Deze serie bestaat uit meerdere topics die bij elkaar een gedetailleerd en compleet overzicht zal geven van alle details en theorieën die direct of indirect met geluid en het gebruik van geluid te maken hebben.
Het zou kunnen dat je de topics misschien nog niet na 1 keer lezen begrijpt. Neem dan de tijd om het nog een keer te lezen en/of stel je vragen in ons forum.
Deel 3 : Microfoons bevat de volgende onderwerpen :
Een microfoon vangt de verschillen in luchtdruk van zijn omgeving op. Dit principe is te vergelijken met het menselijk gehoor waarbij luchtdruk wordt opgevangen door het trommelvlies. De signalen worden in het slakkenhuis omgezet in signalen en naar de hersenen gestuurd om te worden vertaald naar geluid.
In een microfoon zit een membraam (Diaphragm) dat aan het trillen wordt gebracht door geluid. Aan de achterkant van het membraam zit een kleine ronde spoel (Coil) bevestigd.
Deze spoel zit in een vaste opstelling maar kan vrij bewegen in 1 richting. Om de spoel heen zit een ronde magneet gemonteerd. Wanneer een spoel langs een magneet wordt gehaald, wordt er een reactie in de koperen draden opgewekt. In die koperen draden beginnen elektronen te trillen en dit veroorzaakt een stroom van elektronen door de koperen draad. Deze stroom is een elektrische variant van de luchtdruk verschillen die het membraam hebben laten bewegen.
Zo wordt er dus akoestische energie omgezet in een elektrische energie. Deze energie gaat vervolgens de mixer of je geluidskaart in voor bijvoorbeeld een opname.
De werking van een dynamic moving coil microfoon is eigenlijk precies hetzelfde als een omgekeerde speaker. Zoals in de bovenstaande figuur wordt aangegeven laten de moleculen in de lucht een membraam trillen. Deze trillingen worden in de magneet en spoel omgezet in energie. Een dynamische microfoon is meestal Cardiode.
Een dynamische microfoon gebruikt opgewekte inductie om geluid op te nemen en is passief. Een dynamische microfoon heeft geen externe voeding nodig uit de mixer of batterijen om te werken.
Dit was het tweede microfoon type ooit uitgevonden (na de rondom gevoelige) en gebruikt ook inductie om geluid om te zetten in elektrische signalen. Hier is het alleen een dun metalen membraam geplaatst tussen magneten. Het principe is grotendeels gelijk aan dat van de Dynamic Moving Coil.
Een Dynamic Ribbon microfoon is bijna altijd BiDirectional of Figure 8. Hij heeft een zeer laag output level en moet dus flink voorversterkt worden. Ook de Dynamic Ribbon microfoon kan zonder externe voeding, het per ongeluk aansluiten hiervan is zelfs al snel schadelijk. Anders dan Dynamic Moving Coil microfoons kunnen de Ribbons slecht tegen fysieke schokken.
Een Dynamic Ribbon microfoon wordt gebruikt omdat hij een zeer gedetailleerd beeld neerzet qua klank. Hij klinkt net iets minder scherp of open als een condensator microfoon.
Een Condensator microfoon werkt volgens een heel nader principe dan de eerder genoemde. Een condensator microfoon heeft 2 geleiden metalen plaatjes die een heel klein stukje van elkaar af zitten. Een van de plaatjes zit vast en de andere is bewegelijk die resoneren op geluid.
Doordat de beide plaatjes onder spanning staan wekt een trilling een hele kleine elektrische stroom op. Ook dit signaal moet flink versterkt worden. Ook heeft de condenser microfoon een constante voedingsspanning nodig om te kunnen werken. Deze stoom wordt Phantom Spanning genoemd en wordt geleverd door de mixer. Op de mixer is dit aangegeven als +48V.
Een van de microfoons op het plaatjes zit in een web-achtige constructie, ook wel Shockmount genoemd. Dit soort bevestiging op een statief wordt veelal in studio's gebruikt waarbij contactgeluiden met de vloer of tafel voorkomen moet worden.
Een Dynamic Ribbon microfoon wordt vanwege de mechanische gevoeligheid alleen maar in een studio gebruikt en kom je in het dagelijkse leven niet zo veel op een podium of in de club tegen.
Een Condensor microfoon is beter in het opnemen van hogere frequenties. De meeste zangers(essen) met een hoge stem zullen dus de voorkeur voor dit type microfoon hebben. Voedingsspanning ervoor is meestal geen probleem op live- of studio mixers. Condensator microfoons worden onder andere gebruikt voor de hihats van een drummer of een saxofoon.
Als je opnames moet maken en je verwacht vooraf dat het geluidsnivo hoog is kun je ook het beste een condensator microfoon gebruiken aangezien deze erg moeilijk te oversturen zijn.
Aan de Dynamische Microfoon wordt vaak de voorkeur vanwege zijn robuustheid en gemak in gebruikt, voedingsspanning is niet nodig. Vanwege de mechanische eigenschappen van het diafragma heeft dit type microfoon een wat rauw klankbeeld en mis nogal eens definities in het hoge frequentie gebied. Het diafragma kan minder snel bewegen en reageren op geluid als de plaatjes van een Condensator microfoon.
Een microfoon kan geluid opvangen met het diafragma of membraam. Het type microfoon dat ontworpen wordt bepaald de richting gevoeligheid. Sommige microfoons zijn rondom gevoelig, anderen zijn sterk richtings gevoelig Iedere soort van gevoeligheid heeft een ander doel voor gebruik. Een rondop gevoelige microfoon gebruik je bijvoorbeeld om een koor op te nemen, terwijl je voor een drumstel meestal richting gevoelige microfoons gebruikt. Hiermee wordt voorkomen dat je naast bijvoorbeeld de tom ook de crash opneemt.
Iedere fabrikant van microfoons ontwerpt zijn eigen microfoon met een eigen specifieke gevoeligheid rondom het membraam, maar deze zijn gebaseerd op enkele basis vormen. Dit zijn de meest voorkomende:
De makkelijkste om voor te stellen is de microfoon met omni directionale richtingskarakteristiek en is niet richting gevoelig. De allereerste microfoons ooit waren van dit type aangezien betere techniek nog niet voor handen was.
De gevoeligheid van deze microfoon is rondom even hoog waardoor deze type microfoon veelal gebruikt word om omgevings geluiden op te nemen.
Dit type microfoon is niet geschikt om te gebruiken bij de meeste opnamen. Behalve datgene wat je wilt opnemen, neem je ook nog heel veel omgevings geluid op.
Dit type Bi-Directional microfoon is gevoeliger voor geluiden aan de voor- en achterkant terwijl geluiden van de zijkant niet of nauwelijks worden opgenomen. Een goede bi-directional microfoon dempt op 90 zo'n 90dB.
De Bi-Directional microfoon volgde de omni directionale variant in de 1930s op.
De bi-directional karakteristiek wordt ook wel acht vormig genoemd of Figure 8.
Tegenwoordig wordt dit type microfoon niet veel meer gebruikt, de Cardioide heeft zijn plaats ingenomen.
De meest voorkomende richtingskarakteristiek is de Cardioide. De vorm van deze karakteristiek heeft een hart vorm en is sterk richting gevoelig.
Bij dit type microfoon worden geluiden die recht van voren worden harder opgevangen dan geluiden aan de achterkant. Dit soort microfoons gebruik je meestal voor (live) zang of spraak.
De meest bekende Cardioide microfoon is waarschijnlijk wel Shure's SM-58 waarmee je iedere rocker tevreden maakt.
Een weinig gebruikte karakteristiek is de Super Cardioid. Dit is een soort van Cardioid. microfoon die nog meer richting gevoelig is.
Microfoons die deze vorm karakteristiek hebben word ook wel 'Shot Gun' microfoons genoemd. Dit zijn bijna altijd
Een Super Cardioid microfoon wordt veel gebruikt om een enkel instrument op te nemen zonder te veel overspraak te hebben op naburige geluiden. Denk aan een drumstel.
Volgende : Luidsprekers
Vorige : Menselijk Gehoor
Meer over microfoons in het forum
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.