Hallo heren,
Een beetje een belachelijke titel misschien maar ik wou zeker zijn dat ik jullie aandacht trok. Ik zal even kort mijn situatie uitleggen. Sinds twee maanden ben ik de trotste eigenaar van 2x Technics en één Ecler Nuo2 (m'n allereerste gear). Het medium waar ik mee draai is Vinyl (zonder de combinatie Serato/FS). Het draaien bevalt me 100% (ook al heb ik
nog maar een dertigtal platen) en af en toe durft er al is een (relatief) goede overgang tussen te zitten (al is meer dan de helft van m'n overgangen nog wel dikke crap).
Het genre waar ik actief in ben is
Hip-Hop en daar is dan ook een beetje alles mee gezegd voorlopig. Al sinds m'n elfde luister ik naar Hip-Hop en na x aantal jaren bleek 95% van m'n cd-collectie uit Hip-Hop te bestaan. Het voordeel is dat ik serieus wat verstand heb van Hip-Hop, maar nul komma nul niks verstand van andere genres (laten we punk & rock nu even niet meerekenen). Dus als DJ zijnde ben ik momenteel een vrij eenzijdige klojo en daar wil ik verandering in brengen.
Ik sta open voor alles. Alleen de 'hardere' genres zoals Jump/Hardcore/Hardstyle zijn niet echt m'n ding, Drum 'n Bass al evenmin (ondanks het feit dat dat vaak in combinatie met Hip-Hop wordt gebracht). Dus eigenlijk wil ik m'n muziekkennis verruimen naar andere genres zodat ik als DJ wat veelzijdiger voor de dag kan komen. Want eerlijk is eerlijk, zelfs ik trek geen ganse avond Hip-Hop op een fuif of in een discotheek.
Meteen wordt er richting R&B gewezen maar dan heb ik een vraag voor jullie. Bestaat er zoiets als niet-commerciële R&B? Misschien een idiote vraag maar ik vraag het me soms wel af. Want, in tegenstelling tot de Hip-Hop scene, kan ik niet meteen een 'underground' R&B-artiest opnoemen. Ik kan alleen zaken opnoemen die je elke dag door je strot geduwd krijgt op MTV, verder kom ik niet. Dus daarover zou ik wel graag jullie mening/idee horen. Want R&B is, ondanks het feit dat ze je er mee doodslaan op TV, wel lekkere, dansbare muziek. En dat is wat ik zoek (want Hip-Hop is niet altijd even dansvriendelijk).
Spijtig genoeg heb ik van elektronische muziek al helemaal geen verstand. Ik ga vaak uit op elektronische muziek (voor de mensen van Antwerpen, ik zit nogal vaak in Café d'Anvers). En hoe goed ik de muziek soms ook vind, ik ken geen enkele naam (noch de artiest, noch het nummer) en dat maakt m'n zoektocht er niet bepaald gemakkelijker op. Heb op allerlei legale mp3-sites wat samples liggen beluisteren (House, Electro,...) en daar zitten soms zaken tussen die ik echt wel goed vind. Alleen wat betreft Club vind ik niet meteen samples. Kan iemand me even een paar
goede Club-platen opnoemen zodat ik een idee krijg van dat genre?
Een paar goede internetradio's zijn ook altijd welkom, liefst radio's waar je ook de naam van de artiest en de track krijgt want anders schiet het niet op natuurlijk. Ik kan momenteel alleen radiodigtaal.nl (en een 50-tal Hip-Hop zenders

).
'Ga dan toch allround draaien!' hoor ik jullie nu al denken maar dat wil ik niet. Met alle respect voor Allround-dj's maar ik heb geen zin om van elk genre 'het topje van de ijsberg' te moeten draaien. Ik wil me toespitsen op één of twee genres (Hip-Hop blijft sowieso m'n grote liefde) om daar dan op zoek te gaan naar de pareltjes. En mijn excuses voor mijn 'hokjesmentaliteit' maar ik moet wel een richtlijn hebben om m'n zoektoch te beginnen.
Samengevat: Ik ben een DJ die momenteel alleen Hip-Hop draait en zijn collectie iets ruimer wil dan alleen maar Hip-Hop. Ik ben op zoek naar goede, dansbare muziek maar liefst geen al té harde genres. Ik sta voor alles open!
Alvast bedankt voor eventueel antwoord!
Brick Top