Gebruik microfoon (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Rinaldo    posted on 25-02-2007 22:01
Goedenavond allemaal,

Ik hoop dat iemand van jullie een antwoord hebben op het volgende probleem.

Als dj gebruik ik vrij regelmatig de microfoon op de dansvloer en reg;ematig komt het voor dat de gasten mijn microfoon ook gebruiken. Voor een speech e.d. Ik gebruik een draadloze set.

Het gebruik vanachter mijn booth gaat goed, maar op het moment dat ik de dansvloer op ga met de microfoon dan heb ik last van die ernorme irritante hoge piepgeluiden. Ik heb van alles geprobeerd, maar de piep geluiden blijft.

Hoe kan ik dit oplossen.......

Rinaldo

What do you think about Gebruik microfoon ??

Vote :   

NIekh    posted on 27-02-2007 14:01
je kan ook zo'n apparaatje kopen die ze er zo goed mogelijk uit filterd dat heeft me pa ook en werkt prima !
tairip    posted on 27-02-2007 14:03
Poster: NIekh
je kan ook zo'n apparaatje kopen die ze er zo goed mogelijk uit filterd dat heeft me pa ook en werkt prima !

Winking my eye die is al 10x genoemd op de vorige pagina :P
NIekh    posted on 27-02-2007 14:06
oeps :P  srry allemaal :P
djmamo    posted on 27-02-2007 14:36
Poster: tairip

Laten we het maar rondzingen noemen en niet een rondzinger! Het is niet iemand die rondzingt. Het is de feedback die vanaf de microfoon komt en een loop veroorzaakt waardoor het signaal vele malen versterkt word en je zo de vervelende piep krijgt!

laten we het maar wel een rondzinger noemen want dat wordt als algemene benaming in de AV wereld gebruikt......

er wordt dan namelijk gezegd:....... we hebben een rondzinger.........

(weet niet sinds wanneer jij de AV taal schrijft?)
www.moonentertainment.nl
tairip    posted on 27-02-2007 14:45
Poster: djmamo

laten we het maar wel een rondzinger noemen want dat wordt als algemene benaming in de AV wereld gebruikt......

er wordt dan namelijk gezegd:....... we hebben een rondzinger.........

(weet niet sinds wanneer jij de AV taal schrijft?)

Mag ik je AV woordenboek even lenen?
tairip    posted on 27-02-2007 14:47

Mag ik je AV woordenboek even lenen?
Trouwens AV taal... Algemeen Vlaams Winking my eye Mensen in de audio en video wereld spreken gewoon ABN!

djmamo    posted on 27-02-2007 14:52
Trouwens AV taal... Algemeen Vlaams Mensen in de audio en video wereld spreken gewoon ABN!

als jij dat denkt, dus dokters spreken ook gewoon abn? dacht dat dat best wel latijns was,

bedoel daar technische taal mee, maar dat zal jij wel niet begrepen hebben (dat ik er eigenlijk op in ga)

en als jij liever een lolroek bent dan serieus op een post te reageren dan is dat erg jammer.

en het is nu eenmaal zo..... in de AV wereld wordt gesproken over een rondzinger.
www.moonentertainment.nl
tairip    posted on 27-02-2007 15:52
On topic, hiervoor zit ik niet op dit forum!
PatrickBeuken    posted on 27-02-2007 15:55
Iets minder aangebrand mag ook wel, djmamo :P Ik heb een 'rondzinger' nog nooit gehoord. Wat ik hoor en zeg is 'Het geluid zingt rond' of 'We hebben last van feedback'.
tairip    posted on 27-02-2007 15:59
Poster: PatrickBeuken
Iets minder aangebrand mag ook wel, djmamo :P Ik heb een 'rondzinger' nog nooit gehoord. Wat ik hoor en zeg is 'Het geluid zingt rond' of 'We hebben last van feedback'.

Ik ga er niet meer op in... (Rondzinger is geen ABN dat weet ik wel).

Ontopic dan maar!
User edit by tairip on 27-02-2007 @ 15:59:17 (2%)
greup    posted on 27-02-2007 15:59
taal discussie bij deze graag staken,.
djmamo    posted on 27-02-2007 16:02
waarom staken? gaat toch over mic gebruik......

en bij de grotere AV bedrijven word er over een rondzinger gepraat, en hoe ik dit weet...... ben zelf AV technicus voor Nederlands grootste AV bedrijf.
www.moonentertainment.nl
Camino    posted on 27-02-2007 16:03
Wat raar... ik dacht dat we het over microfoons hadden.

Er is al veel gezegd over de aparatuur om feedback te verminderen, maar de soort microfoon maakt ook veel verschil uit. Er zijn veel verschillende soorten mics, maar dit zijn de belangrijkste:

Omnidirectional: Het volume van een omnidirectional microfoon hangt enkel af van de afstand waarvan de bron van het geluid zich van de mic bevindt. De hoek waaruit het geluid komt is niet van belang. Dit soort micros worden vooral in concerthallen e.d. gebruikt om geluid van groepen op te nemen of bij vergaderingen.
Voorbeeld: Audio Technica ATR 96

Cardioid:
een cardioid microfoon neemt het geluid dat van de voorkant van de mic komt op een veel hoger niveau op dan erachter. Dit is de meest voorkomende soort micro.
Voorbeeld: Sennheiser e935

Super Cardioid
: een super cardioid microfoon gaat nog een stapje verder dan een cardioid. De hoek waarin het geluid dat op een hoog niveau opgenomen wordt is kleiner dan van een cardoid.
Voorbeeld: Sennheiser e945

Het spreekt natuurlijk voor zich dat een omnidirectionele microfoon veel gevoeliger is voor feedback dan een directionele. Het is ook o.a. voor die reden dat omni mics alleen gebruikt worden om grote groepen op te nemen (orchesten e.d.) waarvan het geluid niet van één enkele bron komt en feedback niet echt een probleem is. Je zal normaal ook nooit op een concert een zanger met een omni mic zien.
Een supercardioid mic is in de meeste gevallen ook beter voor zang/spraak dan een cardioid, juist omdat de hoek kleiner is en er minder 'ambient' geluid opgenomen wordt (zoals het geluid dat uit monitors of speakers komt). Als je feedback wilt minimaliseren is het best om dit soort microfoon te gebruiken. Enig nadeel natuurlijk: Supercardioids zijn normaal gesproken veel duurder dan gewone mics.

Ik heb hier trouwens een visuele uitleg over de verschillende soorten mics gevonden voor geinteresseerden.

Ik zeg eerlijk dat ik relatief weinig van microfoons afweet dus als iemand denkt dat ik iets verkeerds gezegd heb of niet duidelijk genoeg gemaakt heb moet die maar iets laten weten, dan voeg ik het wel aan mijn post toe.
User edit by Camino on 27-02-2007 @ 16:23:22 (7%)
tairip    posted on 27-02-2007 16:11
@ Deaf DJ,

Je plaatjes verduidelijken je uitleg goed want bij de omni spreek je erover dat het niet uitmaakt waar je staat, maar je moet er niet achter gaan staan :P!

Andere benamingen voor de karakteristieken zijn:

Nier
Super Nier
Acht

User edit by tairip on 27-02-2007 @ 16:16:48 (49%)
Camino    posted on 27-02-2007 16:24
ok post aangepast. Ik vermoed dat acht = super nier?
tairip    posted on 27-02-2007 17:20
Poster: DeafDJ
ok post aangepast. Ik vermoed dat acht = super nier?

Nee dat is niet hetzelfde, een supernier zijn eigenlijk 2 gewone nieren met de ruggen tegen elkaar aan. Dit zijn de pressure zone microfoons (verbeter me als 't niet zo is).
djmamo    posted on 27-02-2007 18:13
het plaatje van de bovenste is een vlakgrens mic.

www.moonentertainment.nl
tairip    posted on 27-02-2007 19:13
Poster: djmamo
het plaatje van de bovenste is een vlakgrens mic.

Nu wil ik niet bijdehand doen maar het is een Grensvlak en geen vlakgrens.
djmarcelm    posted on 06-03-2007 17:28
gaat er toch om dat er voor een dj respectabel geluid uit komt heb nml niet het gevoeld dat dj's opnames moeten maken en/ of dit soort info nodig hebben voor het draaien
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
Cyspoz    posted on 06-03-2007 17:59
Poster: djmarcelm
gaat er toch om dat er voor een dj respectabel geluid uit komt

Ik vind dat nogal een betreurswaardige attitude als ik dat mag zeggen djmarcelm. Waarom zou een DJ minder goed hoeven te klinken dan een presentator van een willekeurig evenement? Het is wel zo fijn dat jij als DJ verstaanbaar bent richting je mensen zodat wat je zegt ook effect heeft.
Daarvoor is het belangrijk dat je begrijpt wat je doet en kennis hebt van zaken. Daarbij hoort ook Microfoon techniek. Ik hoor regelmatig bijvoorbeeld fluiters bij DJ's omdat ze gewoon niet begrijpen wat ze aan het doen zijn.
In de discussie hierboven wordt wel erg in detail op bepaalde zaken ingegaan maar het is erg belangrijk dat je een groot deel van al die basics begrijpt. Als je namelijk een microfoon niet goed gebruikt krijgt zelfs de beste geluidsman met de beste apparatuur er niks zinnigs uit.
djmamo    posted on 06-03-2007 18:09

Nu wil ik niet bijdehand doen maar het is een Grensvlak en geen vlakgrens.

klopt je hebt helemaal gelijk, draai dat altijd om. is mijn fout.
www.moonentertainment.nl
djmarcelm    posted on 07-03-2007 16:58
Poster: Cyspoz

Ik vind dat nogal een betreurswaardige attitude als ik dat mag zeggen djmarcelm. Waarom zou een DJ minder goed hoeven te klinken dan een presentator van een willekeurig evenement? Het is wel zo fijn dat jij als DJ verstaanbaar bent richting je mensen zodat wat je zegt ook effect heeft.
Daarvoor is het belangrijk dat je begrijpt wat je doet en kennis hebt van zaken. Daarbij hoort ook Microfoon techniek. Ik hoor regelmatig bijvoorbeeld fluiters bij DJ's omdat ze gewoon niet begrijpen wat ze aan het doen zijn.
In de discussie hierboven wordt wel erg in detail op bepaalde zaken ingegaan maar het is erg belangrijk dat je een groot deel van al die basics begrijpt. Als je namelijk een microfoon niet goed gebruikt krijgt zelfs de beste geluidsman met de beste apparatuur er niks zinnigs uit.

weet best hoe een mic afgeregeld moet worden heb een 12 jaar ervaring in de licht en geluids wereld

ik bedoelde te zeggen dat je gewoon een goede mic nodig hebt niet elke mic past bij iemand zijn stem!

wat ik bijna overal zie is een shure sm58 kan iedereen lekker in schreeuwen ik gebruikte zelf altijd een bayer dynamic deze is stuk gegaan (mic van 380 euro) heb nu een av-jefe avl 1900nd

dit ding kost een drol vergeleken met de bayer maar mijn stem komt er net zo goed uit

dus met respectabel bedoel ik dat je een goed geluid hebt maar voor die paar dingen wat je op een avond zegt, vindt ik dat je niet een super ding hoeft hebben als het respectabel is voor de dingen die je doet

als u mij begrijpt Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj

This is an old Topic

No new postings for 6.404 days.
 Post CommentThat would be 213.5 months
or a whopping 17.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

75 Users online: 5 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 7.760
Most visitors online this month : 295
Lifetime Pageviews since 2003 : 228.925.672