Beginners vraag
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

wdesign    posted on 31-01-2008 23:00

Ik heb geen ervaring op het gebied van het DJ vak, maar ik zou graag jullie mening / advies horen.

Ik ben nu al enkele weken aan het kijken, en wil dan toch wel de stap zetten om iets te gaan mixen. Meer over leren op het DJ gebied. Maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Ik heb zelf het idee voor het gemak en enigsinds voorkeur om te gaan draaien met een laptop. En die heb ik al (zowel een PC als een Mac) en dan een leuke mixer. Ik heb nu op de Mac geloof ik Virtual DJ staan, is dat iets? 

Wat is jullie mening voor een beginner, mix'jes maken met de pc of met twee cdspelers? of vinyl?

Hoe zijn de meeste van jullie begonnen met mixen? en eigen tunes / beats? Gewoon doen of zijn er ook goede sites / tutorials / boeken?

What do you think about Beginners vraag ??

Vote :   

MickeyHouse    posted on 31-01-2008 23:07
Denk dat de meeste inderdaad gewoon beginnen met programma's als VirtualDJ, ben daar zelf ook mee begonnen. Leuk programma'tje om mixjes mee te maken, maar uiteindelijk verlangde ik toch naar het "echte" werk, en heb table-tops en een mixer aangeschaft. Kwa vinyl/cd is meer persoonlijk, het is maar wat je leuk vind.

Kwa produceren zijn er genoeg programmas. Ik zelf gebruik nu fruity loops, vind dat wel lekker gaan. Ook kan je verschillende tutorial voor zulke progs op internet vinden, maar het grootste gedeelte leer je toch door lekker te proberen en te klooien, gewoon alles aanclicken en proberenHappy, laughing

Succes!
Dj_Fantasy    posted on 31-01-2008 23:11

Op je vragen.

Goede site's je zit erop.
Tutorials vindt je genoeg op Youtube als je een beetje zoekt.
Boeken weet ik niet veel van.

Verder als je dingen niet begrijpt of niet kunt. Kun je altijd dingen hier posten,
dan proberen wij je wel uit de brand te helpen.

Om te beginnen en de smaak te pakken te krijgen kun je (als extra) voor je mac/pc een controller kopen waarmee je Virtual Dj kunt aansturen. (kijk eens voor een Berhinger BCD).

Natuurlijk als je een welbepaalde tijd genoeg krijgt van al dat computer gedoe kun je nog steeds een leuk ECHT setje gaan kopen met een mengpaneel en een stel cd-spelers (of draaitafels) waaraan je dan ook je laptop kunt aansluiten.

btw. Welkom op DJR en ik zie dat je van Tilburg bentWinking my eye. Ikzelf ben van Gilze-Rijen.
Zit je toevallig maandag niet in Gilze tijdens de carnaval kinderoptocht want dan kun je mij weleens tegenkomen.

Veel geluk!!

Als je nog vragen heb stel maar gerust!

dj2dj.nl
Winston    posted on 01-02-2008 01:01
Ik ben zo begonen: Eerst kijken naar andere DJ's. Dan bij een maat een keertje proberen op een echte set, voornamelijk mislukking op mislukking i.p.v. vloeiende overgang na vloeiende overgang. Dan zelf rustig achter de PC gecombineerd met wat meer background info zoeken op het net. En dan mijn eigen set.

Ik heb gekozen voor cd omdat mijn favoriete muziek daaro het gemakkelijkst is te vinden en downloads kun je op branden.
Tic Toc
NCK    posted on 01-02-2008 11:17
Hallo!

Ik ben ook op de computer begonnen! Eerst had ik virtual dj en ging als een gek met me muis over het scherm om een liedje in te starten, effecten toe te voegen enz dit werkte niet echt maar toen kwam ik de BCD2000 tegen. Dat is een cotroller die je op je computer kan aansluiten en vervolgens een dj-programma (o.a. Virtual Dj maar ik gebruikte Deckadance) kan aansturen. Hierop heb ik leren mixen en maakte kleine mixjes die ik dan op internet zette. Let wel op, als je met de computer gaat mixen heb je veel hulpmiddelen zoals: bpm counter, sync button (om 2 liedjes in de 2 verschillende spelers precies gelijk te laten lopen). In het begin zijn deze functies ideaal en kun je al snel een aardig goeie mix maken. Maar om later door te gaan naar het "echte werk" (bijv. cd-spelers) kun je het beste deze functies zo min mogelijk gebruiken (anders wordt het mixen ook een beetje saai na een tijdje, er zit geen uitdaging meer in )

Via de computer mixen is naar mijn mening met de BCD2000 (of de nieuwere versie: de BCD3000) best goed om te begiinnen en zeer betaalbaar. Ook zijn er nog andere controllers maar daar kan ik geen mening over geven (denk dan aan een hercules controller).

Als je nog vragen hebt, let me know!
wdesign    posted on 01-02-2008 20:42
Misschien een stomme vraag maar, Het maken en mixen van nummers zoals bijvoorbeeld Tim Victa op deze site doet met zijn Latin Feelings nummer. Hoe gaat dit een beetje in zijn werk...

Maak je eigen nummers aan de hand van bestaande nummers die je kunt kopen op een cd in de winkel waaruit je bepaalde elementen pakt (gebruikt)? en/of kun je ook orkestbanden (banden met alleen zang, trompet, drum etc van bepaalde nummers) kopen / downloaden?

Hoe en op welke basis kun je nummers mixen, componeren?
TheMole    posted on 01-02-2008 20:44
Ik ben gwn direkt begonnen met het kopen van een dj installatie.
Bloedworst    posted on 09-02-2008 14:54
Hey wdesign
Mixen & Componeren zijn 2 verschilende dingen, mixen is puur het ritme van 2 plate (etz) in elkaar laten overlopen.
Remixen is wat van jezelf aan en bestaand nummer toevoegen.
En componeren is zelf creëren van music zonder van anderen hun werk gebruik te maken
(en arrgement schrijven)
En wat jij vraagt is allemaal verkrijgbaar (google maar)
 Veel succes ermee
groetjes Claus

This is an old Topic

No new postings for 6.288 days.
 Post CommentThat would be 209.6 months
or a whopping 17.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

197 Users online: 102 Guests (95 Unknown)
Pages generated today : 3.413
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.857.243