Condensator in mengpaneel kapot.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Gery    posted on 25-07-2007 18:05
Ik weet wel een en ander af van elektronica op zich maar minder van debuggen van sircuits.

mijn probleem is het volgende, als ik mijn mengpaneel aanzet gaat hij aan en daarna binnen de second langzaam uit.
Een probleem in de verwerking van de voeding dus. raar want mijn ESO hip werkt op een adapter.
Misschien nog een extra afvlakking van de spanning gezien de nog redelijk hoge capaciteit.

na opendoen bleek een capaciteit (2200 uF / 25V) lek geslagen te zijn.

Uit afbraak van een hele hoop oude elektrische toestellen heb ik identiek dezelfde kunnen versieren (omdat de elektronica winkel juist nu met conge is) heb ik erin gezet terug toe gedaan, en het werkte weer. Ik heb een uurtje of zo kunnen draaien.

Na een uur weer identiek hetzelfde liedje. opnieuw lek geslaan/ open gebarsten.

Ik heb nog een vervang capaciteit gevonden (2200uF / 35V), hoger voltage kan normaal gezien geen kwaad, erin gezet, en vertoonde direct weer diezelfde verschijnselen. maar door tijdig afzetten is de condensator niet stuk. (of het moet zijn dat ie al stuk was, wat waarschijnlijk het geval zal geweest zijn, aangezien ik de vorige keer een uur kon draaien.)

heb gemeten over de klemmen van de condensator:
zonder condensator staat er 32V op de plaats waar ie hoor te zitten.
met condensator (2200uF / 35V) staat er 43V over de klemmen.

De condensators worden dus opgeblazen door een te hoge spanning...

iemand met enige ervaring op het gebied van elektronische circuits, id een mogelijke verklaring ziet?

zou ik door het nemen van een capaciteit van 2200uF met een voltage hoger als 42V erin slagen mijn mengpaneel terug te doen werken? 

alle nuttige info is welkom Happy, laughing

DJ - Producer

What do you think about Condensator in mengpaneel kapot. ??

Vote :   

Primera    posted on 25-07-2007 18:38
Huh? Een hogere spanning bij een condensator er tussen? Appart, normaal zakt de spanning meestal in met een component er tussen.
Die condensator gaat iig naar de kl%te met een hogere spanning dus een zwaardere condensator zou denk ik dan wel werken, maar ik zou persoonlijk niet in die richting gaan zoeken, maar proberen uit te zoeken wat er voor die condensator zou moeten zitten wat zn spanning omhoog gooit, ik ben namelijk bang dat tie er dan weer mee uitschijt namelijk, maar dan ook echt goed kapot is.
Hoe ziet de rest van de print er uit? Geen ge-ocideerde puntjes of andere compontentjes die zwanger zijn, weerstandjes die verkleurd zijn van de hitte etc. etc.

Meet trouwens even de uitgangspanning naar je bordje, ik neem aan dat er een trafotje inzit ofzoiets, die zou misschien ook een te hoge uitgangspanning kunnen geven.

Helemaal geweldig zou een tekening zijn ofzo, dan kan je nagaan wat er voor die condensator zit.
staf    posted on 25-07-2007 20:03
normaal kan dat denk geen kwaad dat je daar een condensator insteek van vb 200 v hij krijgt toch maar max die 42 volt 
Gery    posted on 25-07-2007 20:30
dat is het dus juist, ik ben ook bang de condensator te verzwaren omdat daarmee het probleem niet wordt opgelost.

wat ik denk is het volgende, na een iets closer onderzoek.
helaas kon ik gene service manual vinden...

2 soortgelijke capaciteiten (naast elkaar) waarvan een het telkens begeeft.
2 transistors van het "rechthoekige type" (L7815CV) die veel voorkomen in voedingen

de output van de ransformator: 16-0-16 AC

Wat er volgens mij gebeurt is, de transistors worden gebruikt om de inkomende stroom eerst te verwerken, nadien worden de aparte stromen apart afgevlakt door elk een eigen condensator, om vervolgens de 2 fasen samen te voegen tot een gelijkstroom.

Geen enkel van de componenten op die print ziet er verdacht uit, maar ik vermoed dus dat het aan een van die 2 transistoren kan liggen die ipv iets met de stroom te doen ze op een of andere manier verdubbeld. (aangezien 32V mooi het dubbele is van 16V)  om helemaal zeker te zijn zou ik eig een scoop moeten hebben.

klinkt dit plausibel?
DJ - Producer
staf    posted on 25-07-2007 20:54
kan je die niet ergens huren of zo vin het wel raar dat er een transistor op die voeding zit normaal zitten er toch meestal spannings stabilisatie in en die trekt toch op een transistor
staf    posted on 25-07-2007 20:54
kan je die niet ergens huren of zo vin het wel raar dat er een transistor op die voeding zit normaal zitten er toch meestal spannings stabilisatie in en die trekt toch op een transistor
Gery    posted on 26-07-2007 17:27
de output van de transformator: 16-0-16 AC

bij het meten blijkt de transformator een output te hebben van 32-0-32V AC, er scheelt dus blijkbaar iets met de transformator.
DJ - Producer
staf    posted on 26-07-2007 21:24
nieuwe transfo kopen zou ik zeggen
Gery    posted on 27-07-2007 16:55
helemaal niet. ik heb de transfo open gedaan, en aanegzien het een wisselspanning transfo is, bestaat de transfo dus enkel uit een spoel.

bij verdere meting op de transfo zelf (dus niet op de output fiche) vast gesteld dat een van de pinnen niet meer verbonden was.
de kabel was gebroken daar waar hij de transfo verlaat, waardoor een fase niet meer verbonden was, en daardoor die capaciteit te veel stroom kreeg.

heb kabel een stuk ingekort, en opnieuw verbonden, de stroom is nu OK, heb een nieuwe capaciteit in mengpaneel gestoken en alles werkt terug zoals het hoort.

Happy, laughing
DJ - Producer
Lead    posted on 27-07-2007 17:20
verbroken contact op de printplaat is 1 van de 2 dingen die kunnen misgaan met een spoel. De andere is kortsluiting in de spoel. Om dit te meten moet je de wikkelingen lossolderen en doormeten, deze mogen geen kortsluiting maken (meten op Ohm bereik, kortsluiting is 0 of bijna 0 Ohm).

Meestal is de doorgesprongen condensator niet het probleem, het is een gevolg van een probleem. Door de condensator te vervangen werkt het vaak tijdelijk weer, maar zal het meestal weer snel kapot gaan. Zoek dus altijd naar de echte oorzaak van het probleem (waarschijnlijk heb je hem in jouw geval al gevonden: los contact)
Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 6.349 days.
 Post CommentThat would be 211.6 months
or a whopping 17.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

83 Users online: 9 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 32.328
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.414.203