Sabam illegale muziek (1/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

soundcollector    posted on 20-06-2008 15:30
Hallo,

Het zoveelste topic alweer over illegale muziek.
Ik heb vandaag een brief van Sabam gekregen met het volgende aanbod: Een dj- licentie...

Ik weet nie als iemand van jullie zo een brief ook hebben gehad maar het komt dus neer op:
Ik moet 260 euro per jaar betalen, en dan krijg ik een DJ-licentie:

Om het kort samen te vatten mag je met een dj licentie gewoon, je originele cd's, muziek op pc, lp's schrijven op cd's (dus kopieren) zodat de originele cd ofzo niet beschadigt kan worden.

Dus gewoon originele cd's kopieren (die al van jouw zijn) zodat deze niet beschadigt worden als je ergens gaat draaien... en daar moet je 260 euro voor betalen.

Nu ik wil weten wat jullie hier van vinden, ik werd echt zo kwaad toen ik deze brief kreeg, ik vind niet dat wij misdoen door het te kopieren ofzo ookal heb je het origineel. Want er is hier lang gezegd dat dit zelfs wel mocht.

Ik vind die van sabam en simmim dikke afzetters, gewoonweg dikke maffia. Het word tijd dat ze die handel volledig boycotten.

Maandag ga ik de brieven inscanne omdatk seffes naar afro latino festival vertrek.

Kzou zeggen: zet hier je frustratie neer Winking my eye

gr

What do you think about Sabam illegale muziek ??

Vote :   
justjustin    posted on 20-06-2008 15:54
MEE EENS!!!

Illegaal gedownloade muziek aanpakken en niet de gene die netjes betalen voor hun spullen!!

Kan me hier ook egt druk om maken...en €260 vind ik wel erg veel hoor...buma rekent toch €90 correct me if i'm wrong...

Ben benieuwd naar die brief....
ilseentje    posted on 20-06-2008 15:55
Weet je hoeveel een boete kost als ze pakken?
Per kopie 250€. 250€ per cd die niet orgineel is.
Een gouden raad van me, neem deze licentie, heb ze nu al een tijdje, heb al controle gehad en ze kijken zelfs niet in je cd bakken...

Trouwens bij een klant komt het ook proffesioneler over als je het kan voorleggen.
justjustin    posted on 20-06-2008 15:56
Poster: ilseentje
Weet je hoeveel een boete kost als ze pakken?
Per kopie 250€. 250€ per cd die niet orgineel is.
Een gouden raad van me, neem deze licentie, heb ze nu al een tijdje, heb al controle gehad en ze kijken zelfs niet in je cd bakken...

Trouwens bij een klant komt het ook proffesioneler over als je het kan voorleggen.

Hebben we het nu over BE of NLConfused
tairip    posted on 20-06-2008 16:21
Je mag voor eigen gebruik altijd een reserve kopie maken. Als je maar aan kan tonen dat je het orgineel hebt!

Correct me if I'm wrong!
Gery    posted on 20-06-2008 16:23
in de 4 jaar da'k regelmatig op locaties draai heb ik nog NOOIT een controle van sabam gezien.
ook heb ik van dj's die al stukken langer in het vak gehoord dat die ook nog nooit een controle gezien hebben...

anyway, voor mij is het vrij simpel, hun licentie kunnen ze steken waar de zon niet schijnt.

handig om weten, een sabam controleur heeft geen politionele bevoegdheden!
bij wet mag hij/zij dus niet je cd map, laptop, platenbak,... doorzoeken!

Veel mensen maken de fout door bij een controle hun map of laptop wel degelijk aan de controleur te tonen
in de veronderstelling dat ze "gepakt" zijn.  dat heet dan toestemming verlenen tot het controleren.
Vanaf dat ogenblik is de controleur wel gemagtigd om je een boete aan te rekenen!

door gewoon je rechten te verdedigen en te zeggen dat de controleur niet gemagtigd is om je spullen te doorzoeken
stopt het verhaal voor sabam. Enkel in het bezit van een bevel tot 'huiszoeking' en samen met een daartoe bevoegd
ambtenaar mag een sabam controleur vaststelling doen zonder dat jij dat kan verhinderen.

de kans is uitermate klein dat een sabam controleur die botgevangen heeft midden in de nacht via de politie
de onderzoeksrechter zal wakkerbellen voor een paar gekopieerde cd'tjes... Happy, laughing

Ikzelf draai met traktor scratch, maar heb naast mijn laptop altijd gewoon een cd mapje liggen met een 10 tal cd's in.
als ze komen mogen ze voor mijn part mijn cd map inkijken :D
DJ - Producer
JollyJunkie    posted on 20-06-2008 16:23
Nu we het hier toch over illegal muziek hebben,
Hoe kan sabam (als ze langskomen) weten of de tracks die je legaal van Beatport hebt gedownload en vervolgens op cd hebt gebrand legaal zijn.
Hoe kunne ze dat zien?
Staat er iets in het track ID dan ofso?
Dj_Fantasy    posted on 20-06-2008 16:28

Normaal krijg je toch een mail, ofzoiets met daarin dat je voor de track hebt betaald.
Ik denk dat je die dan normaal moet laten zien.

Maar iets op cd branden moet je eigenlijk ook een licentie voor hebben.
Die je ook weeral € schandelig veel gaat kosten!

dj2dj.nl
RoyBeware    posted on 20-06-2008 16:31
Ik heb hier over wat vragen.

Ik schaf mijn muziek aan via Dance-Tunes, mag je het dan wel gewoon afspelen?
Het logo van Buma staat er wel bij.

Dus eigeniljk mag ik de albums van Tiesto en Armin niet afspelen?
En moet je dus een DJ Licentie aanvragen om dus hun albums af te mogen spelen tijdens een feest?
JollyJunkie    posted on 20-06-2008 16:33
Maar ik heb nooit mijn email ingevuld,
Dus dat betekent dat ik eigenlijk gewoon illegal tracks gekocht heb?
Dj_Fantasy    posted on 20-06-2008 16:38

Nee!
Je hebt ze legaal gekocht natuurlijk want je hebt ervoor betaald.

Maar om ze dan weeral op CD te mogen zetten heb je een licentie nodig.

@ Roy - 776:

Waarschijnlijk via time-code op je laptop wel, maar als je ze dan weeral brand niet.

dj2dj.nl
RoyBeware    posted on 20-06-2008 16:41
Poster: JollyJunkie
Maar ik heb nooit mijn email ingevuld,
Dus dat betekent dat ik eigenlijk gewoon illegal tracks gekocht heb?

Dus dat betekend dus dat je nooit een bewijs van aankoop heb ontvangen?
Meestal moet je een e-mail adres invullen mocht je je wahtwoord vergeten zijn, en natuurlijk voor het toezenden van je aankoop bewijs.

Ik  print ze altijd uit, lamineer ze en stop ze in eem map.

@ DJ Fantasy: Nee, geen time code vinyl, ik brand de gekochte tracks op CD.
En de albums die ik heb die staan op hun cd :P Bijv. Armin van Buuren - Imagine (album)
User edit by RoyBeware on 20-06-2008 @ 16:42:19 (39%)
david87    posted on 20-06-2008 16:43
sabam is zelf de grootste smeerlapperij in dit land , wat een miserie .

ik draai voornamelijk thuis en eens om de 2 maanden eens op een feestje (en meestal verdien ik er nog niks op ) en dan zou ik daarvoor nog eens een licentie van 260 € moeten kopen .

ik kan wel andere en betere manieren bedenken om 260€ te besteden.
User edit by david87 on 20-06-2008 @ 16:46:26 (13%)
JollyJunkie    posted on 20-06-2008 16:43
Poster: Roy-776

Dus dat betekend dus dat je nooit een bewijs van aankoop heb ontvangen?
Meestal moet je een e-mail adres invullen mocht je je wahtwoord vergeten zijn, en natuurlijk voor het toezenden van je aankoop bewijs.

Ik  print ze altijd uit, lamineer ze en stop ze in eem map.

@ DJ Fantasy: Nee, geen time code vinyl, ik brand de gekochte tracks op CD.
En de albums die ik heb die staan op hun cd :P Bijv. Armin van Buuren - Imagine (album)

Ik heb ze gezkocht op een site waar je geen account aan hoefde te maken :P
RoyBeware    posted on 20-06-2008 16:53
Oke, vandaar...

In principe heb je ze legaal, maar hoe je at moet bewijzen is de 2e vraag.
Sebasz    posted on 20-06-2008 18:15
Oja: in Nederland bestaat er niet zoiets als illegaal downloaden van muziek. Downloaden van muziek is 100% legaal in Nederland.
Dat komt omdat je er volgens de wet een thuiskopie van mag maken ongeacht wat de bron is.
Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland mag je ook gewoon met een kopietje draaien zolang je het origineel maar bezit.
ilseentje    posted on 20-06-2008 19:31
In Belgie mag je een kopie gebruiken indien je het orgineel kunt laten zien.
Dus... het orgineel, hetzij plaat, hetzij cd moet je bijhebben om te kunnen laten zien.
Trouwens, denken jullie dat een sabam controleur alleen komt?
Er is altijd politie bij! Gewoon omwille van agressie in het verleden.
Belgische dj's, doe ermee wat je wil, maar achteraf niet komen klagen.
Kijk eens in je cd map-bak hoeveel kopies er in steken maal 250...
Reken uit wat 1 bezoekje je kan kosten...
Het enige dat je dan nog kan doen is heel snel al je cd's de zaal in smijten.
En dan maar hopen dat er niemand gewond raakt...

Cry
View    posted on 20-06-2008 19:40
reggae is legaal, vet gaaf.
Didier_Deluxe    posted on 20-06-2008 20:19
Poster: View
reggae is legaal, vet gaaf.

Nog zoiets, Sabam heeft lang niet de rechten voor alle muziek.
Dikwijls wordt voor reggeafuiven net als andere fuiven het standaard sabam bedrag betaald terwijl Sabam niet eens de rechten op 10% van alle reggae muziek bezit, dus in principe zou je dat dan ook niet moeten betalen, maar bijna geen kat die er iets van weet, en Sabam zal ook niet beginnen met geld terug te geven als je fout bent geweest.
Mensen met een grote cd collectie die willen overschakelen op een hdd of midi puur om die berg cd's niet meer te moeten meesleuren moeten €260 per jaar betalen terwijl ze alle muziek legaal hebben gekocht. Nu kan je veel zeggen, maar ik vind dat er ongeloofelijk over gaan.
Illegaal downloaden doe ik niet maar als ze mij zouden tegenhouden moet ik evenveel betalen als iemand met dezelfde illegale collectie terwijl ik alle cd's origineel heb gekocht.
En dan nog iets, stel ik download mijn nummers via download site's om ze vervolgens via timecode te kunnen afspelen, allemaal geen probleem want de bestanden worden van de computer gespeeld waarmee ze gedownload zijn, de originele "drager" dus. Maar stel nu dat ik mij na een jaartje of twee een nieuwe laptop koop, dan moet ik ineens wél 260 euro per jaar gaan betalen..
De logica is echt onwaarschijnlijk ver te zoeken bij die mannen.
Boyd    posted on 20-06-2008 20:24
Ojaa, betalen voor een dj-licentsie enzo.

Terwijl op cd's al kopieer heffing zit!
Gery    posted on 20-06-2008 20:31
Poster: ilseentje
In Belgie mag je een kopie gebruiken indien je het orgineel kunt laten zien.
Dus... het orgineel, hetzij plaat, hetzij cd moet je bijhebben om te kunnen laten zien.
Trouwens, denken jullie dat een sabam controleur alleen komt?
Er is altijd politie bij! Gewoon omwille van agressie in het verleden.
 je moet niet enkel het origineel kunnen voorleggen, je hebt ook die licentie van doen omdat je strikt genomen geen eigenaar bent van muziek, niemand, maar eigenaar van de drager waarop de muziek zich bevind.

muziek mag dus enkel van de originele drager worden afgespeeld.

en zelf al is er politie bij, zonder huiszoekingsbevel OP NAAM kunnen ze nog steeds niks doen.
DJ - Producer
Xtremer    posted on 20-06-2008 20:58

Mensen echt als ik dit zo lees vraag ik me echt af of dit allemaal zo is hoor? Het is toch gewoon belachelijk dat je moet betalen om een kopie van de door jou gekochte CD's te maken voor de veiligheid! Meer dan de helft van mijn CD's is een kopie van het origineel en kom er gewoon clubs en feesten mee inCry. Volgens mij is het ook nog eens zo dat het in België een stukje strenger is als we het over illegale muziek hebben.

Ik weet ook niet wie er hier in NL de controle doet maar volgens mij zijn er maar 3 van in het hele land, ik heb ze nog nooit gezien of van gehoord...

@ Sebasz: Er bestaat nog 1 hele grote illegale downloadsite in NL, je mag zelf raden welke... En het valt je tegen hoeveel je nog illegaal kunt downloaden hoor! Mijn hele collectie waar ik zo tussen de 10 en 20 eu per disc voor betaal staat nog eerder op die site dan dat het in de winkel ligtWinking my eye. Ik geef dan ook eerlijk toe dat 1/3 van mijn collectie uit niet legale singles bestaat, dit zijn dan ook alleen illegale singles die niet te vinden zijn in de winkel of alleen als vinyl te verkrijgen zijn!

DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
djmaarten    posted on 20-06-2008 23:26

ik heb al mijn muziek( bijna allemaal) gekocht bij beatport

en dan op cd gebrand .. dit kan toch gewoon als je kan aantonen dat het gekocht is?

Bastian    posted on 20-06-2008 23:36
Ik heb nog nooit een controle gehad of wat dan ook maar ik heb wel al mijn dance-tunes.com facturen in mijn map standaard zitten en als er word gecontroleerd en ze vragen waarom niet alle nummers op factuur staan zeg ik gewoon dat ik allemaal collega's heb die me promo's sturen alleen heb ik geen idee hoe men van buma hierop zou reageren:P

edit: en wat als je nou niets betaald als je een boete krijgt?  
User edit by Bastian on 20-06-2008 @ 23:37:36 (21%)
Gery    posted on 20-06-2008 23:54
hangt er van af.

als jij toestemming hebt gegeven aan de controleur om je gerief te laten doorzoeken, dan kan die een vaststelling doen.
echter als zij die boete willen innen en jij betaald niet zullen zij hiermee naar de rechtbank stappen.  aangezien zij de 'bewijzen' hebben dat jij "in fout" bent zal de rechter je opdragen die boete te betalen.

speel je het spel slim en laat je de controleur niet in je spullen kijken kunnen ze je in principe niks maken.
een boete bij verstek zal niet worden aanvaard door de rechter.  men is echter onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

je zegt best ook niet je naam/identiteit of eendert welke andere persoonlijke gegevens tegen een controleur.
hoe minder ze over je weten hoe beter eig..
DJ - Producer
DJ_IVI-R    posted on 21-06-2008 00:46
trouwens alsof ze 250 euro per cd gaan geven als boete..

de boetes worden bij mijn weten nog steeds door een rechtbank bepaald en niet door sabam

heb bovendien nog NOOIT geweten dat sabam assistentie vraagt aan politie voor een controle

denk dat politie wel andere prioriteiten heeft

politie is er echter wel bij als het om sociale inspectie/ portierscontrole enzo gaat
www.nikan.be

233 Users online: 73 Guests (160 Unknown)
Pages generated today : 20.530
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.356.061