Aankoop DJM600 - Trek me over de streep :) (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Arjan    posted on 08-05-2005 13:57
Ik zou graag jullie argumenten willen horen en me over de streep trekken om de aankoop van een DJM600 te doen. Sinds 1987 draai ik wekelijks (vrijdag + zaterdag) in 2 discotheken en daarnaast nog andere feestjes. Altijd op Dateq gedraaid GPM 8, LPM 7.2 enz. Thuis heb ik ook altijd Dateq gehad, mn laatste was een XTC. Sinds juni 2004 alles van Technics gekocht. 2 x SL-DZ1200, SH-MZ1210.
De reden: SH-MZ1210 heeft digitaal in en uit (en t staat mooi)
Maar goed, in de discotheken waar ik draai komen ook bekende gast dj's waarvan het boekingsbureau eist dat er een DJM600 staat en 2x CDJ1000/800.

We hadden laatst Danielle Mondello en ik moest de rest van de avond voor en na hem draaien... Ik kon echt niet wennen aan de DJM600.

1. Zeer gevoelige gain, 1 fractie staat ie te hard en 1 tikje teveel en hij klapt
eroverheen. En om elke plaat van te voren qua hardheid af te stellen op de Leds vind ik ook onbetrouwbaar... dat doe ik in de mix wel.

2. Kleur knoppen.. Low (groen) zie je slecht in het donker. Een paar keer mezelf vergist dat er gewoon geen kick kwam.. Oei - ff draaien..

3. De knoppen/faders zitten los. Een paar gehad dat ik op de grond moest zoeken naar de schuif. Volgens mij is het probleem bekend want je kan alles los bestellen wat eraan de bovenkant van de mixer zit.

4. Master schuif. Een paar keer gehad dak die per ongeluk naar beneden deed/omhoog. Achterop de mixer kun je master out met een schroef afstellen. Dus helemaal dicht en master op 10. Uhm.. Boven 0db geluid begint te vervormen.

5. Alles zit dicht bij elkaar.. Ja, kan niet anders denk ik. Die 4 knopjes naast master met de effecten..

6. Geen digitaal in en uit. Ik vind eigenlijk dat anno 2005 je in zo'n kwaliteits mixer en de overige producten die je hebt (cdj1000, cdj200) een digitaal in en uit moet hebben. Waarom zit er dan een digitale uitgang op de cdj's?

Ok?.. terug naar het begin .. gister mijn SL-DZ's verkocht en 2xCDJ1000's besteld.
Maar nu de mixer nog..
Ik twijfel nog.

File is Removed

The link to the Productions is probably dead and this topic is locked
User edit by Lead on 08-05-2005 @ 14:11:31 (2%)
Mod edit by DJResource on 00-00-0000 00:00 (1%)

What do you think about Aankoop DJM600 - Trek me over de streep :) ??

Vote :   

Lead    posted on 08-05-2005 14:11
hi Arjan,

Als je altijd op een Dateq hebt gedraaid is het inderdaad wel wennen. De mixers zijn behoorlijk verschillende in design en functionaliteit. Wennen zul je dus wel moeten na je jaren ervaring op Dateqs.

1. De gain is niet heel gevoelig, maar heeft geen lineaire schaal. Hij werkt rond 12 uur minder nauwkeurig dan rond 5-over-half. De LEDs zijn wel betrouwbaar. Ik zet mijn EQs neutraal van de nieuwe plaat en match dan de levels ongeveer. Het precieze regelen doe je natuurlijk altijd in de mix. Het is een combinatie van...

2. Die knoppen zijn idd lastig te zien. De nieuwe mixers zijn voorzien van een heel andere soort en vorm knop.

3. Natuurlijk kun je alles los bestellen wat bovenop de mixer zit, dit heet reserve-onderdelen. En deze worden niet leverbaar als er een probleem oid is, maar dit soort onderdelen zijn van ieder professioneel product verkrijgbaar. wellicht heeft het toestel waar jij op gedraaid hebt een bepaald verleden waardoor de knoppen los zijn gaan zitten. Normaal gesproken hoor ik hier niemand over.

4. De knop achterop is zeg maar de gain voor de master. Meestal staat die ongeveer half open. Maar dit lig aan de manier waarop het hele systeem is afgeregeld. Gelukkig zit de master op de nieuwe mixer op een aparte plek en is deze duidelijk te onderscheiden.

5. Ik vind helemaal niet dat alles dicht op elkaar zit.

6. Digitaal in ?? De DJM-600 heeft als bouwjaar 1998, toen wisten ze echt nog niet wat digitaal in is. De digitale uitgang op de CDJs is voor de DJM-1000 Winking my eye

Let the BASS be louder
Arjan    posted on 08-05-2005 14:36
Okee Lead

Verhelderende antwoorden!

Punt 1 wordt me nu duidelijk. Dit zal ik combinatie met de master-gain achterop en de afstelling met het zaalgeluid beter worden dan. (Dit was een huur-mixer)
Punt 2 - Misschien gelijk maar allemaal gele knopjes bestellen

Punt 3 - Zie punt 1 (huurmixer)

Punt 4 - Punt 1, lijkt me duidelijk.

Punt 5 is voor mij persoonlijk, ikke worstevingers? 

Punt 6 is voor mij icm punt 2 dan het twijfelpuntje. Een DJM1000 voor thuis is een beetje groot. Komt er misschien een DJM600MK2 met improvements ?

Thanks alvast
tairip    posted on 08-05-2005 15:00
haha de DJM-1000 zal wel niet alleen te groot zijn!

het prijskaartej is ook 2999.- eethjes geloof ik!
Basrose    posted on 08-05-2005 22:08
idd erg duur... beetje overdreven voor thuis... Ik heb ook een djm-600 en ben er erg tevreden over... het is wel wennen en ff opletten met de master... maar ik zou geen andere willen denk ik (behalve de djm-1000 waar ik het geld niet voor over heb) :P
DJdarkness    posted on 08-05-2005 23:29
Ik vind dat het allemaal een beetje overtrokken wordt, als je je hoofd een beetje bij het draaien houd, dan zit je niet aan de master fader? en anders moet je even langs de opticien

Verder vond ik de gains eerst ook wennen , en de eerste week, kon ik echt geen fatsoenlijke mix er op draaien, echter went het , en dan mix de djm echt super.

Verder, lijkt het mischien dat de knoppen dicht op elkaar zitten,maar dit is niet zo, ik denk dat jij dat zo ervaart omdat een dateq erg beasic en kaal is.

Voor thuis zal ik hem je zeker adviseren. Maar voor  in de discotheek, gewoon een xone 92 neerzettten, er zijn maar wijnig DJ's die daar hun neus voor optrekken  

Succes met je keuze

Rhino    posted on 10-05-2005 15:09
de gain heeft juist wel een lineare schaal , de faders zijn logaritmisch.
daarbij zullen dus de bewegingen laag in de schaal een  minder hoorbaar effect hebben dan de bewegingen in de top van de schaal !
Rhino    posted on 10-05-2005 16:29
verder zou ik de mixer afraden omdat er voor dat geld veel mooier spul te koop is !
Gewoon te duur dus , zeker met zo,n pot &*#^*&^#^&*@^effecten
Lead    posted on 10-05-2005 22:39
Poster: Rhino
... , de faders zijn logaritmisch.
daarbij zullen dus de bewegingen laag in de schaal een minder hoorbaar effect hebben dan de bewegingen in de top van de schaal !

Da's niet correct voor de DJM, deze heeft een lineair verloop in de kanaalfaders. De X:one heeft dacht ik wel logaritmische faders (of had je het over de xone Confused)
Let the BASS be louder
Rhino    posted on 11-05-2005 08:32
weet je dat zeker lead, de enige mixers die ik ken met lineare faders zijn JB systems.....low budget dus.
en volgens mij hanteren zij deze zelfs niet meer !
Ik had het inderdaad over de djm
Lead    posted on 11-05-2005 09:32
Yep, daar ben ik zeker van. Ik heb de discussie erg vaak met mensen moeten voeren omdat iederen het zag als iets 'slechts' oid...

De DJM707/909/1000 hebben allen eindelijk een potmetertje om de curve in te stellen. Tot die tijd was het standaard voor Pioneer om een lineair verloop te hebben in de kanaal-fader-curve.

En een lineair verloop is gewoon een keuze, hoewel de logaritmische schaal een veel natuurlijk verloop geeft (in lijn met de eigenschappen van het menselijk oor), wil het niet zeggen dat dit ook beste is.

Beide manieren hebben een eigen soort klank als je snel met de faders werkt, en het kan net de manier zijn die je zelf lekker vind draaien. Mijn voorkeur heeft licht-logaritmische schaalverdeling, gelukkig met de DJM-1000 kan ik die vlekkenloos instellen.
Let the BASS be louder
Rhino    posted on 11-05-2005 14:15
Dat wil toch nog niet zeggen dat de fader linear is
Het lijkt me ook moeilijk om als fader lineaer te zijn als je een curve kunt instellen, dan is hij dus NIET linear , want lineariteit staat voor een VAST verloop

als je je dus netje houdt aan de 0 db , dan worden correcties naar boven of onder toe wel erg moeilijk met een lineare fader.
de correctie zal dan teveel impact hebben en te hard hoorbaar zijn.
Linear fader verloop staat namelijk voor het toenemen van amplitude in GELIJKE stappen.
Daarmee is nauwelijks te mixen , tenzij je niet beter gewend bent.
Ik heb persoonlijk nooit waargenomen of gevoeld dat een pioneer lineare faders heeft.
Ik heb al gezocht naar een diagram , maar pioneer geeft niets bloot ofzo
p.s ik heb in iedergeval nog nooit een pro studio tafel gezien met lineare fader, gewoonweg omdat dit ruk mixt.
Met name faderriding wordt met linearefaders onmogelijk !
Nu is de djm 600 geen studiotafel natuurlijk, maar wel een pro mixer in het dj segment.
Heb jij niet ergens een curve diagtram van de pioneers !
Lead    posted on 16-06-2005 00:58
Ik heb geen curve beschikbaar zelfs niet in het service doc, maar je kunt het van me aannemen hoor Happy, laughing

De kanaal faders zijn lineair, je kunt dit simpel testen : Zet de schuif van de 600 op de helft (5), je hoort nu ongeveer muziek op half vermogen. Zet hem nu op 7, je hoort wel iets volume verschil, maar niet veel.

Als de fader logaritmisch zou zijn zou je in het stukje boven de 7 een hele grote toename van het volume moeten krijgen..... maar helaas.

Lineair of logaritmisch is een keuze met beide een eigen klank, er is geen goed of slecht...

Daarom is het maar goed dat in de DJM-707, DJM-909 en de DJM-1000 je de curve in kunt stellen tussen lineair en logaritmisch. De schuine lijn is gelijk aan de curve van de DJM600

Hier is de curveinstelling van de djm-1000

Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 16-06-2005 14:27
En dit mis ik dus om mijn synq, die lijkt het meest op de logaritmische curve, en dat is toch wel een beetje irritant af en toe (Ineens gaat het volume omhoog). Het zit er zegmaar tussenin. De X-fadercurve is wel instelbaar.

Een linear verloop vind ik eigenlijk logischer (voor normale mixjes) maar ik kan me voorstellen dat je de logaritmische curve lekkerder vindt...
Maar wel zonden dat de DJM-600 dat niet heeft.... DJM-600MKII ? Winking my eye
Lead    posted on 16-06-2005 19:46
Een lgoaritmische schaalverdeling van de fader zou voor het menselijk oor inderdaad normaler klinken. Geluid bestaat uit dB-en en logaritmische verdelingen.

Geluid dat 3dB harder is dan een ander geluid klinkt dubbel zo hard. Dat zou je ook vreemd kunnen noemen.... Winking my eye
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 17-06-2005 10:24
tsja de hele dB ladder verdeling zegmaar is een beetje apart... heb daar ook niet zoveel verstand van. Maar ik denk dat  'de gemiddelde dj' een logaritmische verdeling idd logischer zou vinden...
Rhino    posted on 17-06-2005 13:01
Een mixer die ik dus nooit zou kopen.
bagger gewoon

lineare faders komen in het pro segment echt niet voor !
nogmaals nog nooit 1 fabrikant gezien die het in z,n hoofd heeft gehaald om een pro studiomixer/stagemixer met lineare faders uit te rusten.
zal ook zeker niet geaccepteerd worden in deze wereld

ik hou het dus op speelgoed, maar er waren me al meer dingen opgevallen de laatste jaren aan de 600 die de titel speelgoed waardig zijn !
amen
ik denk dat ze met die 707 en 909 een zeer goede zet hebben gedaan.

User edit by Rhino on 17-06-2005 @ 13:03:22 (1%)
Jorrit    posted on 17-06-2005 14:33
he... ik denk dat ik je verkeerd begrijp...
De DJM-600 IS weldegelijk geaccepteerd in 'deze wereld'.
Op de meeste grote events staat deze mixer, zou een beetje vreemd zijn om een niet geaccepteerde mixer op dat soort events te zetten.
Rhino    posted on 17-06-2005 15:39
nee je begrijpt me niet (mede door mijn gebrekkige uitleg)
Ik bedoelde te zeggen dat je op geen enkele pro-studio tafel lineare faders vindt.
puur omdat daar gewoon minder mee te mixen valt.
op mijn eigen dj mixers heb ik ook nooit lineare faders gehad , puur omdat dat gewoon in de wereld van de audio technicus nergens op slaat.
de enige mixer die ik ooit heb gehad met lineare faders was een jb sysytems(in mijn begin periode)

om die reden vind ik de pioneer speelgoed . sorry hoor maar lineare faders worden in het pro segemnt dus echt niet serieus genomen en afgedaan als cheap.en dat zijn ze ook .
Kijk maar naar de serieuze fader fabrikanten;er is er werkelijk niet een die lineare faders maakt ,....dat zegt ook genoeg lijkt mij !
daarbij vind ik het zelf ook naadje mixen.

Lead    posted on 17-06-2005 16:34
Eh.... de faders van Pioneer zijn geproduceerd door ALPS.... En da's toch wel een serieuze fabrikant die toch lineaire faders maakt. En de crossfaders die we gebruiken zijn van Alpha, en die zijn ook lineair....

En ik ben met je eens dat in NEDERLAND lineaire faders populairder zijn dan logaritmische, maar Pioneer produceert voor de hele wereld en doet goed research.

En als die faders echt door niemand geaccepteeerd worden, waarom staat dan op 80% van de riders een DJM-600 ?

Maar goed, iedereen mag ervan vinden wat hij wil hoor :D
Let the BASS be louder
djMisme    posted on 17-06-2005 18:18
ik vind lineaire veel fijner, je kunt er toch een logaritmische effect aan geven door je tempo vd de fader te veranderen (probeer het maar eens anders om ...) en met je crossfader kun je ook zoon mix maken omdat ie instelbaar is (er zit dan ook een instelling op waarmee je superfijn kan scratchen). Het enige waar ik op zit te wachten is nog steeds een onverwoestbare mixer, ze slijten uiteindelijk allemaal. Alleen die pioneer heb ik nu al een paar jaar dagenlijks uren op zitten te rossen en hij is nu aan vervanging toe en de mixer die ik daar voor had was een gemini en die was na een halfjaar helemaal kapot ... ik ben nu aan die pioneer gewend en ik vind het een topie mixer, je zou hem eigenlijk eens een tijdje mee moeten gaan mixen en als je hem door hebt zou ik wel eens je mening nog wel eens willen horen ..
DJdarkness    posted on 18-06-2005 00:54
En daarbij op een DJM staat pro DJ mixer

En het is dus geen studio tafel, verder heb ik hem zelf en ben ik er erg blij mee, Er valt heel goed mee te mixen hoor,  Maar ja iedreen vind weer wat anders fijn werken denk ik?
Jorrit    posted on 18-06-2005 14:23
Poster: Rhino
nee je begrijpt me niet (mede door mijn gebrekkige uitleg)
Ik bedoelde te zeggen dat je op geen enkele pro-studio tafel lineare faders vindt.
puur omdat daar gewoon minder mee te mixen valt.

Dat is persoonlijk...

om die reden vind ik de pioneer speelgoed . sorry hoor maar lineare faders worden in het pro segemnt dus echt niet serieus genomen en afgedaan als cheap.en dat zijn ze ook .
Kijk maar naar de serieuze fader fabrikanten;er is er werkelijk niet een die lineare faders maakt ,....dat zegt ook genoeg lijkt mij !
daarbij vind ik het zelf ook naadje mixen.

Ik vind toch wel dat je een pioneer mixer in het pro segment mag rekenen, en vele DJ's (of ze er nou verstand van hebben of niet) prefereren (wat een woord) de DJM, dus dan kan het 'pro segment' het wel niet serieus nemen (lineare faders) maar dat zegt in dit geval dus erg weinig.
underscore    posted on 20-05-2008 14:27
Volgens mij zijn de faders bij een Rodec ook logaritmisch dan...
Ik haatte 't altijd om op die dingen te mixen. Vanaf niveau 6-7 schoten de dB's ineens de lucht in... Echt niet tof om smooth the mixen...

Poster: Lead
Ik heb geen curve beschikbaar zelfs niet in het service doc, maar je kunt het van me aannemen hoor

De kanaal faders zijn lineair, je kunt dit simpel testen : Zet de schuif van de 600 op de helft (5), je hoort nu ongeveer muziek op half vermogen. Zet hem nu op 7, je hoort wel iets volume verschil, maar niet veel.

Als de fader logaritmisch zou zijn zou je in het stukje boven de 7 een hele grote toename van het volume moeten krijgen..... maar helaas.

Lineair of logaritmisch is een keuze met beide een eigen klank, er is geen goed of slecht...

Daarom is het maar goed dat in de DJM-707, DJM-909 en de DJM-1000 je de curve in kunt stellen tussen lineair en logaritmisch. De schuine lijn is gelijk aan de curve van de DJM600

Hier is de curveinstelling van de djm-1000

User edit by underscore on 20-05-2008 @ 14:29:30 (5%)
Renzis    posted on 20-05-2008 14:46
Ehm dit topic is 3 jaar oud underscoreWinking my eye

ik denk dat de Topicstarter hem inmiddels wel heeft, of al de djm800 heeft.

Posten heeft hier niet veel zin meer.
underscore    posted on 21-05-2008 00:04
Jaja, ik weet't Happy, laughing

Het ging me ook niet omtrend de topicstarter... I couldn't care less actually :D

Soit,

Het ging me gewoon om de logaritmische faders eigenlijk :p
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

91 Users online: 35 Guests (56 Unknown)
Pages generated today : 11.567
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.679.582