Sabam illegale muziek (4/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

soundcollector    posted on 20-06-2008 15:30
Hallo,

Het zoveelste topic alweer over illegale muziek.
Ik heb vandaag een brief van Sabam gekregen met het volgende aanbod: Een dj- licentie...

Ik weet nie als iemand van jullie zo een brief ook hebben gehad maar het komt dus neer op:
Ik moet 260 euro per jaar betalen, en dan krijg ik een DJ-licentie:

Om het kort samen te vatten mag je met een dj licentie gewoon, je originele cd's, muziek op pc, lp's schrijven op cd's (dus kopieren) zodat de originele cd ofzo niet beschadigt kan worden.

Dus gewoon originele cd's kopieren (die al van jouw zijn) zodat deze niet beschadigt worden als je ergens gaat draaien... en daar moet je 260 euro voor betalen.

Nu ik wil weten wat jullie hier van vinden, ik werd echt zo kwaad toen ik deze brief kreeg, ik vind niet dat wij misdoen door het te kopieren ofzo ookal heb je het origineel. Want er is hier lang gezegd dat dit zelfs wel mocht.

Ik vind die van sabam en simmim dikke afzetters, gewoonweg dikke maffia. Het word tijd dat ze die handel volledig boycotten.

Maandag ga ik de brieven inscanne omdatk seffes naar afro latino festival vertrek.

Kzou zeggen: zet hier je frustratie neer Winking my eye

gr

What do you think about Sabam illegale muziek ??

Vote :   
tom-j    posted on 14-03-2009 18:48
Poster: feestbeest
WHaahaaa!
Ik draai regelmaatig in een jongercenterum en daar mogen we gewoon met   illgaal gedowloade muziek draaie!Ze hebben daar casema rechten ofzo!Dus Don't Worry en hoe kunnen ze aan tonen dat je het gekocht hebt bij itons als je je mail niet meer werktCool!

Grz Djmar

dat een jongeren centrum het TOESTAAT betekent nog niet dat het legaal is! far from! het draaien van illegale muziek is gewoon illegaal met of zonder vergunning (kijk, uitgezonderd feestjes bij jou of vrienden thuis).
 Casema rechten? dan kan je er in ieder geval bellen en internetten (en dus illegaal downloaden!):p

en je moet altijd kunne bewijzen dat je muziek hebt gekocht! bij Dance-tunes krijg je ook een betalings bevestiging, die print ik altijd uit en stop ze in een map! je kan wel zegge tijdens een controle: nee die staan op me pc, liggen thuis etc. maar dat helpt je echt niet! je krijgt gewoon een boete en die is niet misWOW!

en btw: je kickt een topic van een jaar oudWinking my eye
User edit by tom-j on 14-03-2009 @ 18:49:38 (5%)
Estacy    posted on 14-03-2009 21:18
Ik wist eerlijk gezegd helemaal niks van dat Sabam gedoe! die naam lijkt wel heel erg op Satan niet? vind het maf dat ze juist die mensen aanpakken die hun best doen om muziek legaal te kopen!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Boyd    posted on 14-03-2009 22:01
Is Buma/Stemra de nederlandse versie van Sabam dus, is dat een stichting, organisatie of een overheidsinstelling?

Edit:

Buma/Stemra is een bedrijf dat in Nederland de belangen van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers op het gebied van muziekauteursrecht behartigt. Buma/Stemra is de werkorganisatie van de Vereniging Buma en de Stichting Stemra. De organisatie heeft sinds haar bestaan een monopolie op het incasseren van auteursrechten, maar dat lijkt in de nabije toekomst te gaan veranderen.

Het is dus een BEDRIJF, en volgensmij kan een BEDRIJF je nooit verplichten om in je cd-map te laten kijken!

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Buma/Stemra
User edit by Boyd on 14-03-2009 @ 22:03:43 (100%)
Sebasz    posted on 14-03-2009 23:59
Tenzij ze toestemming hebben van de pliesie of rechter.

Maarja allemaal overdreven gedoe hier. Ze kunnen je toch nooit pakken.
En pakken ze je wel, dan ben je te pussy geweest want ze kunnen je eigenlijk niks maken Happy, laughing
TheHunter    posted on 15-03-2009 09:39
Klopt, je kan toch een controle weigeren(of had ik dat verkeerd gehoord).

Ik denk: Óf je mag je eigen gekochte muziek gewoon branden en op je pc zetten ofzo, je hebt het toch gekocht?
Óf je betaald 260 euro en je mag alles gewoon gratis downloaden en branden/draaien etc. Lijkt me ook redelijk.
D-Zone    posted on 15-03-2009 09:59
Ik denk dat we het er allemaal ondertussen wel over eens zijn dat Sabam de legale Belgische maffia is. Maar goed, met hier een beetje over te zitten palaveren verandert daar niets aan. Misschien is het eens een idee om een na te denken over een beetje actie?

Er moet in dit landje toch ergens wel een krant of tijdschrift zijn die hieraan een klein artikeltje wil wijden? Zou mooi staan als kop 'Belgische Maffia'. Wat ze kunnen schrijven? Wel: je gaat naar de winkel en koopt een cd (op die cd betaal je Sabam), vervolgens koop je een mp3speler om naar je muziek te luisteren (ook hierop betaal je Sabam). Je wil een backup van je CD, dus maak je er voor jezelf een kopietje van (ook op een lege cd betaal je Sabam).Je wil met je muziek beginnen draaien dus je koopt een DJ-licentie (Alweer Sabam). Vervolgens draai je dan weer op een fuif (Ook die geeft weer een groot deel van haar winst aan Sabam). Dat is dus minstens 5 keer betalen voor je muziek.

In het geval van DJ's is dit dus betalen om reclame te maken... Hoe zot kunnen ze zijn? VTM geeft toch ook geen geld aan Dash om reclame uit te zenden? Gelukkig betaal je slechts 3 keer sabam als je niet van plan bent om met je muziek te gaan draaien!

Misschien kunnen we op deze manier dit probleem aan de kaak stellen?!

Iemand met enige connecties in het krant/media wereldje?
User edit by D-Zone on 15-03-2009 @ 15:31:26 (35%)
Nootn    posted on 18-10-2010 22:27
Moet je nu een DJ-licentie hebben om met recordbox muziek te spelen (USB)?
Ik koop al mijn muziek op itunes / beatport...
?
Ik zie het ook wel niet zitten om 260? per jaar te betalen!
Lucalicious    posted on 18-10-2010 23:14
pure onzin dit volgens mij, ik dacht altijd dat je met gekopieerde cd's ed mocht draaien, zolang jij kan bewijzen dat je het origineel hebt. en bovendien dat de club waar je draait deze licentie moet hebben niet jij zelf!
mrmagix    posted on 19-10-2010 01:11
Muziek mag in kopie bestaan zolang het op hetzelfde soort van medium gekopieert is --> van een cd mag je inderdaad kopie's hebben maar je moet bewijzen dat je ze origneel ook hebt. MP3's mag je hebben in 1000 kopietjes MAAR wel op je pc. Als je een backup neemt van cd naar pc --> Sabam en visa versa MP3 op CD zetten --> Sabam

Als je je dus mooi houdt aan de regels van hetzelfde medium, heb je geen nood aan een licentie dacht ik Happy, laughing. De club/fuif/... waar je draait moet wel melding geven van het boeltje. Wist je dat als je een feest geeft en je draait daar voor familie ?n vrienden je ook Sabam moet vragen?! Familiekring ok?, maar zet er een vriendje bij en het is omzeep Happy, laughing. H?h?, wat een eeuwig onderwerp eigelijk Happy, laughing.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
User edit by mrmagix on 19-10-2010 @ 01:12:04 (1%)
soundcollector    posted on 19-10-2010 12:46
Neen, je mag de muziek niet kopieren ondanks dat je kan bewijzen dat je het origineel hebt.
Je moet de Muziek op zijn originele drager laten staan. Dus als jij iets via itunes download mag je het met je pc spelen, maar als je het op cd gaat zetten ben je in fout.

Het is daarom net datk dit topic heb geopent en dat ik zo boos was op Sabam.

Dezelfde medium betekent dus niet van cd naar cd, dat is gewoon de originele cd en niks anders !
djroy16    posted on 19-10-2010 12:55
Wat een onzin zeg. Zowiezo voor iedere track die je legaal!! download betaal je al aan de BUMA of de belgische variant. ( maar net waar je woont )

Ze proberen gewoon veel geld op een slimme manier naar binnen te sluizen want dan kan het management tenmiste een bonus van 100000 euries ontvangen aan het einde van het jaar...

Ik koop alles legaal en als ze een bonnentje willen kunnen ze het krijgen, maar voorderest hoef ik niks met die gasten te maken te hebben.
Joepardy    posted on 19-10-2010 13:11
Dat verklaart misschien waarom de tracks 50 ct goedkoper zijn als je United States selecteert bij JunoDownload.
mrmagix    posted on 19-10-2010 13:28
@ Soundcollector: Oeps, had het blijkbaar ooit misverstaan op de site van Sabam, thanks voor de hint!

Wat is de DJ-licentie?
De DJ-licentie is een toelating om kopies te vervaardigen van de eigen legaal verworven collectie en deze kopies in het openbaar af te spelen.

U vraagt zich misschien af waarom deze licentie noodzakelijk is? Wel, met deze licentie worden de mechanische reproductierechten (het maken van een reproductie) geregeld. Tot voor kort was het immers voor de DJ verboden om met kopies te draaien op openbare plaatsen.

Men mag volgens de wet immers enkel kopi?ren in de familiekring indien het gebruik ervan uitsluitend bestemd is voor de familiekring (zie de artikels 22 ? 1. 5? en 46. 4? van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht). Dit impliceert dat het draaien met kopies op openbare plaatsen verboden is, want hiervoor heeft u de expliciete toelating nodig van de rechthebbenden van de muziek (auteurs/componisten en platenproducenten). De licentie geeft u deze toelating.

Enkele redenen die hiervoor in aanmerking komen:
Het frequenter gebruik door DJ?s van laptops en andere digitale technologie?n om hun DJ-activiteiten uit te oefenen.
Door nummers te kopi?ren kan een DJ compilaties maken, wat ook het transport van de geluidsdragers aanzienlijk vergemakkelijkt.
Een kopie biedt bovendien een garantie tegen diefstal, beschadiging of slijtage van de originele geluidsdrager. De originele geluidsdragers kunt u gerust thuis laten. Dit geldt eveneens voor de reproductie van originele dragers op de harde schijf van een pc.
Wat zijn de voorwaarden?
- Een DJ-licentie hoeft u enkel aan te vragen indien u wenst te draaien met kopies van legaal verworven cd's, vinyl, downloads, etc. Indien u enkel met originelen (dus ook originele downloads!) zou draaien, dan is een licentie niet vereist.
- U dient (thuis) in het bezit te zijn van de originele geluidsdragers en/of downloads. Wat de downloads betreft kunt u bij een eventuele controle bewijzen dat ze legaal verworven muziekcollectie te werken. Dus geen andere DJ mag uw kopies gebruiken indien hij/zij zelf niet in het bezit is van de originelen en indien hij/zij zelf niet over een DJ-licentie beschikt.
Kopies maken van Karaokebestanden is verboden.
- U dient een jaarlijkse vergoeding te betalen van 258 EUR + 6% Btw. Voor het eerste jaar wordt enkel het aantal maanden gerekend vanaf de maand van aanvraag.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.
Nootn    posted on 19-10-2010 14:06
belachelijk :s
ThirTeen    posted on 19-10-2010 14:14
Poster: Nootn
belachelijk :s

waarom vind je dit belachelijk?
Music makes my day.
Nootn    posted on 19-10-2010 15:35
Poster: ThirTeen

waarom vind je dit belachelijk?

?
omdat je al betaalt hebt voor die muziek... moed je dan nog 260? extra betalen?
Voor recordbox moet je dus zowiezo een licentie hebben want dan kopieer je muziek...
ThirTeen    posted on 19-10-2010 15:59
Ergens heb je gelijk, maar aan de andere kant moet met ook maatregelingen nemen tegen mensen die cd'tjes kopi?ren van anderen.
Music makes my day.
Meiwand    posted on 26-10-2011 18:12
En als je nou al je cd's op een usb stick zet en daarmee gaat draaien ? Moet je dan alsnog een DJ licentie ? Ik denk dat mensen pas acht een DJ licentie aanvragen als ze boven 100 boekingen in een jaar hebben mischien Happy, laughing
Bonchanoize    posted on 26-10-2011 20:45
Mijn gear kost iets van een ?1300, alle muziek die ik koop kost stukken van mensen. Met de avonden die ik draai, heb ik amper mijn muziek terug, laat staan mijn gear (om dan nog maar te zwijgen over 'time is money'. En dan verwachten ze nog dat ik 260 kluiten geef voor een 'dj-licentie', dat zal dan niet uit eigen beweging zijn. Wees daar maar zeker van.
Let the magic begin
vanilladj    posted on 26-10-2011 22:55
Poster: soundcollector
Neen, je mag de muziek niet kopieren ondanks dat je kan bewijzen dat je het origineel hebt.
Je moet de Muziek op zijn originele drager laten staan. Dus als jij iets via itunes download mag je het met je pc spelen, maar als je het op cd gaat zetten ben je in fout.

Het is daarom net datk dit topic heb geopent en dat ik zo boos was op Sabam.

Dezelfde medium betekent dus niet van cd naar cd, dat is gewoon de originele cd en niks anders !

Dit is tof... als ik 'm koop op mn iphone dan heb ik 'm ook op mn pc via icloud.
Hoe gaan ze daar mee om Thumbs Up
Was voorheen: Nils7
MichaelMiller    posted on 26-10-2011 23:11
Komt hier wel erg veel ongenuanceerd, populair gelul voorbij. Vooral over de 'bazen van Buma/Stemra'. Vind het overigens wel belachelijk dat ze overal geld uit proberen te halen en dat je inderdaad 5x voor zoiets moet betalen. DJ licentie is ook 'lichtelijk aan de dure kant'.
www.facebook.com/michaelmillerofficial
Yvaroz    posted on 27-10-2011 16:32
Ik gebruik traktor op de Mac waarmee ik muziek heb gedownload via Beatport, nu ben ik niet in de fout toch?

Maar voorheen had ik een andere laptop en draaide ik met cd's, ik heb deze muziek digitaal over gezet naar mn Mac, als ik het goed begrijp ben ik dan wel in de fout, klopt dit?
Nothing is Impossible
Sebasz    posted on 27-10-2011 17:09
Poster: Yvaroz
Ik gebruik traktor op de Mac waarmee ik muziek heb gedownload via Beatport, nu ben ik niet in de fout toch?

Maar voorheen had ik een andere laptop en draaide ik met cd's, ik heb deze muziek digitaal over gezet naar mn Mac, als ik het goed begrijp ben ik dan wel in de fout, klopt dit?

Nederlanders hebben niks met SABAM te maken, en ook niet met en DJ licentie. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.
Het is hier dan wel ver heen met al dat BUMA/STEMRA gedoe, maar gelukkig nog niet zo erg als in Belgi? Cool
Blackaround    posted on 27-10-2011 19:17
De clubs zouden beter de dj's controleren..

Ze moeten ons ervoor waarschuwen dat ze alles controleren .. 1 illegaal liedje..

Niet draaien.. Klaar

Hebben we tenminste geen problemen meer met sabam enz..

Dan weet je gewoon van oke, al mijn muziek moet legaal zijn!
maxmantz    posted on 27-10-2011 20:32
en wat nou als je een bv. Sneakerz cd heb, en dan download je de original mix van een nummer illigaal, maar je hebt het nummer ook origineel op cd staan, telt dit dan als kopie? of gewoon illigaal?

138 Users online: 50 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 8.345
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.343.876