Mixer(s) aansluit vraagje
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-Richard-    posted on 15-11-2007 19:17
Wegens ff weinig tijd een korte samenvatting van mijn vraag!

Ik heb dus met een kameraad van me een drive-in setje overgekocht van een kennis.
Compleet dingetje, met voor zowel geluid als licht veel erbij. (volgt nog wel een topic!)

Nu zit daar echter een mengtafel op, vijfkanaals, met één daarvan voor de mic, op zich prima, gezien er een dubbele cdplayer bij zit, en we beide mijn tabletopjes prefereren, en dan de dubbele als backup. Mooi vier kanalen bezet. maar...

De mengtafel is niet echt een mixer in mijn ogen. Je hebt de kanalen,de gains ervoor, een masterschuif, met daarbij een schuifjesqualizer voor het geluidsbeeld.Die gaat dan naar de eindversterker.
Nu is de bedoeling dit materiaal voorlopig te blijven gebruiken (we zijn beginnend!), maar toch zou ik graag net als met mijn Gemini tweekanaals mixer mijn cdplayers willen gebruiken om ook te beatmatchen met de bass-mid-high e.d. per channel.

't is volgens mij vaak óf mixer óf mengtafel, ik bedoel:
Ik kan ook wel een vierkanaals (dj)mixer kopen, maar die hebben zo ik zie weer bijna nooit een master met daarbij equalizer, en dat is wel nodig, gezien dit rechtstreeks op de versterker komt te zitten!
toch...?

Wat is dan slim!?
Dit paneel bijvoorbeeld bovenin ergens inbouwen, en mijn Gemini'tje eronder (dus recht voor je) en die dan op bijvoorbeeld kanaal 1 aansluiten van de mengtafel, zodat de backup dubbele player op bijvoorbeeld twee en drie komen,zodat ze in geval van nood op dat paneel te gebruiken zijn?
Zodat die kanaal 1-schuif openblijft, en ik dan mijn mixer daaropzet? Of werkt dat zo niet en is dat vragen om problemen?

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb omschreven, en dat de oplossing inderdaad voorlopig zo simpel is!

Dank jullie wel voor de hulp vast!
User edit by -Richard- on 15-11-2007 @ 19:26:20 (23%)

What do you think about Mixer(s) aansluit vraagje ??

Vote :   

JSCoolen    posted on 15-11-2007 20:09
misschien is een foto wel handig, het klinkt nogal als abracadabra
Nvie    posted on 15-11-2007 20:22
Een optie zou inderdaad zijn om je Gemini mixer door te lussen naar die andere mixer, waarmee je vervolgens de eindmix afregelt. Aangezien je die dubbele cd speler alleen voor noodgevallen gebruikt, en die 5ch. mixer voor de eindmix lekker in een aparte case stoppen, en verder niet moeilijk mee gaan doen. Zou je dat e.v.t. ook nog als aparte set mee kunnen nemen/verhuren.

Een andere optie zou zijn om een 4 kanaalsmixer te kopen, en als je de eindmix dan nog wat bij wilt schaven een extra EQ aanschaffen.
A-flex    posted on 15-11-2007 20:31
en dat extra eq is niet zo van belang hoor, als je redelijke speakers hebt is dat niet nodig.
Op men werk gebruiken we bijna nooit een eq.
-Richard-    posted on 16-11-2007 19:09

Maar zo ik het lees levert dit gewoon geen problemen op?
Ik kan dan, als ik het zelf goed had, gewoon de output van mijn mixer op bijvoorbeeld kanaal 1 of elke andere op mijn mengtafel zetten. De gains e.d. en de master van de mixer gewoon 'beschaafd' laten, en de gain van dat betreffende kanaal op de eindmengtafel dan gewoon netjes tégen het rood/oranje aan, zoals ik met een gewone cdplayer rechtstreeks op het paneel ook zou doen.
Dit leek mij in therorie goed mogelijk, maar nu ik de reacties lees (vooral Nvie!) kan dit in de praktijk ook prima dus?

MacTecson    posted on 16-11-2007 19:21
Dat kan prima. Er zijn genoeg mensen die dat doen.

Over de eq: Als beginner zou ik dat niet doen. Je hebt dan namelijk te maken met een 15 of 31 bands equalizer. Als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan kun je het geluid alleen maar verpesten. De kans dat het er echt beter op wordt is niet erg groot. Natuurlijk zul je het moeten leren en dat begint bij een beetje rommelen en vallen en opstaan. Maar als beginner heb je al genoeg dingen aan je hoofd om onder de knie te krijgen.
Lekker basic beginnen en als dat goed zit uitbreiden.  
-Richard-    posted on 16-11-2007 19:26
Oké! Mooi dat te horen!
Dus mijn ideetje zo ik het in mijn hoofd heb kan prima hoor ik? -super! :D
MadSteven    posted on 20-11-2007 16:11
gewoon opletten dat je niks overstuurt. Je stuurt 0 db de uitgang in als je het goeddoet... Nou, een line-ingang op een mengpaneel verwacht geloof ik -4 db (toch?) en daarom kan je gewoon een mengpaneel in een line-signaal pluggen. Klein beetje gain omhoogddraaien om te compenseren, maar dat is totaal geen punt.
-Richard-    posted on 26-11-2007 18:37
mn mixer tegen de 0db laten aanspelen en de gain van de eindmengert uiteindelijik aanpassen beoe je?
Sunrise8    posted on 26-11-2007 19:28
ik heb ook een vraagje:
omdat ik maar 1 cdj 800 hier heb staan mix ik nu via vdj om toch 1 cd te kunnen gebruiken extra.
maar nu heb ik een nieuwe pc (vista erop) en sloot me mixer precies hetzelfde aan als op me oude pc.
nou heb ik dit probleem: tijdens de mix verloopt het prima als ik opneem, luister ik hem trug, hoor ik wat ik heb geluisterd over me HP hoor ik ook in de mix, met de fader dicht. ook is dit als ik het nr laat spelen met fader dicht en cue niet aangeklikt, hoor je het nr toch in de mix. HOE komt dit en hoe kan ik dit verhelpen?
Music made me who i am
Lead    posted on 27-11-2007 01:02
Poster: A-flex
en dat extra eq is niet zo van belang hoor, als je redelijke speakers hebt is dat niet nodig.
Op men werk gebruiken we bijna nooit een eq.

Een EQ is niet om je speakers beter of slechter te laten klinken maar om de klank van de speakers aan te passen aan de akkoestiek van een zaal. Een EQ is bij profi gebruik dus zeker geen overbodige luxe. Een EQ van minimaal 15 bands is aan te raden.

Poster: focus

Maar zo ik het lees levert dit gewoon geen problemen op?
Ik kan dan, als ik het zelf goed had, gewoon de output van mijn mixer...
...kan dit in de praktijk ook prima dus?

Yep, een DJ mixer wordt op grote evenementen in de lijn van een zaaltafel geprikt. Vaak zijn er maar enkele microfoons die ook op die zaaltafel worden aangesloten. Deze tafel staat inderdaad heel netjes afgeregeld. De DJ bepaald namelijk niet hoe hard iets klinkt, maar hoe GOED iets klinkt. De zaaltechneut beheerd de volumes Thumbs Up
Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 5.784 days.
 Post CommentThat would be 192.8 months
or a whopping 15.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

68 Users online: 8 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 8.719
Most visitors online this month : 490
Lifetime Pageviews since 2003 : 215.025.069