Opbouw van een set (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzis    posted on 26-08-2008 18:30
Even gesearched, maar al een tijdje geen topic meer over gezien (1999) dus bij deze

Hoe bouw jij je set op? Bouw je uberhaubt wel op of doe je zomaar iets.

Ga je gelijk knallen, of draai je eerst 3 kwartier voor je een beetje je betere platen er in gooit.

Ik merk aan veel jonge dj's dat ze nouwelijks aan op bouwen van een set doen. ben benieuwd naar de reactie van ervaren dj's die vaker voor het grote publiek staan

Bij reactie graag even je stijl noemen en ervaring, zodat we misschien een beetje verschil kunnen zien

Bijv:
Stijl: Electro en (tech) House
Ervaring: Anderhalf jaar
Opbouw: ..........eerst jullie antwoorden maar eens horen

What do you think about Opbouw van een set ??

Vote :   
OneSixty    posted on 26-08-2008 19:02
als je een topic zoekt staat er altijd wel bij dat die uit 1999 is, bugje ?

en ik bouw niet echt bewust op, in het begin wel wat rustige plaatjes en dan kijken waarop ik uitkom.
RoyBeware    posted on 26-08-2008 19:07
Stijl: Trance.
Ervaring: Bijna 3 jaar.
Opbouw:

Het langt er vanaf hoe de DJ voor mij heeft gedraait, en wat voor feest het is.
Maar vaak begin ik rustig met wat lekkere platen en langzamerhand bouw ik het tempo op.
Natuurlijk wel blijven opletten hoe het publiek reageert, want anders moet je zo snel omlaag :P

Nog niet zo heel veel ervaring mee met het aanvoelen van het publiek. Nog een hoop leren hahaa.
Heb ook nog niet uren achter elkaar gedraait. Vaak maar 1 a 2 uur.
Renzis    posted on 26-08-2008 19:11
Moet je eens 5 of 6 uur lang een zaal vol pubers (16-18) dansend zien te houden, dan leer je het wel:P

Sebasz    posted on 26-08-2008 19:13
electro house half jaar ongeveer
eerst met wat rustige electro house beginnen (like sebastien leger - bambou) en steeds iets verder opbouwen. dan een tijdje lang vette electro echt van die diepe bass shit enzo waar je echt hard op los kan gaan :P en dan nog verdeeld in 3 platen ongeveer beetje weer rustiger doen.
RoyBeware    posted on 26-08-2008 19:17
Poster: Renzis
Moet je eens 5 of 6 uur lang een zaal vol pubers (16-18) dansend zien te houden, dan leer je het wel:P

Hahaha ja, dan leer je het inderdaad snel... De toekomst zal het leren he Thumbs Up
Renzis    posted on 26-08-2008 19:26
@Sebasz, jij gaat van een plaatje als Bambou naar diepe zware electro? in wat voor tijd?

Anderhalf uur?? dan bouw je flink door.

Als ik voor de stevige electro wil, dan begin ik wel even iets steviger denk ik
Andersom als ik wat rustiger blijf dan is een plaat als bambou lekker om mee op te bouwen ja
RiX    posted on 26-08-2008 19:41
Allround (rock, pop, hiphop, dance, disco... de works, zeg maar.)
5 jaar ervaring. Veelal in café met dansvloertje.
Opbouw: r&b, top 40, hiphop, rap || Rock, hardrock, metal, ska || Nu disco, electronica, breatbeat || dance, electro, enz || disco-classics || nederlandstalig (kort) || dan zien wel weer... Dit is slechts een voorbeeld en deze blokken duren vaak een nummer of 8 en soms wat langer.
Down_Town    posted on 26-08-2008 20:16
Als ik dance van nu draai dan rustig beginnen met wat funky sound en een beetje vocalen dan langzaam door naar wat dieper club werk en/of wat tribal. Het ligt er aan hoe lang ik draai hoe geleidelijk het verloop gaat.

Op 80's & 90 avonden draai ik meestal een hele avond. Daar begin ik altijd down tempo rond de 100bpm omdat dit publiek in het begin even wil kletsen. Na een uurtje of zo voer ik het tempo en het volume langzaam op. Dan begin ik een beetje met voeren van bepaalde sounds om te proeven wat voor soort publiek er in huis is. Soms ligt de voorkeur bij disco maar soms wat meer 90's house. Iedere 80's & 90's avond is anders.

Ik draai zo'n 20 jaar voor publiek.
Lead    posted on 26-08-2008 20:31
...
Opbouw: ..........eerst jullie antwoorden maar eens horen

Waarom ?? Je opent een topic lijkt me dan logisch dat je zelf ook met de billen bloot gaat Winking my eye

Poster: Lightzone
als je een topic zoekt staat er altijd wel bij dat die uit 1999 is, bugje ?

da's iets voor het Bug Report, maar klopt. De datum gaat het nog mee mis, de zoek resultaten zijn WEL nauwkeurig overigens...

Ik bouw wel altijd op... begin rustig en eindig harder. Afhankelijk van het feest kun/moet je aan het einde weer afbouwen anders nep je de dj na je...
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 26-08-2008 20:32 (31%)
Dyno    posted on 26-08-2008 20:32
Stijl: Hardcore en Hardstyle
Ervaring: 17 jaar
Opbouw: Ja.

Het is mij inderdaad ook opgevallen dat er weinig dj's zijn die echt opbouwen in een set. Ik doe het zelf nog wel. Maarja, misschien is dat iets van de oudere generatie.
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
sanderk    posted on 26-08-2008 21:02
stijl: schranz / hardtechno
ervaring: 10 jaar
opbouw : ja

ik vind als je 2 uur moet draaien dat je dan toch altijd wel begint met wat rustigere platen
licht er natuurlijk ook aan hoelaat dat je draait...
Stefjuuh    posted on 26-08-2008 21:12
Stijl: Dance/HouseErvaring: 1,5 jaar (thuis)Opbouw: Nah..:pNiet dat ik er niet over nadenk, maar voor de uurtjes die ik draai voor totaal.fm wil ik niet elke week 4 uur bezig zijn. Sta ik recht voor publiek denk ik zeker wel aan tracks/opbouw..
BassCracker    posted on 26-08-2008 21:28
Stijl: Hardstyle
Ervaring: 1,5 jaar waarvan een half jaar veel gedraaid op feesten.
Opbouw:

Ik bereid meestal een paar dagen van te voren een setje voor. Heel erg ruw en kijk dan op locatie welk soort platen het beste valt en op zo'n soort stijltje brouw ik dan verder.

Verder probeer ik meestel heel veel knallers in een set te duwen met ook wat rustigere nummers als kleine breaks..
nils7    posted on 26-08-2008 21:29
Draai alleen avonden dus ong 5 a 6 uur aan een stuk maar ik bewaar de knallers wel voor de momenten wanneer het druk is.
Ik draai ze wanneer net iedereen binnen is om dan de sfeer er meteen in te zetten.
In de periode ervoor wat rustige muziek meer top 40 achtig ook oude hits.
OrsonWelsh    posted on 27-08-2008 12:56
stijl: House
ervaring: 20 jaar dj

Opbouw..weet je..dat ligt er maar net aan...ik begin meestal met een tribal plaatje met wat acapellas erdoor gemixed.
maar als je een dj voor je hebt staan die vol gas geeft..ga ik helemaal terug naar af..even rust..en de attentie van the crowd...of laat de mc zn ding doen.

Ik bouw in principe altijd op in mn set..van rustig naar uptempo, maar niet continue "Heads" draaien, zoek af en toe de moeilijkheid op, en dan ineens vanuit het niets een dikke hit. Leuk voor de reacties..hands up! En zorg dat het qua stijl een golf beweging is ...^--^---^-- Zoiets maar dan met muziek. En wees origineel..en blijf es een keer van de effect button af, en doe iets anders dan anderen...tipje!

maar idd..teveel djs die vanaf het begin alleeeen maar gas geven.

OrsonWelsh    posted on 27-08-2008 13:02
Hey Dyno...heb btw even in je collectie zitten neuzen..

Leuk dat je ook mijn plaat hebt..

HIGHLANDER - HOLD ME NOW..

Top!!
RiX    posted on 27-08-2008 13:21
tof hoe je je set opbouwt, Orson. Ik speel de laatste tijd vaak met de line-phono switch als cutter. Zo kan ik kleine fragmentjes in mijn mix duwen en scherp cutten. Dat gaat me beter af dan met de X-fader. (gezien op djtutor Cool Cool) En effecten zijn leuk als je intro van een track wat saai is of tijdens een overgang, maar zeker niet continue...
JazzyMax    posted on 27-08-2008 16:24
Stijl: all-round
Ervaring: 3 jaar

Eerst beetje onbekende Electro - dan bekendere electro - dan wat R'nB - dan de knallers van het moment met beats - dan wat rock en eventueel een slow - beetje de klassiekers zoals Prodigy, underworld.. - daarna misschien beetje Drum 'n bass - dan foute muziek (jaren 90)

Als je ziet dat een genre aanslaat, draai je dat wat meer...
Gewoon op je gevoel afgaan...
nicknaughty    posted on 27-08-2008 16:37
stijl: house / latin / eclectic

ervaring: 6 jaar (waarvan 4 voor publiek)

opbouw:

ligt maar net aan de vorige dj (als ik voor een korte set (1-3 uur) geboekt wordt)
Ik bouw dan meestal door waar de vorige is geeindigd. Hou zelf van peaken (gelijk knallen) dus bouw snel op, meestal in een half uurtje. Kan zo 123 even geen voorbeelden noemen,  is steeds anders.

Als ik solo, of back2back draai (op studentenfeesten, sets van 5-8 uur) dan is er niet echt sprake van een opbouw. gewoon hitjes mixen waar het klinkt. Wel bouw ik in bpm op en af van house naar urban en terug. Ik ganatuurlijk geen dikke electro/fidget plaat draaien na een latin nummertje, dus op die manier bouw ik wel naar stijlen toe zeg maar.
nicknaughty    posted on 27-08-2008 16:39
Poster: RiX
tof hoe je je set opbouwt, Orson. Ik speel de laatste tijd vaak met de line-phono switch als cutter. Zo kan ik kleine fragmentjes in mijn mix duwen en scherp cutten. Dat gaat me beter af dan met de X-fader. (gezien op djtutor Cool Cool) En effecten zijn leuk als je intro van een track wat saai is of tijdens een overgang, maar zeker niet continue...

dat line-phono switchen deed ik al 5 jaar geleden met mijn oude pio mixert. was leuk, maar volgens mij reteslecht voor je mixert ...
Dyno    posted on 27-08-2008 16:56
Poster: orsonwelsh
Hey Dyno...heb btw even in je collectie zitten neuzen..

Leuk dat je ook mijn plaat hebt..

HIGHLANDER - HOLD ME NOW..

Top!!

Ik heb em even geluisterd.
Toen die tijd kocht ik echt álles wat meer dan 170 BPM had .... Cool

Leuk hoor.
Was dit eenmalig, of heb je daarna nog meer van dit soort plaatjes gemaakt?
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
Sebasz    posted on 27-08-2008 17:15
@Sebasz, jij gaat van een plaatje als Bambou naar diepe zware electro? in wat voor tijd?

Anderhalf uur?? dan bouw je flink door.

Als ik voor de stevige electro wil, dan begin ik wel even iets steviger denk ik
Andersom als ik wat rustiger blijf dan is een plaat als bambou lekker om mee op te bouwen ja

anderhalf uur nee joh :P half uurtje ofzo (ik laat tracks meestal maar zo'n 3 minuten spelen)
Tekhead    posted on 28-08-2008 01:20
Hoe jij je set opbouwd, hangt af van meerder factoren, zoals soort party/club/publiek/ uur/... Als je op een schoolfeestje cq bedrijfsfeestje djingt, zal je zowat vanalles moeten draaien, en is van opbouwen naar een piek weinig sprake, is daar ook niet echt noodzakelijk. Ben je guest dj in een club met  een specifieke muziekstyle, is het belangrijk te weten , wie voor en eventueel na jou gaat draaien, zodat je weet waaraan je je kan verwachten, wees ook steeds ruim op tijd aanwezig aan the booth, om het publiek te observeren, en nadien te overdonderen. Vergeet regel 1 voor dj's nooit uit het hoofd : je bent er om het publiek een geweldig feestje te bezorgen en niet jezelf
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Renzis    posted on 28-08-2008 08:56
Poster: Lead
Waarom ?? Je opent een topic lijkt me dan logisch dat je zelf ook met de billen bloot gaat Winking my eye

Ok, bij deze

Stijl: Electro en (tech) House
Ervaring: Anderhalf jaar
Opbouw: Het hangt bij een beetje af of ik de hele avond sta of dat ik voor anderhalf uur tussen 2 andere jongens zit.
Op een hele avond (4-6 uur) begin ik zeker rustig, ga ik naar iets meer ritme en snelheid toe om de mensen aan het dansen te krijgen, daarna ga ik echt opbouwen naar een hoogtepunt toe, daarna houd ik het een tijdje echt op dat hoogtepunt, gewoon lekkere platen waar je gewoon loss op kan. Het laatste uurtje kijk ik dan wat ik doe, meestal ga ik iets rustiger en ga ik weer iets steviger aan het eind, dat om mensen met het gevoel weg te laten gaan dat ze tot het einde loss zijn gegaan.

Anderhalf uur, is gewoon van de vorige dj switchen naar mijn stijl, als ik niet meer hoef op te bouwen doe ik dat ook veel meer minder als dat ik alle mensen nog aan het dansen moet krijgen. Dan kan ik gewoon gelijk lekker bezig. Anders idd rustiger tempo, de chille tracks er uitzoeken. Na een tijdje relaxte platen met een lekkere beat waar al wel op gedanst word.

@ Sebasz: Als je zo opbouwt in een half uur, wat moet je dan de rest van de avond, door raggen met die diepe electro? Of ga je weer helemaal terug. Het lijkt mij niet heel tactisch, ik zou daar gewoon lekker een hele set over doen en dan de laatste 30 minuten mee knallen
Bles    posted on 28-08-2008 09:06
stijl: House/Electro
Ervaring: twee jaar
Opbouw: Ik organiseer mijn cd map zo dat de rustige nummers voorin zitten. Dan kan ik zo van voor naar achter door mijn CD map heen. Niet een precieze playlist afwerken. Maar wel een beetje weten wat ik ga draaien die avond.

603 Users online: 302 Guests (301 Unknown)
Pages generated today : 61.363
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.535.136