SL-1200MK2 of SL1200MK5
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Dusun    posted on 29-03-2005 22:35
Dag,

Na mijn vorige topic, "Beginner CD of Vinyl" ben ik me wat verder gaan verdiepen in de materie en denk dat ik ervoor kies om met vinyl te gaan beginnen. Een paar maanden terug heb ik een kennismakings "cursus" gedaan bij de DJSchool in Ransdaal. Ik heb daar gedraait met de SL-1200MK5 en de SL-DZ1200. Mijn persoonlijke ervaring is dat de SL-1200MK5 me meer gevoel me de muziek gaf dan de SL-DZ1200.

Als beginner vond ik dat vinyl net dat extra's gaf wat digitaal niet kon bieden, wat het is kan ik niet uitleggen maar denk dat sommige mensen wel weten waar ik het over heb.

Nu ben ik even verder wezen kijken op internet en kom 2 types draaitafels tegen die me wel aanspreken, de SL-1200MK2 en de MK5. Wat is nu wijsheid om aan te schaffen?

Op het moment ben ik al in het bezit van de Numark DXM06 mixer, ik heb deze aangeschaft omdat ik eerst ben bezig geweest met software op de pc om daar mee te freubelen. Is dit een geschikte mixer om 2 turntables aan te hangen of kan ik beter een ander merk/type aanschaffen.

Groeten,

Bart.

What do you think about SL-1200MK2 of SL1200MK5 ??

Vote :   

Lead    posted on 29-03-2005 23:02
Die mixer is goed hoor, als je er 2 draaitafels op kunt aansluiten...

Maar heb je ook de CDJ-1000 al een kans gegeven? De meningen verschillen nogal over de prestaties van de SL-DZ in vergelijking tot de Denon en de Pioneer. En denk ook eens aan de Numark CDX, die heeft een 12" platter.

CD heeft voordelen boven vinyl, maar dit hangt natuurlijk sterk van je draaistyle. Denk aan het meeslepen van je platen en je kunt veel meer meenemen. Ook zijn er truukje met Hot Cue's zodat je flexibeler kunt zijn in je set.

Het verschil tussen de MK2 en de MK5 is niet in verhouding tot het prijsverschil. OK, leuk dat je strobo 'beveiligd' is tegen zwiepende vingers, maar dat heb je 1 keer nodig en dan heb je het wel afgeleerd. Pitch lock verwijderen kun je voor 50 euro laten doen en verder zijn er geen verschillen.

Ik zou dus voor de Technics SL1210MK2 gaan (zwarte uitvoering van de SL1200)
Let the BASS be louder
SeNz    posted on 30-03-2005 00:47
quote:

...Als beginner vond ik dat vinyl net dat extra's gaf wat digitaal niet kon bieden, wat het is kan ik niet uitleggen maar denk dat sommige mensen wel weten waar ik het over heb....

HEERLIJK OM ZOIETS TE LEZEN    

idd. bart... je heb een beste keuze gemaakt!

en Lead... ook jouw keuze behoort tot mijn favorieten
Gupy    posted on 30-03-2005 16:00
Ik heb zelf een set M5G's, bevallen me ook een stuk beter als een setje standaard MKII's. Gewoon omdat de MKII te gewoontjes is.

Wel belangrijk is om even in de gaten te houden is dat de armspeling bij de MK5 wat vaker voorkomt als bij de MKII. (productie wordt ook goedkoper)
Een beetje goede leverancier doet je deze vooraf controleren en evt verwijderen. Nooit zelf doen!

Voor de rest zit er geen verschil in, zijn beide prima.

Wat betreft je cursus bij Garry & Michel: dit is niet meer als eens ruiken aan de draaitafels, het echte werk moet nog beginnen. (maar dat is net het leuke)

Leuke tip voor je: http://www.djmeeting.de/djmeeting2005/index.php
User edit by Lead on 30-03-2005 @ 19:18:59 (5%)
Basrose    posted on 30-03-2005 16:35
ik denk dat de M5G een beetje hoog gegrepen is voor een beginner... vooral als je naar het prijsverschil kijkt met een normale mkII btw ik ben nu bijna 2 jaar bezig en zou dr neit over dubben om een m5g te kopen. me MKII's bevallen me prima.
Gupy    posted on 30-03-2005 19:14
Ik bedoel alleen aan te geven waarom ik voor de M5G heb gekozen. Hierna vermeld ik de MK5.
Dusun    posted on 30-03-2005 23:05
Ik ga denk ik toch voor de SL-1200MK5 dit omdat het in prijs verschil maar 20€ is. Dit zijn idd geen winkelprijzen maar ik kan via m'n werk de producten van Technics goedkoper inkopen :P

Ben vandaag even in Eindhoven geweest bij Freaky Records en Mid-Town en kon het nu al niet laten om platen te kopen, dit terwijl ik ze thuis nog niet eens kan afspelen :P Heb heerlijke oude nummers gekocht, Komakino - Man on Mars, Dave Kane - Zero Plus, Aquaplex meets Junk Project - Brightness. Nummers die vroeger vaak in de Zillion gedraaid werder, heerlijke muziek om uit je plaat te gaan.

Heb alleen nog 2 vraagjes nl.:

Welke naald/element kan ik het beste aanschaffen en waar zijn deze het goedkooptst?

De soort muziek die vroeger in de Zillion gedraaid werd, ik hoop bij iemand bekend, onder welke noemer zou ik dit nu in de platenzaak kunnen terug vinden en wordt er tegenwoordig nog van dit soort muziek geproduceerd?

Groeten,

Bart
Gupy    posted on 31-03-2005 09:01
Poster: Dusun
Welke naald/element kan ik het beste aanschaffen en waar zijn deze het goedkooptst?

Kijk eens naar de Ortofoon Concorde Pro (de zilveren). Goed klinkende naald die tegen een stootje kan.

De soort muziek die vroeger in de Zillion gedraaid werd, ik hoop bij iemand bekend, onder welke noemer zou ik dit nu in de platenzaak kunnen terug vinden en wordt er tegenwoordig nog van dit soort muziek geproduceerd?

Valt onder de noemer Club/House.
Belgische Club is nog steeds kenmerkend door de typische Acid geluidjes die ze nog gebruiken. Alleen de Zilion draaide veel dansbare CLub uit Nederland en de UK, erg algemeen dus.
Advies: http://www.recess.nl/default.asp
Lekker rondsnuffelen en luisteren wat je mooi vind.

Zelf draai(de) ik ook veel van dit soort muziek.
Lead    posted on 31-03-2005 16:11
In de Zillion werden veel Bonzai Classics gedraaid
Let the BASS be louder
Gupy    posted on 31-03-2005 20:24
Toch niet in mijn tijd.....auw ben ik al zo oud dan?
Dusun    posted on 31-03-2005 20:29
Heb er idd al een aantal terug gevonden, leuke muziek om mee te beginnen mixen, let the old days begin!!... zzzZZZZZSleepingziiiiiiillllllllliiiiioooooonnnnnn :P

Maar heeft er iemand nog meer suggesties voor welk element/naald ik nu moet halen en als ik nieuwe SL-1200MK5 aangeschaft heb moet ik dan alleen een naald halen of een element met naald?

Groeten,

Bart.
jordy    posted on 31-03-2005 20:34
ik zou de Ortofon Concorde Pro's nemen (www.djstunter.nl) had geloof ik een aanbieding... internet doet beetje raar dus moet je zelf even kijken als het nog is... heb ook veel goede dingen gehoord over Ortofon Concorde Electro... ikzelf heb Whitelabels en die bevallen uitstekend
jordy    posted on 31-03-2005 20:39
of nog beter... de Ortofon OM reeks... schijnen stabieler te blijven liggen... en zijn stuk goedkoper... elementen zijn compatibel met alle naalden die gemaakt zijn voor de reeks (dus Nightclub E naald kan je ook op een Scratch element zetten (heb ik gehoort tenminste) dus ik zou voor ortofon OM Pro (zilver) gaan en later een keer een betere naald kopen (als die gaat slijten ofzo) 38euro kost die geloof ik bij new-line maar krijg de site niet geopend hier
Dusun    posted on 01-04-2005 17:19
Nu heb ik vandaag net te horen gekregen dat de SL-1200MK5 niet meer leverbaar is bij het bedrijf waar ik hem kan bestellen maar dat de SL-1200MK2 nog wel op voorraad is. Zal ik nu bij een ander bedrijf gaan kijken voor de SL-1200MK5 of zal ik dan toch kiezen voor de SL-1200MK2? Iemand suggesties, het echt grote verschil van de MK5 met de MK2 is dat de powerbutton afgeschermd is en dat er een reset op zit voor de pitch, zijn dit echt handige functies?

Groeten,

Bart.
Lead    posted on 01-04-2005 17:22
Ik denk het niet... ik heb inderdaad verhalen gehoord dat Technics de lijn weer wilde afslanken, maar ik denk wel dat er hier en daar nog wel toestellen te krijgen moeten zijn.
Let the BASS be louder
Dusun    posted on 04-04-2005 16:50
op de site www.djstunter.nl zie ik van Ortofon de volgende: Ortofon Pro Silver a 65€ p.st. en ook nog een aanbieding 2x Ortofon Concorde a 109€. Is dit dezelfde?

Is dit een goed product en past dit ook op de Technics SL-1200MK2? Moet ik er verder nog iets bij kopen of als ik deze bestel is het dan voldoende?

Groeten,

Bart.
User edit by Dusun on 04-04-2005 @ 16:52:21 (4%)

This is an old Topic

No new postings for 7.194 days.
 Post CommentThat would be 239.8 months
or a whopping 19.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

78 Users online: 9 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 14.131
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.431.738