Kies het juiste mengpaneel voor mij (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MadSteven    posted on 29-03-2005 18:09
Hoi mensen,

Ik ben van plan mijn cd-spelers en mengpaneel te vervangen. Ze komen namelijk nog uit de jaren 80 .

Nou heb ik qua cd-spelers wel op het oog welke ik wil hebben: twee Numark Axis 9's. Dat kan ik nog best betalen (dankzij een fijne belastingteruggave dit jaar), maar dan moet er nog een mengpaneel bij.

Ik zat te denken aan een Numark 3002X, maar daar schijnen de faders het te snel van te begeven. De Gemini 626i vind ik wat minder, omdat die geen killswitches heeft, een DJM500 of XTC te duur en ik weet niet goed meer wat ik nou moet.

Ja, drie kanalen. Zodat ik twee cd-spelers kan aansluiten en nog iets: een computer, een sampler of wie weet gewoon een derde cd-speler uit de jaren 80. En wat dat betreft is die 3002X ook niet handig, want daar heb je maar drie line-ingangen punt.

Een Numark Matrix3 leek me wel mooi (kan je van phono aux maken), maar ik heb niks kunnen vinden of die na een half jaar nog lekker loopt. De nieuwe DMX09 schijnt dat niet te hebben. Nee, hehe, die is digitaal en daar ben ik wel voorstander van, maar het kost al snel 400 euro.

Dus heeft er iemand ervaring met die Numark Matrix? Of weet iemand een ander alternatief voor een goed, niet te duur driekanaals mengpaneel?

En om het verder te verbreden: is een DXM09 over the top als je vooral veel thuis wil draaien (want waar je anders draait neem je je apparatuur niet mee naar toe)?

What do you think about Kies het juiste mengpaneel voor mij ??

Vote :   

MadSteven    posted on 29-03-2005 18:37
Kleine opmerking:

merk ik nu op dat een tweekanaals mengpaneel op zich ook kan, omdat je toch niet je microfoon gebruikt als je je sampler gebruikt en als je echt drie goede cd-spelers hebt, kan je wel een nieuw mengpaneel betalen ook Happy, laughing

Dus de Numark DXM06 leek me ook een leuke optie. Goed idee?
jordy    posted on 29-03-2005 19:10
ik zou voor de dateq gaan
MadSteven    posted on 29-03-2005 19:18
I'd wish.
jordy    posted on 29-03-2005 19:25
spaar gewoon ff door
of 2e hands...

tot die tijd je oude?
TheSupercrab    posted on 30-03-2005 00:16
hmm over deie 626 i. Hij heeft dan wel geen kill switches maar das gewoon een questie van snel draaien (het knopje dan)Happy, laughing.  K kan de 626 i aanraden. lekker mixertje voor de prijs.
Rhino    posted on 30-03-2005 10:23
Ik zou voor de vestax PCV 275 gaan als je beatmatch dj bent.
Ben je turntablist dan zou ik voor een pmc 05 of 07 gaan of de mixstick van vestax natuurlijk !
MadSteven    posted on 30-03-2005 18:00
Toch een paar goede ideen die ik hier zie of ik zeg liever hoor, maar ja. Technisch gezien zien.

Doorsparen is een optie, maar mijn mengpaneeltje is wel heel oud. Did I mention dat de PFL al jaren of alleen rechts of alleen links zit? ligt eraan hoe hoog je de plug erin stopt? Dat is aan een kant wel handig: master links, cue rechts , maar toch.

Hoe zou die Numark DMX09 worden, jongens (en meisjes, heren, dames)? Ik heb even gekeken naar die DMX06, maar daar mis ik een paar dingen: transform buttons, cue/split pfl, pre-pfl out en digitale inputs. Vind het een beetje raar om van een DA weer naar een AD te gaan, maar als dat 24-bits conversie is, is het al niet zo erg meer.

En Rhino... Wat voor soort DJ ik exact ben, weet ik niet, maar het neigt geloof ik meer naar beatmatch. Happy, laughing Maar over die pcv 275 heb ik meer goede verhalen gehoord en ga ik nu dus maar samen met die 626i uitchecken.
Gupy    posted on 30-03-2005 19:37
Indien je van huis af gaat zou ik toch kijken naar de Vestax of de Dateq. Niet dat de XTC de vergelijkbare kwaliteit heeft als een LPM, maar toch...er zit geen poeha aan.

De XTC wordt binnen een paar maanden een stuk goedkoper als de Vibe uitkomt. Kan me goed voorstellen dat de Nederlanders toch hun XTC op marktplaats gooien en eens een Viba gaan proberen.

Een van alle mixers die ik heb gehad (en dat zijn er veel) bevalt de XTC me prima, omdat hij goed klinkt, basic is en 100mm faders heeft. (wat je in clubs heel veel tegenkomt)

Ik zou dus ff wachten tot de zomer (en het dan niet uitgeven op het terras)
Rhino    posted on 31-03-2005 09:21
2 madsteven :dan moet je een PCV 275 hebben, geeft op mij persoonlijk een  degelijker indruk dan een XTC.
Vanaf het moment dat je de machine neerzet heb je het gevoel dat je een hummer tussen je draaitafels hebt staan.
De machine is ook hufterproof, maar daar staat vestax natuurlijk hoog voor aangeschreven(zeker de machines met de PCV of photocoupler faders)
Naar mijn mening biedt de pcv veel meer gemak dan de xtc(bijvoorbeeld met aansluiten van effecten,..regelbaar per kanaal en send return, en dat nog eens pre en post.
Het geluid klinkt als een vintage versterker uit de jaren 70, warm, helder en crisp.
Ikzelf zou de mixer ook aan een rotel of dergelijke versterker durven hangen voor serieuze luistertests.
Ik denk dat vestx en bijvoorbeeld de Allen en heaths en rane een van de weinige mixerss op de markt zijn die geluid weergeven zoals het bedoelt is .
Toen ik mijn vestax kocht hoorde ik ineens veel meer dan bij mijn maatje op zijn XTC(we hebben een vergelijkbaar audio systeem, praktisch dezelfde boxen etc etc )
Het meer laten horen kwam dus echt van de vestax en niet van het feit dat ik een slechtere of betere audio set heb waar het geheel op is aangesloten.

Een vestax is waarschijnlijk de laatste mixer die je koopt in je dj carriere,...hij zal niet kapot gaan , en over jaar of wat gaat je kleine broertje of neefje verder met jouw oude mixer die dan nog steeds als een zonnetje draait(iets wat de dateq overigens ook nog doet na 20 jaar, hij is alleen hopeloos verouderd )
succes met je keuze!
MadSteven    posted on 31-03-2005 18:25
Ik wordt een beetje ziek van dat wachten.

Het lijkt wel alsof ik beter eerst mijn cd-spelers kan gaan kopen. DXM09 nog niet uit, XTC nog te duur, nog even gedacht aan de DXMPro, maar da's ook vrij prijzig.

En dan is het nog zo erg ook dat de 'oude' mengpanelen van Gemini niet meer op hun website terug te vinden zijn. Handig is anders om features te vergelijken.

Wie is het trouwens met mij eens dat het grootste nadeel van de PS-626i wel is dat hij in feite een '2.6-kanaals' mixer is? Als je geen draaitafels gebruikt, kan je twee cd-spelers, een microfoon en een sampler/computer/extra cd-speler erop aansluiten. En de mic zit dan ook nog eens op hetzelfde kanaal als de sampler/computer/cd-speler3

Een Vestax.. en als ik nou een van hun nieuwe mengpanelen wil hebben in plaats van de pc-275, wat moet ik dan hebben?

Nou zit ik bovendien te kijken naar de Gemini CS-19, wat denken jullie daarvan (duidelijk meer dan driekanaals, maar da's wel fijn)
User edit by MadSteven on 31-03-2005 @ 19:15:54 (16%)
Rhino    posted on 01-04-2005 09:09
Alle vestaxen met pvc faders zijn top !
let wel, na de pcv275 worden ze alleen maar duurder !
PMC 37 pro, of de carl cox vestax, maar ik geloof dat je voor de twee modellen over de 1000 euro kwijt bent.
Check www.vestax.com

daar staan alle mixers
User edit by Lead on 01-04-2005 @ 09:32:40 (4%)
Rhino    posted on 01-04-2005 09:19
Een paar voorbeelden

PMC 55(dure mixer, maar ik denk als je goed zoekt op internet dat je hem best voor een mooi prijsje kan opsnorren.

de PMC500 Pracht mixer, maar erg duur.

Misschien ook wel wat voor jou, echter zonder PCV faders , is de VMC 004 een 4 kanaals mixer voor een mooie prijs!
succes
Rhino    posted on 01-04-2005 11:56
Vestax Vs Gemini........the winner moge duidelijk zijn!

MadSteven    posted on 03-04-2005 18:05
Sprak de Vestax-fan.

Ja, luister, ik denk ook wel onderhand door te hebben dat Vestax beter klinkt, maar een Gemini heeft zeker geen slecht geluid. En dus heb je opties: of meer mogelijkheden, maar een Gemini, of minder mogelijkheden, maar een goed geluid, dus een Vestax.

Hmm... En het probleem van inputs zou ik ook kunnen oplossen door mijn oude mengpaneel aan kanaal 1 van een Gemini 626i te handen (op line-input uiteraard). Dan gebruik ik het oude mengpaneel om mic/cd3/computer te mengen, aangezien die toch niet veel voor beatmatchen en scratchen zullen worden gebruikt (scratchen met een computer of microfoon? hehe Happy, laughing juist)
TheSupercrab    posted on 03-04-2005 19:50
Je kan op Je gemini 626i 3 Line ins doen en 3 phono ins.. Allen moet je dan wel switchen. K heb het meng panel zelf thuis staan en er zitten niet meer mogelijkeden op dan bij die vestax hoor. Geen Kills of zo. Die gemini is echt gewoon een standaard mixert.
Jorrit    posted on 03-04-2005 21:09
tsja, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind de faders van gemini echt ruk!
Ook zitten al die knopjes heel dicht op elkaar, maar das niet zon nadeel.

Kills maakt niet echt uit dat het er niet op zit, voor mij dan.
MadSteven    posted on 03-04-2005 21:25
Poster: TheSupercrab
Je kan op Je gemini 626i 3 Line ins doen en 3 phono ins.. Allen moet je dan wel switchen. K heb het meng panel zelf thuis staan en er zitten niet meer mogelijkeden op dan bij die vestax hoor. Geen Kills of zo. Die gemini is echt gewoon een standaard mixert.

Ik bedoelde ook niet appels met peren te vergelijken. De Gemini CS-19 is verkrijgbaar voor ongeveer dezelfde prijs als de Vestax PCV275.
De PCV275 heeft drie faders en vier kanalen, de CS-19 heeft vijf faders en zeven kanalen.

Overigens heeft een 626i drie faders en drie kanalen. Vergelijk dat met de PVC275 of Numark DMX09 die later dit jaar uitkomt en je ziet dat die ook drie faders hebben, maar vier kanalen. Groot verschil als je vier kanalen wilt hebben....

Anyway, zo ruk vind ik die faders van Gemini nou ook weer niet (in vergelijking met andere merken die we maar niet zullen noemen). Ja, misschien als je er heel veel gebruik van maakt (scratchen en zo), maar ik denk niet dat ik er zo heel veel problemen mee zal hebben. Beetje objectief blijven kan ook geen kwaad: pioneer is ongeveer perfect, maar dat wil niet zeggen dat een merk als Gemini niks is! Om nog maar niet te zeggen dat individuele producten van kwaliteit kunnen verschillen.

User edit by MadSteven on 03-04-2005 @ 21:37:14 (7%)
Basrose    posted on 03-04-2005 21:57
het stemmen doet t niet helemaal dus dan maar zo ik zou gaan voor de:

Pioneer DJM500
TheSupercrab    posted on 03-04-2005 23:07
@ madsteven

Dat probeerde k nou net uit te leggen van die Gemini... Je kan daar gewoon 3 TTs , 3 Cds En ook nog een Mic.. dat van 2.6 kanalen klopt dus niet Happy, laughing.Dat ie maar 3 faders heeft betekent niet dat je dr maar 3 aparaten aan kan hangen.
MadSteven    posted on 04-04-2005 01:10
Weet je?

Ik denk dat de afweging op dit moment gaat tussen de volgende, waar steeds omschrijving, merk, type en richtmarktptrijs genoemt worden:

A) de budget oplossing: Gemini 626i (€ 120)
B) de 'aangerade' oplossing: Vestax PCV-275 (€ 400)
C) het alternatief waar de faders niet van te vervangen zijn: Gemini CS-19 (€ 400)
D) De Sync SMX-1 ( € 450 )
E) De Numark DMX-09 (gaat midprice kosten... € 400 vermoedelijk)

De grootste nadelen van ieder en weerlegingen:

A) Kan slechts drie kanalen tegelijk weer geven, wat lastig kan zijn als je over een achtergrondmuziekje van line 1 wil praten, na een jingle (voor radioachtig gebruik) wil praten, of simpelweg iets wil roepen terwijl je een audiotrack van line 1 af wil spelen. Vraag is of dit vaak voorkomt en ten tweede kan je dit oplossen door een tussenmixer op kanaal 1 aan te sluiten.
Heeft relatief simpele cue-leds. Individuele leds zijn luxe, dus tja.

B) Heeft geen master in de cue. Kan doorgelust worden naar een input - tis een idee. Ook hier zijn cue-leds zijn niet individueel per kanaal. Zie A voor weerlegging.

C) faders zijn niet te vervangen.  Maar met vijf faders, is het niet erg als er na verloop van tijd twee wegvallen: dan houd je effectief een VCA-275 weer over, maar dan met individuele leds en master in je hoofdtelefoon.

D) Effecten zitten al op mijn toekomstige cd-spelers. Maar een mixer biedt (soms) iets meer controle over het effect.
Prijs is hoger dan mijn budget. Maar deze mixer is zeker niet duur wat mogelijkheden betreft.

E) Is nog niet uit, schijnt net als zijn broertjes (DXM 01, 03, 06) niet geheel ruisvrij te zijn, maar wel verrektes dichtbij. Kan me voorstellen dat andere kandidaten hier ook enigsinds last van hebben of misschien wel meer.

De afweging is in feite wel zo: A of (B, C, D of E). Tenslotte beweren sommige mensen dat de Vestax of Sync beter klinkt dan de Gemini. Bij MeetMusic - Belgisch Benelux georienteerd muziek met ingebouwd DJ-equipment gratis blad - zijn reviewers echter behoorlijk objectief en komt de Gemini echt goed uit de bus: http://www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=191.

Mja, dus dan wordt het toch een kwestie van wat ik zelf het belangrijkste vind?

TheSupercrab    posted on 04-04-2005 11:37
ja , at the end of the day is het dat precies.. ik probeer allen die keus makkelijker te maaken door je wat info te geven Happy, laughing. Maar uit die rij mixers zou k toch duidelijk gaan voor de sync. En er is zelfs nog en andere goedkoopere maar toch erg leuke effecten mixer.. Namelijk de Reloop 40 dsp. Staat volledig review over op www.aboutdj.nl Die mixer lijkt erg op de DJM 600 van pioneer en hij doet het ook nog is aardig.
Jorrit    posted on 04-04-2005 12:24
Poster: MadSteven

Anyway, zo ruk vind ik die faders van Gemini nou ook weer niet (in vergelijking met andere merken die we maar niet zullen noemen). Ja, misschien als je er heel veel gebruik van maakt (scratchen en zo), maar ik denk niet dat ik er zo heel veel problemen mee zal hebben. Beetje objectief blijven kan ook geen kwaad: pioneer is ongeveer perfect, maar dat wil niet zeggen dat een merk als Gemini niks is! Om nog maar niet te zeggen dat individuele producten van kwaliteit kunnen verschillen.

Dat is persoonlijk, maar ik ben objectief en vergelijk gemini ook op geen enkele manier met pioneer, ik snap niet helemaal hoe je daar bij komt...
Het enige wat ik probeer zeggen is dat ik de faders van gemini niet lekker vond, voelde heel gammer aan.

Maar dan snap ik nog steeds niet wat dat met objectiviteit te maken heeft.
Draai zelf met een synq mixer, heb eens een feeste gedraait met die gemini mixer, dat beviel me gewoon niet. Maar dat heeft niets te maken met Pioneer.

Sterker nog, over objectief gesproken, ik heb zelf gemini cd spelers... geen pioneer mixer...
User edit by Jorrit on 04-04-2005 @ 20:37:12 (28%)
TheSupercrab    posted on 04-04-2005 16:50
en eh.. Pioneer is in de DJM600 series Fader gezien alles behalve perfect.. In de 707 en 909 zitten heerlijke faders maar in de DJM600 zitten nou niet echt de Top Faders.
User edit by TheSupercrab on 04-04-2005 @ 16:52:49 (8%)
Lead    posted on 04-04-2005 19:44
En toch is de uitval qua faders vrijwel nihil bij de DJM-600.
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 04-04-2005 20:42
Nope, ik heb het verhaal van je gehoord.
En het zegt natuurlijk wel wat dat die mixer zo geliefd is bij de ´bekende DJ´s´..
Als die faders echt zo kl*te zijn, waarom draaien ze er dan nog mee?

En nou ben ik toch nog steeds beniewd waarom ik niet opjectief ben...
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

93 Users online: 7 Guests (86 Unknown)
Pages generated today : 5.464
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.069.043