SABAM probleem (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JasperVC    posted on 17-03-2009 18:17
Hallo iedereen,

Zaterdag 21/03 draai ik een op een fuif hier niet ver vandaan. Nu heeft de organisatie alle gegevens van de 3 dj's die zullen draaien doorgegeven aan SABAM. Vandaag krijg ik een telefoon van een onbekend nummer maar heb niet opgenomen. Nu hoor ik van de 2e dj dat hij gebeld is door sabam. Ik weet niet precies wat er gezegd geweest is. Nu heb ik 2 cd-mappen. Een grote met zelf gecompileerde cd's met nummers die van blogs, vrienden,... komen met bekende artiesten. Dan heb ik een 2e map met allemaal cd's met gekochte nummers van itunes. Ik ben bang dat Sabam alles zal controleren zaterdag of dat ze naar mijn huis zullen komen voor een controle. Nu weet ik niet goed welke wetgeving enzo er is (omdat sabam daar zelf niet veel over vertelt). Weten jullie wat ik nu moet doen? Of ik met mijn grote map problemen zal krijgen of niet en of ik met itunes nummers mag draaien... Ik wil natuurlijk geen boete, want ik heb gehoord dat dat 250euro per cd is. Ik ben ook volop bezig met nummers van itunes te kopen maar sommige remixes of niet-bekende nummers vind ik er niet op. Ik vind deze op beatport, djdownload, juno,... ook niet. Wat moet ik dan doen zodat ik het nummers toch kan dtaaien?

Bedankt om even mijn probleem te lezen :p Ik weet gewoon niet goed wat ik moet doen...

What do you think about SABAM probleem ??

Vote :   
Prozei    posted on 18-03-2009 18:35
Poster: Bartjens
Kunnen we niet eens een actie opzetten om die hele Buma meuk om zeep te helpen? :P

enige mogelijkheid hoe je onder de buma uit kan komen is aan de platenlabels toestemming vragen om hun muziek (legaal gedownload) te mogen draaien als dj.

mischien zou je iets kunnen opstarten dat leden van van een club toestemming krijgen om de muziek te draaien.
alleen moet je wel toestemming krijgen van alle platenlabels en dit is een lastig verhaal denk ik
.
Mod edit by Prozei on 18-03-2009 18:37 (2%)
Basrose    posted on 18-03-2009 18:51
Poster: Prozei

enige mogelijkheid hoe je onder de buma uit kan komen is aan de platenlabels toestemming vragen om hun muziek (legaal gedownload) te mogen draaien als dj.

mischien zou je iets kunnen opstarten dat leden van van een club toestemming krijgen om de muziek te draaien.
alleen moet je wel toestemming krijgen van alle platenlabels en dit is een lastig verhaal denk ik
.

platenmaatschappijen zouden formulieren/contracten op de website kunnen zetten waarin ze toestemming geven dat alle legale gedownloade muziek van hun gedraait mag worden door djs. Je moet natuurlijk altijd blijven aantonen dat je de muziek legaal gekocht hebt... Maar aan de andere kant... er word bijna niet gecontroleerd... en als je voor 90 euro klaar bent per jaar scheelt dat ook een hoop gezeur.. voor een dj die veel draait moet dat overigens geen probleem zijn denk ik.
tek-zotic    posted on 18-03-2009 22:09
zien da je CD mappen dicht zijn, Sabam mag je mappen niet openen, tenzij ze een huiszoekingsbevel hebben, veel DJ's weten dit niet en als je dan toestemming geeft dan hoeft het bevel niet, maar als je zegt nee je mag niet kijken, mogen ze in principe niets open doen .
( Durft dit niet met 100% zekerheid zeggen maar heb dit ooit ergens gelezen op een DJ forum )
nils7    posted on 19-03-2009 11:55
als je die 90 euro betaald aan de Buma en je levert iets van 150 liedjes af (die je gekocht hebt, ik neem aan dat iedereen wel illegaal spul heeft). Dan zit je toch gewoon goed... kijk dat je meer dan 150 liedjes speelt okee maar qua controle kom je niet meer in aanmerking lijkt me zo...
JasperVC    posted on 22-03-2009 17:24
Bedankt voor alle commentaren Winking my eye Ik zal waarschijnlijk een dj-licentie aanvragen. Maar nu nog een vraagje. Ik zal het proberen uitleggen met een voorbeeld.
Ik heb de track 'Justice - We are your friends (The Disco VIllains remix)' gedownload van een blog. Ik heb via myspace een mailtje gestuurd naar The Disco Villains en gevraagd of ik hun track mag draaien zonder problemen te krijgen..

Dit is hun antwoord:
hey no worries man, you can spin any disco villains remix you want kid, as long as it out on the blogs no worries keep on partying man,

keep it real

the Disco Villains

Dus heb ik dat nummer bij men collectie Itunes nummers gestoken.. Iemand die denkt dat dat problemen kan opleveren? Want The Disco Villains staan niet op itunes, beatport,...
Stefjuuh    posted on 22-03-2009 17:38
Heet dat geen uitdrukkelijke toestemming auteur?
TheHunter    posted on 22-03-2009 17:48
Ben ik toch weer benieuw hoe alle ''wereld dj's'' dit hebben gedaan dan?
Estacy    posted on 22-03-2009 18:20
gebruik de search functie, er is al ergens een enorm topic over SABAM
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Roalin    posted on 22-03-2009 18:27
Poster: JasperVC
Dus heb ik dat nummer bij men collectie Itunes nummers gestoken.. Iemand die denkt dat dat problemen kan opleveren? Want The Disco Villains staan niet op itunes, beatport,...

Maak er niet zo'n probleem van. (de rest van je collectie is wel legaal gekocht? das al een hele prestatie Winking my eye)

Van een blog downloaden of een demo draaien is precies hetzelfde.
Nummer is nog niet uit, dus geen rechten betaald aan Sabbam (of Buma/Stemra) dus kunnen ze jou er ook niet op pakken. (zo zie ik het dan)

En alle "wereld dj's" draaien ook demo's enz....
Yorick    posted on 22-03-2009 18:57
hoe is eigenlijk de controlle verlopen gister?
JasperVC    posted on 23-03-2009 17:57
Poster: Yorick
hoe is eigenlijk de controlle verlopen gister?

Er is helemaal geen controle geweest. Was er wel op voorzien, maar niets van problemen gehad
Yorick    posted on 06-06-2009 20:04
zullen we een hyves oprichten?
anti-buma hyves?
jannickv    posted on 06-06-2009 20:08
anti-buma hyves?

ff oud topic kicken? :p
Estacy    posted on 06-06-2009 20:25
anti-buma hyves?

goed idee! ik doe mee!
niiicola    posted on 06-06-2009 20:36
Poster: Estacy
anti-buma hyves?
 goed idee! ik doe mee!

Ik ook:D
Gewoon.
User edit by niiicola on 06-06-2009 @ 20:36:54 (11%)
ArCee    posted on 06-06-2009 20:42
Bij elk nummer op je pc, rechter muisknop, hernoemen / rename en PROMO eraan toevoegen Cool
Estacy    posted on 06-06-2009 20:48
er bestaat al een anti-sabam hyves:
allemaal lid worden!
Bouncy    posted on 06-06-2009 21:22
Poster: ArCee
Bij elk nummer op je pc, rechter muisknop, hernoemen / rename en PROMO eraan toevoegen Cool

Mwha, voor mijn bibliotheekje word dat teveel werk! k wil wel een automator scriptje maken:P
ArCee    posted on 07-06-2009 08:15
Op zich vallen Sabam en Buma / Stemra nog best mee hoor. Krijg maar eens met Sena te maken, dan kun je echt?met de billen bloot Cool
Gery    posted on 07-06-2009 11:12
Ik doe het zo:

- draai met traktor scratch
- heb altijd een cd map mee met gekochte cd's

In geval van controle dient mijn macbook om mijn set "op te nemen" en draai ik met legale CD's Happy, laughing

sabam mag niet in je laptop kijken zonder daarvoor gerechterlijk bevel (op naam) te hebben.
Schending van de privacy en onrechtmatig verkregen bewijs.

(ik heb trouwens een full backup van mijn muziek en iTunes library op een externe schijf die 100% syncroon is, met een simpel apple script kan ik mijn gehele iTunes catalogus en traktor scratch playlists wissen met ??n muisklik binnen de paar seconden Happy, laughing )
DJ - Producer
Bartjens    posted on 07-06-2009 11:23
Poster: Gery

sabam mag niet in je laptop kijken zonder daarvoor gerechterlijk bevel (op naam) te hebben.

Dat geld volgens mij ook voor je cd mappen, daar mogen ze ook niet zomaar in kijken.
www.djbrowbeat.com
bambamstudio    posted on 07-06-2009 11:54
als je gewoon netjes je muziek koop, dan hoef je je niet druk te maken om de sena, buma, brein, sabam ed....
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Sebasz    posted on 07-06-2009 11:57
Om BREIN hoef je je sowieso niet druk te maken
Gery    posted on 07-06-2009 17:13
Poster: bambamstudio
als je gewoon netjes je muziek koop, dan hoef je je niet druk te maken om de sena, buma, brein, sabam ed....
 het gaat er hem bij mij niet om al danniet muziek kopen of niet. ik koop muziek.

enkel moet je volgens sabam nog een "dj licentie" betalen van 250 euro per jaar om te mogen met die muziek te draaien op een laptop of om nummer vanuit itunes/beatport/dancetunes/whatever op cd te branden.

Ik betaal voor een nummer aan de artiest via waar ik het nummer koop, niet via een licentie bij sabam zonder te weten waarvoor zij dat geld gaan gebruiken...? het is overigens vrij zinloos dubbel te betalen voor muziek plus mensen die dan nog hun muziek kopen worden extra 'gestraft' bij manier van spreken. ipv dj's als vijand te beschouwen zouden ze beter kijken naar de promotie welke wij maken voor de artiesten door hun nummers te draaien!

en nog, wat doe je met allerhande bootlegs, exclusieve remixen, eigen edits die nergens te koop zijn...

als ze willen kunne ze u daarop pakken!? mij niet gezien 'k ben blij met mijn safety netten Happy, laughing
DJ - Producer
Bouncy    posted on 07-06-2009 17:32
Poster: Gery
Ik betaal voor een nummer aan de artiest via waar ik het nummer koop, niet via een licentie bij sabam zonder te weten waarvoor zij dat geld gaan gebruiken...? het is overigens vrij zinloos dubbel te betalen voor muziek plus mensen die dan nog hun muziek kopen worden extra 'gestraft' bij manier van spreken. ipv dj's als vijand te beschouwen zouden ze beter kijken naar de promotie welke wij maken voor de artiesten door hun nummers te draaien!

Daarom zeg ik, bij een staking van een paar weken komen ze er wel achter, alleen is zo'n staking niet te realiseren!
Poster:?Gery

Vrienden van mij weten wat er met personen gebeurd die zonder toestemming aan mijn spullen zitten....
Poster:?Gery
(ik heb trouwens een full backup van mijn muziek en iTunes library op een externe schijf die 100% syncroon is, met een simpel apple script kan ik mijn gehele iTunes catalogus en traktor scratch playlists wissen met ??n muisklik binnen de paar seconden Happy, laughing )

Paas mij dat scriptje ook eens, moet ik ook hebben! (backup zeker via time-machine of wat?)

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

121 Users online: 39 Guests (82 Unknown)
Pages generated today : 40.621
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.074.230

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use