Vinyl Scratch perikelen...
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Stephanie    posted on 17-02-2007 16:45
Gisteravond had ik in een van onze zaken een dj uitgenodigd om in de R&B zaal te komen draaien. Deze jongen draait met Vinyl Scratch van Stanton. In deze zaal hebben we een Stanton RML06 Mixer staan en 2x T120C draaitafels. Hij kreeg het echter niet voor elkaar zijn Vinyl Scratch hierop aan te sluiten. Volgens hem komt dit omdat de T120C draaitafels geen losse aardingsdraad hebben.

Bovenstaande verbaasd mij omdat deze opstelling ook op o.a. de website van Stanton staat. De T120C's kunnen zelfs naar een line signaal worden omgezet, maar ook hierop kreeg hij het niet voor elkaar. Volgens hem werkt Vinyl Scratch alleen met Technics.

Iemand hier ervaring mee? Weet deze jongen nou duidelijk niet waarme hij bezig is of is het inderdaad zo ingewikkeld Vinyl Scratch aan te sluiten op twee Stanton draaitafels?

O ja.....de afloop zal ik jullie ook niet onthouden. Betreffende dj is naar huis gestuurd, onze altijd flexibele Marcel M is in de R&B gaan staan en Danny was zo vriendelijk om met z'n map en koptelefoon zo snel mogelijk langs te komen om in de zaal waar Marcel M gepland was te gaan staan.
User edit by Stephanie on 17-02-2007 @ 16:47:15 (7%)

What do you think about Vinyl Scratch perikelen... ??

Vote :   

Kiwi    posted on 17-02-2007 18:53
Ik heb Final Scratch 2.0 (ik denk dat je dat bedoeld) en ik heb genoeg situaties mee gemaakt dat er iets niet aan een setup klopte waardoor F.S. niet goed werkte. Omdat ik er al 2 jaar mee draai weet ik het altijd goed werkend te krijgen. Ik heb nog geen een keer gehad dat het niet werkte. Het was niet altijd makkelijk omdat de apparatuur in de club zo rot wat, maar goed....

Inderdaad, stopcontacten waar de djset in zit en de draadjes van de draaitafels, kunnen het tijdcode signaal storen en zo kun je het systeem niet calibreren. Hij had gewoon zijn huiswerk moeten doen, een mail moeten sturen naar de club met zijn voorwaarden waarin staat dat hij een tijdcode systeem mee neemt en goede apparatuur eist en evt. zelf oplossingen mee moeten nemen om het niet functioneren te kunnen voorkomen.

Tevens moet een club een goed geaarde djsetup hebben om dit soort dingen te voorkomen. Het moet dus wel van twee kanten komen. Maar F.S. (en alle andere systemen) werken op alle draaitafels die goed geaard zijn.
Stephanie    posted on 18-02-2007 18:33
En in die aarding zat volgens hem nou juist het probleem, de TC120C van Stanton heeft geen aparte aardingsdraad. En dit verbaasd mij nou juist omdat Stanton ook de producent van Vinyl Scratch is en deze draaitafels ook op haar website als "prefered" aangeeft.
TheSupercrab    posted on 18-02-2007 18:37
Mischien een tip voor die gast om wat ground loop isolaters te koopen, (kosten 9 euro per stuk) Verhelpt de meeste storing en is het signaal ook duidelijk en is de calibratie moegelijk..
Kiwi    posted on 18-02-2007 20:58
Poster: Stephanie
En in die aarding zat volgens hem nou juist het probleem, de TC120C van Stanton heeft geen aparte aardingsdraad. En dit verbaasd mij nou juist omdat Stanton ook de producent van Vinyl Scratch is en deze draaitafels ook op haar website als "prefered" aangeeft.

Dat wist in niet, maar het lijkt me echt vaag dat die draaitafel GEEN aarde draad heeft......

Poster: TheSupercrab
Mischien een tip voor die gast om wat ground loop isolaters te koopen, (kosten 9 euro per stuk) Verhelpt de meeste storing en is het signaal ook duidelijk en is de calibratie moegelijk..

Dat bedoel ik: als dj moet je voorbereid zijn op dit soort situaties en er voor zorgen dat je spullen mee neemt. (natuurlijk niet een hele tas vol met oplossingen)

User edit by Kiwi on 18-02-2007 @ 21:04:26 (100%)
lolbroek    posted on 18-02-2007 21:04
@Stephanie, daar kan hem ook het probleem zitten, de Stanton TT's zijn namelijk geaard via het stopcontact, en als die dan op een niet geaard contact zit aangesloten (zoals zoveel!) kan dit soms tot problemen leiden!
Zuur    posted on 19-02-2007 00:16
De T120C is een Super oembak, net zo als de SynQ XTRM-1 (heb ik) en die hebben een omschakelbare phono/line out. Volgens mij zijn deze TT's intern geaard, waardoor de 3e (aarde) draad niet meer nodig is en er dus ook niet op zit.

Mijn SynQ's hebben gewoon een platte stekker, dus zijn niet geaard via het stopcontact. Ik denk dat hetzelfde geld voor de Stanton T120C.
User edit by Zuur on 19-02-2007 @ 00:17:02 (1%)
Kiwi    posted on 19-02-2007 00:45
Ik heb FS ook een keer geprobeerd, en werkend gehad, op een setje Reloop OEM's en dat werkte ook. Alleen weet ik niet meer of die een extra aarde draad hadden......
Laidback    posted on 19-02-2007 01:27
Gisteravond had ik in een van onze zaken een dj uitgenodigd om in de R&B zaal te komen draaien. Deze jongen draait met Vinyl Scratch van Stanton. In deze zaal hebben we een Stanton RML06 Mixer staan en 2x T120C draaitafels. Hij kreeg het echter niet voor elkaar zijn Vinyl Scratch hierop aan te sluiten. Volgens hem komt dit omdat de T120C draaitafels geen losse aardingsdraad hebben.

Bovenstaande verbaasd mij omdat deze opstelling ook op o.a. de website van Stanton staat. De T120C's kunnen zelfs naar een line signaal worden omgezet, maar ook hierop kreeg hij het niet voor elkaar. Volgens hem werkt Vinyl Scratch alleen met Technics.

Iemand hier ervaring mee? Weet deze jongen nou duidelijk niet waarme hij bezig is of is het inderdaad zo ingewikkeld Vinyl Scratch aan te sluiten op twee Stanton draaitafels?

O ja.....de afloop zal ik jullie ook niet onthouden. Betreffende dj is naar huis gestuurd, onze altijd flexibele Marcel M is in de R&B gaan staan en Danny was zo vriendelijk om met z'n map en koptelefoon zo snel mogelijk langs te komen om in de zaal waar Marcel M gepland was te gaan staan.

Zwaaaar oftopic.>
het was dus weer een beste hectiek :P.....
Marcel M Re-United in de R&B!  , daar had ik best bij willen zijn..

Ontopic >

Final Scratch weet ik weinig over. maar heb wel aardig wat gelezen over de aardings problemen..
al neem ik aan dat het bij clv allemaal wel netjes geaard is (al vallen daar ook soms zn tweifels over haha)

laidback.
Stephanie    posted on 19-02-2007 15:48
Poster: Zuur
De T120C is een Super oembak, net zo als de SynQ XTRM-1 (heb ik) en die hebben een omschakelbare phono/line out. Volgens mij zijn deze TT's intern geaard, waardoor de 3e (aarde) draad niet meer nodig is en er dus ook niet op zit.

.

Klopt, deze tafels zijn intern geaard. Maar door de Line schakeling moet het dus gewoon mogelijk zijn via de line-ingang van FS te draaien.

@Laidback.....CLV is inderdaad geaard waar het geaard moet zijn Happy, laughing
djmarcelm    posted on 19-02-2007 19:26
jajaja flexibel dat ben ik Winking my eye

@laidback

ach hectisch als dj/ entertainer wordt er toch van je verwacht dat je improvisatie vermogen hebt

maar was lang geleden dat ik in de r&b heb staan draaien was wel weer even wennen ook voor de gasten want ik draai commercieel en de dj's die er anders draaien nogal underground

dus ze moesten het doen met shakira en de pussycat dolls
wel leuk voor de vrouwen eens een keer niet su*k m* di** steeds aan te hoeven horen Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
Mod edit by Jorrit on 19-02-2007 20:17 (100%)
TheSupercrab    posted on 19-02-2007 23:12

Klopt, deze tafels zijn intern geaard. Maar door de Line schakeling moet het dus gewoon mogelijk zijn via de line-ingang van FS te draaien.

wat een vaag verhaal, was helemaal vergeten dat die Tafels ook line out hebben... vind het dan toch vreemd dat ie de boel niet gecalibreert krijgt... Kan het niet zijn dat er storing van ergens anders kwam?

Reind    posted on 20-02-2007 01:09
Poster: Kiwi
Maar F.S. (en alle andere systemen) werken op alle draaitafels die goed geaard zijn.

Zeg er wel even bij dat je het dan over een referentie aarde hebt en niet over een randaarde Winking my eye Randaarde heb ik namelijk nog nooit gezien bij een SL en ook de derde aarde draad is eigenlijk ook niet nodig om FS te kunnen laten functioneren, het enige waar die derde draad echt voor nodig is is wanneer je ook normaal vinyl af speelt via de thru functie.

3é draad is eigenlijk een beetje onzin op de OEM bakken, zowel de versies met als zonder derde draad zijn op het chassis geaard en die zit weer op de randaarde. Randaarde is echter niet nodig voor een referentie aarde, trek bij een OEM bak maar eens de derde draad los en knoop hem aan een ongeaard stopcontact.... signaal blijft goed.

Wat betreft FS en het werken met de T120C, zelfs zonder aarde draad werkt het systeem dus nog prima. Je kunt zelfs bij een SL de aarde draad niet aan sluiten en dan nog werkt Final Scratch, en dat terwijl de SL eigenlijk wel een aarde draad nodig heeft om een goed signaal door te geven. Je moet echt heel erg hard je best doen wil FS de tijdcode niet meer herkennen, ik heb hier een setje Stanton 500AL MKII naaldjes liggen die echt op zijn... Als ik ze echter op een FS plaat mik is Traktor nog steeds in staat het signaal goed uit te lezen.

Als je de zooi niet gekalibreerd krijgt loop je gewoon ontiegelijk te prutsen. Kalibreren is namelijk appeltje eitje, sterker nog.... ik heb het nog nooit hoeven doen. Het enige wat er gekalibreerd word is de tijdcode en als dat niet in 1 keer wil is het een kwestie van scratchamp software matig resetten en je hebt het werkend.

Ik las ook nog iets van een ground loop isolator... dat is heel iets anders dan een aarde draad van een draaitafel en totaal irrelevant aan het hele verhaal.

Ik denk dat de DJ in kwestie gewoon zijn broek vol aan het poepen was uit angst voor de T120 en dat ie daar geen fatsoenlijke set op weg kon zetten. In normaal nederlands noemen we zo'n iemand een bange poeperd of een mietje Winking my eye

Poster: lolbroek
@Stephanie, daar kan hem ook het probleem zitten, de Stanton TT's zijn namelijk geaard via het stopcontact, en als die dan op een niet geaard contact zit aangesloten (zoals zoveel!) kan dit soms tot problemen leiden!

Maakt geen hol uit, ook zonder geaard stopcontact werkt alles nog steeds zoals het hoort Winking my eye

Het hele randaarde verhaal is hier niet van toepassing en er is maar 1 punt waar het mis kan gaan en dat is alle bekabeling die aangesloten zit op de scratchamp. Als die in orde is en je krijgt het niet gekalibreerd is je scratchamp rot en heb je een probleem. Een geaard of ongeaard stopcontact zal echter niet voor problemen zorgen.
User edit by Reind on 20-02-2007 @ 01:26:23 (61%)
djmarcelm    posted on 20-02-2007 09:17
een antwoord van reind is altijd goed Winking my eye

ik was erbij en heb het zien gebeuren

had mijn eigen oem bak erstaan van imq en die werkte wel en daar werd de aarding naar de mengtafel gestuurd met het signaal naar de fs module de stanton speler had idd een interne aarding en die kreeg ie niet gekalibreerd zij die. meende het zelf ook te zien want zijn pc gaf op die speler een rode balk voor de wave aan!

ben er na het verhaal van reind eigenlijk wel van overtuigd dat ie gewoon wat heeft staan te prutsen
en ik kan me al helemaal niet voorstellen dat de maker van fs zijn eigen draaitafels niet compatible maakt voor zijn eigen producten
deze dj wou alleen maar technics want dat riep ie de hele tijd door!!

weer wat geleerd in de wereld van fs Winking my eye
Kiwi    posted on 20-02-2007 12:39
Misschien wel handig om te vermelden dan ik alleen uit ervaring spreek met SL1200MKII decks waarmee ik gedraaid heb. Ik heb totaal geen ervaring met OEM bakken of wat dan ook.

Ik kan melden dat storingen van buitenaf weldegelijk het calibratie process van FS kunnen verstoren (calibreren doet FS ALTIJD als je de naald voor het eerst op de tijdcodevinyl legt).
Ik heb op een feestje gedraaid (een klein vriendenfeestje weliswaar, maar goed) waar 1 draaitafel een "electronische brom" had wegens het rukkie rukkie aansluiten van alle gear (misschien was het omdat er een super bout mixertje van Theringer stond?). No way dat die tijdcode gecalibreerd werd. Ik heb die draaitafel omgeplugd in mijn eigen stekkerblok voor mijn Cycloops en PB voeding die weer op een ander stopcontact zat en toen werkte die zonder enig probleem.

Als je met een tijdcode systeem draait moet je gewoon weten wat je doet, en snel inzien wat je fout doet. Dat die gast loopt te roepen dat het alleen met Technics kan geeft aan dat hij inderdaad aan het prutsen was.

Ook leuk is altijd als clubs (Simplon en Winkel van Sinkel bijvoorbeeld) draaitafels hebben waar ze nieuwe stekkers aan de Technics hebben gezet (meestal de 2e zaal setup natuurlijk) en het niet zo nauw hebben genomen met het linker en rechter signaal en die omdraaien tijdens het solderen.......sta je ook lekker even te kutten voordat het werkt.....

User edit by Kiwi on 20-02-2007 @ 12:45:56 (64%)
Reind    posted on 21-02-2007 01:53
Poster: Kiwi

Ook leuk is altijd als clubs (Simplon en Winkel van Sinkel bijvoorbeeld) draaitafels hebben waar ze nieuwe stekkers aan de Technics hebben gezet (meestal de 2e zaal setup natuurlijk) en het niet zo nauw hebben genomen met het linker en rechter signaal en die omdraaien tijdens het solderen.......sta je ook lekker even te kutten voordat het werkt.....

Vreemd.... als ik hier de stekkers om draai en dus rood op wit plug en wit op rood (van draaitafel naar scratchamp) wil FS gewoon de tijdcode calibreren zonder ook maar 1 enkel probleem. Als ie een out of phase aan geeft reset je de amp in Traktor en dan zal ie daarna gewoon willen calibreren.

Ik heb het nog even getest tijdens het tikken van dit bericht en het werkt zonder problemen. Als je er 1 verkeerd en 1 goed aan sluit geeft final scratch op het laatst gekalibreerde deck een warning dat het systeem out of phase aangesloten is (in mijn geval dus degeen die goed aangesloten was), trek de stekkers er dan uit en sluit die net zo aan als op het verkeerde deck en beide zullen daarna goed werken. Ook een systeem waar een flinke ground loop brom in te horen is (simpel te creeéren door de pc waar een tv kaart op zit aan de mixer te hangen) wilde na het eenmalig resetten van de scratchamp calibreren.

Ik zal wel een hele bijzondere scratchamp hebben dat het hier toch wel werkt zonder problemen Winking my eye

Poster: djmarcelm
had mijn eigen oem bak erstaan van imq en die werkte wel en daar werd de aarding naar de mengtafel gestuurd met het signaal naar de fs module de stanton speler had idd een interne aarding en die kreeg ie niet gekalibreerd zij die. meende het zelf ook te zien want zijn pc gaf op die speler een rode balk voor de wave aan!

Rode balk voor de waveform is de intro, heeft dus niets met kalibreren te maken. Als je een probleem hebt met kalibreren geeft ie dat aan naast de letter van het desbetreffende deck. Als de scratchamp niet gedetecteerd kan worden geeft ie boven in bij o.a de klok geen firewire symbool weer, geeft ie een rood signaal dan moet je Traktor even opnieuw opstarten want dan is de scratchamp niet goed geinitialiseerd door het programma (wil nog wel eens gebeuren als je het programma opstart en de scratchamp dan ook pas aan plugt tijdens het opstarten).

Final scratch sluit je als volgt aan, eerst je laptop opstarten, dan alles kabels aan de scratchamp koppelen en daarna je scratchamp aan de laptop hangen, een peuk opsteken of een slok bier nemen en dan pas Traktor opstarten. Je moet de mac namelijk even een paar seconden de tijd geven om de core audio settings aan te passen, doe je dat niet dan zal er een rood firewire symbool verschijnen in Traktor en zul je het programma opnieuw op moeten starten.

En als dat allemaal niet wil (nog nooit mee gemaakt overigens) dan trek je de scratchamp los van de stroom en laat je hem een minuutje uit staan, de amp word dan totaal gereset.
User edit by Reind on 21-02-2007 @ 02:13:06 (100%)
Kiwi    posted on 21-02-2007 02:17
Neem maar van mij aan dat het thuis altijd werkt en in een club er bijna altijd wel iets is.

ps: ik heb de eerste generatie FS scratchamp zonder blauw ledje.

User edit by Kiwi on 21-02-2007 @ 02:19:26 (68%)
Reind    posted on 21-02-2007 02:35
En jij denkt dat ik nooit buiten de deur draai?

Ik snap eerlijk gezegt nooit dat mensen zoveel problemen kunnen hebben, gewoon ogen open, opletten wat je doet en vooral weten waar je mee bezig bent. Oefen het aansluiten van een scratchamp desnoods eerst 20 keer thuis voor je buiten de deur gaat draaien.

Ik heb tegenwoordig gewoon een automatisme als ik buiten de deur aan het draaien ben, gedag zeggen en praatje maken met degeen die voor me staat en meteen vragen of er nog iets is wat niet werkt, laptop aanzetten en aan de voeding leggen, scratchamp uit de tas halen en aanpluggen aan de draaitafels en mixer en daarna aan FS. Dan even de zooi kalibreren en tussendoor even een plaatje mixen met de CDJ's die er altijd wel staan en daarna lekker FS er bij pakken.

Daarnaast is het slim jezelf nooit afhankelijk te maken van 1 systeem. Mocht het ooit niet in 1 keer willen werken dan ga ik echt niet lopen kloten tot ik het wel aan de praat krijg maar pak ik gewoon mijn CD map die welliswaar iets minder up to date is maar waar ook gewoon voor een uur of 3 muziek in zit.

Overigens doe ik het de laatste 2 maanden amper meer met tijdcode vinyl maar meer en meer met tijdcode cd's. Ik ben de SL's met rotte toonarmen en kapot geragde spindle lagers namelijk wel een beetje zat Winking my eye
Kiwi    posted on 21-02-2007 13:05
Poster: Reind
En jij denkt dat ik nooit buiten de deur draai?

Dat zeg ik niet, maar ik wil je er wel op wijzen dat ik inmiddels al 2 jaar FS ervaring heb en dus ook genoeg errormanagement kennis heb opgedaan op alle shitty plekken waar ik gedraaid heb in die afgelopen 2 jaar.
User edit by Kiwi on 21-02-2007 @ 16:45:55 (9%)
Camino    posted on 21-02-2007 17:17
M'n excuses dat ik niet de tijd heb gehad om alles te lezen, maar dat verhaal dat die DJ mee afkwam is volgens mij dikke zever. Ik heb zelf Synq draaitafels (die ook zonder een aparte aardingsdraad werken) en heb geen enkel probleem gehad om er met zowel finalscratch als serato mee te werken...
djmarcelm    posted on 22-02-2007 10:43
er draaide ook altijd een andere dj mee met dezelfde spelers onder serato daarom vonden wij het ook zeer apart Winking my eye
Kiwi    posted on 22-02-2007 16:26
Ik denk dat die Dj gewoon té kieskeurg was.

Een goede DJ kan op elke gear iets "hoorbaars" ten gehore brengen, en tenministe het publiek laten dansen.

This is an old Topic

No new postings for 6.605 days.
 Post CommentThat would be 220.2 months
or a whopping 18.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

58 Users online: 12 Guests (46 Unknown)
Pages generated today : 14.223
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.377.141