Over de legaliteit van downloaden is al heel veel te doen geweest. Filesharing zou illegaal zijn en sommige aanbieders van server downloads zouden illegaal opereren. Dit is allemaal flauwekul. Grotendeels zijn de berichten een lobby van de platenmaatschappijen. In Nederland is nog nooit iemand veroordeeld voor het downloaden van muziek. Downloaden voor eigen gebruik is 100% legaal.
Bron: http://www.downloadvergelijker.nl/downloaden-uitleg.htm
2. Wanneer is downloaden Illegaal?
Downloaden van audio, video, software etc. is illegaal zodra de auteursrechten worden geschaad. Dit komt er over het algemeen op neer dat als je een mp3tje download en je ziet nergens iets staan van de auteursrechten, bijvoorbeeld de “copy information” (dit is een stukje tekst waarin alle auteursrechten, rechten van uitgevers, rechten van coderingen (bv. “Dolby Surround&rdquo en rechten van logo’s die naar een organisatie verwijzen, die gebruikt zijn voor hetgeen waarover de tekst gaat, genoemd worden. Dit staat vrijwel altijd op een legale CD, DVD en Video.)
Je kan over het algemeen zeggen dat als je muziek van het internet haalt en er staat niet uitdrukkelijk bij dat het legaal is (en ga er maar niet vanuit dat dat zo is bij de ook maar ietsjes bekendere liedjes) dat je dan illegaal bezig bent.
Er is echter één uitzondering; van elk liedje dat je legaal verkregen hebt (bijvoorbeeld op CD) mag je één kopie hebben op je PC, hoe je aan die kopie komt, dat maakt niks uit.
Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/16188
3. 'Downloaden Illegaal'
Nederland is een downloadparadijs. Van onze wetgever mogen we alle muziek en video downloaden en kopiëren, zelfs als de leverancier illegaal opereert. De enige restrictie is dat je de bestanden alleen zelf mag gebruiken.
Bron met allerlei nuttige info hierover:http://y-less.tweakblogs.net/blog/704/downloaden-illegaal.html
Hier zijn dus vele meningen over verdeeld en er staat dus ook een heleboel onzin in dit topic. Dit zijn allemaal bronnen geschreven door mensen die er goed verstand van hebben. Zoals ik kan zien is het België een stuk strenger als we het hebben over illegaliteit dan Nederland. En ik heb ook inderdaad nooit maar dan ook echt nooit iets gehoord dat iemand gepakt is door controle of politie, athans niet in Nederland!
Mag ik op mijn website (hyper-)links naar auteursrechtelijk beschermde werken plaatsen?
Nee. Het aanleggen van een hyperlink is een vorm van openbaarmaking en in het algemeen is het niet toegestaan bestanden te verveelvoudigen en openbaar te maken zonder toestemming van de rechthebbenden. Dit betekent dat zowel het hosten van illegale bestanden als het aanleggen van links naar illegale bestanden niet is toegestaan.
Links plaatsen zolang het bestand niet op je eigen server staat is volkomen legaal en kunnen ze je niks maken. (zie 4usonly.biz etc.)
Poster: Sebasz
...
Als jij in België draait en je krijgt een boete is er geen probleem. Ga je snel terug naar Nederland en kunnen ze je niks maken :P
...
...Ik zit al heel lang in die zogenaamde juridische scene waar mensen tof doen. Ik weet echt wel waar ik over praat tenzij ik anders vemeld.
Poster: Lead
Dan had ik wel een andere link verwacht aangezien je dan had geweten dat boetes tegenwoordig door de lidstaten van de EU kunnen worden belast door de lokale overheid voor een overtreding in een van de andere lidstaten. Heb zelf als een snelheidsboete in de bus gehad vanuit belgie.
Tja kijk, downloaden is al langer illegaal in België maar ik denk niet dat er daarom minder gedownload wordt.. Ik hou daar in elk geval geen rekening mee en daar ben ik ongetwijfeld niet de enigste in. (Gaat voornamelijk over films en games, muziek om mee te draaien koop ik allemaal legaal, vooraleer ik hier een boel verwijten over mijn hoofd krijg )
Dat die rechter dat heeft gezegd heeft in princiepe niet veel invloed he. Die rechter heeft de wet niet veranderd ofzo, en er kan nog in hoger beroep worden gegaan wat waarschijnlijk gebeurd. En dan durf ik er om te wedden dat er vrijspraak komtSimpelwel omdat de wet niet verteld waar je kopie wel en niet vandaan mag komen
Dat die rechter dat heeft gezegd heeft in princiepe niet veel invloed he. Die rechter heeft de wet niet veranderd ofzo, en er kan nog in hoger beroep worden gegaan wat waarschijnlijk gebeurd. En dan durf ik er om te wedden dat er vrijspraak komtSimpelwel omdat de wet niet verteld waar je kopie wel en niet vandaan mag komen
Poster: bambamstudio"downloading is killing music!"
Nederland loopt erg achter met de wetgeving van illegale muziek helaas......downloading is killing music!
Poster: Jorrit
ik zie niet in waarom dat dan perse 'vrijspraak' zou zijn...
Poster: RiX
En Roos, kan je me het Apple / TS-verhaal aanraden? Probleem is dat ik nu al wel leuke apparatuur heb (CMX-3000)
Over het bovenstaande verhaal heb ik weinig verstand, dus ga me er niet mee bemoeien
F5