Project: Zelf een regelbare filter bouwen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Zelf filter bouwen: Doenbaar of niet?

-Ja
-Nee

Voting is only possible for our Members
Progrezz    posted on 25-05-2007 12:58
Hey,

IK ben van plan tijdens de zomervakantie een projectje te maken, namelijk een filter bouwen, vergelijkbaar met die in de xone92.

Met oa.

High-pass filter
Low-pass filter
Band-pass filter
Band-stop filter

Op de eerste 2 zou ik ook resonantie op willen zetten.

Het probleem van dit allemaal zit hem niet zo zeer in het maken van een filter zelf, want dat is kinderspel, maar eerder in het vonkvrij schakelen. Ook heb je een links en een rechts signaal wat perfect hetzelfde moet zijn qua logaritmische regeling en qua waarden van de componenten. Ook moet je perfect kunnen regelen tussen 20hz en 20khz.

Als er iemand idee'en heeft over de filter in het algemeen of over het schakelen dmv van gestuurde componenten (transistor,...), laat dan maar iets weten, het is erg welkom.

Gegroet,
DJ Progrezz

What do you think about Project: Zelf een regelbare filter bouwen ??

Vote :   

lolbroek    posted on 25-05-2007 13:29
Ik heb altijd alle blokdiagrammen van een Xone:62 liggen, dat zou het een hele stap makkelijker voor je maken toch?

Pm me moest je ze nodig hebben.
Progrezz    posted on 25-05-2007 13:55
Poster: lolbroek
Ik heb altijd alle blokdiagrammen van een Xone:62 liggen, dat zou het een hele stap makkelijker voor je maken toch?

Pm me moest je ze nodig hebben.

pm sent Winking my eye

Alvast bedankt.
diggersfan    posted on 26-05-2007 00:31
Leuk projectje!
Maar probeer je nu niet de Xone VF-1 uit te vinden?

Progrezz    posted on 26-05-2007 03:22
Ik probeer niks uit te vinden, ik probeer enkel een eigen versie ervan te maken die geen pakken van mensen kost.

Als je als producent een mengpaneel op de markt brengt probeer je toch ook niet opnieuw het mengpaneel uit te vinden he Winking my eye

Het zal niet identiek hetzelfde zijn hoor, tubes enzo laat ik sowieso vallen omdat dat teveel kost,...

Ik ga hier proberen een mooie tutorial en worklog van op te stellen als ik er daadwerkelijk aan begin, zodat andere mensen er ook iets aan hebben Winking my eye
diggersfan    posted on 26-05-2007 07:31
Ik zal je project in ieder geval met grote interesse volgen, mocht je eraan gaan beginnen. Ik heb vorig jaar een andere mixer gekocht, terwijl de Xone (62) in mijn budget viel. Dit mengpaneel paste eigenlijk beter bij mijn stijl van draaien.
Keep it up!
the-melody    posted on 26-05-2007 10:29
Hmmm mag ik nu even een domme vraag stellen? Ik vraag me nu af hoe je in godsnaam een filter kunt bouwen... Lijkt mij toch niet echt simpel?
ciderke    posted on 26-05-2007 10:44
Poster: Progrezz
Ik ga hier proberen een mooie tutorial en worklog van op te stellen als ik er daadwerkelijk aan begin, zodat andere mensen er ook iets aan hebben Winking my eye

Ik ben heel erg benieuwd!
Progrezz    posted on 26-05-2007 14:53
Poster: the-melody
Hmmm mag ik nu even een domme vraag stellen? Ik vraag me nu af hoe je in godsnaam een filter kunt bouwen... Lijkt mij toch niet echt simpel?

een filter maak je met 2 componenten, een weerstand en een condensator
je kan dat natuurlijk heel erg veel uitbreiden, wat ik ook ga doen, een filter op zich is niks, een regelbare 2 kanaals filter met meerdere standen en opties is net iets anders
Hansje    posted on 01-06-2007 11:49
Hmm ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden.
Ik neem aan dat het een losse filter gaat worden die je op de sends en returns kunt aansluiten?
Gery    posted on 02-06-2007 21:11
lijkt mij een leuk project!

Als radio-amateur zijnde heb ik ook wel wat ervaring met zelfbouw (niet zelf ontwerpen, enkel bouwen)
dus als je wat meer info beschikbaar hebt kan ik misschien ook eens proberen Happy, laughing

have fun!
DJ - Producer
Lead    posted on 03-06-2007 12:06
Poster: lolbroek
Ik heb altijd alle blokdiagrammen van een Xone:62 liggen...

Waarom moet dit over de PM, dat is interresante info voor iedereen !

Een filter maken is niet zo heel moeilijk. Een laag-af filter kun je theoretisch natuurlijk al bouwen van 1 weerstand en 1 condensator per kanaal. Maar zo'n simpel RC-netwerkje heeft natuurlijk bij lange na de kwaliteit niet van een profi mixer/filter unit.

Om links en rechts gelijk te behandelen kun je natuurlijk gewoon stereo potmeters gebruiken. De onderlinge afwijking van dergelijke componenten is te verwaarlozen.

Ik ken dit soort dingen goed en heb zelf ook al het nodige geexpirimenteerd met het zelf maken van dit soort filters. Echter is het me nooit gelukt de kwaliteit goed te houden. Als je het echt goed wilt doen zul je merken dat 2 tegelik gekocht weerstandjes van 1,2k bijvoorbeeld zelfde echt 100% gelijk zijn qua weerstandswaarde. En dat maakt het moeilijk om het echt goed te doen (niet onmogelijk natuurlijk).

De kans van slagen zal er denk ik in zitten of je het juiste schema te pakken kunt krijgen. Het maken is dan het minste werk Winking my eye
Let the BASS be louder
lolbroek    posted on 03-06-2007 12:10
@Lead, moet je de diagrammen hebben? Om ergens bij documenten te zetten op de site?
Lead    posted on 03-06-2007 12:12
Lijkt me interresant. Ku je ze mailen naar info@djre... .eu ? Dan kan ik even kijken of we er iets mee kunnen.
Let the BASS be louder
lolbroek    posted on 03-06-2007 12:19
In orde!
Jer-E    posted on 04-06-2007 13:43
zeer intressant project. maak je ook een revieuw over hoe je het maakt?? ben ik zelf wel heel erg in geintresseerd :D
Sandr    posted on 04-06-2007 13:49
Zelfde hier! Maar jij kan het vast beter dan ik, dus misschien is het wel de moeite om er een te kopen??
Play that funky music white boy....
Jer-E    posted on 04-06-2007 13:50
Poster: Sandr
Zelfde hier! Maar jij kan het vast beter dan ik, dus misschien is het wel de moeite om er een te kopen??

je kan het allicht proberen tog Winking my eye ga ik ook doen waarschijnlijk gaat dat lekker vel geld bespare :D
Progrezz    posted on 04-06-2007 18:01
Ik zal zeker een soort van tutorial proberen op te stellen. Maar je moet niet te veel verwachten VOOR juli. Het zijn namelijk exames en in juli heb ik dan weer wel tijd.

Het is wel fijn dat er zoveel interesse naar is.
Gery    posted on 04-06-2007 21:02
doe maar gerust, ik denk dat de meeste van ons momenteel met examens geplaagd zitten...
DJ - Producer
Ferrox    posted on 04-06-2007 22:58
ik ben erg benieuwd naar dit project. Maar waar ik nog veel nieuwsgieriger naar ben is je ervaring met dit soort dingen.

Heb je simulatie programma's? un je een filter doorrekenen?

Bovenal, hoe krijg je een geleidelijk (dus ongeveer linair) verloop van je filter. Welke spoelen gebruik je. Houd je rekening met storingen, impedanties, op-amps, versterkers, etc etc.

een filter als in de zin van een rc/rl is niet zo moeilijk. Regelbaar echter wel en als je een beetje kwalliteit over wilt houden moet je hem ook nog actief maken.

dus, snap je waar ik het over heb? dat is mooi, Weet je ook hoe het moet? Dat is nog mooier en dan ben ik erg benieuwd naar schema's e.d.

Snap je niet alles wat ik zeg? stop maar. Dan heb je nog lange bij na niet genoeg kennis in huis om dit te kunnen maken..

Ik ben benieuwd!

Prozei    posted on 04-06-2007 23:34

zoiets moet t worden dan.
hoop dat je eigen pcb ken etsen anders gaat t erg lastig worden.
als ik hier aan zou moeten beginnen zou ik gek worden.
User edit by Prozei on 05-06-2007 @ 00:00:07 (57%)
Lead    posted on 05-06-2007 00:29
Je moet inderdaad de mogelijkheid hebben om printen te bakken als je helemaal van 0 wilt beginnen.

Maar ik vrees dat dit echt een hobbyproject moet worden. Echt kost effectief is het niet, als je alles goed voor elkaar wilt hebben ben je waarschijnlijk aan het einde van de rit net zoveel of zelfs meer geld kwijt.

Ik heb in dezelfde positie gezeten, ik wilde mijn eigen speakers bouwen, maar na het nodige huiswerk kwam ik erachter dat mijn eigen project meer gaan kosten dan vergelijkbare speakers kopen... toen heb ik het maar opgegeven...

Maar ik hoop toch dat je doorzet, lijkt me cool om het eindproduct te zien
Let the BASS be louder
lolbroek    posted on 05-06-2007 07:37
Ik denk trouwens wel dat het makkelijker zal zijn om bvb een alesis philtre na te bouwen dan een Xone vf1, niemand heeft toevallig daar de blokschema's van?

Progrezz    posted on 05-06-2007 14:25
Het etsen van een schema zal wel mogelijk zijn op school. Ik neem aan dat het nog wel een tijd duurt eer ik zover ben. Allereerst heb ik informatie en schema's nodig, VEEL schema's.

Het tekenen en simuleren gaat normaalgezien met multisim en ultiboard.

Omdat ik niet erg veel ervaring heb op dit vlak gebruik ik enkel componenten die ze ook gebruiken in andere filters, of componenten die hiervoor vaak gebruikt worden. Versterkers en andere componenten kunnen nogal eens een raar verloop geven en elke component reageert anders, dat risico neem ik liever niet.

Ferrox    posted on 05-06-2007 14:38
Poster: Progrezz
Het etsen van een schema zal wel mogelijk zijn op school. Ik neem aan dat het nog wel een tijd duurt eer ik zover ben. Allereerst heb ik informatie en schema's nodig, VEEL schema's.

Met veel schema's ben je er nog niet. Je moet ze snappenj, en makkelijk door kunnen rekenen.

Het tekenen en simuleren gaat normaalgezien met multisim en ultiboard.
  dat is juist!

Omdat ik niet erg veel ervaring heb op dit vlak gebruik ik enkel componenten die ze ook gebruiken in andere filters, of componenten die hiervoor vaak gebruikt worden.

Jammer, je kunt dan enkel bestaande (en bekende) filters bouwen. Die van de A&H zijn niet bekend (logisch, anders zou iedereen ze kunnen gebruiken) Het is ook makkelijker met Condensators te werken dan met spoelen. Je hebt ook regelbare condensators, en die moet je volgens mij hebben voor zo'n filter als die van de Xone. 

Versterkers en andere componenten kunnen nogal eens een raar verloop geven en elke component reageert anders, dat risico neem ik liever niet.

Je hebt de reden niet gelezen. De reden was dat als je er geen op-amps e.d. in zou zetten dat er frequentie gebieden instorten, of er zelfs helemaal geen geluid meer uitkomt omdat het niet door de filter kan. Alles wat je er achteraan bouwd verzwakt. Hoogstens de frequentie van de resonantie word versterkt. Het kan goed zijn dat je signaal zo ver is ingekakt dat je niets overhoud.

Wij hebben met onze projectgroep ook een simpele (3 bands) EQ gebouwd. Gelukkig dat wij de schema's hadden van Dateq, anders waren we er nooit aan uit gekomen. Ik denk dat jij nu met hetzelfde komt te zitten. Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met A&H, en hopen dat je het schema krijgt (wat ik dus betwijfel.

Welk opleidings niveau heb je? En wat heb je al zelf gebouwd/ontworpen.

Ik vind het een heel ambitieus project. Echt waar! maar ik waarschuw je alleen voor het niveau van dit soort spul. Dit ligt mij zelfs boven mijn pet, en ik heb nu MBO en ben al 2 jaar bezig met HBO.

Om dit te kunnen maken heb je minstens HBO/uni nodig En het liefste met een flinke dijk ervaring.

Dus weet waar aan je begint!

This is an old Topic

No new postings for 6.457 days.
 Post CommentThat would be 215.2 months
or a whopping 17.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

83 Users online: 10 Guests (73 Unknown)
Pages generated today : 1.467
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.531.540