verschil SPL en efficiency power
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DaDragon    posted on 20-01-2007 19:26
Vaak zie ik het volgende bij de specs staan van verschillende speakers/monitors

Efficiency: 95 dB/W/m, full space.
of
Efficiency: 110 dB/W/m, half space
en
SPL : 129 dB

wat is het verschil tussen efficiency en SPL? Ik kan het niet terugvinden op het forum.

En wat bedoelen ze met full en half space? welke vergelijking/verschillen kan je hieruit opmaken?

Ik weet dat SPL Sound pressure level betekend.
Maar is er bijvoorbeeld een formule toepasbaar?

SPL omrekenen naar efficieny dB? Want het is best onduidelijk. En als je bij diverse boxen/speakers kijkt, dan wordt je eigenlijk misleidt door de verschillende notities...

Wie kan mij het uitleggen?

User edit by DaDragon on 21-01-2007 @ 03:24:23 (100%)

What do you think about verschil SPL en efficiency power ??

Vote :   

Jelmer    posted on 21-01-2007 05:15
Efficiency is de SPL wanneer je er 1W versterkervermogen in stopt. SPL max(of hoe dat aangeduid wordt) is de SPL bij het maximale versterkervermogen.
Per verdubbeling van het versterkervermogen ga je 3dB omhoog(tot op zekere hoogte). Zo kan je dat omrekenen.

Full space is een meting in de vrije omgeving, halfspace is een meting met de speaker tegen de muur of grond. Door de weerkaatsing geeft de laatste een iets hoger reseultaat.

Het is onduidelijk, maar let ook op hoe er gemeten is.
DaDragon    posted on 21-01-2007 13:46
Poster: Jelmer
Efficiency is de SPL wanneer je er 1W versterkervermogen in stopt. SPL max(of hoe dat aangeduid wordt) is de SPL bij het maximale versterkervermogen.
Per verdubbeling van het versterkervermogen ga je 3dB omhoog(tot op zekere hoogte). Zo kan je dat omrekenen.

Full space is een meting in de vrije omgeving, halfspace is een meting met de speaker tegen de muur of grond. Door de weerkaatsing geeft de laatste een iets hoger reseultaat.

Het is onduidelijk, maar let ook op hoe er gemeten is.

Ok bedankt. De uitleg is duidelijk.

Efficiency is de SPL bij 1 watt in dB.
de max SPL is het maximaal aantal decibellen bij maximaal toegevoerde vermogen.

Ik dank u hartelijk :d

This is an old Topic

No new postings for 6.637 days.
 Post CommentThat would be 221.2 months
or a whopping 18.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

166 Users online: 5 Guests (161 Unknown)
Pages generated today : 2.485
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.365.403