parallel aansluiten van luidsprekers
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

staf    posted on 27-01-2008 15:22
zou het kwaad kunnen om vb een bass van 450 wrms en een bass van 300wrms parallel op een versterker aan te sluiten  ze zijn alle bij 8 ohm impedantie

What do you think about parallel aansluiten van luidsprekers ??

Vote :   

dutchman    posted on 27-01-2008 15:31
dat zou geen kwaad kunnen, je moet alleen goed uitkijken dat je de zwakkere sub niet gaat overbelasten. Maar uuhm....zal je niet een verschil gaan horen bij die subs? Lijkt mij sterk dat er egt top geluid uit zou komen als het 2 verschillende zijn.

Maar dit zou gewoon moeten werken!
staf    posted on 27-01-2008 15:34
tzou een testje zijn om al men basskaste te gebruiken tot  dat ik nieuwe versterkers heb 

zolang ik mij versterker of bassen er niet mee kapot doe kan het geluid me ff niet veel schelen
Lead    posted on 27-01-2008 18:28
STOP !

Dit kan wel kwwad. Als je 2 speakers van 8 Ohm parallel op een versterker aansluit wordt dit door je versterker gezien als een belasting van 4 Ohm (rekenkundig verhaal over de wet van Ohm).

Je versterker moet hiervoor wel geschikt zijn ! Een normale versterker is altijd alleen geschikt voor een 8 Ohm belasting. Zelfs veel semi-prof versterkers kunnen zo'n lage belasting niet aan.

Welke merk en type versterker heb je ?
Let the BASS be louder
dutchman    posted on 27-01-2008 19:09
Poster: Lead
STOP !

Dit kan wel kwwad. Als je 2 speakers van 8 Ohm parallel op een versterker aansluit wordt dit door je versterker gezien als een belasting van 4 Ohm (rekenkundig verhaal over de wet van Ohm).

Je versterker moet hiervoor wel geschikt zijn ! Een normale versterker is altijd alleen geschikt voor een 8 Ohm belasting. Zelfs veel semi-prof versterkers kunnen zo'n lage belasting niet aan.

Welke merk en type versterker heb je ?

maar hij sluit ze parralel aan....dat vat ik op als links en rechts...(k zal daar dan wel fout zittenWinking my eye) Als je ze op aparte kanalen neer zet dan zou er niks mis kunnen gaan....het wordt namelijk alleen 4 ohm als je de subs in serie aan elkaar vebind.
Jeffrey-E    posted on 27-01-2008 19:34

dat maakt toch niks uit ? mijn versterkers kunnen tot 2 ohm..
zal eens uitleggen bij een setje van me dan.
heb 4x topkasten van 300 watt rms. op 8 ohm. als je dus 2 boxen naar elkaar doorschakeld, heb je 4 ohm. per kant.. ( hoef je ook niet 2 versterkers te kopen maar gewoon 1 goeie )
dus heb ik een versterker van 590 watt rms op 4 ohm per kanaal
dus het gaat perfect
toch ?

Winston    posted on 27-01-2008 22:47

Tip: in de pro audio sectie van dit forum staat uitgebreide informatie als je je wilt verdiepen.

Maar je moet in elk geval alvast meer info geven over je speaker en amp set up.

En dutchman, je hebt inderdaad geen gelijk. Verkeerd advies geven over bv. cd players kan niet zoveel kwaad, maar verkeerde info over amps en speakers is desastreus. Als je iets niet zeker weet over speaker en amp matching kun je beter stil blijven of slimme vragen stellen. Cry

Tic Toc
Gery    posted on 27-01-2008 23:15
Poster: dutchman

maar hij sluit ze parralel aan....dat vat ik op als links en rechts...(k zal daar dan wel fout zittenWinking my eye) Als je ze op aparte kanalen neer zet dan zou er niks mis kunnen gaan....het wordt namelijk alleen 4 ohm als je de subs in serie aan elkaar vebind.

kijk er nog even het verschil op na tussen serie en parallel schakelingen!
weerstanden in serie worden opgeteld, in paralell of doorschakeling is het effectief 4ohm
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_%28component%29

mij lijkt het dus ook mogelijk indien de versterker zo'n lage impedantie (4ohm) aankan.
DJ - Producer
Jeffrey-E    posted on 27-01-2008 23:41

volgens mij moet het gewoon kunnen MITS je versterker de 4 ohm aankan.
maargoed welke versterker wat 2 boxen van 450 en 300 watt rms moet trekken heeft dat nou niet..
lijkt me sterk dat je er een kamer versterker op gooit .

trouwens lead, wat bedoel je met semi pro versterkers ? want ik heb nog 2 dap audio versterkers staan. ( een elements serie P1600 ) en een ( Mission 900 ) en beiden heb ik altijd op 4 ohm of minder gebruikt door het doorschakelen.
volgens mij is dap audio tog ckr geen pro dus moet het rond de semi pro of slechter zitten en ik moet zeggen dat die kunnen het tog goed aan kunnen.Cry

als je dus je boxen doorschakeld heb je 300 + 450, samen 750 watts per kant.. als je gewoon zorgt dat de versterker niet meer heeft dan kan er niks gebeuren. het is volgens mij niet zo dat de boxen van 300 watt dan meer krijgen dan die van 450 watt .. ze krijgen in principe beiden 375watt , ( 750 :2 ) per kant.
en heb je intotaal met die 4 speakers en een versterker van 750 watt per kant gewoon 1500 watt.
( een versterker van 750 watt per kant  zou dus perfect zijn voor die set )maargoed minder kan ook alleen heb je dan niet het optimale van je speakers. meer kan natuurlijk ook MAAR DRAAI DAN DE VERSTERKER ZOVEEL % MEER TERUG .. anders blaas je de boel op. Cry

BTW Correct me if im Wrong. Cry wil niet dat er strax iets met iemand zijn boxen gebeurt

User edit by Jeffrey-E on 27-01-2008 @ 23:43:51 (7%)
Lead    posted on 28-01-2008 08:00
Bij luidsprekers is het wattage niet het belangrijkste, het gaat over geluidsdruk. Je kunt wattages neit zomaar bij elkaar optellen....

Het vermogen van je versterker is bijvoorbeeld frequentie afhankelijk, als beide woofers dus ingebouwde filters hebben en die zijn beide verschillend is de belasting voor je versterker verschillende naarmate de frequentie hoger wordt...

Ik denk dat in dit geval er eerst meer niewus moet zijn over het merk/type gebruikte speakers/versterker voordat er meer over te vertellen is.

In de openingspost staat letterlijk :

Poster: staf
zou het kwaad kunnen om vb een bass van 450 wrms en een bass van 300wrms parallel op een versterker aan te sluiten  ze zijn alle bij 8 ohm impedantie

dus dat kan wel degelijk kwaad als de versterker er niet op gebouwd/berekend is.
Let the BASS be louder
cross-over    posted on 28-01-2008 11:15
even een stukkie techniek:

De totale impedantie bereken je als volgt:
Bij in serie schakelen: de impedanties van de in serie geschakelde speakers optellen.
Bij parallel schakelen: impedantie=1 /( (1/S1)+(1/S2)+(1/S3)) etc, waarbij S1 de impedantie is van speaker 1, S2 van speaker 2 etc.
bv.

uitgaand van 2 speakers van 8 ohm: 1:8 = 0,125 en nog een keer 1 :8 = 0,125.
Nu optellen: 0,125 + 0,125 = 0,25 
vervolgens 1 delen door de uitkomst: 1 : 0,25 = 4.

Is de totale impedantie te laag dan wordt de versterker te heet en kan hij stukgaan. Is de totale impedantie erg hoog dan kan de versterker maar een klein vermogen leveren.

Als je versterker 4 ohm kan ondersteunen dan is het mogelijk. Maar hier moet je dus wel zeker van zijn.
Maar wat is het doel van deze twee op 1 kanaal aan te sluitenConfused  Meer vermogen.....?
http://soundcloud.com/lau-daniels

This is an old Topic

No new postings for 6.291 days.
 Post CommentThat would be 209.7 months
or a whopping 17.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

84 Users online: 18 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 17.744
Most visitors online this month : 518
Lifetime Pageviews since 2003 : 237.442.395