RUIS (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DTN    posted on 19-09-2007 19:13

Beste mensen van DJ Resource,

Ik heb een vraag over het volgende;

Mijn dj-set bestaat uit een Denon DNX1500, Dap MKII dubele cd speler en boxen van 2X400Watt.(HQPOWER)
Maar nu zit ik met een probleem, want als ik de versterker op z'n hoogste volume set (graadje 8/10) gaan die boxen ruizen als de malle.sm_mad

Aan me mengpaneel ligt het niet want heb er ook al een ander op aangesloten en daar had ik ook ruis.

Dus kan dit aan de boxen liggen of aan de versterker, en hoe kan ik daar achter komen?

Groeten,

DTN

( Versterker is trouwens 2X200Watt ook van HQPOWER)

What do you think about RUIS ??

Vote :   

stevew    posted on 19-09-2007 19:18
1é schatting, versterker te licht. Je boxen moeten wat zwaarder zijn dan de versterker maar toch niet het dubbele van wattage.
A-flex    posted on 19-09-2007 19:19
Als de muziek op dat vollume speeld hoor je die ruis dan ook nog??

Heb dit ook bij men geluidsset maar als de muziek speeld hoor je het toch niet meer
stevew    posted on 19-09-2007 19:22
idd maar in sommige gevallen heb je als je op een iets wat lichter volume speelt dat de ruis er toch doorkomt hoor a-flex. Ik heb dit al eens meegemaaktCry
Code-Y    posted on 19-09-2007 19:24
Poster: DTN
Mijn dj-set bestaat uit een Denon DNX1500, Dap MKII dubele cd speler en boxen van 2X400Watt
Aan me mengpaneel ligt het niet want heb er ook al een ander op aangesloten en daar had ik ook ruis.

HOE DURF JE OM DE WERKING VAN EEN DENONX1500 IN TWIJFEL TE TREKKEN!?

*never mind that...*

hmmm denon = gewoon goed, daar krijg je niet zo snel ruis uit (ik heb ook de X1500 heerlijk geval!!!!!!)

maar je kan je kabeltjes checken? gebruik je tulp of de xlr naar je versterker?

en inderdaad, je versterker moet ietsje zwaarder zijn dan je speakers, en wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat je een voltage swith op je versterker hebt (gevoelligheid voor het binnenkomende signaal)

wanneer je deze hoog zet, dan versterkt je versterker het signaal eerst, alvorens het door de spoelen te gooien....
dit kan ook ruis veroorzaken....

ik weet het, ik leg het wat chaotisch uit.... maar ik hoop dat je er iets aan hebt Happy, laughing

DJ-Code Y
User edit by Code-Y on 19-09-2007 @ 19:36:02 (100%)
stevew    posted on 19-09-2007 19:29
Hb ik iets gezegd op de denon-mixerConfusedConfused Ik ben op de Versterker bezig. Mijn post goed lezen aub.
Neem nu een slow, die zacht begint met enkel een gitaar en vocals. Dan komt die ruis erdoor hoor. Ik heb dit vroeger al eens meegemaakt in de tijd dat ik mijn gerief nog ging huren en soms was er niet al te goed gerief bij, mag gerust gezegd worden. En dit vondt ik..zoals de topicstarter ook ENORM irritant. Ik heb dan de versterker zelf stiller gezet en mijn mixer in het rood laten blazen zodat die ruis toch wat gereduceerd werd (iets wat ik wel niet aanraad), maar op de moment zelf heeft me dat toch geholpen.
maar in dit geval denk ik dat het zuiver aan de versterker of kabels ligt.
User edit by stevew on 19-09-2007 @ 19:31:55 (31%)
Code-Y    posted on 19-09-2007 19:35
Poster: stevew
Hb ik iets gezegd op de denon-mixerConfusedConfused.

ik had het ook tegen de topic-starter maat =) sorry voor het misverstand, ik had er ff een quote bij moeten zetten.....
DTN    posted on 19-09-2007 19:40
Poster: Code-Y

HOE DURF JE OM DE WERKING VAN EEN DENONX1500 IN TWIJFEL TE TREKKEN!?

*never mind that...*

hmmm denon = gewoon goed, daar krijg je niet zo snel ruis uit (ik heb ook de X1500 heerlijk geval!!!!!!)

maar je kan je kabeltjes checken? gebruik je tulp of de xlr naar je versterker?

en inderdaad, je versterker moet ietsje zwaarder zijn dan je speakers, en wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat je een voltage swith op je versterker hebt (gevoelligheid voor het binnenkomende signaal)

wanneer je deze hoog zet, dan versterkt je versterker het signaal eerst, alvorens het door de spoelen te gooien....
dit kan ook ruis veroorzaken....

ik weet het, ik leg het wat chaotisch uit.... maar ik hoop dat je er iets aan hebt Happy, laughing

DJ-Code Y

Ik gebruik nu Tulp naar mijn versterker toe, maar ben van plan om een hogere aantal Watt versterker aan te schaffen! Kan ik dan het beste een versterker van 2X400Watt halen of 2X600 Watt halen?

(en mixer is trouwens perfect ding zeg ik toch niets over alleen dat het daar niet aan ligt:P)
Code-Y    posted on 19-09-2007 20:11

(en mixer is trouwens perfect ding zeg ik toch niets over alleen dat het daar niet aan ligt:P)

alleen het feit dat je hebt getest of het aan de mixer lag verbaasd me al Winking my eye

is die 400 watt per speaker RMS of max?
als het RMS is... zou ik voor een versterker gaan van ongeveer 500 RMS....
als het max is...
dan zou ik voor een versterker gaan met een RMS vermogen van 250 ofzo... Happy, laughing
OneSixty    posted on 19-09-2007 20:20

boxen van 2X400Watt.(HQPOWER)
...
( Versterker is trouwens 2X200Watt ook van HQPOWER)

een versterker hoort 1.5/2 keer zoveel vermogen te hebben als je boxen...

en zoals al gevraagd is: overstemd het geruid je muziek?
DTN    posted on 19-09-2007 20:42
Poster: Code-Y

alleen het feit dat je hebt getest of het aan de mixer lag verbaasd me al Winking my eye

is die 400 watt per speaker RMS of max?
als het RMS is... zou ik voor een versterker gaan van ongeveer 500 RMS....
als het max is...
dan zou ik voor een versterker gaan met een RMS vermogen van 250 ofzo... Happy, laughing

400Watt max. per speaker
DTN    posted on 19-09-2007 20:43
Poster: dj_lightzone

een versterker hoort 1.5/2 keer zoveel vermogen te hebben als je boxen...

en zoals al gevraagd is: overstemd het geruid je muziek?

ligt eraan wat voor muziek ik draai, Als het rustige muziek is hoor je het er wel tussen maar anders niet.
OneSixty    posted on 19-09-2007 20:50

ligt eraan wat voor muziek ik draai, Als het rustige muziek is hoor je het er wel tussen maar anders niet.

onzin , je kan rustige muziek ook harder zetten...

maar je zal natuurlijk wel minder bass hebben , wat al een grote rol speeld.

edit: ik heb het over het vermogen van je versterker eh , niet over het geruis.
User edit by OneSixty on 19-09-2007 @ 21:53:49 (30%)
A-flex    posted on 19-09-2007 20:58
Poster: dj_lightzone

onzin , je kan rustige muziek ook harder zetten...

maar je zal natuurlijk wel minder bass hebben , wat al een grote rol speeld.

Maar dan nog , tijdens een brake speeld de muziek ook zachter en dan zal hij de ruis ook horen , daar kan je nie onderuit.

Maar volgensmij word ruis meestal veroorzaakt door slechte kabels hoor. Op men werk komt dit ook regelmatig voor.
OneSixty    posted on 19-09-2007 21:51
Poster: A-flex

Maar dan nog , tijdens een brake speeld de muziek ook zachter en dan zal hij de ruis ook horen , daar kan je nie onderuit.

ik had het over het vermogen van de versterker vergeleken met de boxen.
soundcollector    posted on 19-09-2007 22:23
ik zet altijd men versterker gewoon volledig 10 op 10 open en dan regel ik met mijn master.... zo gebeurt het toch overal.....
OneSixty    posted on 19-09-2007 22:29
hier iig wel ja
djmamo    posted on 19-09-2007 22:34
kan natuurlijk zijn dat er iets niet geaard is, je versterker bijvoorbeeld?

heb je mischien iets van licht of dimmers op dezelfde groep?

wat voor versterker heb je?
www.moonentertainment.nl
wl    posted on 19-09-2007 22:42

Probeer eerst maar eens je "gain structure" optimaal te krijgen. (Mixer op 0 dB uitsturen, versterker afregelen net onder clipniveau)

Wel moet je weten dat er helemaal geen link is tussen ruis en "te weinig vermogen hebben". Dat je versterker misschien te licht is voor je speakers is 1 zaak, maar kan onmogelijk bijkomende ruis veroorzaken.

Mogelijke oorzaken voor storende ruis kunnen zijn: verkeerd ingestelde gainstructuur, inferieure kwaliteit van de componenten in de versterker, en zoals eerder al gezegd: slechte bekabeling, ... . De meeste low-budget versterkers hebben echter een vrij goede Signal to Noise Ratio en dus relatief weinig ruis, dus mogelijk een andere oorzaak...

Gain regelaars op maximum zetten wordt vaak toegepast in het "touring-milieu" om te voorkomen dat mensen de versterkers verder zouden kunnen opendraaien (stiller gaat dus wel). De compensatie gebeurt dan op de processors en niet op de versterkers zelf. Op zich is met deze methode weinig mis al gaat de Signal to Noise Ratio er licht op achteruit.

DTN    posted on 20-09-2007 08:37
Zulke kabels gebruik ik nu van mijn mixer naar versterker, kan ik beter andere gebruiken?: Kabels  
Winston    posted on 20-09-2007 13:09
Poster: wl

... . De meeste low-budget versterkers hebben echter een vrij goede Signal to Noise Ratio en dus relatief weinig ruis, dus mogelijk een andere oorzaak...

Mogelijk hebben de DAP's van DTN juist een vrij slechte S/N ratio? Dit vindt ik zelf de meest waarschijnlijke oorzaak. Probeer de speakers eens op een andere versterker.

Tic Toc
wl    posted on 20-09-2007 17:52
quote:
Poster: Winston

Mogelijk hebben de DAP's van DTN juist een vrij slechte S/N ratio? Dit vindt ik zelf de meest waarschijnlijke oorzaak. Probeer de speakers eens op een andere versterker.

Kan natuurlijk altijd de oorzaak zijn. We weten natuurlijk ook niet in hoeverre die ruis echt storend is. PA-versterkers hebben natuurlijk een veel hogere versterkingsfactor dan HiFi-amps, logisch gevolg dus dat er meer hoorbare ruis is. Bijna elke versterker waarvan je de gains volledig gaat opendraaien zonder ergens te compenseren zal hoorbaar gaan ruisen.

Dacht trouwens dat die HQ's ook XLR's hadden op de ingang. In dat geval zou ik gewoon twee
XLR-->XLR kabeltjes pakken, dan blijf je gebalanceerd werken op voorwaarde dat je de XLR outs op de DN-X1500 gebruikt natuurlijk.
dj-nick    posted on 20-09-2007 18:07
Zulke kabels gebruik ik nu van mijn mixer naar versterker, kan ik beter andere gebruiken?: Kabels  

Het kan idd aan de kabels leggen ik gebruikte deze ook, vaak problemen mee.
User edit by dj-nick on 20-09-2007 @ 18:07:36 (1%)
OneSixty    posted on 20-09-2007 18:25
ik heb ze ook , nooit problemen mee.

de dap kabels lijken mij over het algemeen erg redelijk hoor
DTN    posted on 20-09-2007 18:45
Poster: wl
quote:
Poster: Winston

?

Kan natuurlijk altijd de oorzaak zijn. We weten natuurlijk ook niet in hoeverre die ruis echt storend is. PA-versterkers hebben natuurlijk een veel hogere versterkingsfactor dan HiFi-amps, logisch gevolg dus dat er meer hoorbare ruis is. Bijna elke versterker waarvan je de gains volledig gaat opendraaien zonder ergens te compenseren zal hoorbaar gaan ruisen.

Dacht trouwens dat die HQ's ook XLR's hadden op de ingang. In dat geval zou ik gewoon twee
XLR-->XLR kabeltjes pakken, dan blijf je gebalanceerd werken op voorwaarde dat je de XLR outs op de DN-X1500 gebruikt natuurlijk.
  Klopt, HQ heeft ook ingang voor XLR daar gaat XLR van dit kabeltje ook in! Dus als ik een andere kabel nodig heb moet ik inplaats van tulp>XLR, XLR>XLR hebben?
Code-Y    posted on 20-09-2007 18:53
tuurlijk moet je dan XLR -> XLR gebruiken, gebalanceerd signaal = altijd beter dan ongebalanceerd (Tulp dus....)

ik kan mn spulletje sinds ik mn X1500 heb harder zetten, minder kraak enzo... (kan ook komen doordat mn oude mixer een behringer DJX700 was )
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

199 Users online: 14 Guests (185 Unknown)
Pages generated today : 34.488
Most visitors online this month : 356
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.901.510