Cd en vinyl fusioneren in één plaat
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

RiForza    posted on 21-10-2007 13:54

Ik had dit artikel gelezen op de website van Het Nieuwsblad en wou dit even meedelen.

De Duitse platenperserij Optimal heeft een nieuwe plaat ontwikkeld voor liefhebbers van oude vinylplaten: een hybride cd-schijfje waarvan de bovenkant een vinyl-single is.

De onderkant is een normale cd, die tot tachtig minuten muziek kan bevatten, of een dvd-schijf waar ook video op kan. De bovenkant is gemaakt van een ander soort plastic, waarin de groeven worden geperst. Alleen de buitenrand is bruikbaar, waardoor er slechts plaats is voor een drietal minuten muziek. In de praktijk betekent dit dat het medium vooral geschikt is voor singles. Door een tussenstukje in het gat van de cd te plaatsen, past de schijf ook op een platendraaier. Maar het valt nog af te wachten hoe duurzaam en krasbestendig dit materiaal is.

De eerste schijf die op grote schaal in die vorm wordt verspreid, is van de Britse rockgroep Fightstar.
De oplage van de single Deathcar bedraagt in eerste instantie 3.000 stuks. De platenfirma van de groep geeft in The Guardian aan dat het vooral om een gimmick gaat. 'We hebben er namelijk geen idee van hoeveel fans een platenspeler bezitten', aldus Guy Holmes van Gut Records.

Voorlopig gaat het voor de platenfirma om een eenmalig project. 'Maar de platenindustrie heeft dringend nood aan nieuwe soorten geluidsdragers. Vergeet niet dat de cd al twintig jaar oud is, en daarmee een antiquiteit.'

De prijs van het schijfje zou in elk geval geen belemmering mogen zijn. De single zal in de Britse winkelrekken liggen voor omgerekend 4,3euro, hetzelfde als de prijs van een gewone cd-single.

Helemaal origineel is het idee van een hybride cd niet. Hobbyisten die zelf platen maken experimenteren er al langer op kleine schaal mee. Zo zijn er ook lp's gemaakt van papier, plexiglas, gerecycleerde laserdisks of chocolade. (wle)

Foto

What do you think about Cd en vinyl fusioneren in één plaat ??

Vote :   

NielsR    posted on 21-10-2007 15:07
Als je de cd/plaat dan op de platendraaier legt komen er dan geen sharen op de cd?
Illusion    posted on 21-10-2007 15:44
Vreemd, het heeft wel iets... maar niet de toekomst.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Ferrox    posted on 21-10-2007 16:43
3 minutenCry

Mijn gemiddelde nummer wat ik draai valt niet onder 3 minuten... Jammer

Idee is wel leuk, maar onuitvoerbaar
Sunrise8    posted on 21-10-2007 20:36
moet je ook de draaitafels aan gaan passen vind ik:P maar oged. echte 12" blijft het summum :D
Music made me who i am
_Ivan_    posted on 21-10-2007 21:29
bleeh geef mij maar de oldskool twelve inches:D
Feel&.Celebrate.Life!
Bouncy    posted on 21-10-2007 21:29
ik dacht dat jij van je vinyl af wilde ivan
_Ivan_    posted on 21-10-2007 21:32
wil ik ook, cd is gewoon goedkoper en voor 10 euro koop je 10 nummers in plaats van 1 plaat. Toch kan niet echt een cd-speler MIJ het gevoel geven van een draaitafelWinking my eye
Feel&.Celebrate.Life!
Bouncy    posted on 21-10-2007 21:39
hnm, ik denk dat ik iets heb gevonden wat dat wel kan, maar daar is dit topic niet voor
Illusion    posted on 22-10-2007 13:26
Ik denk eigenlijk dat het nep is, volgens mij is het gewoon niet mogelijk! cd en een laagje vinyl? is gewoon niet mogelijk, dan moet je platenspelers en cd-spelers ook aanpassen.
Niels325    posted on 22-10-2007 16:10
Waarom zou het niet mogelijk zijn? De groeven van een plaat zijn toch totaal niet diep? Dus veel dieper dan het verflaagje dat normaal op een cd ligt moeten ze niet gaan, dus is dit toch perfect mogelijk?
Kheb net een cd-tje bestudeerd:p, en daar kun je goed zien dat de bovenste helft van de cd(dus net boven dat filmlaagje) gewoon plastic is, dus heb je zeker plaats genoeg voor je groeven voor je plaat...
Illusion    posted on 22-10-2007 20:37
Nah... kan zijn... maar denk je dat mensen dat gaan kopen:p?? Cry
Niels325    posted on 22-10-2007 20:49
Gewone mensen zouden het misschien eens kopen voor de lol, het is speciaal héHappy, laughing!
Maar DJ's hebben er nix aan!
Dit was zeker niet het gat in de markt:d!
tairip    posted on 22-10-2007 22:40
Dit werkt toch voor geen meter.

Als je een beetje logisch redeneerd, je legt je gebrande kant op je platenspeler... lekker krasvrij, naar een aantal keer je vinyl kantje te hebben gedraaid kan je je cd-kant weg flikkeren en dus ook je vinyl kant! Weer eens zo'n domme nietsnuttige uitvinding!
RenéKuppens    posted on 23-10-2007 13:41
Poster: tairip
Dit werkt toch voor geen meter.

Als je een beetje logisch redeneerd, je legt je gebrande kant op je platenspeler... lekker krasvrij, naar een aantal keer je vinyl kantje te hebben gedraaid kan je je cd-kant weg flikkeren en dus ook je vinyl kant! Weer eens zo'n domme nietsnuttige uitvinding!
  IDD laat de CD lekker over je Slipmat heen gaan.. is goed voor hem.. Confused
Camino    posted on 23-10-2007 13:45
Poster: RiForza
De platenfirma van de groep geeft in The Guardian aan dat het vooral om een gimmick gaat.

En daar zal het dan ook altijd bij blijven lijkt me.

This is an old Topic

No new postings for 6.355 days.
 Post CommentThat would be 211.8 months
or a whopping 17.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

142 Users online: 56 Guests (86 Unknown)
Pages generated today : 16.344
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.125.862