Wat raar... ik dacht dat we het over microfoons hadden.
Er is al veel gezegd over de aparatuur om feedback te verminderen, maar de soort microfoon maakt ook veel verschil uit. Er zijn veel verschillende soorten mics, maar dit zijn de belangrijkste:
Omnidirectional: Het volume van een omnidirectional microfoon hangt enkel af van de afstand waarvan de bron van het geluid zich van de mic bevindt. De hoek waaruit het geluid komt is niet van belang. Dit soort micros worden vooral in concerthallen e.d. gebruikt om geluid van groepen op te nemen of bij vergaderingen.
Voorbeeld:
Audio Technica ATR 96
Cardioid: een cardioid microfoon neemt het geluid dat van de voorkant van de mic komt op een veel hoger niveau op dan erachter. Dit is de meest voorkomende soort micro.
Voorbeeld:
Sennheiser e935
Super Cardioid: een super cardioid microfoon gaat nog een stapje verder dan een cardioid. De hoek waarin het geluid dat op een hoog niveau opgenomen wordt is kleiner dan van een cardoid.
Voorbeeld:
Sennheiser e945
Het spreekt natuurlijk voor zich dat een omnidirectionele microfoon veel gevoeliger is voor feedback dan een directionele. Het is ook o.a. voor die reden dat omni mics alleen gebruikt worden om grote groepen op te nemen (orchesten e.d.) waarvan het geluid niet van één enkele bron komt en feedback niet echt een probleem is. Je zal normaal ook nooit op een concert een zanger met een omni mic zien.
Een supercardioid mic is in de meeste gevallen ook beter voor zang/spraak dan een cardioid, juist omdat de hoek kleiner is en er minder 'ambient' geluid opgenomen wordt (zoals het geluid dat uit monitors of speakers komt). Als je feedback wilt minimaliseren is het best om dit soort microfoon te gebruiken. Enig nadeel natuurlijk: Supercardioids zijn normaal gesproken veel duurder dan gewone mics.
Ik heb
hier trouwens een visuele uitleg over de verschillende soorten mics gevonden voor geinteresseerden.
Ik zeg eerlijk dat ik relatief weinig van microfoons afweet dus als iemand denkt dat ik iets verkeerds gezegd heb of niet duidelijk genoeg gemaakt heb moet die maar iets laten weten, dan voeg ik het wel aan mijn post toe.