SABAM probleem (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

JasperVC    posted on 17-03-2009 18:17
Hallo iedereen,

Zaterdag 21/03 draai ik een op een fuif hier niet ver vandaan. Nu heeft de organisatie alle gegevens van de 3 dj's die zullen draaien doorgegeven aan SABAM. Vandaag krijg ik een telefoon van een onbekend nummer maar heb niet opgenomen. Nu hoor ik van de 2e dj dat hij gebeld is door sabam. Ik weet niet precies wat er gezegd geweest is. Nu heb ik 2 cd-mappen. Een grote met zelf gecompileerde cd's met nummers die van blogs, vrienden,... komen met bekende artiesten. Dan heb ik een 2e map met allemaal cd's met gekochte nummers van itunes. Ik ben bang dat Sabam alles zal controleren zaterdag of dat ze naar mijn huis zullen komen voor een controle. Nu weet ik niet goed welke wetgeving enzo er is (omdat sabam daar zelf niet veel over vertelt). Weten jullie wat ik nu moet doen? Of ik met mijn grote map problemen zal krijgen of niet en of ik met itunes nummers mag draaien... Ik wil natuurlijk geen boete, want ik heb gehoord dat dat 250euro per cd is. Ik ben ook volop bezig met nummers van itunes te kopen maar sommige remixes of niet-bekende nummers vind ik er niet op. Ik vind deze op beatport, djdownload, juno,... ook niet. Wat moet ik dan doen zodat ik het nummers toch kan dtaaien?

Bedankt om even mijn probleem te lezen :p Ik weet gewoon niet goed wat ik moet doen...

What do you think about SABAM probleem ??

Vote :   
Basrose    posted on 17-03-2009 18:30
Dit is altijd een lastig probleem... hoe de controle in zijn werk gaat weet ik niet maar ik weet wel dat het met de rechten erg krom is... Op veel legale cd's staat dat je ze niet in het openbaar mag draaien... beetje onzin natuurlijk.
Ik zie het altijd zo. Als ik heb betaald voor een nummer en daar dus rechten/belasting over heb afgedragen dan draai ik hem.

Boyd    posted on 17-03-2009 18:35
Hmm, ik weet niet hoe dit in belgië zit maar in nederland is Buma/Stemra een Bedrijf/organisatie. En die organisatie vertegenwoordig de auteurs van muziek. Een een bedrijf kan het je nooit verplichten om in je map te laten kijken, als je muziek draait waarvan hun de rechte exploiteren en ze merken dat dan kunnen ze je een "boete" opleggen(eigenlijk laten betalen dus) Maar als je die niet betaald kunnen ze je aanklagen, laat ze dus gewoon niet in je mappie kijken en er is helemaal gaan probleem. Mischien staan er wel vakantie-foto's op die cd's en vindt je het leuk namen van bekende artiesten er op te schijven.

Maaar, dit is zo in Nederland. De Belgische wetgeving ken ik niet.
Stefjuuh    posted on 17-03-2009 18:40
Zoo, lekker kort door de bocht, als je niet weet waar je t over hebt.... Nja..

Edit: Bovenstaande is gericht aan Basrose..

Dat je ze niet in het openbaar mag draaien klopt, er staat vaak ook dat het wel mag met uitdrukkelijke toestemming. Een nummer wordt aangemeld bij de BUMA/SABAM, en als de !!!!ZAAL!!! de rechten voor publiekelijk muziek afspelen betaald, mag je legale cd's dus WEL gebruiken.

Hoe het in belgie zit met beatport cd's weet ik niet. In nederland moet je 90 euro per jaar betalen, mag je een collectie van zoveel nummers hebben, met max 1000 wissel per jaar. Dan zijn het "legale" cd's. Anders vallen ze in de regeling thuiskopie.

Dit is geen broodjeaapverhaal, dit heb ik uit een mail direct van de BUMA!

Ik zou in jou geval even snel de SABAM mailen, de illegaal gedownloadde tracks zijn natuurlijk fout, maar ik zal wel even vragen wat er in het geval van de beatport cd's moet gebeuren.
User edit by Stefjuuh on 17-03-2009 @ 18:40:51 (7%)
Boyd    posted on 17-03-2009 18:45
Ik citeer van de buma website:

Buma/Stemra is de belangenbehartiger van muziekauteurs in Nederland.

Buma/Stemra werkt efficiënt en bedrijfsmatig.

Het gaat dus om een bedrijf, en een bedrijf kan niet zomaar je spullen doorzoeken of dit afdwingen. Mocht je zo stom zijn ze toch te laten krijgen, en ze kunnen registreren dat jij illegale muziek hebt van artiesten waarvoor zij de belangen behartigen kan je een rekening krijgen. Ze kunnen ook niet zomaar geld voor elke kopie incaseren. Stel: Ik stop een lege cd in me map met de tekst: DJ qwejgfhgvsgvdgf - The qkjgbvhjgzgds. Daar hoef ik natuurlijk niet voor te betalen.
DJ_IVI-R    posted on 17-03-2009 18:47
zie maar vooral dat je een dj licentie hebt..

daar zal sabam je eerst op afrekenen
www.nikan.be
JasperVC    posted on 17-03-2009 18:51
Poster: DJ_IVI-R
zie maar vooral dat je een dj licentie hebt..

daar zal sabam je eerst op afrekenen

En waar, hoe krijg ik een dj licentie? Iets meer info?
DJ_IVI-R    posted on 17-03-2009 19:02
zie sabam website

kost je dacht ik 250 per jaar en dan mag je draaien met de gedownloade tracks (legaal gedownloade uiteraard)
www.nikan.be
JasperVC    posted on 17-03-2009 19:15
Poster: DJ_IVI-R
zie sabam website

kost je dacht ik 250 per jaar en dan mag je draaien met de gedownloade tracks (legaal gedownloade uiteraard)

Sorry, maar die sabam website is zeer onduidelijk en ik vind bijna niets terug over dj's en gedownloade tracks
Basrose    posted on 17-03-2009 21:22
Poster: Stefjuuh
Zoo, lekker kort door de bocht, als je niet weet waar je t over hebt.... Nja..

Edit: Bovenstaande is gericht aan Basrose..

uhm ik vind dat jij nu erg kort door de bocht doet Happy, laughing
je moet het met me eens zijn dat het raar geregeld is... Hetzelfde als met downloaden en uploaden.
Ik vind trouwens dat de site van b.v. Buma stemra erg weinig informatie geeft over bepaalde situaties. In iedergeval is dat lastig te vinden.

@ DJ_IVI-R: Ja je kan inderdaad een verklaring aanvragen. vorig jaar was dit 250 euro per jaar en je mag dan 2500 nummers in je collectie opnemen en ik geloof 1000 of 1200 wisselen per jaar (correct me if im wrong). Ik herinner me dat dit vorig jaar nog een proef was, maar dat dit wel zo netjes is om te regelen. Het kan goed zijn dat ze dit nu hebben aangepast naar wat Stefjuuh in zijn post zegt.

@ JasperVC: misschien heb je nog wat aan dit topic

////www.djresource.eu/Forum/topic/10626/p/4/highlight/LICENTIE/#185938
DJtall    posted on 17-03-2009 21:32
OK .. ik zal het je dan maar eens uitleggen Winking my eye!
Ik heb me er een tijdje keer mee bezig gehouden, zelf gevraagd aan sabbam etc ...

Kort:
Legale dawnloads(itunes, beatport, ...) mag enkel alsje ze draait via de pc waarme je ze gedawnload hebt. Je mag dit echter ook kopieren(naar een cd bv (in jouw geval)), mits je een dj licentie aanschaft. (250 eur.)
Gekochte cd's zijn geen probleem. Maar als je die wilt kopieren moet je dan weer een dj licentie hebben.

Wat kan je doen met een Dj licentie?
- Kopieren ... Je dawnloads op cd branden, vinyl digitaliseren, rippen van oorspronkelijke cd's, ...

van die liedjes dat je hebt gekregen van je vrienden moet je zeker van zijn dat daar GEEN auteursrechten opstaan. Alsje dit kan bewijzen dan hoef jij helemaal geen sabbam te betalen.

Per illigale cd kost je dit 20 € ... misschien mp3 cd's ..? alsje geen dj licentie wil aanschaffen?
User edit by DJtall on 17-03-2009 @ 21:33:17 (4%)
Nico_26    posted on 17-03-2009 21:36
hmm wat een rot probleem. Ze hebben in ieder geval niet het recht om thuis binnen te komen en alles te onderzoeken. Maar wat je mss best doet is je (illegale) cd's die je wilt draaien even toevertrouwen aan die andere dj's (die bij sabam aangesloten zijn) en zelf alleen je legale cd's meenemen :P
Stefjuuh    posted on 17-03-2009 21:40
Poster: Basrose

uhm ik vind dat jij nu erg kort door de bocht doet Happy, laughing
je moet het met me eens zijn dat het raar geregeld is...

Inderdaad, en daarom heb ik die mail in mn mailbox!

Diezelfde DJ-licentie kost je in nederland dus maar 90 euro!
Prozei    posted on 17-03-2009 22:07
ik ben het met bas eens kwa buma dat dit gewoon krom geregeld is.

vb. ik loop naar de muziek winkel koop een album cd die draai ik op een feest. hoef geen heffing te betalen.
ik koop het zelfde album maar nu doe ik dat online en nu moet ik wel een heffing betalen.
dat is toch krom.

mijn vraag is hoe krijgen we duidelijkheid over deze dingen.
de buma weet zelf niet waar ze mee bezig zijn.

op de website zelf staat niks vermeld over heffingen voor dj's.
nu gaan dj's mailen naar de buma en die sturen ze mail terug ja je moet betalen.
voor 90 € mag jij gedownloade muziek draaien.

terwijl ze niks hier over gepubliceerd hebben staan.
hoe wil de buma een dj aan gaan klagen op een heffing die betaald moet worden die niet zwart op wit staat. 

enige wat ze hebben staan is dat discotheek en cafe eigenaren etc. heffingen moeten betalen waarneer ze muziek aan klanten ten gehoren brengen.

kort geleden heeft de buma-stemra een bedrijf aangeklaagt omdat deze geen heffing wilde betalen voor werknemers die naar een ipod luisterde tijdens werktijd.
die mensen bij de buma sporen niet.
Mod edit by Prozei on 17-03-2009 22:56 (100%)
Mixt-Ape    posted on 17-03-2009 22:12
Die licensie kost in België dus 260...
bartjeu    posted on 17-03-2009 22:40
ja en de boete is 15 per cd + 250 euro

buma in me zak
Flexii    posted on 17-03-2009 23:02
allemaal geldklopperij,, hoe komen ze makkelijk aan geld, een hoop onduidelijke shit publiceren en het in jouw voordeel draaien. Nergens vind je officiele info voor dj's. Als ze mij eens komen opzoeken op een gig, mogen ze mij de papiere eens laten zien waar op staat dat zij in mijn prive eigendommen mogen neuzen.
Bartjens    posted on 17-03-2009 23:20
Kunnen we niet eens een actie opzetten om die hele Buma meuk om zeep te helpen? :P
www.djbrowbeat.com
Stefjuuh    posted on 17-03-2009 23:33
Is het lichtelijk met bovenstaande post eens..

Edit: Is het meer dan 100% met bovenstaande post eens!
User edit by Stefjuuh on 17-03-2009 @ 23:33:49 (100%)
Sebasz    posted on 18-03-2009 01:20
Een DJ licentie.. Whaha moet niet gekker worden daar in België zeg.
Als dat serieus zo is, wat doe je daar nog man. Achterlijke wetgeving daar.

Jij 'koopt' je muziek. De discotheek betaalt de rechten. Verder moet er geen gezeur zijn maarja.
Nood    posted on 18-03-2009 12:33
Tis crisis voor iets zeker:d
JazzyMax    posted on 18-03-2009 13:10
Ik heb hetzelfde probleem..
Ik heb mijn telefoon wel opgenomen eigenlijk.
Was dus iemand van Sabam die mij zo'n dj licentie probeerde aan te smeren.
" Je kan er dit en dat mee doen en het kost je slecthts 250 euro per jaar"

Ik ga binnenkort meer uitleg krijgen in mijn mailbox met op het einde een antwoordkaart of ik er 1 wil of niet...

Zou je dan meer controle krijgen als je weigert?
DjVictorF    posted on 18-03-2009 15:58
Op besloten feestjes mag je gewoon je eigen cd's draaien. Als er kaartjes betaald moeten worden... is het dus een gesloten feest. Dan heeft BUMA/STEMRA dus niks te zeggen. Ik weet alleen niet of dit ook zo is bij SABAM...
En zoals anderen zeiden: Het is een bedrijf.. Zij hebben heeeeeeeeeeelemaal geen recht om in jou cd map te kijken... Als ze er naar vragen zeg je gewoon.. ik wil eerst papieren zijn dat jullie dat wel mogen. Waarschijnlijk hebben ze dan niet veel meer te zeggenWinking my eye
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
User edit by DjVictorF on 18-03-2009 @ 16:07:46 (100%)
Boyd    posted on 18-03-2009 16:11
Poster: DjVictorF
Op besloten feestjes mag je gewoon je eigen cd's draaien. Als er kaartjes betaald moeten worden... is het dus een gesloten feest. Dan heeft BUMA/STEMRA dus niks te zeggen. Ik weet alleen niet of dit ook zo is bij SABAM...
En zoals anderen zeiden: Het is een bedrijf.. Zij hebben heeeeeeeeeeelemaal geen recht om in jou cd map te kijken... Als ze er naar vragen zeg je gewoon.. ik wil eerst papieren zijn dat jullie dat wel mogen. Waarschijnlijk hebben ze dan niet veel meer te zeggenWinking my eye

Dus duidelijk met de organisator en uitsmijter afspreken mannetjes van buma buiten de deur te houden.

Kan je ze telefonish bereiken? Ik heb wel een paar vragen aan ze, dan neem ik het gesprek op en laat ik jullie even meeluisteren.
LouisCasper    posted on 18-03-2009 16:20
Poster: Bartjens
Kunnen we niet eens een actie opzetten om die hele Buma meuk om zeep te helpen? :P

Ik doe mee!
http://www.louiscasper.com
Nico_26    posted on 18-03-2009 16:41
ha! ik ook :P

57 Users online: 15 Guests (42 Unknown)
Pages generated today : 20.408
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.054.017