Pitch 0.1% nauwkeurig (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArCee    posted on 17-03-2007 12:11
Mensen, ik heb een probleempje. Ik draai momenteel nog met een Numark CDN22 mk 3 twin cd speler. Gaat op zich best goed maar ik merk de laatste tijd het volgende: Als ik wil inmixen en ik heb me pitch op b.v. +2.2 staan dan loopt hij net te langzaam. Zet ik m daarintegen op +2.3 dan loopt hij weer te snel. Een tussenweg is er niet. Kan het nu aan mijn pich liggen die minder word of?? Verder, ik wil deze zomer, mei/juni, 2 tabletops kopen, waarschijnlijk 2x Denon Dn-S1000. hebben die een pitch die nauwkeuriger is zodat je nog wat ruimte hebt tussen de b.v. 2.2 & 2.3 of is dit iets wat je bij elke cd speler hebt??

What do you think about Pitch 0.1% nauwkeurig ??

Vote :   

barthawk    posted on 21-03-2007 11:54
Poster: djmarcelm

vindt het helemaal niet erg dat ie er soms ietsie naast loopt als je m dan er weer strak opkrijgt krijg je meer respect denk ik

iedereen maakt wel eens een fout is ook niet erg maar moet er niet bergen naast gaan zitten

idd overal waar je komt, hoor je wel eens foutjes van dj's...tis dat ik zelf draai anders had ik het nooit gehoord..zelfs tiesto, armin en de almighty paul oakenfold maken ook fouten..t zijn ook maar mensen...
diggersfan    posted on 21-03-2007 19:59
Nou, ik had van Oakenfold hele hoge verwachtingen, op Trance Energy. Jezus, wat een dramatische set leverde hij daar af. Van de stuk of 15 platen die hij daar draaide zat ie er bij een stuk of 8 flink langs. Er was er zelfs 1 overgang van een seconde of 30 die meneer op zijn gemak (met 2 schuiven open) ging corrigeren. Daarbij haalde ie het nog in zijn hoofd om "Frozen Flame" erop te leggen.
Nee, met Oakey ben ik helemaal klaar.
Lead    posted on 21-03-2007 20:09
Discussie over de kwaliteiten van DJ's is een heel andere verhaal... en hoort niet in deze thread thuis.

Graag on-topic reageren :

Is 0.05% nauwkeurigheid genoeg of heb je 0.02% nodig ?

Poster: dutchman
toevallig net nog ff gedraaid en was toen eerst bezig met stapjes van 0.05 dit wilde niet lekker en ging toen naar de stapjes 0.02...ik merkte het verschil zeker wel...ik kon hem meteen een stuk precieser afstellen en had met veel sneller...voor mijn gevoel dan.

125BPM in de display is niet altijd precies 125BPM

Poster: Lead
1 BPM schommeling is mogelijk omdat de speler BPM's moet afronden.

124.556 ---> wordt 125 BPM
125.478 ---> wordt 125 BPM, maar er zit bijna 1 BPM tussen.

Door variatie in de muziek kan de BPM teller soms voor de gek gehouden worden waardoor hij soms heen en weer tikt.

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 21-03-2007 20:10 (1%)
ScottB    posted on 21-03-2007 21:08

125BPM in de display is niet altijd precies 125BPM

Maar als je de pitchfader zoveel verschuift dat hij van 125 naar 126 BPM verschuift weet je dan zeker dat hij rond de 126.00 BPM zit of zit hij dan eerder rond de 125.65 ofzo, omdat hij naar boven afrond.
Winston    posted on 22-03-2007 00:53
Een resolutie van 0,1% is goed als je muziekstijl relatief traag is, d.w.z. een lage bpm waarde heeft bv. 115 - 120 bpm. Dan kun je meestal vrij lange overgangen doen, zeg maar 30 seconden, zonder correcties. Als het vaak volgens jou net niet goed kan ligt het meestal aan jezelf.

Bij een snelle muziekstijl zeg maar 150 bpm, kom je vanzelf eerder in een situatie die correctie moet. 0,1% van 115 bpm is nu eenmaal minder dan 0,1% van 150 bpm. Dan is het misschien aardig als je een resolutie hebt van 0,05% mits je zeker weet dat je goed kunt beatmatchen.

Verder hou ik me niet bezig met bpm's. Onmerkbaar voor de leek corrigeren mag van mij. En als je perse extreem lange overgangen wil doen zonder correcties gebruik je net zoals Armin van Buuren Ableton software.
Tic Toc
altamira    posted on 25-03-2007 13:45
Numark axis 9cr heb ik en die gaat inderdaad met stapjes van 0,1%.

Echter weet ik niet of dit wel klopt en of het niet enkel om de schermaanduiding gaat. Want als je heel precies met de pitch schuift zie je dat de pitchwaarde niet veranderd maar het aantal bpm, dus dat ie eigenlijk precieser zou zijn dan het scherm aangeeft. Weet iemand of dit klopt want het lijkt er wel erg veel op.
Winston    posted on 25-03-2007 22:05
Ik heb wel met de Axis-9 gedraaid, maar heb er nooit opgelet.

Je moet het dus zelf onderzoeken. Als je nu de track langere tijd laat draaien: Is het echt een stabiele waarde of gewoon een langere fluctuatie van de bpm in de track?

Als de verandering constant is zit er misschien wat achter.

Dan moet je gewoon het aantal beats tellen in een minuut. Dan weet je pas zeker of het wel klopt.

Maar ik zal ook kijken op mijn players wat er gebeurt.
Tic Toc
Zuur    posted on 26-03-2007 15:47
Als er stapjes van 0,1 staan op het display van een cd-speler, dan doet ie die stapjes ook. Waardes ertussen kent ie dan niet.

Dus als de bpm dan veranderd, zit dat in het nummer zelf.
TT's hebben wel een staploos bereik met de pitch, MAAR omdat er ook fluctuatie in het draaien zit (door invloeden van buitenaf) is het eigenlijk minder nauwkeurig / gelijk aan een cd-speler (0,5 en 0,2 zal nauwkeuriger zijn dan met een TT).
Cyspoz    posted on 27-03-2007 07:46
Poster: Zuur
TT's hebben wel een staploos bereik met de pitch

Ik vraag me af of dat tegenwoordig nog wel zo is. Het is namelijk zo dat al die direct drive tafels door een digitale processor worden aangestuurd. En ik weet niet wat daar de resolutie van is, maar het zal dus niet analoog zijn en oneindig veel kleine stapjes kennen.
Devotion    posted on 30-03-2007 15:05
Poster: DJ_IVI-R
wat noemen jullie in feite een lange mix?

Normaal gesproken ga ik voor 32/32 inmixen, wanneer ik hier een veelvoud van doe dan noem ik hem lang.
Mforge    posted on 30-03-2007 21:10
je kan beter op je oren vertrouwen, die zijn nooit voor de gek te houden!

ArCee    posted on 13-05-2007 18:29
Ik ben er dus achter gekomen dat m'n pitch instabiel is. Voorbeeld: Heb een laat draaien en ben de volgende plaat aan het gelijk stellen. Op een gegeven moment heb ik ze gelijk en laat de plaat een minuut meelopen op de voorafluistering, no problem. Na een paar minuten wil ik de plaat inmixen en hij blijft eruit lopen. Moet ik m opeens versnellen omdat de ingestelde snelheid van even daarvoor opeens te langzamm is en ik heb de pitch tussentijds toch echt niet verandert  Ik mag toch hopen dat dit geen Numark probleem is want ik sta op het punt om 2 nieuwe Axis 4 aan te schaffen (wilde eigenlijk wat anders maar me auto moet opeens ook zonodig moeilijk gaan doen)  de aandacht trekker!!
Cyspoz    posted on 13-05-2007 19:03
Was dit bij meerdere nummers of slechts één keer. Als het namelijk één keer voorkwam dan zal het denk ik in het nummer hebben gezeten. Als je echt wilt checken of je spelers stabiel lopen, neem dan twee dezelfde cd's (eventueel zelf gebrand) met dezelfde nummers en laat die vanaf begin gelijk lopen. Als het goed is moeten ze gelijk blijven lopen bij zowel 0% pitch als iedere andere waarde.

ArCee    posted on 14-05-2007 10:11
Bij meerdere nummers dus. Ligt dus overduidelijk aan de pitch. Nu is het niet continu zo dus als de Axis 4 er zometeen is hou ik deze er gewoon bij als "back-up". Heb gemerkt dat als ik de beide pitchen even helemaal een paar keer open en dicht zet en even flink met het jogwheel tekeer ga dat hij dan weer een tijd stabiel is. Straks dus maar ff na laten kijken als de andere spelers er zijn.

Over de Axis 4 gesproken, weet iemand het verschil tussen een bpm counter en een tap in bpm counter??
User edit by ArCee on 14-05-2007 @ 10:13:12 (25%)
TheSupercrab    posted on 14-05-2007 10:43
een normale bpm counter 'leest' de track en haalt daar uit een BPM. een tap in bpm counter is gewoon een knop die jij op de beat indrukt, dus denk, kick kick kick kick etc,  en daaruit haalt ie de BPM. Beiden zijn niet echt naukeurig..
ArCee    posted on 14-05-2007 10:44
Ik draai nu ook zonder bpm counter en ben ook niet van plan ze echt te gebruiken maar vroeg me even af wat nu het verschil was. Je antwoord is duidelijk, dankjewel.
Reind    posted on 14-05-2007 13:38
Als je dat zo zeker weet, maak dan eens een test toon van een 1Khz signaal van 3 minuten, speel die af en neem die op en bekijk daarna de waveform eens goed... afwijkingen zijn daardoor in één oog opslag te zien. Grote kans dat het probleem bij jouw tussen je oren zit in plaats van in de speler.

Ik ben namelijk nog nooit (en ik draai al ruim 11 jaar) een instabiele pitch tegen gekomen op een cd speler. Wel genoeg verkeerd opgenomen nummers Winking my eye

Heb jij overigens ooit wel eens je pitch faders gekalibreerd op de axis 4? Ik geloof namelijk dat je dat eens in de zoveel tijd moest doen om bijvoorbeeld het 0 punt netjes in het midden te houden.
Cyspoz    posted on 14-05-2007 13:45
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat door stof vuil of slijtage de pitch fader soms afwijkende waardes doorgeeft. Maar lijkt mij stug dat hij daar nu al last van zou hebben.
ArCee    posted on 14-05-2007 16:51
Grote kans dat het probleem bij jouw tussen je oren zit in plaats van in de speler.

Niks mis met m'n chippies. Voorbeeld. Ik heb 2 platen die ik al regelmatig gemixt heb en zij staan beide op 1.0. 9 van de 10 keer mix ik die 2 platen in elkaar en zij lopen soms wel 2 minuten met elkaar mee zonder bijstellen, exact in de maat. Gister heb ik deze 2 platen weer gepakt om te testen. Beide gelijk gezet op 1.0 maar de linker cd speler liep gewoon te snel. Na een paar keer de pitch schuif op en neer bewogen te hebben was het probleem weer (tijdelijk) verholpen. Ra ra, hoe kan dat??
Cyspoz    posted on 14-05-2007 18:56
Maar doe anders gewoon wat Reind als test aandraagt. Met Adobe Audition of een demo versie van Cool Edit Pro kun je heel makkelijk de toon maken en laater ook weer openem en terug bekijken. 

Reind    posted on 15-05-2007 01:49
Poster: ArCee
Niks mis met m'n chippies.

Zorg in ieder geval dat je dat uit sluit, ik heb meer mensen zulke dingen horen beweren en dan bleek toch niet de speler de schuldige te zijn... staat zo lullig als je bij de shop staat waar het ding vandaan komt Winking my eye

De mogelijkheid is er dat het gebeurd maar die kans is zo klein dat ik mensen eerst aan raad het probleem in beeld te brengen zodat het aantoonbaar is, als dat niet lukt kun je namelijk een fout in het apparaat uitsluiten en blijft er nog maar 1 factor over die wat fout kan doen Winking my eye
ArCee    posted on 15-05-2007 10:43
Ga hem deze week uitgebreid testen voor ik op hoge poten ergens naartoe ga Reind. Thanks voor alle info.
User edit by ArCee on 15-05-2007 @ 10:44:02 (28%)

This is an old Topic

No new postings for 6.354 days.
 Post CommentThat would be 211.8 months
or a whopping 17.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

56 Users online: 2 Guests (54 Unknown)
Pages generated today : 8.613
Most visitors online this month : 245
Lifetime Pageviews since 2003 : 229.737.236