks nog liever zo weggeven dan te verkopen.. Het probleem bij SABAM: het geld komt niet altijd terecht bij de artiesten m.a.w. de royalties voor het uren en uren ploeteren in de studio (wat ik enkel voor het plezier doe), blijven ergens steken bij sabam.

Ja, bekende Belgische artiesten (clouseau, helmut lotti,..) , waarvan hun broodje?al lekker bruin gebakken is, ontvangen wel, je hoort daar geen enkele van klagen.
Voor die schamele rosse cent, waar je nog niet eens je investeringen mee kan terugbetalen moet je het al niet doen.. tot slot,?platenmaatschappijen vangen ook een super?groot deel. De verhouding werk, creativiteit,.. die je?in een track?steekt, met het geen wat je er voor terug?krijgt is verwaarloosbaar.

Oplossing is zelf releasen onder een eigen label, maar de vraag is: wie kan dat bekostigen? :p@ wannes951: Ja, best wel afprinten denk ik..
Gery    posted on 16-06-2009 17:06
Poster: probenjamin
Zowiezo zou ik indien je gedaan hebt met draaien ofzo je platen etc direct in de wagen gaan zetten. Hiervoor hebben ze namelijk toelating van de politie voor nodig om die open te maken.

dit hebben ze ook nodig om terwijl je aan het draaien bent je spullen te controleren.
inspecteurs van sabam hebben geen politionele bovoegdheden en zijn dus niet gemachtigd om zomaar de bezittingen van iemand te doorzoeken!
Als je weigert is hun eventuele controle ongeldig aangezien dit bewijsmateriaal onrechtmatig verkregen is.
Uiteraard maak je je dan wel verdacht waardoor je mogelijks later (thuis) nog een controle kan krijgen waarbij men wel met de nodige mensen en papieren afkomt om deze rechtsgeldig te maken...
Meeste mensen weten dit niet en LATEN sabam kijken, dit is mondeling toestemming geven om je spullen te doorzoeken, wat dan uiteraard wel als geldig bewijs kan worden gebruikt.
Ik hoop dat ik dit nooit zal moeten meemaken, maar ik zou in eerste plaats weigeren aangezien ik aan het draaien ben en later een afspraak bij mij thuis maken. ?tegen die tijd is uiteraard alles picobello in orde! ^^
DJ - Producer
LASWA    posted on 16-06-2009 18:28
Poster: Gery
doe je onrechstreeks al!
op de aankoopprijs van MP3 spelers en lege CD's en DVD's betaal je al enekle cent auteursrechten!

echt?! waar gaat de werled naar toeConfused? Ik haat! al die muziekbelastingen, je muziek kost meer dan je set tegenwoordig! (Cool=muziek belastingen)
ArCee    posted on 17-06-2009 07:36
Gewoon al je downloads niet op je pc bewaren maar op een externe harde schijf. Krijg je controle kun je schijf makkelijker verstoppen als een hele pc, ja toch? Het is wel triest dat je dit soort dingen gaat bedenken voor een beetje muziek draaien. De muziek wereld is werkelijk doorgeslagen. Cool
Voorheen kocht je een singel, lp, 12 inch of cd en daarmee was de kous af. Daar zaten alle kosten bij in. Jaren en jaren langzijn platenmaatschappijen schatrijk geworden en hadden ze een monopolie positie, ze waren onaantastbaar en hadden een alleen recht op muziek(rechten) en liepen helemaal binnen.?Nu dit langzaam aan verdwijnt met de komst van internet moeten instanties als Sabam en Sena, als een soort van muziek politie, redden wat er te redden valt. Dwijlen met de kraan open is dat. De tijden van weleer zullen echt nooit meer terug komen, en dat weten ze best wel, maar het doet zeer natuurliojk dus gaan we lekker deejaytje pesten en al het mogelijke doen, linksom of rechtsom, om er toch nog een paar rottige centen uit te slepen. Is het maffia? Ja, het is verweven met politiek en dan is het automatische maffia maar een discusie of die witte boorden criminelen die iedereen en alles uitkleden ga ik niet voeren op een muziek forum.
Didier_Deluxe    posted on 17-06-2009 14:06
Poster: trustt
Oplossing is zelf releasen onder een eigen label, maar de vraag is: wie kan dat bekostigen? :p@ wannes951: Ja, best wel afprinten denk ik..

Oplossing is gewoon alles gratis op je eigen site zetten, en geen copyright nemen, dan gaat Sabam failliet, en bespaar je jezelf een boel administratieve rompslomp, 't is zelfs nog het beste voor het milieu ook.
Je kan er dan wel niets aan verdienen, maar je verliest er ook niets aan, tenslotte maak je je muziek toch omdat je ze zelf graag hoort en wil delen met de mensen die dat ook vinden.
En wie vindt er zich dan zo goed dat hij geld mag vragen voor zijn muziek? Ik word altijd misselijk als ik op TV een huis van een bekende artiest zie die zijn liedjes voor hem/haar laat schrijven en er vervolgens miljoenen mee verdient...
djinco    posted on 18-06-2009 16:31
Hallo,

Het is allemaal redelijk simpel hoor in belgi?. Sabam is een priv?bedrijf dat erkent wordt door de overheid. Dit maakt het een klein beetje dikke kut want zij mogen dus boetes innen en je bent verplicht hun te betalen voor bepaalde dingen waaronder: spelen van muziek, tonen van films, voorlezen van een boek, blabla alles met een auteur eigenlijk. Dit enkel en alleen als het publiek is of er meer dan 5 mensen in de kamer aanwezig zijn !!!.

Nu kan je twee dingen doen of je bent de brave burger en betaald SABAM jaarlijks 260?, voor wie en voor wat, weet ik niet dant dit houdt helemaal geen steek.( BV.: Vendetta records label zit niet bij sabam dus als ik heel de avond met vendetta draai krijgt clouseau er geld voor ...) en laat SABAM je meestal wel gerust, doen ze toch een controle en je toont je dj licensie kaart kijken ze nooit in. Je betaald zoals aan de grens in Cuba gewoon 260? smeergeld om door te rijden, komt het eigenlijk op neer.

2de optie is jou go hardcoren en anarchistisch (aan te raden optie) en doet lekker rebels. SABAM komt binnen en vraagt naar je identiteitskaart, niet tonen deze bevoegdheid valt enkel aan politie, douane, ambulanciers en dergelijke te goed. Ten tweede vraagt hij of hij in je cds mag kijken, dit is immers jou prive bezit en om dit verplicht te moeten doen heeft hij een deurwaarder nodig. Vervolgens dreigt de SABAM-man dat hij bij SABAM zit en dat dit niet het laatste is wat je erover hoort en dat hij de hoofdzetel verwittigd. Maar wat zegt hij dan DJ huppeldepup draait hier op fuif X en werkt niet mee maar doet niets illegaals wat ik kan bewijzen ... gaat weg met de woorden je hoort nog van me en 2 jaar later hebk nogaltijd niets gekregen.

M.a.w zolang SABAM niet binnenvalt op fuiven met politie en deurwaarders zitten we nog tamelijk safe, er moet een oplossing komen voor deze heisa en onduidelijkheden maar zolang er geen concrete wetten en verplichtingen zijn, why should we pay for something we don't understand or find useful ...

Best leg je wel een mapje aan en telkens je beatport of stompy of ... nummers koopt druk gewoon de factuur af die ze je mailen. zorg dat je naam er nergens opstaat of andere dingen waaruit men kan afleiden wie je bent en leg deze gewoon eens onder zen neus met de woorden ik heb ze allemaal betaald. Zet dan de zenuwen van je af en bouw rustig verder aan je feestje

MvG

edit: Andere manier om volledig legaal te werk gaan is alles met USB stick zetten de boete op gekopieerde cd's van 15?per cd is niet over auteursrechten maar over het breken van de wete die zegt dat mp3 op cd branden een illegale actie is. Ik ben niet voor digitale mediadragers dus kies ik toch voor koppigheid Happy, laughing
User edit by djinco on 18-06-2009 @ 17:25:14 (13%)
ArCee    posted on 24-06-2009 11:52
Wat ik het meest belangrijke vind: Men moet zich niet zo op de kast laten jagen door een paar van die gasten!! Gewoon lekker draaien gaan. Ik draai al 30 jaar, nog never een controle gehad. Alleen een paar keer van de radio controle dienst in de FM piraten tijd Cool
PaulBrugel    posted on 24-06-2009 18:54
Ik blijf me altijd nog 1 ding afvragen... Nu heb ik a erg vaak voor en na bekende DJ's gedraaid (Jean, Bobby burns, Sidney S, etc etc) en niemand maar ook niemand heeft 1 legale CD in zijn CD map zitten. Allemaal Nero kaftjes, gedownloade tracks. CDR's ,met daarop de nummers geschreven. Hoe doen hun dat?

101 Users online: 14 Guests (87 Unknown)
Pages generated today : 56.414
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.090.023