Pitch 0.1% nauwkeurig (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArCee    posted on 17-03-2007 12:11
Mensen, ik heb een probleempje. Ik draai momenteel nog met een Numark CDN22 mk 3 twin cd speler. Gaat op zich best goed maar ik merk de laatste tijd het volgende: Als ik wil inmixen en ik heb me pitch op b.v. +2.2 staan dan loopt hij net te langzaam. Zet ik m daarintegen op +2.3 dan loopt hij weer te snel. Een tussenweg is er niet. Kan het nu aan mijn pich liggen die minder word of?? Verder, ik wil deze zomer, mei/juni, 2 tabletops kopen, waarschijnlijk 2x Denon Dn-S1000. hebben die een pitch die nauwkeuriger is zodat je nog wat ruimte hebt tussen de b.v. 2.2 & 2.3 of is dit iets wat je bij elke cd speler hebt??

What do you think about Pitch 0.1% nauwkeurig ??

Vote :   

Illusion    posted on 18-03-2007 22:59
Het kan misschien komen omdat je tijdens het pitchen ook nog aan de Jog draait.

Normaal bij een TT of een Cd-Player draai je de jog in het voren, wanneer je pitcht. Het is niet zo dat je alleen je pitch gebruikt. Misschien moet je niet je jog gebruiken op dat moment dat je een kleine hoeveelheid snelheid moet veranderen.

Probeer eerst zowieso vóór het wijzigen van de snelheid, je snelheid met de jog aan te passen. Het kan zijn dat de beat net niet tegelijk loopt, maar dat de snelheid misschien 'wél' goed is.

Wanneer het gebruiken van de jog niet helpt, probeer dan pas de pitch te gebruiken, maar wees rustig met de jog.

Hierbij kun je zien dat Vinyl een voordeelpunt heeft. Bij vinyl kun je het beter aanvoelen. Das mijn meningWinking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Tim1978    posted on 19-03-2007 10:13
Ik draai een stijl die overeen komt met de stijl die Armin van Buuren draait. Hierbij maak ik vaak overgangen die langer dan een minuut duren. Nu heb ik thuis de CDJ800MK2 met een pitch-resolutie van 0,05%, maar het zou van mij nog wel wat fijner mogen. Soms worstel ik met hetzelfde probleem als de topic-starter: +1,15% is te langzaam en +1,20% is te snel...

Zou ik over kunnen naar de CDJ1000MK3 die een resolutie heeft van 0,02%, maar die vind ik toch iets te prijzig voor privé-gebruik
barthawk    posted on 19-03-2007 10:18
Poster: DJ_IVI-R
wat noemen jullie in feite een lange mix?

bij mij is dat tussen de 30 en 90 sec
DJ-Emotion    posted on 19-03-2007 10:28
Poster: Tim1978
Ik draai een stijl die overeen komt met de stijl die Armin van Buuren draait. Hierbij maak ik vaak overgangen die langer dan een minuut duren. Nu heb ik thuis de CDJ800MK2 met een pitch-resolutie van 0,05%, maar het zou van mij nog wel wat fijner mogen. Soms worstel ik met hetzelfde probleem als de topic-starter: +1,15% is te langzaam en +1,20% is te snel...

Zou ik over kunnen naar de CDJ1000MK3 die een resolutie heeft van 0,02%, maar die vind ik toch iets te prijzig voor privé-gebruik

Ik draai Idem.
En kan je vertellen, met de CDJ1000MK2 heb je het zelfde probleem. (gebruikte altijd de 6% range).
Sinds 1 week heb ik de MK3, maar heb nog geen tijd gehad om ze te testen.
Dus ik kom er nog even op terug.
Tim1978    posted on 19-03-2007 11:51
Poster: DJ-Emotion

Ik draai Idem.
En kan je vertellen, met de CDJ1000MK2 heb je het zelfde probleem. (gebruikte altijd de 6% range).
Sinds 1 week heb ik de MK3, maar heb nog geen tijd gehad om ze te testen.
Dus ik kom er nog even op terug.

Ik hoor het wel!

Maar ehmmm.... Je hebt sinds een week de MK3 en ze zitten nog steeds in de doos?
Illusion    posted on 19-03-2007 13:18
Ik draai een stijl die overeen komt met de stijl die Armin van Buuren draait.

Trance?:p denk ik

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
djmamo    posted on 19-03-2007 13:29
 Soms worstel ik met hetzelfde probleem als de topic-starter: +1,15% is te langzaam en +1,20% is te snel...

denk dat je dan moet kijken of je plaat dan wel gelijk staat met de andere plaat.
want dit zou gewoon moeten kunnen en een kleine correctie met je platter zou genoeg zijn om hem voor een lange mix gelijk te laten lopen.

heb zelf 2 cdj 200 en een cmx 3000 en gebruik voornamelijk de 10% en voor lange mixen 6% pitch  en bij mij loopt het wel lekker gelijk.

dus eigenlijk zou het niet kunnen dat je er problemen mee hebt.
www.moonentertainment.nl
DJ-Emotion    posted on 19-03-2007 13:58
Maar ehmmm.... Je hebt sinds een week de MK3 en ze zitten nog steeds in de doos?

Uitgepakt zijn ze wel.
Maar nog geen tijd gehad om er mee de draaien...
Cyspoz    posted on 19-03-2007 14:08
Even een kleine correctie in dit topic. De topic starter heeft het over een tussenstap voor 0.1% en 0.2%. Hij wil graag een cd-speler hierna aanschaffen die de mogelijkheid bied om te pitchen met een resolutie (in stapjes) van 0.05% zodat hij netjes 0.15% kan instellen als 0.1% en 0.2% er net naast zitten.
Dit probleem ondervind ik zelf ook wel eens en kan dan soms betekenen dat je iedere 15 seconden een correctie moet doen met de pitch bend of pitch wheel om te voorkomen dat het verschil hoorbaar wordt.
Met een resolutie van 0.05% kun je dus precieser instellen en loopt alles veel langer synchroom. Ook dan kan het natuurlijk nog voorkomen dat een waarde tussen 0.15% en 0.20% gewenst zou zijn. In dat geval zou met een resolutie van 0.02% gewenst zijn zodat je de stapjes 0.16% en 0.18% als tussenstap zou kunnen pakken.
Ik vraag me alleen af of die laatste kleine resolutie ook daadwerkelijk zin heeft in de praktijk aangezien het best lang duurt voordat je plaat niet meer synchroom loopt bij een resolutie van 0.05%. Op het moment dat je het dan merkt zal je toch ook eerst een keer met de pitch bend of pitch wheel een correctie moeten uitvoeren. Na die correctie duurt het best weer even voordat het weer mis gaat waardoor de kans groot is dat je dan al lang en breed de plaat hebt weggemixt.
Of je moet natuurlijk mega goede oren en ritme gevoel hebben en dit van te voren kunnen horen, maar dan mag je me dat eerst een keer laten zien voordat ik daarvan overtuigt ben.
ScottB    posted on 19-03-2007 16:33
Poster: Illusion
Het kan zijn dat de beat net niet tegelijk loopt, maar dat de snelheid misschien 'wél' goed is.

Wanneer het gebruiken van de jog niet helpt, probeer dan pas de pitch te gebruiken, maar wees rustig met de jog.

Dat heb ik weleens, dat ik de beat net te vroeg of te laat instart. Dan moet ik dus gaan corrigeren met het jogwheel(CDJ-100 heb ik) maar dat ik dan teveel corrigeer en als het ware weer over de beat heen ga of teveel terug dat je een voorslag krijgt. Zeker als je er maar een klein beetje naast zit, is het best lastig om de beat dan gelijk te krijgen.
RenéKuppens    posted on 19-03-2007 18:21
Poster: ScottB

Dat heb ik weleens, dat ik de beat net te vroeg of te laat instart. Dan moet ik dus gaan corrigeren met het jogwheel(CDJ-100 heb ik) maar dat ik dan teveel corrigeer en als het ware weer over de beat heen ga of teveel terug dat je een voorslag krijgt. Zeker als je er maar een klein beetje naast zit, is het best lastig om de beat dan gelijk te krijgen.

Daarom moet je niet te ruim aan je jogwheel draaien..
als je er voorzichtig mee om gaat dan kan de schaden beperktblijven..
MuffHouse    posted on 19-03-2007 20:57
Als er kan tussen het nummer dat speelt en het nummer dat je in wilt mixen nooit een pitchgetal liggen dat varieerd met 0.1, 02 of 0.3. Het verschil kan alleen zijn in stappen van 0.4

Stel, bij het nummer dat speelt staat de pitch op 0.4 en het nummer dat je in wilt mixen schat je op 1.5 (het pitchniveau dat jij denkt dat je hem gelijk hebt) dan is het waarschijnlijk 1.6
dutchman    posted on 19-03-2007 21:18
Poster: Cyspoz
...Ik vraag me alleen af of die laatste kleine resolutie ook daadwerkelijk zin heeft in de praktijk aangezien ....

toevallig net nog ff gedraaid en was toen eerst bezig met stapjes van 0.05 dit wilde niet lekker en ging toen naar de stapjes 0.02...ik merkte het verschil zeker wel...ik kon hem meteen een stuk precieser afstellen en had met veel sneller...voor mijn gevoel dan.
Alert : alleen in je quote laten staan waar je op reageert, dan blijft alle leesbaar
Mod edit by Lead on 21-03-2007 00:16 (1%)
DJ-Emotion    posted on 19-03-2007 22:24
Ik hoor het wel!

2 uur getest. (6%)
Blijft het zelfde als bij de MK2.
Maar het is nog steeds geen MAJOR problem.
Cyspoz    posted on 19-03-2007 22:48
Poster: dutchman
toevallig net nog ff gedraaid en was toen eerst bezig met stapjes van 0.05   dit wilde niet lekker en ging toen naar de stapjes 0.02...ik merkte het verschil zeker wel...ik kon hem meteen een stuk precieser afstellen en had met veel sneller...voor mijn gevoel dan.

Niet alles wat ik vertelde was op eigen ervaring gebaseerd dus het zou inderdaad best kunnen. Hoe lang duurde je overgang dan trouwens?
Zuur    posted on 20-03-2007 00:13
Poster: dutchman

toevallig net nog ff gedraaid en was toen eerst bezig met stapjes van 0.05   dit wilde niet lekker en ging toen naar de stapjes 0.02...ik merkte het verschil zeker wel...ik kon hem meteen een stuk precieser afstellen en had met veel sneller...voor mijn gevoel dan.

Zit tussen de oren. Met 0.1 resolutie kun je lang genoeg overgangen maken zonder te corrigeren.
Nog een punt: er is genoeg muziek waar de bpm aan het begin lager (of hoger) is dan aan het einde van het nummer. Kan best wel 1 bpm tussen zitten. Meestal bij nummers op plaat.

Gebruik op mijn Denon in ieder geval nooit de 0.02 resolutie, staat altijd op de 0.05 resolutie en nooit problemen om een nummer voor een redelijke tijd (30 / 40 sec) gelijk te houden.
djmarcelm    posted on 20-03-2007 15:54
zit toch ook een jogwheel op Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
diggersfan    posted on 20-03-2007 19:30
Poster: Zuur
Nog een punt: er is genoeg muziek waar de bpm aan het begin lager (of hoger) is dan aan het einde van het nummer. Kan best wel 1 bpm tussen zitten. Meestal bij nummers op plaat.

Heb je enig idee wat daar de oorzaak van is?
Niet goed geperst, of de platenspeler zelf?
Want 1 bpm verschil is toch gauw 1% pitch verschil.
Lead    posted on 20-03-2007 21:28
1 BPM schommeling is mogelijk omdat de speler BPM's moet afronden.

124.556 ---> wordt 125 BPM
125.478 ---> wordt 125 BPM, maar er zit bijna 1 BPM tussen.

Door variatie in de muziek kan de BPM teller soms voor de gek gehouden worden waardoor hij soms heen en weer tikt.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 20-03-2007 21:28 (1%)
djmarcelm    posted on 20-03-2007 23:55
quote:
Poster: Lead
1 BPM schommeling is mogelijk omdat de speler BPM's moet afronden.

124.556 ---> wordt 125 BPM
125.478 ---> wordt 125 BPM, maar er zit bijna 1 BPM tussen.

Door variatie in de muziek kan de BPM teller soms voor de gek gehouden worden waardoor hij soms heen en weer tikt.

en dan komt het gehoor weer in spel

ik zit er ook weleens naast maar door de jogwheel te gebruiken heb je een 50% kans of links of rechts
je hoort na oefening heel snel of je mis zit of niet en stuurt m dan weer bij
en op dit punt komt de doorgewinterde dj weer met vlag en wimpel boven drijven

oefen oefen en nog een oefenen niet iedereen is thijs v hehehehe
Lead    posted on 21-03-2007 00:13
Je moet met mixen eigenlijk ook horen en niet lezen :D

Alhoewel de display qua indicatie en grove instelling (pitch veranderd direct als je de pitch fader schuift, dit wordt berekend) kun je er wel snel mee maken... dat scheelt zeeen van tijd Winking my eye

En welke kant je op moet draaien wordt na verloop van tijd gewoon een gevoel... Maar als 2 platen een beetje op elkaar lijken is het lastig horen en kun je er inderdaad wel eens naast zitten.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 21-03-2007 00:14 (1%)
diggersfan    posted on 21-03-2007 07:47
Maar het ging over even over er idd wel eens fysiek verschil zit in bpm, bij vinyl, op het begin en op het einde van een plaat. Niet over de electronische meting bij een cd-speler.
Bij cd's lijkt het bpm constanter, dan bij vinyl, maar ik kan het mis hebben.
Cyspoz    posted on 21-03-2007 07:47
Poster: djmarcelm
ik zit er ook weleens naast maar door de jogwheel te gebruiken heb je een 50% kans of links of rechts
je hoort na oefening heel snel of je mis zit of niet en stuurt m dan weer bij
en op dit punt komt de doorgewinterde dj weer met vlag en wimpel boven drijven

De grote truc is natuurlijk om ervoor te zorgen dat alleen jij hoort dat de plaat er een fractie langs zat en dat de mensen op de dansvloer niks door hebben. Nouja niks door hebben, misschien heeft een toevallig aanwezige DJ-Resource member het dan wel door maar dat heb je nu eenmaal met collega's. Winking my eye
Lead    posted on 21-03-2007 09:14
als een nummer een oplopend tempo heeft is er wellicht iets mis gegaan... Lijkt me niet dat een sequencer ineens sneller gaat lopen....

Kan natuurlijk dat het bedoeld in het nummer is gemaakt, maar lijkt me niet dat er iets mis is...
Let the BASS be louder
djmarcelm    posted on 21-03-2007 11:51
Poster: Cyspoz

De grote truc is natuurlijk om ervoor te zorgen dat alleen jij hoort dat de plaat er een fractie langs zat en dat de mensen op de dansvloer niks door hebben. Nouja niks door hebben, misschien heeft een toevallig aanwezige DJ-Resource member het dan wel door maar dat heb je nu eenmaal met collega's. Winking my eye

vindt het helemaal niet erg dat ie er soms ietsie naast loopt als je m dan er weer strak opkrijgt krijg je meer respect denk ik

iedereen maakt wel eens een fout is ook niet erg maar moet er niet bergen naast gaan zitten
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

78 Users online: 15 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 3.242
Most visitors online this month : 248
Lifetime Pageviews since 2003 : 234.575.395