Beatmixing anno 2007 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ital    posted on 06-08-2007 20:11
Sinds kort 2 x CDJ 1000 MK3 en de MDJ 800 in bezit. Daarvoor (20 jaar geleden) heb ik gemixed met de SL 1200MKII. De apparatuur is er behoorlijk op vooruit gegaan  qua mogelijkheden. Ik vraag me nu echter het volgende af:

1) luisteren jullie tijdens beatmixen met 1 oor in de headset en 1 oor wat er draait via de speakers of luisteren jullie over 2 queues op het mengpaneel (via de headset uiteraard). Het laatste is eenvoudiger maar minder stijlvol in mijn ogen.

2) bereiden jullie een hele set voor en gaan sommigen zelfs zo ver om daarbij de tempo's te noteren?!
(NB: met tempo bedoel ik niet BPM maar de % afwijking ten opzichte van de plaat er voor zodat deze in 1 keer synchroon loopt). Of gaat het meer impulsief?! Ik heb een aantal verzamel CD's gekocht met nummers van ongeveer 3 1/2 minuut. Afhankelijk van de beat ga ik dan aan de slag. Puur impulsief en niet voorbereid dus. Is dit de manier om het beatmixen goed onder de knie te krijgen of leg ik de lat dan erg hoog voor mezelf (onbekende breaks, 'maar'  3 minuten om de beat en de break goed te krijgen, e.d.)

Bedankt!
User edit by Ital on 06-08-2007 @ 20:30:34 (13%)

What do you think about Beatmixing anno 2007 ??

Vote :   

jannickv    posted on 06-08-2007 20:17
over die bpm's op platen schrijf ik het op de plaat
en bij cd's op de tracklist der bij
Sammow    posted on 06-08-2007 20:35
1) Ik zet het eerst ongeveer goed met 1 oor en dan pas ik nog wat aan met zachtjes de que van de lopende plaat op de achtergrond door men HP Happy, laughing

2) Zeker impulsief, anders kan je evengoed een setje opnemen en dat dan afspelen (bij manier van spreken) Dan hou je het ook spannend he Happy, laughing
robbert    posted on 06-08-2007 20:36
1. Het luisteren tijdens het beatmatchen doe ik op beide manieren. Dit hangt af van de geluidskwaliteit in mijn omgeving om te bepalen wat eenvoudiger en nauwkeuriger werkt voor mij. 2. Bpm's noteer ik uiteraard niet. Ook mijn sets worden niet voorbereid, maar ik heb wel altijd een aantal combinaties in mijn hoofd waarvan ik weet dat deze lekker klinken. Cue-points bereid ik wel voor, omdat dit veel sneller werkt.
Renzis    posted on 06-08-2007 20:39
1)  doe het meestal met allebei de kanale op de ceu en dus beatmatche op de headphones, heel soms op de speakers ma vind ik minder

2) Hangt er btje van af hoe belangrijk de set is, als je gewoon ergens op feestje draait, niet voorbereiden, gewoon alles meenemen en draaien wat men horen wil.

beatmatchen leren is wel het makkelijkst door int begin de bpm te weten, dan leer je eerst het gelijk stellen. later wel zorgen dat je het tempo leert kennen en zonder bpm indics te werken.
Wout-r    posted on 06-08-2007 21:13
1: Allebei de manieren, maar meestal de koptelefoon helemaal op en dan 2 kanalen over de hp.

2: Ik bereid het niet voor, gewoon wat ik denk dat goed is, draai ik. Net zoals robbert heb ik ook wel een aantal combinaties in mn hoofd die ik graag draai en die goed bij elkaar passen. Verder schrijf ik geen BPM's op of pitchafwijkingen of wat dan ook.
Bastian    posted on 06-08-2007 21:36
1: afwisselend, meestal tijdens het draaien in een discotheek met een een oor die luisterd naar de speakers en de ander die luisterd naar de hp:P Thuis draai ik laatste tijd ook wel even met de cue knop tussen master en cue inWinking my eye 2: improviseer alles op dat moment als het house of jump is (mijn vaste stijlen), mocht ik wat anders moeten mixen kijk ik wel wat goed bij mekaar past enzoHappy, laughing
ScottB    posted on 07-08-2007 11:20
1: Meestal op manier 2, dat vind ik gewoon fijner Happy, laughing
2: Ik bereid nooit echt iets voor. Al heb ik wel overgangen in mijn hoofd zitten waarvan ik weet dat ze lekker klinken. Bij die overgangen weet ik dan ook wel uit mijn hoofd hoeveel % ik moet pitchen. Normaal draai ik gewoon impulsief, wat dan in mij opkomt draai ik ook.

Als ik een DJ-contest mix maak, dan kijk ik wel even welke stijl en welke nummers ik ongeveer ga draaien.

RenéKuppens    posted on 07-08-2007 11:25
1 Ik heb mijn HP altijd met 2 kleppen op.

2 Ik ga gewoon aan de slag en pak gewoon platen die ik wil draaien en mix deze aan elkaar.
   Is maar net wat in me opkomt.
Vibemaster-D    posted on 07-08-2007 12:04
1. HP helemaal op aan 2 kanten dus. en de splitcue functie van de DJM en het volume binnen de perken houden als ik maar 1 kant doe kan ik het slecht hoor op een normaal volume ivm het zaal lawaai dus lekker 2 kanten op altijde master cue aan en eventueel de effecten of channel Cue.

2. ik zoek gewoon wat er leuk bijpast dat beatmixen dat doen we terplekke wel al kijk ik nooit naar de BPM maar pitch ik hem gelijk
en de harmonic mix functie op de CFX is ook wel handig
tairip    posted on 07-08-2007 13:29
1: Altijd 1 oorschelp

2: Ik doe alles ter plaatse, je moet kunnen inspringen op het publiek. Als iemand voor jou erg snel draait kan jij niet ineens 10 stappen terug doen!
Renzis    posted on 07-08-2007 13:39
Poster: tairip
1: Altijd 1 oorschelp

ik snap nie dat je dat lekker vind, althans om te beatmatchen, om ceu point te vinden prima, doe ik ook met 1 schelp maar beatmatchen lukt me echt nie met 1 schelp, hoe doe je dat dan?
Lukaz    posted on 07-08-2007 13:57
1: Meestal één oorschelp, soms allebij Happy, laughing
2: Alles terplekke, misschien heeft het publiek wel geen zin in het lijstje dat je die dag ervoor hebt klaar gemaakt..
djmamo    posted on 07-08-2007 17:32
Poster: Bastian
meestal tijdens het draaien in een discotheek met een een oor die luisterd naar de speakers en de ander die luisterd naar de hp

off topic: en dat voor iemand van 14 jaar welke discotheek?

ontopic: sorry ik vind het een beetje een rare vraag want je zegt dat je al 20 jaar met platen hebt gedraait.... wat is daar anders aan dan dat je met cd's draait.

zorg gewoon dat je de lange versies van de dance nummers hebt en dan is het presies het zelfde als met sl's

met de hp op je hoofd 2 oren kun je veel strakker mixen dan dat je met 1 oor en je monitor speaker mixt. dit omdat je geen vertraging hebt in je HP.

en ik draai gewoon wat mijn publiek wil en dat kan ik niet voorbereiden omdat elke avond verschillend is. en als de dj voor je net ff dat nummer draait waar jij mee wil beginnen staat het erg dom als jij 5 minuten later weer dat nummer draait.

dat zie je ook erg vaak bij contesten als mensen een mix hebben voorbereid, die kunnen dan niet wisselen, en dat is dom.

www.moonentertainment.nl
Bastian    posted on 07-08-2007 17:39
Poster: djmamo

off topic: en dat voor iemand van 14 jaar welke discotheek?

Ik heb eens in re-vival in bergen op zoom gestaan en sta regelmatig in de herberg (niet echt een discotheek maar wel een groot feestcafé ) waar het geluid ook aardig luid staatWinking my eye
User edit by Bastian on 07-08-2007 @ 17:40:25 (5%)
djmamo    posted on 07-08-2007 17:41

Ik heb eens in re-vival in bergen op zoom gestaan en sta regelmatig in de herberg (niet echt een discotheek maar wel een groot feestcafé ) waar het geluid ook aardig luid staatWinking my eye

foto's?
www.moonentertainment.nl
Bastian    posted on 07-08-2007 18:13
Van re-vival heb ik geen foto, wel de flyer Klik
Mijn dj naam is Baiso.
Overigens heb ik wel een foto van de herberg waar ik ook maandelijks draai, kijk even op me profiel plaatje bij partyflock (heb een reactie op je actiefoto gegevenWinking my eye)
En ik zeg er even bij, ik verzin hier niks en vertel geen onzin want zo ben ik helemaal niet, ik heb gewoon connectie's Happy, laughing
User edit by Bastian on 07-08-2007 @ 18:17:46 (30%)
Roos    posted on 07-08-2007 19:21
1) een oor beatmachten, voor ik hem erin 'gooi' ff checken met beide. In de mix dat ding van mijn hoofd en via de monitors verder.

2) nog nooit iets genoteerd, geteld of wat dan ook. Puur op gehoor. Ik maak ook nooit setjes (behalve aankomend weekend dan, maar ja dan moet ik ook een dag, avond, nacht, dag, avond  en daarna ). Ik ga op mijn gevoel (wat het publiek me ook geeft!) af en die zegt me wel welk nummer. Als je de platen kent weet je ook welke overgangen lekker klinken en die wil je dus draaien!
Vibemaster-D    posted on 07-08-2007 21:00

re-vival daar kom ik ook wel eens. Lol
en waar is de herberg? ook in bergen op zoom
Bastian    posted on 07-08-2007 21:16
Poster: Vibemaster-D

re-vival daar kom ik ook wel eens. Lol
en waar is de herberg? ook in bergen op zoom

haha grappig:P de herberg is in hoogerheideWinking my eye draai daar maandelijks de jeugddisco maar met i love jump mag ik weer voor 16+ haha:P
djmamo    posted on 07-08-2007 22:21
Van re-vival heb ik geen foto, wel de flyer Klik
Mijn dj naam is Baiso.
Overigens heb ik wel een foto van de herberg waar ik ook maandelijks draai, kijk even op me profiel plaatje bij partyflock (heb een reactie op je actiefoto gegevenWinking my eye)
En ik zeg er even bij, ik verzin hier niks en vertel geen onzin want zo ben ik helemaal niet, ik heb gewoon connectie's Happy, laughing

dan is het goed, want mensen met teveel praat is niet goed.
www.moonentertainment.nl
Progrezz    posted on 07-08-2007 22:34
Ik draai nu ook met technics, maar de voorbeluistering op de mengpanelen zijn veranderd. Ik zet men platen gelijk door de 2 tracks aan zelfde volume te beluisteren met de 2 schelpen op men hoofd. Ik zet ze dan ook zo perfect mogelijk juist zodat ik tijdens de overgang niet meer moet corrigeren, of toch zo miniem dat je het bijna niet hoort. Als ik de overgang doe met men faders zet ik de 2 tracks op cue om de beatmatch te controlleren en check ik geregeld met 1 oor of het nog wel allemaal perfect verloopt.
Als er goede monitors zijn mix ik daarop, anders switch ik in men koptelefoon telkens tussen cue en mix.

Ik selecteer meestal een hele hoop platen binnen een stijl die ik wel eens zou willen spelen, wat rustigere platen steek ik vanvoor, intensievere vanachter. Een paar platen staan meestal al vast, zeker de intro of beginplaat. Maar voor de rest selecteer ik altijd op het moment zelf de platen en de volgorde waarin ik ze speel.

BPM noteren doe ik niet, platen die echt afwijken qua BPM van de rest van de platen kan ik wel onthouden en kan ik soms dus niet spelen vanwege TE hoog opgepitcht. Daar hou ik wel rekening mee omdat het anders te hoog klinkt en dus niet past bij de rest.
tairip    posted on 07-08-2007 22:36
Poster: Renzis

ik snap nie dat je dat lekker vind, althans om te beatmatchen, om ceu point te vinden prima, doe ik ook met 1 schelp maar beatmatchen lukt me echt nie met 1 schelp, hoe doe je dat dan?

Gewoon met een oor naar je Headphone en het andere oor naar je monitoring?! Winking my eye
Renzis    posted on 07-08-2007 23:09
ja dat snap ik.... ma hoe doe je dat beatmixen dan bedoelde ik te vrage, maar das btje gekke vraag natuulk, ma je moet je opeens op 2 geluidsbronne volledig richte terwijl de een aan je oor zit en de ander (paar) meter verderop.

anyway laatma gekke vraagWinking my eye
Winston    posted on 08-08-2007 19:34
Inderdaad een heleboel mensen doen het zo. Maar zolang je het goed doet doet het niet toe hoe je het doet.

Drie en een half minuut is erg kort als je pas begint. Maar met de Pioneers heb je nog hulp van de bpm counters. Niet gebruiken als je eerst op je gehoor wil leren werken.

Ik zelf studeer normaal geen sets in.
Tic Toc
tairip    posted on 08-08-2007 22:43
Poster: Renzis
ja dat snap ik.... ma hoe doe je dat beatmixen dan bedoelde ik te vrage, maar das btje gekke vraag natuulk, ma je moet je opeens op 2 geluidsbronne volledig richte terwijl de een aan je oor zit en de ander (paar) meter verderop.

anyway laatma gekke vraagWinking my eye

Die vertraging is zo minimaal dat hoort niemand, elke pro DJ mixt bijna zo.
Je moet je hersenhelfden gewoon trainen om 2 dingen van elkaar te kunnen onderscheiden en daarmee dan ook nog iets te doen.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

110 Users online: 56 Guests (54 Unknown)
Pages generated today : 15.752
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.125.270