Naar aanleiding van een reactie op m'n booth (waar een xone:32 en een efx-500 op elkaar zijn aangesloten) hier even een tweetal manieren die volgens mij voor de combi xone32 en efx500 de beste zo niet de enige mogelijkheden zijn.
mogelijkheid 1: De master-out op je xone als input op je efx-500 en je uitgang op je efx-500 naar je versterker leiden. Hieronder staan de positieve en negatieve punten van mogelijkheid 1: + Verreweg de meest eenvoudige manier van aansluiten. - Je kunt het effect niet toewijzen aan een (selectie van) kanalen. - Je hoort het effect niet over de booth / koptelefoon (voor de mensen die over hun HP's mixen.
mogelijkheid 2: (zoals ik hem heb aangesloten) De aux-send op je Xone:32 naar de input van je efx-500 leiden en de output naar de line-ingang van kanaal 2 op je mengpaneel (de middelste). Nadeel hiervan is wel dat je één kanaal op moet offeren voor je efx en dat deze methode wat aandachtspuntjes met zich mee brengt (deze worden hieronder toegelicht). Allereerste de voor en nadelen van deze methode: + De mogelijkheid om je efx aan een (selectie van) kanalen toe te wijzen d.m.v. aux-send potmeter + Doordat het efx-signaal weer terugkomt in de mixer, hoor je de effecten ook over de booth / over je headphones. - Je moet kanaal 2 opofferen als return. - Het is een ietwat ingewikkelde manier om te gebruiken (zie hieronder).
Mocht je het volgens mogelijkheid 2 aansluiten, en je wilt een effect over kanaal 1 willen horen, moet je dus je aux-send potmeter van kanaal één op 0 Db zitten en de fader van kanaal 1 openzetten (de aux-send is post-fader). Helaas (hoewel sommige hier anders over denken) is de routing en de rest van de Xone:32 analoog. Probleem dat hierdoor ontstaat als je de send van kanaal 1 openzet en het signaal terug laat komen via kanaal 2 (de return) dat er een kleine vertraging optreedt. Hierdoor ontstaat een soort van flangereffect wat het hele geluidsbeeld verstoort. Na HEEL LANG na te hebben gedacht is hier een redelijk eenvoudige oplossing voor en die ligt in het gebruik van de crossfader, alleen moet je er wel even behendig in worden.
Wat ik gedaan heb is de mixer en efx aangesloten volgens bovenstaande mogelijkheid 2 (zoals ie ook in de manual van de xone staat). Dus in mijn geval: - Kanaal 1: cd speler / turntable / welke input dan ook - Kanaal 2: de return van de efx - Kanaal 3: cd speler / turntable / welke input dan ook En de aux-send op de mixer dus naar de input van de EFX leiden.
Als je nu een effect op kanaal één (zonder het irritante flanger effect dat optreedt door die vertraging) moet je het dus zo voor elkaar krijgen dat de return wél de horen is over de mixer maar het originele signaal niet! Dit kan door: - bij kanaal 1 zowel de fader als de aux-send open te zetten - kanaal 2 open te zetten (de return) - en de crossfader aan de rechter kant Hierdoor gaat het geluid wél over kanaal 3 en 2 (2 = de return) maar het originele signaal van kanaal 1 wordt niet over de speakers weergegeven omdat de crossfader op kanaal 3 staat (kanaal 2 wordt altijd weergegeven). Hierdoor kun je dus wél een selectie van kanalen over de efx sturen (zonder irritante vertraging) én mixen! Mocht je dus kanaal 1 origineel willen laten en dit mixen met kanaal 3 waar een effect over gaat moet je dus: - Kanaal 1 deze fader staat al open - Kanaal 2 de fader open zetten (voor de return van kanaal 3) - Kanaal 3 de aux-send open zetten en langzaam de fader op laten komen zoals je normaal in een mix zou doen - En om de irritante vertraging te voorkomen de crossfader op kanaal 1 zetten
Doordat de crossfader op kanaal 1 staat hoor je kanaal 1 (de lopende plaat) en hoor je kanaal 3 niet, maar doordat kanaal 3 naar de efx gaat en terug komt naar kanaal 2 (die los staat van de crossfader) hoor je de plaat die je inmixt (via de efx) alsnog terug komen op de mixer!
Als mensen nog vragen hebben en/of foto's willen van de aansluiting stuur me even een PB'tje. Het is allemaal mega ingewikkeld, vandaar dat ik ook aan het sparen ben voor een xone:42 (die WEL een degelijke send/return heeft) maar voor de mensen die geen afscheid willen nemen van hun xone:32 (of 62) is dit DE manier om je efx vrij toe te wijzen aan kanalen zonder die vertraging te horen.
Succes and keep on spinning :D
DJ Rouge
What do you think about Aansluiten efx-500 op xone:32 ??
Vote :
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
nou bedankt voor het lange antwoord wel heel ingewikkeld allemaal... ik zie het mezelf nog niet gebruiken dus misschien maar een andere Xone kopen ipv een 32 want ik ben stiekem aan het kijken voor een nieuwe mixer
Dan zou ik (als allen & heath je trekt tenminste) zeker kijken voor de xone:42. Sublieme EQ plus filter en alle mogelijkheden om eenvoudig een effecten-unit er aan te hangen. En een mixer die nu bij een niet nader te noemen internetshop voor € 899 launched!
This is an old Topic
No new postings for 6.186 days. Post CommentThat would be 206.2 months or a whopping 16.9 years You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.