Opgelicht! (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

robertkennis    posted on 04-04-2007 14:00
Beste Djresource lezers,

Hierbij wil ik mijn verhaal delen met een ieder die er voor geinteresseerd is en voorkomen dat de lezers hier niet dezelfde fout maken als ik heb gemaakt.

Wat is er gebeurt?

Enkele maanden geleden kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van een persoon welke zich voor deed als een Engelse vrouwelijke dj uit London. Ze adverteerde op marktplaats met een mooie set waarin ik erg geinteresseerd was. De set bestond uit:

2x Pioneer CDJ1000mk2
1x Allen & Heat Xone 62
Pioneer headphone
Flightcase

En dit alles voor 1600 euro.

Dit klonk als muziek in de oren en ik besloot een mailtje te droppen. Erg snel kreeg ik antwoord en ze vertelde me dat ze de gear niet meer nodig had omdat ze resident dj was in een club in London. Ze mailde me foto's van de gear en antwoorde in correct Engels al mijn (dj)vragen.  Ik zag dit met mijn stomme kop als de koop van de eeuw en besloot haar het heuglijke nieuws te melden dat ik de set wilde kopen. Maar hoe gingen we dat transporten en betalen? Ze kwam met het idee om gebruik te maken van WESTERN UNION. Dit is een betalingsmiddel wat over het algemeen erg veilig is. Ik kreeg genoeg vertrouwen van de Londonse vrouwelijke dj en besloot hiermee akkoord te gaan.
WESTERN UNION is een bedrijf dat als tussenpersoon fungeert bij een transactie. Het werk zo:

De koper stuurt zijn geld op via western union ( kan je bij elk postkantoor doen ). De verkoper stuurt zijn paket op via western union. Pas wanneer beide bij het shippingsbedrijf zijn gearriveerd krijgt de verkoper zijn/haar geld en krijgt de koper het paket. Op zich niets mis mee, je zit behoorlijk safe.
Maar wat was nu de adder onder t gras? De vrouwelijke dj uit London bleek een oekranier te zijn welke met misschien wel tientallen anderen een groot oplichtingbedrijf hadden opgezet.

In mijn geval werkte het zo:

De oekraniers hebben een website geopend ( welke nu al offline is, erg gek !! ) waarop je de shipping kan volgen. Een soort trackingsysteem wat haast elk bedrijf heeft. Zie ook TNT, UPS etc. Ik heb mijn geld overgemaakt via Western Union en kreeg een mail van het FICTIEVE BEDRIJF en kreeg netjes een trackingnummer zodat ik kon zien waar mijn paket zich bevond. Na twee weken wachten heb ik gemaid naar het bedrijf en ik kreeg continue ( ook snel en correct engels ) een mail dat mijn paket was verzonden en het er binnen een paar dagen wel zou moeten zijn. Na 3 weken bleek mijn paket ineens verdwenen te zijn en na 4 weken bestond het bedrijf ineens niet meer.

Wat ik hier mee wil zeggen: Koop NIKS via internet zolang het geen gerenomeerde website is of tenzij je het product bij iemand thuis kan bezichtigen.

En waarom zet ik dit nu pas online?
Tuurlijk vind ik het erg dom van me zo'n groot risico te nemen, maarja. Je moet iets in je leven en je wilt toch de IDEALE dj set. Maar ik kan het niet veroorloven om te doen alsof mijn neus bloedt en mede dj's de boot in te laten gaan met hun zuur verdiende zakcenten.

En wat voor mijn verbazing schetst:
ER WORDT WEEEEEEEER GEADVERTEERD MET DE SET WELKE IK VAN PLAN WAS TE KOPEN VIA MARKTPLAATS!

Ga nu naar marktplaats, zoek op cdj1000mk2 en je vind hem zo.

Lang typewerk,maar wellicht doet het goed.

De situatie zoals het er nu voor staat is eigenlijk dat ik mijn 1300 euro kwijt ben, western union schrijft zelf op hun papieren dat het niet hun verantwoordelijkheid is en ik moest 6 maanden langer wachten op mijn setje.
MAAAAAAAAAAAAR....kheb nu wel een djm800 en 2 1000mk3's en bij elke dikke mix schijt ik op DJ Michelle, de vrouwelijke Londonse dj welke eigenlijk een zweterige Oekranier was. Of wellicht 2, 3 of 4 verschillende personen.

Het moraal van dit verhaal

Eerst van voren en daarna.......?

Bedankt voor t lezen,doe er je voordeel uit!

What do you think about Opgelicht! ??

Vote :   

NIekh    posted on 04-04-2007 14:45
Is het niet toevallig bij marktplaats dan de eerste die er komt te staan.
die is in het engels, en daar is WEER op geboden
ciderke    posted on 04-04-2007 14:48
Kent er iemand dan wel een veilige methode om iets te kopen op marktplaats of ebay? Als zelfs dat systeem van Western Union niet waterdicht is...

EDIT: Kun je dit niet melden aan de Admins van marktplaats.nl ? Straks gaan die Oekra?ners opnieuw met 1600 euro lopen...
robertkennis    posted on 04-04-2007 14:48
Dat is het zeker. Probeer het maar uit. Stuur een mailtje en zeg dat je erg geinteresseerd bent in de dj-set. Moet je voor de gein eens vragen of hij een foto kan maken met een cd erin. Of net eruit. Ik wed dat hij alleen een foto heeft van de complete flightcase op een standaard.

Door studiewijkend gedrag heb ik net een mailtje naar marktplaats gestuurd en ik wacht nog op hun reactie. We zullen zien. Ik zal hun reactie ff kopieren en we zullen zien wat marktplaats voor maatregelen neemt tegen dit soort hufters.

robertkennis    posted on 04-04-2007 14:51
Het systeem van Western Union is eigenlijk erg safe. Je kan natuurlijk een paket vol bakstenen ontvangen, dat is natuurlijk altijd een risico.
Maar wanneer de verkopers aankomen met een fictief bedrijf, inclusief website, trackingnummers etc, dan is het moeilijk om te geloven dat je genept wordt.

Ik geloof dat je wanneer je een aankoop op ebay doet met een visacard het zo geregeld is dat wanneer je het product dat je koopt niet ontvangt zoals het op de website staat, je je aankoopbedrag terugontvangt van Visa
soundcollector    posted on 04-04-2007 15:00
haha ja ik zie het de set staat online, wel behoorlijk balen voor jou.
Ik vind het alleen raar dat je iets koopt zonder het gezien te hebben maarja je hebt gelijk, iedereen risceert alleens iets en uit die foute leer je Winking my eye
NIekh    posted on 04-04-2007 15:04
Poster: soundcollector
haha ja ik zie het de set staat online, wel behoorlijk balen voor jou.
Ik vind het alleen raar dat je iets koopt zonder het gezien te hebben maarja je hebt gelijk, iedereen risceert alleens iets en uit die foute leer je Winking my eye

Maar zou jij helemaal naar london gaan om te kijken of het wel echt is
bramv    posted on 04-04-2007 15:05
ik zou zoiets niet uit het buitenland bestellen:P
te veel risico
robertkennis    posted on 04-04-2007 15:06
weet je wat het is. In eerste instantie denk je "hmm, buitenland zou ik dat wel doen"? Je verwacht niet dat er een hele bende achter zit. Zeker niet omdat ze in correct engels je vragen beantwoorden en ze zelfs nog verstand hebben van de apparatuur.

Ik heb het risico genomen en ik denk samen met mij vele anderen. En het ergste is....deze personen kunnen meerdere keren per dag 1600 euro cashen bij een postkantoor omdat er mensen zoals ik zijn die er vertrouwen in hebben gekregen....
Luxx    posted on 04-04-2007 15:12
tja ik weet er alles van . ik kocht de allerbeste macbook voor 1200 euro ( die mega scherm ) en toen ik het pakketje kreeg zat er een wc rol in....
dat was moest dan een hele dure wc rol geweest zijn dat ik er 1600 voor moest neertelle.
maarja bleken het 4 schoffies van mijn leeftijd te zijn die in den haag mensen aan het oplichten waren. via de track & trace die wel echt was hebben we ze kunnen pakken
www.mothermusic.nl
robertkennis    posted on 04-04-2007 15:14
Goed te horen dat de daders gepakt zijn. Mag ik vragen hoeveel tijd er is verstreken voordat je je centen weer op je bankrekening had?
Bastian    posted on 04-04-2007 15:15
Wat ik altijd erover kan zeggen (klinkt naar maar het is waar!).
Spreek altijd met de verkoper af, uitproberen mogelijk, en ander jammers dan.
Wachten op de volgende kans/aanbiedingHappy, laughing
Brick_Top    posted on 04-04-2007 15:15
Om eerlijk te zijn zou ik sowieso al niets kopen van iemand die de Nederlandse taal niet machtig is (uitzondering: Ebay). En als het om grote bedragen gaat (lees: groter dan €500) moet je gewoon ter plaatse gaan. Geld cash in zijn handen duwen en je gear gewoon in je eigen wagen laden en klaar is kees. Het internet is hemel op aarde voor zo'n bedriegers en daar moet je je van bewust zijn. En transacties via Western Union is altijd zever. Op tweedehands.be staat het vol van auto's die véél te goedkoop zijn. Advertenties zijn altijd Engelstalig en als je mailt naar die gasten moet je ook altijd je geld opsturen via Western Union (of een gelijkaardig bedrijf).

Mijn ultieme tip: Zeg gewoon dat je je shizzle ter plaatse komt halen. Zeg dat je familie hebt die toevallig bij haar in de buurt woont (in Engeland dus) en dat je gewoon een weekend-uitstap maakt. Weinig geloofwaardig maar toch, ze moet je maar geloven. De kans is érg groot dat ze dan gaat zeggen dat ze geen tijd heeft (ze zit in het leger, of ze werkt op en boot, of...) en dat je je geld gewoon moet overmaken via western union. Als je niet zelf je gear mag komen halen weet je gewoon dat het dikke, vette scam is!!!!

Neemt niet weg dat ik de hele zaak erg kut vind voor je, ik zou razend zijn in jouw plaats.

Vince
robertkennis    posted on 04-04-2007 15:19
dank voor je reactie.

Maar vergeet niet dat Western Union niet eens zo onveilig is!

Hetgeen waar het mis ging was dat de oplichters OOK hun eigen bedrijf hadden welke mij het trackingnummer etc verschafte. Verder geef ik je helemaal gelijk en ik ben idd behoorlijk rasend geweest. Maar ik denk dat dit een goede leer is voor de volgende keer. Het was niet zo zeer het geld waar ik zo razend over was, mijn vertrouwen in een persoon waar ik op msn, via e-mail etc een plezante conversatie mee was aangegaan was geschaad
Brick_Top    posted on 04-04-2007 15:29
Poster: robertkennis
dank voor je reactie.

Maar vergeet niet dat Western Union niet eens zo onveilig is!

Hetgeen waar het mis ging was dat de oplichters OOK hun eigen bedrijf hadden welke mij het trackingnummer etc verschafte. Verder geef ik je helemaal gelijk en ik ben idd behoorlijk rasend geweest. Maar ik denk dat dit een goede leer is voor de volgende keer. Het was niet zo zeer het geld waar ik zo razend over was, mijn vertrouwen in een persoon waar ik op msn, via e-mail etc een plezante conversatie mee was aangegaan was geschaad

Dat is inderdaad ook érg pijnlijk. Geld is één ding maar persoonlijk hecht ik nog nét iets meer belang aan vertrouwen. Dat is al een reden waarom ik never, nooit iemand zou oplichten. Simpelweg omdat die persoon mij vertrouwt en waarschijnlijk hard genoeg heeft moeten werken voor zijn geld. Je moet echt wel een klootzak zonder hart zijn als je iemand gewoon even €1300 afript.

En de reden die jij aanhaalt is de reden waarom ik internet altijd zal blijven wantrouwen. Vandaag de dag kan quasi iedereen wel een website in elkaar steken en als je het niet zelf kan vind je voor een paar honderd euro wel iemand die het voor jou wil doen. Met als gevolg dat het er allemaal eerlijk en geloofwaardig uitziet maar eigenlijk is het gewoon een wolf in een schapenvelletje...

Mijn tips:
- Voor objecten die duurder zijn dan €500 ga je gewoon zelf ter plaatse. Neem de auto en rij tot ginder. Geen gezever met verzendingskosten, de post kan je pakketje al niet slopen en je overhandigt het geld pas wnn je je spullen daadwerkelijk in je handen hebt. Ik heb zelf een Mustang '67 in de VS gekocht maar ik heb gewoon aan een familielid gevraagd of hij ter plaatse kon gaan kijken en die auto mee op de container kon zetten. Dat was voor mij een eenmalige luxe en zonder die luxe zou ik zoiets nooit kopen zonder het eerst te zien.
- Niet-Nederlandstalig, transacties via bedrijven zoals Western Union etc. Wees dubbel zo hard op je hoede.
- Als de prijs te mooi is om waar te zijn is hij niet waar.

Robert, geen boze mails ofzo naar hen sturen. Daar gaan ze alleen maar plezier aan hebben en dat mag je hen niet gunnen. Stuur gewoon een berichtje naar Marktplaats en leg de situatie uit. Ze gaan je niet kunnen helpen maar hopelijk help je zo wel iemand anders.
robertkennis    posted on 04-04-2007 15:39
Vince,

Van mijn kant geen boze e-mails hoor. Tis verleden tijd en ben er over heen. Het maakte me alleen weer razend dat ik die advertentie weer op marktplaats tegenkwam. Vandaar mijn mailtje naar marktplaats om uit te leggen dat dit hoogstwaarschijnlijk een oplichter is. Ik zal de reactie van hun kant ook op djresource zetten als ik die binnen heb.

Na dit geval heb ik geen aankopen meer op het net gedaan. Enkel en alleen bij winkels zoals de nieuwe lijn, de shop van R en J en Xab-winkel om het maar ff zo te doen.

Ik wilde eigenlijk de mensen waarschuwen op dit forum ( wat ik dagelijks lees ) voor dit soort praktijken. Ik merk dat de gemiddelde leeftijd op dit forum niet al te hoog is ( met uitzonderingen daargelaten ) en ik zou het erg treurig vinden als een 16 jarige aardbeienplukker , zijn zuurverdiende centen af zou moeten staan aan een oekranier...

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
tym    posted on 04-04-2007 15:39
haha geweldig .. precies dezelfde set voor 1300 op marktplaats maar dan van een spanjaard. deze antwoordde ook alles in correct engels en erg beleefd. ik wilde nog voorstellen de set op ebay te laten zetten, waar ze wel redelijk tegen oplichterij beschermd zijn. gelukkig even nagedacht en er vanaf gezien ;d
robertkennis    posted on 04-04-2007 15:55
JUIST!  En die spanjaard was dan dus ook een Oekranier ( hoe schrijf je dit eigenlijk? )

En ik ben er dus ingetrapt.
Twello    posted on 04-04-2007 16:04
ik ga ze mooi ff een maitje sturen kijken of ik langs kan komen
dutchman    posted on 04-04-2007 16:17
Wel een naai streek van die lui...

(ps heb die advertentie ook gevonden)
Brick_Top    posted on 04-04-2007 16:19
Poster: Twello
ik ga ze mooi ff een maitje sturen kijken of ik langs kan komen

'No, sorry sir! I work on a boat and I can't meet you there. Just create an account at xxxxxxxx and start the transaction'. Ik heb geen glazen bol maar het zal zo'n verhaal ongeveer worden.

Gewoon blijven volhouden en zeg maar dat hij desnoods een vriend/familielid stuurt.
Twello    posted on 04-04-2007 16:22
ja ik hou wel van een beetje ouwehoeren
Brick_Top    posted on 04-04-2007 16:24
Poster: Twello
ja ik hou wel van een beetje ouwehoeren

Daarom hou ik van onze Noorderburen! hahahahahahahahaha
rebounce    posted on 04-04-2007 16:26
dat is de reden waarom ik nooit (!)  iets zal kopen via internet voor zon'n bedragen  tenzij ik het kan afhalen !  Maar allesinds succes is het vinden van de oplichters die dit gefikt hebben.
Julemac    posted on 04-04-2007 16:27
Damn dat is wel lelijk zeg, ik snap zelf ook best dat je het opgestuurd had.
ik zelf koop wel s wat met via marktplaats zonder het gezien te hebben.
Maar dat was alleen in NL en onder de 500 euro, is ook tot nu toe altijd goed gegaan.
Maar zo zie je maar dat het niet altijd zo is..
Cyspoz    posted on 04-04-2007 16:31
Op marktplaats gaan misschien wel 99,9% van alle deals goed. Het is een klein groepje die het loopt te verzieken. Heelaas en spijtig ben jij daar ook slachtoffer van geworden Robbert.
En ik vind je slotzin van je openingspost geniaal en ik zou voorlopig ook nog een hele tijd zo blijven denken als ik jou was.
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

121 Users online: 29 Guests (92 Unknown)
Pages generated today : 18.617
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.991.711