De nieuwe Dateq VIBE! (4/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Gupy    posted on 17-03-2005 18:43
DATEQ op de Frankfurter Messe 2005!
Het muzikale beursspektakel in Duitsland!

De "Prolight+Sound", "Musik-Messe" in Frankfurt zal gehouden worden van 6 t/m 9 april 2005.
Dateq is daar natuurlijk niet weg te denken, en viert daarmee dat zij daar voor de 25ste keer op rij aanwezig is.

Ook dit jaar worden weer een aantal volledig nieuwe producten getoond van Hollandse bodem!
Naast de inmiddels tot standaard verheven mengtafels als de XTC, de Apollo en de GPM8.3 zullen ook de onlangs gepresenteerde producten als de Dateq SPL5 limiter en de SPLD2 display unit getoond worden.

Met een beetje geluk staat er dan ook een sample van de volledig nieuwe Dateq "VIBE" een geheel nieuw ontworpen "Battle" mixer.
Een professionele 4 plus 1 kanaals mixer die het hart van vele professionele DJ's en professioneel ingestelde amateurs sneller zal doen kloppen! Deze
processorgestuurde mixer die volledig aan de hedendaagse vraag van de moderne DJ zal voldoen heeft uitgebreide filterbanken en DJ-aangepaste toonregeling.
Voor het eerst is deze nieuweling voorzien van vier 60mm faders, om meerdere stijlen van mixen te kunnen uitvoeren. Zelfs een per kanaal selecteerbare effect
Send/return en een daarvoor bestemde VU meter ontbreken niet!
Het moet wel raar gaan lopen als de "Vibe" geen groot succes gaat worden!

Zoals inmiddels bekend zal ook de Dateq MusiCall lijn getoond worden.
Het systeem mag inmiddels volwassen genoemd worden, met een MultiZone Music Paging Matrix Systeem dat het mogelijk maakt om 8 muziekbronnen in
projecten van twee tot 64 zones op kinderlijk eenvoudige wijze te installeren en te bedienen!
Daarbij is oproepmogelijkheid en koppeling van al die ruimtes allemaal mogelijk.
Het systeem is simpel te bedienen door middel van een mooi & praktisch vormgegeven wandregelaar.
Om de nieuwste snufjes en de vertrouwde andere serie Dateq mengtafels voor de Horeca en de Broadcast markt te kunnen bekijken, bent u welkom op
stand H-42 in hal 8.0
Deze is gedurende de hele beurs geopend van 9:00 tot 18:00 uur.

Mod edit by Lead on 12-09-2008 16:50 (5%)

What do you think about De nieuwe Dateq VIBE! ??

Vote :   

Lead    posted on 25-09-2005 23:16
De techniek die ze gebruiken is VCA (Voltage Controlled Amplification), hiermee wordt er niet het geluid door een fader gestuurd, maar een lage stuurspanning. Deze spanning stuurt de versterking aan die electronisch het nivo van het kanaal versterkt. Deze stuurspanning wordt gegenereerd in je mixer en hoeft niet stereo te zijn, de versterking wordt electronisch al stereo geregeld.

Eventuele kraakjes kunnen nu worden weggefiltert, iets wat met audio onmogelijk is omdat het zo complex in elkaar zit.

De meeste degelijke mixers maken al gebruik van deze techniek: Dateq Vibe is de enige andere Dateq, Allen & Heath en Pioneer gebruiken dit in al hun mixers. Van andere merken is het nogal verschillend geloof ik.

De 'plastic faders' hebben hier niets mee te maken. Dit is het soort fader dat gebruikt kan worden. Dateq heeft optioneel voor hun mixers een 100mm ALP Super Conductive fader. Deze fader gebruik intern geen koolstof baan, maar een deels geleidende kunstof laag. Deze faders kun je makkelijk reinigen en hebben een verlengde levensduur (tot 1 miljoen fades), ze kosten dan ook los al dik 50 euro per stuk.
Let the BASS be louder
Dj_Danny    posted on 26-09-2005 09:33
Ik had me vergist in de plastic faders inderdaad, komt denk ik omdat ik daarbij altijd aan dateq moet denken. Eigenlijk ook dom want die dag daarvoor had ik nog wat zitten lezen over de vibe met VCA faders...

Maar blijkt wel dat de vibe een hoogstaand technisch snufje is  Maar dateq is dus wel zo slim geweest de VCA af te kijken en te gebruiken.
denricco    posted on 30-09-2005 19:26
vandaag naar feedback geweest en ff met de denon x 1500 & xone:92 gespeeld. Helaas was de dateq vibe nog steeds niet binnen, dus daar moeten we dan nog maar even op wachten.

de denon is een degelijke mixer, alleen bij sommige functies is het me nog steeds niet duidelijk waarvoor die dienen. Tip van de verkoper: ff de handleiding goed doorlezen. Uiteraard kon je de standaard mixen wel gewoon maken zonder enig probleem. Alles is vrij ruim opgezet, alleen niet helemaal logisch in mijn optiek. Kan er misschien ook aan liggen aan welke mixer(indeling) je gewend bent. De effecten zijn wel leuk, maar nou niet echt spectaculair te noemen, daarnaast vind ik een draaiknop niet de meest ideale manier om de sterkte van je effect toe te passen. Veel relaxter is zo'n soort jog-dial die op de numark cdx zit, dat werkt echt gewoon super.

de xone:92 is gewoon een supermooi ding alleen al om te zien. Alles wat je aan de mixer ook beetpakt, het voelt gewoon super solide en betrouwbaar aan. Het was in het begin wel ff wennen aan de toch vrij strakke opzet van de mixer. Met name bij de equalizerknoppen, maar als je er eenmaal mee bezig bent valt het hartstikke mee en raak je er snel aan gewendt. Minpuntje vond ik wel de manier waarop je twee kanalen tegelijk wil selecteren, je moet dan bij buttons tegelijkertijd indrukken. Bij een set met drie decks wordt dit dus nog een stapje lastiger. Voor zover ik weet is er geen andere optie om dit anders in te stellen. De filters vond ik uiterst bruikbaar en ook de midi-ondersteuning kan altijd nog van pas komen.

Qua geluid vond ik de xone toch duidelijk veel beter dan de denon, echt kraakhelder gewoon. Conclusie: waarschijnlijk zeer binnenkort 2 of 3 stanton st-150's (of t-120) en een A&H Xone (als de dateq vibe mij niet spectaculair kan overtuigen) die toegevoegd worden aan de setup!

vunk    posted on 01-10-2005 12:19
denricco heeft het maar breed tegenwoordig! eerst een numark cdx, nu 3 nieuwe draaitafels en ook nog eens een hele dikke mixer!
denricco    posted on 01-10-2005 12:44
tja ben van de zomer dan ook niet op vakantie geweest en kan m'n huidige set waarschijnlijk ook verkopen dus dat brengt ook weer het nodige geld op. Ik heb ze trouwens nog niet thuis staan dus voorlopig is het nog ff afwachten
Lukaz    posted on 15-10-2005 13:22
hmm miss een beetje late reactie:
voor de overbodige info! hier is de Dateq zoals hij nu op de markt is:P

niet verkeerd hij ziet er nu beter als met V I B E erop vind ik..
panic    posted on 18-10-2005 23:47
Ik draai op mijn eigen Pioneer DJM 909 en vaak op een XTC. Ik moet zeggen dat het enige nadeel van de XTC (buiten alle denkbare effecten uiteraard op de 909) zijn de lange faders. Dat is echt geen doen als je lekker snel wil mixen. Kan ook beginnersongemak zijn natuurlijk maar ik vind het op de Vibe een duidelijke verbetering.
Rhino    posted on 19-10-2005 09:08
en ik kan je zeggen t is een juweeltje !
Basrose    posted on 19-10-2005 17:26
prima mixer alleen even wennen... maarja das met de meeste nieuwe gear
Lead    posted on 25-10-2005 21:18
Ik heb nog twee foto's gemaakt van een exemplaar in het wild...

Click to enlarge...
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 25-10-2005 23:02 (96%)
redecal    posted on 31-10-2005 15:32
...ik heb de mijne inmiddels terug gebracht en ingeruild voor een denon DN-X-1500

er zit namelijk een tik in de filters.

doe het volgende: schuif open en assign de filter, je hoort dan een tik (die zie je ook; ong 3 a 4 leds op de master VU meter)

dus dan denk je, assign de filter met de schuif dicht, dit lijkt te werken, geen tik, maar als je de schuif openzet TIK en zichtbaar, die tik komt dus terug IEDERE keer dat je de fader dicht en weer openzet!!!

ook dry/wet maakt niet uit, wat je ook doet, je hoort de tik.

mixer terug gebracht en nieuw exemplaar gekregen, zelfde probleem, week later kwam mijn eerste exemplaar weer terug van dateq met nieuwe firmware, zelfde probleem.

na veel bellen en heen en weer rijden naar feedback rotterdam (overigens erg goeie service gehad daar, top!) was ik het zat om dateq-beta testertje te spelen en heb ik de mixer ingeruild en de denon gekocht. jammer, want de mixer klinkt verder helemaal top, bedient lekker en de filters zijn gewoon mooi, maar door die TIK gewoon onbruikbaar. 

zonder de filters is de vibe in feite gewoon een 4 kanaals XTC en dus te duur voor die 1100 eur.  

dus viel mijn keus op die denon: meer features voor ong 300 eur minder (en klinkt trouwens ook verrassend goed) enige min van de denon is dat 'ie toch wat fragiel voelt in vergelijking met de vibe, maar voor thuis prima als je geen sloper bent Winking my eye
User edit by redecal on 31-10-2005 @ 15:56:07 (8%)
Lassy    posted on 31-10-2005 16:05
Jezus, na een vertraging van een aantal maanden (mede door kritiek op de looks)heeft Dateq nog geen perfect werkend mengpaneel op de markt kunnen brengen. Als dit probleem niet binnenkort is opgelost ga ik toch voor de Nou5.
King_Vicious    posted on 31-10-2005 17:25
Die van mij is ook binnen, maar dan zonder tik, bij mij dempt het geluid enigzins (ook niet goed ntuurlijk!) Ik wacht echter netjes op een update.

Dateq luistert altijd aandachtig en goed naar het front dus dat zal wel snor zitten.

User edit by King_Vicious on 31-10-2005 @ 17:48:43 (100%)
Lead    posted on 31-10-2005 19:22
Hoe werkt de crossfader... net als op de XTC of doet hij het nu goed ?

De XTC boost het geluid als je de crossfader in de hoek gooit...
Let the BASS be louder
W.i.M    posted on 31-10-2005 19:27
Poster: Lead

Inderdaad toch wel een minpuntje op de XTC
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Lassy    posted on 31-10-2005 19:43
Een minpunt idd, alleen gebruik ik de x-fader echt nooit, heb hem zelfs ontkoppeld zodat hij niet in de weg zit en ik 'm ook niet per ongeluk aan kan stoten.
User edit by Lassy on 31-10-2005 @ 19:44:24 (3%)
Nvie    posted on 31-10-2005 19:43
Poster: Wim

Inderdaad toch wel een minpuntje op de XTC

Dit is dus echt het enige waarover ik ooit wim een 'minpuntje' heb horen toezeggen aan z'n XTC
Lead    posted on 31-10-2005 20:33
Ik heb zelf ook een XTC gehad. Na 3/4 jaar toch snel weer weggedaan (was wel een jaar of 5-7 geleden hoor...

Als je de crossfader echt uit wilt schakelen kun je het oranje draadje doorknippen. Dan heb je er nooit meer last van.

Ik had ook last van de traagheid van de faders, als je een fader heel snel op-en-neer doet (als een transform) hoorde je het volume achterlopen op de beweging van de schuif. Een ontkoppel condensatortje zorgde hiervoor, maar deze was juist nodig om een ander soort storing te voorkomen.
Let the BASS be louder
King_Vicious    posted on 31-10-2005 22:43
Je kunt 4 curves kiezen, maar zonder boost!
Lassy    posted on 01-11-2005 10:04

Als je de crossfader echt uit wilt schakelen kun je het oranje draadje doorknippen. Dan heb je er nooit meer last van.

Losknippen? Er zit gewoon een connector die je los kunt halen hoor Winking my eye (misschien is dit anders bij de eerste modellen?)
nielzz    posted on 28-11-2005 12:11
Dateq VIBE: Na jaren met de XTC en Apollo te hebben gedraaid, en natuurlijk de Pioneer DJM-600, verlangde ik naar een Dateq met 4 kanalen en extra features. De Vibe is er nu en ik heb hem dan ook aangeschaft.

Ik heb de Vibe vorige week (24-11-2005) binnen gekregen en ben er na twee keer draaien al helemaal weg van. Dit is zonder twijfel de beste mixer die ik ken, al is hij wel heel anders dan andere mixers. Het apparaat ademt aan alle kanten de kwaliteit van Dateq uit, maar heeft de features die al jaren populair zijn bij andere merken.... en meer!

Features: Er zijn twee uitgebreide filterbanken waar je onafhankelijk kanalen naar toe kan leiden. Je kan de filters zelfs over de cross-fader laten lopen, zodat je snel en makkelijk de filter kan bedienen. Verder heeft de Vibe een interne limiter (gelimit op 0dB uitsturing, altijd strak signaal!), een clean-feed functie voor de mic (alleen mic op je master en niet op je monitor, dus geen rondzingen meer), een extra VU-meter voor de cue, SUB-EQ voor de mic, Killers tot -32 dB, en ga zo maar door. Er is gewoon over alles goed nagedacht heb ik het idee.

Het "filterprobleem" nader besproken: het assignen van een filter kan je het beste doen v??r de schuif opengaat, even luisteren hoe hij klinkt is heel goed te doen via de cue. Het assignen is eigenlijk niet of nauwelijks hoorbaar, maar als de schuif openstaat en de muziek speelt, dan is bij het assignen een minieme onderbreking van het geluid te horen. Wat wel duidelijk hoorbaar is, is het wissellen van filter tijdens het afspelen. Dat moet je dan ook niet willen, dat klinkt namelijk toch niet (ineens van de ene filter naar de andere). Wat wel kan is de filter-assign uitzetten, wissellen van filter, en weer aanzetten. In de nieuwste versie is dat namelijk geen probleem (voorheen moest een filterbank assigned zijn, om een filter te kunnen selecteren). Dateq heeft hier allemaal heel bewust voor gekozen, een geschakelde filter. Ik kan echter niet ontkennen: het zou mooier zijn als het assingen van de filter geruisloos gaat. Om kort te gaan: ik snap het probleem hierin wel goed voor sommige mensen, maar het is een kwestie van wennen en ervaring ermee krijgen. De filters zelf zijn uitstekend en een erg handig.

Nieuwe faders: Wat ook even wennen is, zijn de nieuwe faders: het bovenste gedeelte geeft een extra boost. Als je hier eenmaal aan gewend bent is het prettig, maar de eerste keer kan je je nog weleens vergissen. Dat ze 6mm zijn is heel prettig, net wat langer dan op de DJM. De bekende 10mm op andere Dateq's was voor mij ook prima geweest, maar niet praktisch met deze outline.

Conclusie: Al met al is deze mixer heel compleet, fraai en degelijk. Ik zou hem echter niet aanraden voor het simpele werk, zoals écht all-round draaien op bruiloften of als pub-mixer. Daarvoor zijn de andere conventionele Dateq's beter geschikt. Als battle- of dj-mixer is hij echter heel geschikt en vernieuwend. Voor je er echt mee aan de slag gaat is 2 of 3 keer thuis proberen zeker verstandig, daarna kan je er waarschijnlijk snel mee lezen en schrijven.

Je kan hem bij soundxplosion sinds kort huren en proberen, of een demo krijgen (op afspraak). Even testen is best een goed idee, voor je hem koopt.

Vragen? Reply hier.
User edit by nielzz on 30-11-2005 @ 17:51:34 (66%)
Mod edit by Lead on 28-12-2005 02:06 (4%)
Mount    posted on 28-12-2005 01:03
Het assignen is eigenlijk niet of nauwelijks hoorbaar, maar als de schuif openstaat en de muziek speelt, dan is bij het assignen een minieme onderbreking van het geluid te horen. Wat wel duidelijk hoorbaar is, is het wissellen van filter tijdens het afspelen. Dat moet je dan ook niet willen, dat klinkt namelijk toch niet (ineens van de ene filter naar de andere). Wat wel kan is de filter-assign uitzetten, wissellen van filter, en weer aanzetten.

Ik blijf het wel een duidelijk minpunt van de Vibe vinden.. het switchen van filters (bijv. om een notch te krijgen) is iets wat ik op m'n xone vaak doe en ik zou ook zeker niet zonder willen. De here van dateq hadden er naar mijn idee gewoon iets op moeten vinden voor ze hem op de markt gooide...
DJ-Emotion    posted on 28-12-2005 01:44

Gewoon een Xone 92 nemen dus!
Rhino    posted on 28-12-2005 09:58
een filter da klikt , is gewoon een K $#%@%^filter
Zie het al voor me dat je je productie gewoon m et tikken aflevert omdat de Akai MFC af en toe een tik geeft!
En dan tegen dat platenlabel zeggen,...............tsja die tikken , die kreeg ik er gratis bij , dus jullie ook .....LOL
Mount    posted on 28-12-2005 10:29
hehe idd, ik heb trouwens gister uit betrouwbare bron dat de Tik/dip die de vibe heeft opgelost is. in de nieuwere modellen zit dit dus niet en werkt de filter zoals het hoort Happy, laughing

maar blijf erbij dat ze het eerst op hadden moeten lossen voor ze hem op de markt gooide..
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

75 Users online: 7 Guests (68 Unknown)
Pages generated today : 10.937
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.797.683