Opnemen met PC
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Steev    posted on 21-08-2007 23:49
Hey allemaal!

Ik heb een vraag aan jullie. Ik heb een paar dagen geleden een laptop gekocht waarmee ik mixen wil gaan opnemen. Natuurlijk heeft deze laptop geen geluidskaart waar dat mee mogelijk is. De verkoper in de winkel vertelde mij toen dat er apparaatjes bestaan die als externe geluidskaart dienen en aan je laptop via een usb kabel kunnen worden gekoppeld. Dus ik op zoek, alleen heb ik geen flauw idee naar wat ik moet zoeken. Op verschillende online webwinkels heb ik vooralsnog niets kunnen vinden, en ik weet zeker dat dit aan mij ligt.

Wat ik dus wil is een geluidskaart waarop ik mijn mixer aansluit (digitaal / analoog) en dat het geluid via deze geluidskaart naar mijn laptop gaat via een usb kabel. Ik moet daar natuurlijk ook software bij hebben. Zit dit bij zo'n desbetreffend apparaat of moet ik dit er los bij kopen? Wat is beter?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren met eventuele ervaringen hierin?

Thanks guys Happy, laughing

What do you think about Opnemen met PC ??

Vote :   

PatrickBeuken    posted on 22-08-2007 00:06
Ik zou het toch eens gewoon met je laptop proberen. Het beste kun je hiervoor Audacity gebruiken. Als je hier "Audacity" intypt krijg je veel topics met info over het aansluiten en gebruiken van het programma. We hebben hierover ook een wat diepgaander item.

Iedere laptop heeft namelijk een ingebouwde geluidskaart met meestal een mic/line combinatie ingang. Hiermee kun je prima opnemen. Mocht je het toch met een USB geluidskaart willen doen (maar ik zie dus niet in waarom) dan kun je eens kijken naar de "Behringer UCA-202 U-CONTROL" (of een vergelijkbaar apparaatje). Dit apparaatje krijg je voor ongeveer 40 euro bij de meeste dj-zaken.
User edit by PatrickBeuken on 22-08-2007 @ 00:06:47 (1%)
NielsR    posted on 22-08-2007 02:37
En nog een kleine tip voor de mac gebruikers, audio hijack pro is een prima programmatje voor de mac voor op te nemen.
Gery    posted on 22-08-2007 10:20
Poster: fettibamba
En nog een kleine tip voor de mac gebruikers, audio hijack pro is een prima programmatje voor de mac voor op te nemen.
 ja maar ik vind het toch niet echt zo gebruiksvriendelijk, maar je kan er wel veel mee!

'k moet toegeven, op gebied van geluid mis ik enkele functies in OSX (vooral dan de vele mogelijkheden voor intern op te nemen in windows)
Alhoewel ik deze niet echt nodig heb zouden ze wel handig zijn.

audacity is ook voor mac beschikbaar, en daar nam ik meestal mee op, als ik thuis ben gebruikte ik mijn desktop die naast mijn booth stond met soundforge.

nu neem ik gewoon op met de opname knop in traktor scratch. de audio 8 scratchamp heeft bijten de aansluitingen voor TT's nog 2 extra line in/out, ideaal dus om er een van te gebruiken om op te nemen Happy, laughing

Zoals Patrick al zei, ik zou eerst eens goed naar je laptop kijken, ik denk dat die verkopen een dommerik is Cry
DJ - Producer
Twizz    posted on 22-08-2007 19:10
voor externe geluidskaart die van goede kwaliteit is MOET je gewoon voor de UCA-202 van behringer gaan. een keer een goed product van behringer laten we maar zeggen:P
dat is egt een geweldig dingetje voor prijs rond de 30 euro...
Steev    posted on 22-08-2007 19:19
Bedankt voor de reactie jongens! Ik heb vandaag die behringer geluidskaartje besteld, dus ik ga het meemaken Happy, laughing

Thanks again. Steven
User edit by Steev on 22-08-2007 @ 19:19:17 (8%)
Illusion    posted on 24-08-2007 03:32
hmm oke. Maar je had het gewoon via je labtop aansluiting kunnen doen.

kijk eem voorbeeldje: zo neem ik mijn mixen op:

Je ziet een blauwe rode en groene aansluiting

- Groen is voor Boxen
- Rood voor Microfoon
- Blauw voor externe shit.

Ik heb mijn mono uitgang van m'n mixer aangeslotetn op de blauwe aansluiting. (gewoon met tulpje). En de stereo uitgang naar m'n versterker zodat ik ook geluid krijg uit m'n boxen, en gewoon kan mixen.

En het resultaat!!! een perfecte mix.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 24-08-2007 @ 03:33:44 (28%)
Vaganzza    posted on 29-08-2007 00:52
Je kan ook 2 masters gebruiken: 1 gaat naar de blauwe aansluiting van je pc en de 2de master rechtstreeks naar de versterker. Op die constructie van Illusion (als ik hem goed begrepen heb) zit er verlies doordat alles via de geluidskaart moet gaan naar de versterker.
Gery    posted on 29-08-2007 11:00
hij spreekt van een mono uitgang naar de line en een stereo uitgang naar de versterker/boxen.

eigenaardig, aangezien meeste uitgangen op een mengpaneel toch stereo zijn? :s

de normale manier van werken is de tape of recording uit naar je line in van je pc, en de master mix out naar de boxen.
DJ - Producer
Basz-Line    posted on 07-02-2008 20:12

hey, een klasgenoot van mij wou vandaag op wat zelfgemaakte beats gaan 'zingen/rappen' zeg maar. Dus ik sluit alles aan net zoals Illusion weer prachtig uitlegt. Dus hij begint, en wij luisteren even later de track terug, kraakt de mic heel erg, en de beat klonk ook niet... dit hebben we gedaan met audacity.

Dus wij kijken wat er aan de hand was, konden we niet zo snel wat vinden. Toen hebben we bij dat schermpje ( je weet wel, dat luidsprekertje wat rechtsonderin in je balk staat) de mic enzo zachter gezet.

Toen viel het wel mee qua gekraak, maar het was nog niet helemaal lekker zuiver.

Kunnen jullie mij helpen ( ik ben er wel bijna zeker van! )

Mvg,

Michael

tairip    posted on 07-02-2008 20:14
Poster: Basz-Line

hey, een klasgenoot van mij wou vandaag op wat zelfgemaakte beats gaan 'zingen/rappen' zeg maar. Dus ik sluit alles aan net zoals Illusion weer prachtig uitlegt. Dus hij begint, en wij luisteren even later de track terug, kraakt de mic heel erg, en de beat klonk ook niet... dit hebben we gedaan met audacity.

Dus wij kijken wat er aan de hand was, konden we niet zo snel wat vinden. Toen hebben we bij dat schermpje ( je weet wel, dat luidsprekertje wat rechtsonderin in je balk staat) de mic enzo zachter gezet.

Toen viel het wel mee qua gekraak, maar het was nog niet helemaal lekker zuiver.

Kunnen jullie mij helpen ( ik ben er wel bijna zeker van! )

Mvg,

Michael

Je stuurde waarschijlijk veel te hard in! Doe maar -3dB en dan kan je later altijd nog normalizen en dan compressen en een beetje EQ. (misschien ook nog beetje dessen e.d.)
Basz-Line    posted on 07-02-2008 20:17

@ tairip

ja, maar ook de beat klonk niet echt lekker zuiver, en die werd van dezelfde pc afgespeeld

tairip    posted on 07-02-2008 20:49
Poster: Basz-Line

@ tairip

ja, maar ook de beat klonk niet echt lekker zuiver, en die werd van dezelfde pc afgespeeld

Hmzzz... vaag, heb je de vocaal op een ander spoor opgenomen?

This is an old Topic

No new postings for 6.220 days.
 Post CommentThat would be 207.3 months
or a whopping 17 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

203 Users online: 11 Guests (192 Unknown)
Pages generated today : 41.849
Most visitors online this month : 356
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.908.871