Beste mensen van DJ Resource,
Ik heb een vraag over het volgende;
Mijn dj-set bestaat uit een Denon DNX1500, Dap MKII dubele cd speler en boxen van 2X400Watt.(HQPOWER)
Maar nu zit ik met een probleem, want als ik de versterker op z'n hoogste volume set (graadje 8/10) gaan die boxen ruizen als de malle.
Aan me mengpaneel ligt het niet want heb er ook al een ander op aangesloten en daar had ik ook ruis.
Dus kan dit aan de boxen liggen of aan de versterker, en hoe kan ik daar achter komen?
Groeten,
DTN
( Versterker is trouwens 2X200Watt ook van HQPOWER)
Poster: DTN
Mijn dj-set bestaat uit een Denon DNX1500, Dap MKII dubele cd speler en boxen van 2X400Watt
Aan me mengpaneel ligt het niet want heb er ook al een ander op aangesloten en daar had ik ook ruis.
Poster: stevew
Hb ik iets gezegd op de denon-mixer.
Poster: Code-Y
HOE DURF JE OM DE WERKING VAN EEN DENONX1500 IN TWIJFEL TE TREKKEN!?
*never mind that...*
hmmm denon = gewoon goed, daar krijg je niet zo snel ruis uit (ik heb ook de X1500 heerlijk geval!!!!!!)
maar je kan je kabeltjes checken? gebruik je tulp of de xlr naar je versterker?
en inderdaad, je versterker moet ietsje zwaarder zijn dan je speakers, en wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat je een voltage swith op je versterker hebt (gevoelligheid voor het binnenkomende signaal)
wanneer je deze hoog zet, dan versterkt je versterker het signaal eerst, alvorens het door de spoelen te gooien....
dit kan ook ruis veroorzaken....
ik weet het, ik leg het wat chaotisch uit.... maar ik hoop dat je er iets aan hebt
DJ-Code Y
(en mixer is trouwens perfect ding zeg ik toch niets over alleen dat het daar niet aan ligt:P)
Poster: DTNboxen van 2X400Watt.(HQPOWER)
...
( Versterker is trouwens 2X200Watt ook van HQPOWER)
Poster: Code-Y
alleen het feit dat je hebt getest of het aan de mixer lag verbaasd me al
is die 400 watt per speaker RMS of max?
als het RMS is... zou ik voor een versterker gaan van ongeveer 500 RMS....
als het max is...
dan zou ik voor een versterker gaan met een RMS vermogen van 250 ofzo...
Poster: dj_lightzone
een versterker hoort 1.5/2 keer zoveel vermogen te hebben als je boxen...
en zoals al gevraagd is: overstemd het geruid je muziek?
ligt eraan wat voor muziek ik draai, Als het rustige muziek is hoor je het er wel tussen maar anders niet.
Poster: dj_lightzone
onzin , je kan rustige muziek ook harder zetten...
maar je zal natuurlijk wel minder bass hebben , wat al een grote rol speeld.
Poster: A-flex
Maar dan nog , tijdens een brake speeld de muziek ook zachter en dan zal hij de ruis ook horen , daar kan je nie onderuit.
Probeer eerst maar eens je "gain structure" optimaal te krijgen. (Mixer op 0 dB uitsturen, versterker afregelen net onder clipniveau)
Wel moet je weten dat er helemaal geen link is tussen ruis en "te weinig vermogen hebben". Dat je versterker misschien te licht is voor je speakers is 1 zaak, maar kan onmogelijk bijkomende ruis veroorzaken.
Mogelijke oorzaken voor storende ruis kunnen zijn: verkeerd ingestelde gainstructuur, inferieure kwaliteit van de componenten in de versterker, en zoals eerder al gezegd: slechte bekabeling, ... . De meeste low-budget versterkers hebben echter een vrij goede Signal to Noise Ratio en dus relatief weinig ruis, dus mogelijk een andere oorzaak...
Gain regelaars op maximum zetten wordt vaak toegepast in het "touring-milieu" om te voorkomen dat mensen de versterkers verder zouden kunnen opendraaien (stiller gaat dus wel). De compensatie gebeurt dan op de processors en niet op de versterkers zelf. Op zich is met deze methode weinig mis al gaat de Signal to Noise Ratio er licht op achteruit.
Poster: wl... . De meeste low-budget versterkers hebben echter een vrij goede Signal to Noise Ratio en dus relatief weinig ruis, dus mogelijk een andere oorzaak...
Mogelijk hebben de DAP's van DTN juist een vrij slechte S/N ratio? Dit vindt ik zelf de meest waarschijnlijke oorzaak. Probeer de speakers eens op een andere versterker.
quote: |
Poster: Winston Mogelijk hebben de DAP's van DTN juist een vrij slechte S/N ratio? Dit vindt ik zelf de meest waarschijnlijke oorzaak. Probeer de speakers eens op een andere versterker. |
Poster: DTNZulke kabels gebruik ik nu van mijn mixer naar versterker, kan ik beter andere gebruiken?:
![]()
![]()
Poster: wlKlopt, HQ heeft ook ingang voor XLR daar gaat XLR van dit kabeltje ook in! Dus als ik een andere kabel nodig heb moet ik inplaats van tulp>XLR, XLR>XLR hebben?
quote: ?
Poster: Winston Mogelijk hebben de DAP's van DTN juist een vrij slechte S/N ratio? Dit vindt ik zelf de meest waarschijnlijke oorzaak. Probeer de speakers eens op een andere versterker.
Kan natuurlijk altijd de oorzaak zijn. We weten natuurlijk ook niet in hoeverre die ruis echt storend is. PA-versterkers hebben natuurlijk een veel hogere versterkingsfactor dan HiFi-amps, logisch gevolg dus dat er meer hoorbare ruis is. Bijna elke versterker waarvan je de gains volledig gaat opendraaien zonder ergens te compenseren zal hoorbaar gaan ruisen.
Dacht trouwens dat die HQ's ook XLR's hadden op de ingang. In dat geval zou ik gewoon twee
XLR-->XLR kabeltjes pakken, dan blijf je gebalanceerd werken op voorwaarde dat je de XLR outs op de DN-X1500 gebruikt natuurlijk.
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.