Opgelicht! (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

robertkennis    posted on 04-04-2007 14:00
Beste Djresource lezers,

Hierbij wil ik mijn verhaal delen met een ieder die er voor geinteresseerd is en voorkomen dat de lezers hier niet dezelfde fout maken als ik heb gemaakt.

Wat is er gebeurt?

Enkele maanden geleden kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van een persoon welke zich voor deed als een Engelse vrouwelijke dj uit London. Ze adverteerde op marktplaats met een mooie set waarin ik erg geinteresseerd was. De set bestond uit:

2x Pioneer CDJ1000mk2
1x Allen & Heat Xone 62
Pioneer headphone
Flightcase

En dit alles voor 1600 euro.

Dit klonk als muziek in de oren en ik besloot een mailtje te droppen. Erg snel kreeg ik antwoord en ze vertelde me dat ze de gear niet meer nodig had omdat ze resident dj was in een club in London. Ze mailde me foto's van de gear en antwoorde in correct Engels al mijn (dj)vragen.  Ik zag dit met mijn stomme kop als de koop van de eeuw en besloot haar het heuglijke nieuws te melden dat ik de set wilde kopen. Maar hoe gingen we dat transporten en betalen? Ze kwam met het idee om gebruik te maken van WESTERN UNION. Dit is een betalingsmiddel wat over het algemeen erg veilig is. Ik kreeg genoeg vertrouwen van de Londonse vrouwelijke dj en besloot hiermee akkoord te gaan.
WESTERN UNION is een bedrijf dat als tussenpersoon fungeert bij een transactie. Het werk zo:

De koper stuurt zijn geld op via western union ( kan je bij elk postkantoor doen ). De verkoper stuurt zijn paket op via western union. Pas wanneer beide bij het shippingsbedrijf zijn gearriveerd krijgt de verkoper zijn/haar geld en krijgt de koper het paket. Op zich niets mis mee, je zit behoorlijk safe.
Maar wat was nu de adder onder t gras? De vrouwelijke dj uit London bleek een oekranier te zijn welke met misschien wel tientallen anderen een groot oplichtingbedrijf hadden opgezet.

In mijn geval werkte het zo:

De oekraniers hebben een website geopend ( welke nu al offline is, erg gek !! ) waarop je de shipping kan volgen. Een soort trackingsysteem wat haast elk bedrijf heeft. Zie ook TNT, UPS etc. Ik heb mijn geld overgemaakt via Western Union en kreeg een mail van het FICTIEVE BEDRIJF en kreeg netjes een trackingnummer zodat ik kon zien waar mijn paket zich bevond. Na twee weken wachten heb ik gemaid naar het bedrijf en ik kreeg continue ( ook snel en correct engels ) een mail dat mijn paket was verzonden en het er binnen een paar dagen wel zou moeten zijn. Na 3 weken bleek mijn paket ineens verdwenen te zijn en na 4 weken bestond het bedrijf ineens niet meer.

Wat ik hier mee wil zeggen: Koop NIKS via internet zolang het geen gerenomeerde website is of tenzij je het product bij iemand thuis kan bezichtigen.

En waarom zet ik dit nu pas online?
Tuurlijk vind ik het erg dom van me zo'n groot risico te nemen, maarja. Je moet iets in je leven en je wilt toch de IDEALE dj set. Maar ik kan het niet veroorloven om te doen alsof mijn neus bloedt en mede dj's de boot in te laten gaan met hun zuur verdiende zakcenten.

En wat voor mijn verbazing schetst:
ER WORDT WEEEEEEEER GEADVERTEERD MET DE SET WELKE IK VAN PLAN WAS TE KOPEN VIA MARKTPLAATS!

Ga nu naar marktplaats, zoek op cdj1000mk2 en je vind hem zo.

Lang typewerk,maar wellicht doet het goed.

De situatie zoals het er nu voor staat is eigenlijk dat ik mijn 1300 euro kwijt ben, western union schrijft zelf op hun papieren dat het niet hun verantwoordelijkheid is en ik moest 6 maanden langer wachten op mijn setje.
MAAAAAAAAAAAAR....kheb nu wel een djm800 en 2 1000mk3's en bij elke dikke mix schijt ik op DJ Michelle, de vrouwelijke Londonse dj welke eigenlijk een zweterige Oekranier was. Of wellicht 2, 3 of 4 verschillende personen.

Het moraal van dit verhaal

Eerst van voren en daarna.......?

Bedankt voor t lezen,doe er je voordeel uit!

What do you think about Opgelicht! ??

Vote :   

sjefkuh    posted on 04-04-2007 16:32
wat een k*t streek!!
Jer    posted on 04-04-2007 18:47
Echt kut zulke dingen!!
Ik weet welk set je had gezien heb er ook nog naar zitten kijken, maar had toen me bedenkingen want was wel erg goedkoop! Maar kan jou ook wel begrijpen hoop dat je nog waqt terug kan krijgen!
DJKIWI    posted on 04-04-2007 18:55
tym
Semi-Pro

Posted on 04-04-2007 15:39:24 tym's Homepage Quote tym

haha geweldig .. precies dezelfde set voor 1300 op marktplaats maar dan van een spanjaard. deze antwoordde ook alles in correct engels en erg beleefd. ik wilde nog voorstellen de set op ebay te laten zetten, waar ze wel redelijk tegen oplichterij beschermd zijn. gelukkig even nagedacht en er vanaf gezien ;d

Ik heb ook die advertentie van die spanjaard gezien. Was bijna met hem in zee gegaan. Ik kreeg ook een rekening van western union in Londen en een trackingnumber om het "verstuurde" pakketje te kunnen volgen via een gerenomeerd transporteur. Ik kreeg argwaan toen ik in de shipping-gegevens het gewicht niet helemaal vertrouwde. Ik had gelukkig nog geen geld overgemaakt.
Ik stelde mijzelf de vraag waarom hij deze dj-gear niet in spanje zelf verkocht.
Meer en meer van dat zulk vragen kwamen er voorbij waarbij ik deze actie heb gecanceled.
Na een maand stond dezelfde set met andere foto's wederom op marktplaats... weer een spanjaard, nieuw mailadres.....

Tip:
Haal de spullen zelf af, of laat de goederen naar een kennis/familie van de adverteerder in nederland sturen waarna je ze daar afhaald.
Lead    posted on 04-04-2007 19:42
Heel vervelend als zoiets je gebeurt. Wel bedankt voor het delen van het verhaal, hopenlijk behoud je er andere mensen voor Winking my eye

Ik zou zelf altijd de goederen die ik koop af willen halen. Dan maar ietsje extra benzine kosten, maar dan weet je zeker dat je echt rkijgt wat je koopt en dat het werkt...
Let the BASS be louder
djmamo    posted on 04-04-2007 19:42
dit is echt dom.

dj apparatuur kan wel wat verschillen in het buitenland en ook 2e hands, toevallig weet ik dat dj apparatuur net ff wat duurder is in de UK.

maar 1600 voor een A&H en 2 cdj's, dan ga je ook wel denken dat dat erg goed koop is.

en dan uiteindelijk maar 1300 euro betalen.....?

waarom

vind het echt dom en impulsief koopgedrag, gewoon maar goedkoop dingen willen hebben en dan niet meer nadenken.

ja dan krijg je dit.

ik heb het ook meegemaakt dat ik iets kon verkopen, en ik zou het pas opsturen als ik het geld had, en nooit gekregen dus niet opgestuurd.

voor diegene die dit op internet tegen komen mensen die met western union werken zijn 99% van de tijd bezig met mensen oplichten, zeker met vergelijkende situaties.

vooral als de schipping van spullen of geld transfers via nigeria lopen.

verder: eerst denken, dan doen
en is in dit geval niet gedaan, jammer maar nu weet je wel wat je niet meer moet doen.
www.moonentertainment.nl
Brick_Top    posted on 04-04-2007 19:48
Poster: djmamo
dit is echt dom.

dj apparatuur kan wel wat verschillen in het buitenland en ook 2e hands, toevallig weet ik dat dj apparatuur net ff wat duurder is in de UK.

maar 1600 voor een A&H en 2 cdj's, dan ga je ook wel denken dat dat erg goed koop is.

en dan uiteindelijk maar 1300 euro betalen.....?

waarom

vind het echt dom en impulsief koopgedrag, gewoon maar goedkoop dingen willen hebben en dan niet meer nadenken.

ja dan krijg je dit.

ik heb het ook meegemaakt dat ik iets kon verkopen, en ik zou het pas opsturen als ik het geld had, en nooit gekregen dus niet opgestuurd.

voor diegene die dit op internet tegen komen mensen die met western union werken zijn 99% van de tijd bezig met mensen oplichten, zeker met vergelijkende situaties.

vooral als de schipping van spullen of geld transfers via nigeria lopen.

verder: eerst denken, dan doen
en is in dit geval niet gedaan, jammer maar nu weet je wel wat je niet meer moet doen.

Ik heb hier de eerste dagen wat zitten rondkijken op het forum en één ding valt wel op: Jouw posts zijn wel recht op de man af hé.

Maar je hebt ergens wel gelijk hoor, ik zie ook van mijlenver dat zo'n advertenties dikke scam zijn. Maar niet iedereen heeft even veel kennis en ervaring in verband met zulke zaken dus eigenlijk gaan zij nergens in de fout. Maar voortaan zou ik eerst advies vragen op een forum ofzo, daar tref je altijd wel iemand met wat meer ervaring. Als je mij die advertentie had getoond had ik meteen gezegd dat je die deal moest afblazen. Achteraf is dat natuurlijk wel gemakkelijk praten.

Het maakt het niet minder erg voor de topicstarter, maar laat het inderdaad een wijze les zijn (en dan bedoel ik voor iedereen die dit leest!).
robertkennis    posted on 04-04-2007 20:38
@Mamo

Erg recht toe recht aan. Soms mag je misschien wat op je woorden letten is mijn mening.
Als je de topic had gelezen had je geweten dat ik hem gestart heb om mensen te behoeden voor dit soort criminelen. Dus niet om hier te horen "ja dom, had je kunnen weten". Dat weet ik nu onderhand ook wel of heb je daar een andere mening over?
Niks negatief tegenover jou, maar vond je reactie ietwat aan de lompe kant. Mijn mening..

Even wat feitjes:
Punt 1 : Ik heb er geen 1300, maar 1600 voor betaald. Typefoutje
Punt 2 : Als je niet erg wijs bent in de ICT wereld geloofd elk ander persoon de site die ik voor mijn neus geschoteld kreeg. Inclusief tracking nummers, andere producten etc etc.
Punt 3 : De engelman heeft vertrouwen gekweekt bij mij en heeft hier duidelijk op ingespeeld. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat een Nigeriaan of Okrainier mij in correct engels kan vertellen waarom hij de xone62 weg doet en de xone92 prefereert en daarbij zijn ervaringen op de xone92.
We zijn allemaal dj's en willen elkaar helpen.....ik dacht dat dat bij deze persoon ook zo was.
Punt 4 : Zelfs de e-mails naar het shippingbedrijf werden correct beantwoord
Punt 5 : Zelfs de dame bij het postkantoor was een hitsige MILF...

Hoe kon ik deze deal dan afblazen? Nouja, kiddin' Ik had beter kunnen weten, maar stond op het postkantoor als te bedenken hoe ik mijn setje kon draaien als het paketje binnen was.

Toch bedankt voor je reply!
DNR    posted on 04-04-2007 20:43
ik vind het gewoon een vieze naaistreek vn die gast!

kom op zeg.. wt is dit voor wereld.. een beetje elkaar geld aftrogelen.

het is eigenlijk ook wel een beetje jou schuld, maar hoe kon jij dat nou weten dat het een oplichter was.

het shitste voor jou vind ik nog wel dat ze je 1600 euro heeft lichter gemaakt. hier moet je behoorlijk lang voor werken.

maar ik denk dat je er wel wat van hebt geleerd.

djmamo    posted on 04-04-2007 20:56
oke klopt dat ik recht op de man ben, direct dus..... denk dat het niet verkeerd is (ook al zijn andere het daar niet mee eens).

maar daar zouden we een ander topic over kunnen beginnen over mijn directheid (zullen we maar niet doen)

wou gewoon ff zeggen dat het enorm dom is, en bergijp ook wel dat je door het goede en vlotte gedrag van iemand anders een bepaald vertrouwd gevoel krijgt, maar wil niet zeggen dat het niet dom is.

verder geef ik ook een goede tip dat je dj appartuur niet in het buitenland moet kopen via western union, omdat er veel oplichters mee werken (althans de naam van W.U.) er word ook erg veel via nigeria gedaan dus nooit doen.

als je 2e handse apparatuur koopt of andere spullen die mischien niet helemaal te vertrouwen zijn ga dan langs om het te teseten voor dat je het aanschaft.

en mensen je hoefd nu niet te zeggen: dus dan moet ik naar engeland om mijn gear te controlleren.... NEE want je moet het daar gewoon niet via internet kopen. mischien als je op vakantie bent dat je dat kunt doen.

verder, goed nadenken, forums bekijken, veel vragen.
www.moonentertainment.nl
RenéKuppens    posted on 04-04-2007 21:10
Ik zou in eerste instantie zeggen Kl*te voor je!(wat het natuurlijk ook is)

Ik vind het persoonlijk nooit vertrouwelijk dat er geen foto bij staat.
Want iemand die een atvertentie op marktplaats zet wil natuurlijk ook graag dat er veel mensen naar kijken. Als ik al eens ooit op marktplaats kijk dan is dat alleen naar de advertenties met foto's.

Maar als jij die gene op MSN via E-Mail etc. hebt dan is dit toch gewoon een zaak van oplichting ze kunnen toch zo IP adressen na checken etc.
Hem te vinden zal moeilijk worden maar zo kun je in iedergeval wel een goede stap voorwaards maken.
Als je kijkt dat in iets meer dan 4 dagen al weer 3x geboden is dan moeten hier toch veel vaker mensen in zijn gestrapd.
Ik zou er mee na de politie gaan aangifte doen wegens oplichting.

Nee heb je ja kun je krijgen bij zulke dingen.
Meschien zijn er al meerdere voor geweest met de zelfde klachten.
Hoe meer hoe serieuser ze de zaak zullen nemen.

En dat een tip voor de volgende keer bel ze een keer op dat je met degene gesproken hebt. Ga hem meteen wat in houdelijke vragen stellen etc.
Want aan een stem kun je meer horen dan aan een tekst die op je 19'' verschijnd.
Brick_Top    posted on 04-04-2007 21:32
Net zoals 'zakenlui' die je auto willen kopen en vragen om hem naar Nigeria te verschepen...

Niet doen jongens en meisjes!
Nvie    posted on 04-04-2007 21:45
Poster: djmamo
oke klopt dat ik recht op de man ben, direct dus..... denk dat het niet verkeerd is (ook al zijn andere het daar niet mee eens).

maar daar zouden we een ander topic over kunnen beginnen over mijn directheid (zullen we maar niet doen)

wou gewoon ff zeggen dat het enorm dom is, en bergijp ook wel dat je door het goede en vlotte gedrag van iemand anders een bepaald vertrouwd gevoel krijgt, maar wil niet zeggen dat het niet dom is.

verder geef ik ook een goede tip dat je dj appartuur niet in het buitenland moet kopen via western union, omdat er veel oplichters mee werken (althans de naam van W.U.) er word ook erg veel via nigeria gedaan dus nooit doen.

als je 2e handse apparatuur koopt of andere spullen die mischien niet helemaal te vertrouwen zijn ga dan langs om het te teseten voor dat je het aanschaft.

en mensen je hoefd nu niet te zeggen: dus dan moet ik naar engeland om mijn gear te controlleren.... NEE want je moet het daar gewoon niet via internet kopen. mischien als je op vakantie bent dat je dat kunt doen.

verder, goed nadenken, forums bekijken, veel vragen.

Je wind er inderdaad geen doekjes om. Dit kan een sterk punt zijn, maar kan ook als negatief ervaren worden. In dit geval zou ik het als topic poster wat minder vinden omdat je toch een smak geld bent kwijtgeraakt en je je eigen fout al lang hebt ingezien.

Verder sluit ik me bij je aan: koop nooit apparatuur over de grens (dat ding ligt er niet voor niets), heb altijd persoonlijk contact met de verkoper (ga eens bij hem langs) en als iets te goedkoop is om waar te zijn, dan is het dat ook meestal niet.

Sites als internetoplichting en tweakers goed in de gaten houden, daar komen dit soort dingen ook veel aan bod. Daarnaast vond ik de eerder genoemde specifieke foto (b.v. met cd in en uitladen) ook een hele goede. Kijk ook hoe mensen reageren als je het op een andere manier probeert te betalen/afhalen/bezorgen.

Tot slot, van je fouten moet je leren, het is echter mooier als je dit soort fouten niet maakt natuurlijk Winking my eye
robertkennis    posted on 04-04-2007 21:50
Ik heb toendertijd inderdaad aangifte gedaan. Ik werd ongeveer op dezelfde manier aangekeken als er hier soms wordt gereageerd en ik heb er nog steeds niets over gehoord.
Denk aub niet dat ik een 14 jarige domoor ben ofzo. Ik zit nog altijd boven het leeftijdsgemiddelde van djresource en volg 2 universitaire studies.....en TOCH overkomt me dit.

Ik heb de engelsman destijd ook gezegd dat ik binnen een week in london zou zijn en dat ik de gear dan meteen mee kon nemen. Hij vond dit geen probleem. Ik had dit verhaal verzonnen om hem ondanks mijn vertrouwen toch even te checken.....Het mocht niet baten
Cyspoz    posted on 04-04-2007 21:55
Misschien zou je wel willen dat je een domoor was. Er is nu misbruik gemaakt van jou vertrouwen in mensen. Dat kan nog veel vervelender zijn.
robertkennis    posted on 04-04-2007 21:58
mooi verwood

En ohja...ik zal nog eens een topic starten. Wat een reacties...leuk om te lezen. Mijn topics doen het goed  "schaamtegevoel bij t kijken naar jumpstyle"
robertkennis    posted on 05-04-2007 10:44
Beste Djresource lezers,

Heb zojuist een e-mail terug ontvangen van Marktplaats. De advertentie is verwijderd!

Reactie Marktplaats:
Beste Robert, Hartelijk dank voor uw bericht. Wij begrijpen uw zorgen omtrent deze advertenties. Het betreft hier een buitenlandse oplichter. Zodra wij een dergelijke advertentie tegenkomen, nemen we gelijk maatregelen. De advertentie wordt verwijderd en de adverteerder geschorst van de site. Dit is inmiddels met de betreffende advertentie gedaan. Wij zijn erg blij met tips van gebruikers. Mocht u in de toekomst nogmaals dergelijke advertenties tegenkomen, dan vernemen wij dit graag. Ook kunt u de betreffende advertentie tippen als zijnde in strijd met de regels. De advertentie wordt dan door ons bekeken en wij nemen, indien nodig, gelijk maatregelen. Via de volgende link komt u op onze Veilig Handelen pagina. Hier kunt u tips voor veilig handelen in het algemeen nalezen: http://statisch.marktplaats.nl/help/veilighandelen.html U geeft aan dat u zelf opgelicht ben door deze persoon. Heeft u hiervan een aangifte gedaan bij de politie? Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Halinka Afdeling gebruikersbescherming www.marktplaats.nl N.B. Als u een reactie op dit bericht wilt geven, verzoeken we u vriendelijk doch dringend het onderwerp van deze e-mail niet te wijzigen.
jonny820511    posted on 05-04-2007 11:20

Mooi kloten voor je Robert,

was laatst nog op televisie dat ze site's met tracking systemen e.d. hebben. Als zij zulk spul echt zouden verkopen dan zouden ze voor dit geld het ook wel in Engeland kwijt kunnen. Dan adverteer je niet op een www.marktplaats.nl.
Ze kweken zoveel vertrouwen bij hun koper dat de slachtoffers al wel in de duizenden lopen. De meeste mensen doen uit schaamte ook geen aangifte of e.d.
ArCee    posted on 05-04-2007 12:07
Ik heb mijn spelers ook van Marktplaats af maar.........ben ze zelf gaan ophalen en cash betaald. Onder andere voorwaarden begin ik er niet eens aan.
DJ-Emotion    posted on 05-04-2007 13:15
Poster: robertkennis

2x Pioneer CDJ1000mk2
1x Allen & Heat Xone 62
Pioneer headphone
Flightcase

En dit alles voor 1600 euro.

Ze kwam met het idee om gebruik te maken van WESTERN UNION. Dit is een betalingsmiddel wat over het algemeen erg veilig is.

1600 Euro voor deze set zou je ook eigenlijk niet serrieus kunnen nemen...

Western Union is totaal NIET veilig.
Type maar eens in op google in combinatie met oplichting, fraud etc....

Het is idd zeer triest dat dit soort dingen gebeuren.
Mijn advies is dan ook altijd persoonlijk contact te hebben met de aanbieder
en cash af te rekennen.
Ook het uittesten van de apparatuur is aan te raden.
Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat dit soort gasten niet gepakt worden.
Als je aangifte doet verval je vaak in het invullen van papieren en thats it...
op www.internetoplichting.nl lees je er meer over.
Ik zou als ik jou was hier ook je verhaal doen.

en een nog een tip:
meestal als iets te mooi om waar lijkt te zijn ...... is dit het ook..

Iig Sterkte!

OneSixty    posted on 05-04-2007 15:58
wat een rotstreek zeg!

het is en blijft natuurlijk altijd moeilijk om het verschil tussen een droom-deal en een scam te vinden.
dit is ook de reden dat ik nooit iets via internet koop.
ik koop lekker alles nieuw in de winkel.

maar er is er nu nog een manier om je geld terug te krijgen of niet?

i.i.g nog veel sterkte!
Laidback    posted on 05-04-2007 17:09
kan iemand mij niet even de Advertentie Sturen ?
ik ben wel handig in dit soort fraude zaken..
ik heb al es sown Geld Fraude uit afrika onder te tafel gekregen..
allemaal vragen stellen, en geintresseerd blijven in ze..
toen alles van hun aangegeven bij een paar Instansies.. en per E-mail gegevens over hun verkregen die aantoonden dat ze helemaal geen bankiers zijn..
en er helemaal geen ervenis open stond..
dit hele boekwerk heb ik nog thuis liggen.. en ook opgestuurd naar de Politie..

dit wil ik hiermee ook wel eens proberen.. Happy, laughing
dus PM me de adv. maar ff.. dan word het lachen!:P
robertkennis    posted on 05-04-2007 17:24
wat is je e-mail adres? Ik heb de e-mails tussen "dj michelle "nog. Kan je hier wat mee? Heb ook het ingescande western union formulier nog.

robertkennis    posted on 05-04-2007 17:32
Kan je HIER ook iets mee?

http://escrow-fraud.com/fraud_data.php?id=2310
NIekh    posted on 05-04-2007 17:47
Volgens mij heeft marktplaats de *******   aangepakt en hun advertentie eraf gegooid
robertkennis    posted on 05-04-2007 18:59
Klopt, maar als je gelezen had kon je dat ook al uit die advertentie opmaken
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

84 Users online: 7 Guests (77 Unknown)
Pages generated today : 11.413
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.798.159