Sabam illegale muziek (3/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

soundcollector    posted on 20-06-2008 15:30
Hallo,

Het zoveelste topic alweer over illegale muziek.
Ik heb vandaag een brief van Sabam gekregen met het volgende aanbod: Een dj- licentie...

Ik weet nie als iemand van jullie zo een brief ook hebben gehad maar het komt dus neer op:
Ik moet 260 euro per jaar betalen, en dan krijg ik een DJ-licentie:

Om het kort samen te vatten mag je met een dj licentie gewoon, je originele cd's, muziek op pc, lp's schrijven op cd's (dus kopieren) zodat de originele cd ofzo niet beschadigt kan worden.

Dus gewoon originele cd's kopieren (die al van jouw zijn) zodat deze niet beschadigt worden als je ergens gaat draaien... en daar moet je 260 euro voor betalen.

Nu ik wil weten wat jullie hier van vinden, ik werd echt zo kwaad toen ik deze brief kreeg, ik vind niet dat wij misdoen door het te kopieren ofzo ookal heb je het origineel. Want er is hier lang gezegd dat dit zelfs wel mocht.

Ik vind die van sabam en simmim dikke afzetters, gewoonweg dikke maffia. Het word tijd dat ze die handel volledig boycotten.

Maandag ga ik de brieven inscanne omdatk seffes naar afro latino festival vertrek.

Kzou zeggen: zet hier je frustratie neer Winking my eye

gr

What do you think about Sabam illegale muziek ??

Vote :   
rackham    posted on 22-06-2008 11:04
Er zijn al heel lang vragen over het wettelijk kader van Sabam bij ons, wat mogen ze nu eigenlijk en wat niet. Dat van die brief klopt spijtig genoeg en is echt wel schandalig, je betaalt de artiest al voor zijn muziek en dan moet je hem (zogezegd, want komt al dat geld wel goed terecht??) nog eens betalen EN de organisator moet ook nog aan Sabam een forfatair bedrag betalen dat dan weer afhangt van allerlei onbegrijpelijk gemaakte regels.

Niet alleen voor een fuif is dat zo, ook festivals betalen en de (gigantisch hoge) gages voor de artiesten, ze moeten ook nog eens aan Sabam een niet onaardig bedrag betalen.
Ik heb gehoord( maar ik betwijfel of het juist is hoor!) dat de grote Belgische festivals geen Sabam meer willen betalen, als dat waar zou zijn creert men een ruimte tot onderhandeling en versoepeling van al die regels opgesteld door een VZW die een overheidstaak uitvoert!?

Zou men niet beter 1 "wet"/regeling maken waar alles in staat aangaande muziek,etc op Europees niveau, als je dan in het buitenland draait ben je daar ook in orde en dan is er hier geen verwarring meer want nu weet niemand nog juist wat mag en niet mag vrees ik.
Max-E    posted on 22-06-2008 11:10
tja, welke conclusie kunnen we trekken? Sabam hoppa, t land uit!Winking my eye

Ik vind t complete onzin, ga zo door en ga vooral maatregelen nemen, dan gaat niemand meer draaien met muziek van n ander... dan wordt t helemaal mooi, dan stort de vinyl en cd markt in(van wat dr nu nog van over is..)

Nu ik er aan denk, vinden artiesten dat ze niet genoeg meer verdienen met cd's/vinyl's ofso? Want je betaalt ze nu eigenlijk 2x...
Xtremer    posted on 22-06-2008 11:47
Even wat duidelijke punten op een rij over het downloaden van muziek in Nederland:

1. Legaliteit

Over de legaliteit van downloaden is al heel veel te doen geweest. Filesharing zou illegaal zijn en sommige aanbieders van server downloads zouden illegaal opereren. Dit is allemaal flauwekul. Grotendeels zijn de berichten een lobby van de platenmaatschappijen. In Nederland is nog nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van muziek. Downloaden voor eigen gebruik is 100% legaal.

Bron: http://www.downloadvergelijker.nl/downloaden-uitleg.htm

2. Wanneer is downloaden Illegaal?
Downloaden van audio, video, software etc. is illegaal zodra de auteursrechten worden geschaad. Dit komt er over het algemeen op neer dat als je een mp3tje download en je ziet nergens iets staan van de auteursrechten, bijvoorbeeld de “copy information” (dit is een stukje tekst waarin alle auteursrechten, rechten van uitgevers, rechten van coderingen (bv. “Dolby Surround&rdquoWinking my eye en rechten van logo’s die naar een organisatie verwijzen, die gebruikt zijn voor hetgeen waarover de tekst gaat, genoemd worden. Dit staat vrijwel altijd op een legale CD, DVD en Video.)
Je kan over het algemeen zeggen dat als je muziek van het internet haalt en er staat niet uitdrukkelijk bij dat het legaal is (en ga er maar niet vanuit dat dat zo is bij de ook maar ietsjes bekendere liedjes) dat je dan illegaal bezig bent.
Er is echter één uitzondering; van elk liedje dat je legaal verkregen hebt (bijvoorbeeld op CD) mag je één kopie hebben op je PC, hoe je aan die kopie komt, dat maakt niks uit.

Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/16188

3. 'Downloaden Illegaal'
Nederland is een downloadparadijs. Van onze wetgever mogen we alle muziek en video downloaden en kopiëren, zelfs als de leverancier illegaal opereert. De enige restrictie is dat je de bestanden alleen zelf mag gebruiken.

Bron met allerlei nuttige info hierover:http://y-less.tweakblogs.net/blog/704/downloaden-illegaal.html

Hier zijn dus vele meningen over verdeeld en er staat dus ook een heleboel onzin in dit topicWinking my eye. Dit zijn allemaal bronnen geschreven door mensen die er goed verstand van hebben. Zoals ik kan zien is het België een stuk strenger als we het hebben over illegaliteit dan Nederland. En ik heb ook inderdaad nooit maar dan ook echt nooit iets gehoord dat iemand gepakt is door controle of politie, athans niet in Nederland!

DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Sebasz    posted on 22-06-2008 12:31
Werkstukken e.d. van scholieren.com kloppen 9 van de 10 keer niet helemaal.

http://anti-piracy.nl/wat_mag/wat_mag.asp (stichting BREIN)
is een 99% betrouwbare bron. Niet 100% aangezien zij willen voorkomen dat je downloadt en dus informatie iets anders brengt dan dat ie is.

Die pagina klopt niet helemaal met z'n:

Mag ik op mijn website (hyper-)links naar auteursrechtelijk beschermde werken plaatsen?

Nee. Het aanleggen van een hyperlink is een vorm van openbaarmaking en in het algemeen is het niet toegestaan bestanden te verveelvoudigen en openbaar te maken zonder toestemming van de rechthebbenden. Dit betekent dat zowel het hosten van illegale bestanden als het aanleggen van links naar illegale bestanden niet is toegestaan.

Links plaatsen zolang het bestand niet op je eigen server staat is volkomen legaal en kunnen ze je niks maken. (zie 4usonly.biz etc.)

User edit by Sebasz on 22-06-2008 @ 12:33:16 (20%)
Lead    posted on 22-06-2008 14:32
Poster: Sebasz
...
Als jij in België draait en je krijgt een boete is er geen probleem. Ga je snel terug naar Nederland en kunnen ze je niks maken :P
...

...Ik zit al heel lang in die zogenaamde juridische scene waar mensen tof doen. Ik weet echt wel waar ik over praat tenzij ik anders vemeld.

Dan had ik wel een andere link verwacht aangezien je dan had geweten dat boetes tegenwoordig door de lidstaten van de EU kunnen worden belast door de lokale overheid voor een overtreding in een van de andere lidstaten. Heb zelf als een snelheidsboete in de bus gehad vanuit belgie.

In Nederland mag je inderdaad alles downloaden wat je kunt vinden, uploaden of doorsturen mag echter niet. De Brein website heeft wel allemaal juiste info, alleen is het wat 'gekleurd'  op hun website geschreven. Ze willlen inderdaad liever dat er niemand meer iets download.

In Belgie is het inderdaad een stuk strenger, weet de regels van daar niet, maar downloaden zal er, net zoals in bijna alle andere landen, wel illegaal zijn.

In Nederland hebben we gelukkig een gunstige wetgeveing voor het gebruik van het internet. Voor hoelang dit nog gaat duren in ieder geval.
Let the BASS be louder
Sebasz    posted on 22-06-2008 15:07
Poster: Lead

Dan had ik wel een andere link verwacht aangezien je dan had geweten dat boetes tegenwoordig door de lidstaten van de EU kunnen worden belast door de lokale overheid voor een overtreding in een van de andere lidstaten. Heb zelf als een snelheidsboete in de bus gehad vanuit belgie.

Begrijp je de ":P" smiley niet? ging toch redelijk duidelijk om een grapje ofniet dan
User edit by Sebasz on 22-06-2008 @ 15:07:41 (1%)
Sebasz    posted on 27-06-2008 15:45
Lead    posted on 27-06-2008 16:13
Zag ik ook vandaag op tweakers staan. Misschien is het einde van eindeloos downloaden in NL ook in zicht Unhappy
Let the BASS be louder
bambamstudio    posted on 29-06-2008 11:50
...eindelijk een rechter die WEL uitspraak durft te doen......
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Sebasz    posted on 29-06-2008 12:35
Dat die rechter dat heeft gezegd heeft in princiepe niet veel invloed he. Die rechter heeft de wet niet veranderd ofzo, en er kan nog in hoger beroep worden gegaan wat waarschijnlijk gebeurd. En dan durf ik er om te wedden dat er vrijspraak komt Happy, laughing Simpelwel omdat de wet niet verteld waar je kopie wel en niet vandaan mag komen
Didier_Deluxe    posted on 29-06-2008 13:38

Tja kijk, downloaden is al langer illegaal in België maar ik denk niet dat er daarom minder gedownload wordt.. Ik hou daar in elk geval geen rekening mee en daar ben ik ongetwijfeld niet de enigste in. (Gaat voornamelijk over films en games, muziek om mee te draaien koop ik allemaal legaal, vooraleer ik hier een boel verwijten over mijn hoofd krijg Winking my eye)

djdinaio    posted on 29-06-2008 13:50
@ Sebasz: een zéér interessant artikel, maar door het lezen van dit artikel kan ik wel weer opmaken, dat zowel BREIN, Buma/Stemra en verdere organisaties niet op één lijn zitten!

Wat ik me goed kan herinneren, is dat er een tijd geleden ook een dergelijk onderwerp was bij Kassa (consumentenprogramma).
Er zat een kenner bij (en ik neem persoonlijk aan dat dan wel snor zit) en die vertelde dat je geen muziek mocht downloaden van Filesharing programma's en dan branden. Maar je mocht wel downloaden als je bij een Nieuwsgroep zit.

Wanneer worden er nu eens duidelijk richtlijnen aangegeven door de regering?
User edit by djdinaio on 29-06-2008 @ 13:55:13 (41%)
bambamstudio    posted on 29-06-2008 15:09
Dat die rechter dat heeft gezegd heeft in princiepe niet veel invloed he. Die rechter heeft de wet niet veranderd ofzo, en er kan nog in hoger beroep worden gegaan wat waarschijnlijk gebeurd. En dan durf ik er om te wedden dat er vrijspraak komt Happy, laughing Simpelwel omdat de wet niet verteld waar je kopie wel en niet vandaan mag komen

Nederland loopt erg achter met de wetgeving van illegale muziek helaas......downloading is killing music!
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Jorrit    posted on 29-06-2008 15:10

Jurisprudentie, rechtersrecht, is net zo wettelijk als de wet zelf. Dan is het inderdaad afwachten wat er gebeurd na een hoger beroep. Juist omdat de wet niet verteld waar je kopie wel of niet vandaag mag komen zou het logisch zijn als hier een uitspraak over gedaan wordt, om duidelijkheid te scheppen, ik zie niet in waarom dat dan perse 'vrijspraak' zou zijn...
Sebasz    posted on 29-06-2008 18:36
Poster: bambamstudio

Nederland loopt erg achter met de wetgeving van illegale muziek helaas......downloading is killing music!
 "downloading is killing music!"
Niet dus. Er zijn zat onderzoeken geweest waaruit blijkt dat het downloaden van muziek weinig tot geen invloed heeft. Jaja.. bronnen post ik nog wel ff, nu te lui voor Cry

Poster: Jorrit
ik zie niet in waarom dat dan perse 'vrijspraak' zou zijn...

Omdat die arme man de wet niet kan veranderen Happy, laughing

Edit:
http://pro.tweakers.net/reviews/924/downloaden-toch-illegaal-in-nederland.html
handig om te lezen Happy, laughing

Stel dat het toch illegaal wordt he. Hoe willen ze je dan ooit veroordelen. Je internet "aftappen" mag voor zover ik weet nog steeds niet in Nederland, ook niet door politie of justitie.
Huisinval. En dan? Ik heb kopietjes gemaakt en de originele weggegooid en de bonnetjes ook Happy, laughing Onschuldig tot het tegendeel is bewezen Cry
User edit by Sebasz on 29-06-2008 @ 18:45:03 (97%)
brecht    posted on 01-07-2008 04:18
Hallo...
Ik wil eindelijk eens wat duidelijkheid.
Ik vertel kort men situatie...
Ik heb dus wat gekochte cd's die collectie wil ik zeker uitbreiden misschien ook nog met Beatport.
Ik heb wel geen aankoopbewijzen meer van die cd's... Maar het zijn wel gekochte. Ik heb nu serato gekocht en wil dus men cd'tjes Rippen naar pc en zo met serato draaien. Of dan gedownloade muziek via beatport met Serato draaien. Ik zou graag informeren om me in orde te maken. Ik las van die Dj-Licentie... Ben ik hiermee dan in orde... of moet ik aankoopbewijze hebben van orignele cd's... ik denk persoonlijk dat je enkel een bewijs nodig hebt van muziek die je download(vb. Beatport).

Graag wat duidelijkheid.

MVG,Brecht
OrsonWelsh    posted on 02-07-2008 09:26
gaat niet lang meer duren lead!

heb het een en ander al gehoord...

Misschien scheiden we eindelijk nu het koren van het kaf

dj's zoals ik kopen muziek en krijgen de btw weer terug.
Vind het namelijk irritant dat mensen heeeel veel geld besteden aan hun gear, lekker man...alles het duurste van het duurste en dan maken ze zich druk over het betalen van tracks...Cry als je dan toch poen zat heb moet je niet zeiken

Je ging vroeger toch ook gewoon je 12'es kopen Confused?

Wat is nou 1,49 of 1,99 euro per plaatje...

tip..als je wat online koopt, bewaar ten alle tijden je aankoopbewijzen of print ze uit..

gaat echt wat veranderen namelijk in nederland.....op zeeer korte termijn!
RiX    posted on 02-07-2008 09:34
Grootste probleem is m.i. dat bij Beatport (supersite!) duidelijk staat dat in de USA en UK het geen probleem is de legaal dedownde tracks op cd te fikken en vervolgens in je set te draaien (in het openbaar). Er staat helaas geen link naar een Nederlandse site waar staat of dat hier mag of niet mag...

Vervolgens zeggen Brein en BumaStemra dat je legaal gedownloade tracks alleen op een HD mag hebben en niet mag verveelvoudigen zonder toestemming van de rechtshebbenden. Dat vind ik enigsinds krom.

Het totaalplaatje: ik draai met cd's (en nu aan het oefenen met vinyl, maar ik begon te draaien toen de cd al de nwe 'standaard' werd). Als ik dit zo lees allemaal rest me slechts 2 keuzes:

1. Alles van vinyl of gekochte cd's draaien
2. Met een laptop en een stuk software draaien (timecoded cd of vinyl).

Terwijl ik voor optie 3 zou willen gaan:
3. Legaal tracks kopen en op cd zetten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

En Roos, kan je me het Apple / TS-verhaal aanraden? Probleem is dat ik nu al wel leuke apparatuur heb (CMX-3000)
RiX    posted on 02-07-2008 15:59
iemand hier nog ideeën over?
Roos    posted on 02-07-2008 16:20

Poster: RiX
En Roos, kan je me het Apple / TS-verhaal aanraden? Probleem is dat ik nu al wel leuke apparatuur heb (CMX-3000)

offtopic:je hebt een pm.

Over het bovenstaande verhaal heb ik weinig verstand, dus ga me er niet mee bemoeien Cry

RiX    posted on 02-07-2008 16:25
zie geen PM...

*edit*
geduld is altijd nog een schone zaak... :P
*/edit*
User edit by RiX on 02-07-2008 @ 16:32:38 (100%)
Roos    posted on 02-07-2008 16:28

F5

RiX    posted on 02-07-2008 16:33
jup, heb m binnen. many thanx! zal er nog eens over na denken...

Voor de rest: iemand een antwoord op de Beatport kwestie?
feestbeest    posted on 14-03-2009 17:34
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
User edit by feestbeest on 19-10-2010 @ 00:53:15 (100%)
FML    posted on 14-03-2009 17:56
het is nooit legaal om met iligaal gedownloade muziek te draaien dat kan niet!.
ten 2e vind ik het onverstandig zeker voor zon jongerecentrum die het toch maar moeten hebben van de jongeren en bijdrages!. bij Itones krijg je een bon die print je uit en je hebt bewijs. en je email kan niet kapot! , kijk dat je onzorgvulldig omgaat met je wachtwoord of dergelijke is jou probleem natuurlijk.
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3

253 Users online: 48 Guests (205 Unknown)
Pages generated today : 12.132
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.347.663