Poster: PatrickBeuken
Dat is inderdaad wat de leveranciers ervan maken, ze zullen er dus ook niet makkelijk over doen als jij met een product van een "grijze import shop" gebruik wilt maken van die 2 jaar garantie. Maar als je je poot stijf houdt komen ze er niet onder uit. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kun je dit heel makkelijk navragen.
FOUT. Een nationale importeur (in dit geval dus Pioneer nederland) is niet verplicht om garantie te verlenen aan mensen die hun producten in het buitenland kopen. In dat geval zul je je dus moeten wenden tot de importeur van het land van herkomst.
Je kunt het altijd proberen natuurlijk bij Pioneer nederland en als ze het repareren is het een coulance geval.
Jij haalt overigens nederlands recht aan, echter hebben we ook nog europees recht + het recht wat geld in het land van herkomst. Europees recht is altijd ondergeschikt aan het nationale recht en als men in Duitsland dus maar 1 jaar garantie verleend geld DAT recht. Je koopt het product tenslotte in het buitenland en dan heb je dus automatisch te maken met het recht wat op dat land van toepassing is.
Dan heb je nog grijze import, niet illegaal maar ook zeker niet de bedoeling. Grijze import is ontstaan door de verschillende BTW tarieven die gehanteerd worden (wel 1 groot europa maar niet 1 BTW tarief.... iets wat ik nog steeds niet snap).
Pioneer Nederland is dus allerminst verplicht om een product uit een ander land te servicen onder de in nederland geldende garantie voorwaarden. Bij aankoop van het product in het buitenland ga je de in het buitenland geldende verkoop voorwaarden en de daaraan verbonden rechten aan en die gelden niet in NL.
Het is dus niet wat een leverancier er van maakt!