Numark of dateq
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

D_J_M_    posted on 15-01-2007 15:38
Hee,

ik ben toe aan een nieuwe mixer, maar ik zit nog even te twijfelen over een Dateq xtc (de welbekende tafel..) of een digitale mixer van numark : Numark DXM09

Verschil voor zover ik weet is : 
- effecten op de numark zijn wel leuk
- dateq kan bier hebben, maar numark is digitaal...

nagoed..  overtuig me welke ik moet hebben!!

What do you think about Numark of dateq ??

Vote :   

Lead    posted on 15-01-2007 15:47
Wat zou je eigen voorkeur zijn en waarom ?

Niet iedere dateq houd van bier. De crossfader van de Dateq is niet te gebruiken en de kills zijn wel erg straf. De Numark is voor het geld een goede mixer.

Maar deze 2 mixers zijn niet helemaal eerlijk met elkaar te vergelijken: De Dateq kost 2x zoveel als de Numark....
Je kunt beter 2 mixers naast elkaar zetten die ook in hetzelfde budget passen.
Let the BASS be louder
tairip    posted on 15-01-2007 16:24
Inderdaad, als je voor kwaliteit en degelijkheid gaat is Dateq een hele goede keus!
Wil je een mixer met effecten voor een goede prijs dan is de Numnark ook een goede keus.

Dateq heeft als nadeel op de XTC dat de X-fader niet uitschakelbaar is en niet toewijsbaar aan een kanaal.... alleen kanaal 1 en 3 zitten op de X-fader.

De Dateq heeft niet een VU per kanaal, alleen als je je PFL selecteerd krijg je op de VU meter je signaalsterkte van je kanaal zien.... je kan dus niet even snel van 2 kanalen tegelijk kijken of ze even hard zijn. (Persoonlijk vind ik dit een min punt).
robbert    posted on 15-01-2007 17:34
De Dateq is een erg fijne mixer van uitstekende kwaliteit. De nadelen zijn echter dat de mixer wel erg eenvoudig is. Zo heeft de mixer geen vu meters per kanaal en zijn er geen effecten of dergelijke aanwezig.

Wat tairip zegt klopt trouwens niet helemaal, je kunt namelijk via de split knop 2 kanalen toewijzen op de 2 vu meters. zo kun je ze dus toch gelijk afstemmen op volume.

Deze mixer is trouwens erg goed 2de hands te kopen door de sublieme kwaliteit. Je bespaart hier een hoop geld mee en de mixer komt opeens in de zelfde prijsklasse als de Numark.
User edit by robbert on 15-01-2007 @ 17:36:26 (46%)
greup    posted on 15-01-2007 17:42

Dateq heeft als nadeel op de XTC dat de X-fader niet uitschakelbaar is en niet toewijsbaar aan een kanaal.... alleen kanaal 1 en 3 zitten op de X-fader.

Mwha,... maak hem voor de lol eens open. Dan zie je gelijk waar je moet knippen om dat fader uit te schakelen.. * en er zijn nog veel meer manieren om de fader uit te schakelen*

Ik zou dit trouwens wel doen... want die fader is gewoon onhandig en heeft bovendien last van een boost op het eind.

Maar ik snap je twijfels niet,. De dateq is zo anders dan een numark... Alleen de het verschil in faderlengte zou al doorslaggevend moeten zijn....
MuffHouse    posted on 15-01-2007 18:32
De componenten van de Xtc zijn echt slecht. Deze mixer is echt gemaakt om geld te verdienen. De duurdere mixers van Dateq zijn echter wel van erg goede kwaliteit. Maar misschien zou je eens moeten denken aan een Allen & heath of een Ecler nuo. Heb je een hele goede mixer!
greup    posted on 15-01-2007 18:51
mm slecht mag je ze zeker niet noemen., al ik je niet kan vertellen hoe de kwaliteit zich tegenwoordig verhoudt tegenover andere mixer in die prijsklasse. Natuurlijk is de xtc alles behalve het vlaggeschip van dateq.

Jorrit    posted on 15-01-2007 19:32
De componenten van de Xtc zijn echt slecht. Deze mixer is echt gemaakt om geld te verdienen.

Welke componenten zijn slecht, zijn ze stuk voor stuk slecht? Welke ervaring heb je met XTC's die 'slecht' zijn, of ineens ophouden?
MuffHouse    posted on 15-01-2007 21:37
Poster: Jorrit

Welke componenten zijn slecht, zijn ze stuk voor stuk slecht? Welke ervaring heb je met XTC's die 'slecht' zijn, of ineens ophouden?

Ik ken de persoon die deze mixer mede-ontworpen heeft, zit sinds zelf een beetje in dat wereldje sinds ik in een grote discotheek het licht doe. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar die persoon waar ik het van heb, kan ik zeker aannemen dat hij het niet verteld om tof te doen. Het schijnt dat deze componenten niet erg goed van kwaliteit zijn, dat ze snel slijten ect. Dus dat deze zeker niet de kwaliteit geeft die bijvoorbeeld een Dateq Apollo wel leverd
tairip    posted on 15-01-2007 22:47
Poster: greup

Mwha,... maak hem voor de lol eens open. Dan zie je gelijk waar je moet knippen om dat fader uit te schakelen.. * en er zijn nog veel meer manieren om de fader uit te schakelen*

Ik zou dit trouwens wel doen... want die fader is gewoon onhandig en heeft bovendien last van een boost op het eind.

Maar ik snap je twijfels niet,. De dateq is zo anders dan een numark... Alleen de het verschil in faderlengte zou al doorslaggevend moeten zijn....

Haha, je knipt je fader toch niet naar zijn grootje! Wat je doet is hem los kopelen en hem er op de kop inzetten, stukje gaffa over het gat en klaar!
tairip    posted on 15-01-2007 22:48
Poster: MuffHouse

Ik ken de persoon die deze mixer mede-ontworpen heeft, zit sinds zelf een beetje in dat wereldje sinds ik in een grote discotheek het licht doe. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar die persoon waar ik het van heb, kan ik zeker aannemen dat hij het niet verteld om tof te doen. Het schijnt dat deze componenten niet erg goed van kwaliteit zijn, dat ze snel slijten ect. Dus dat deze zeker niet de kwaliteit geeft die bijvoorbeeld een Dateq Apollo wel leverd

Graag met feiten komen en niet lukraak iets zeggen!
Ik denk dat door de jaren heen de XTC zich wel bewezen heeft (zie het een beetje als een SL.... nou ja, beetje dan he!)
Steev    posted on 15-01-2007 22:52
Hmm, ik zou inderdaad wat mixers nemen uit hetzelfde budget. Een bekende uitspraak hier op DJR is dan ook; je kan geen appels met peren vergelijken :p Maar goed, ik heb die Numark uitgeprobeerd in de winkel, en ik moet zeggen dat het een fijn mixertje is! Zeker kwa prijs kwaliteit verhouding. Ik moet zeggen dat ik vooral voor Numark ga omdat de faders lekker gaan, maar dat is denk ik een persoonlijke iets Happy, laughing

Succes ermee, en laat het horen als je er een heb gekocht! :D
D_J_M_    posted on 17-01-2007 20:53
Zal ik zeker laten weten!!

wat jullie zegge is allemaal waar, maar waar ik me een beetje zorgen om maak bij de xtc is de faders. Ze zijn wel lekker lang enzo, maar ze zijn NIET digitaal...
gaat deze mixer nu niet na 4 jaar kraken?? iets wat een digitale volgens mij niet kan doen..
Steev    posted on 17-01-2007 21:57
Het woord Digitaal heeft niets te maken met krakende faders. Wanneer er vuil in de faders komt, er slijtage bezig is, gaan de faders kraken, dit heeft niets met digitaal te maken. Je kan het mengpaneel net zo goed analoog gebruiken, dus analoge aansluitingen (draaitafel) in, en uit via een normale clinch. Dan wordt er niets digitaals gebruikt. Pas als je mengpaneel via de gele digitale aansluiting verbind met het met je versterker, computer e.d, gebruik je pas het digitale signaal Winking my eye
User edit by Steev on 17-01-2007 @ 21:58:10 (6%)
PatrickBeuken    posted on 17-01-2007 21:57
Hij bedoelt optische faders Happy, laughing
Steev    posted on 17-01-2007 21:58
Poster: PatrickBeuken
Hij bedoelt optische faders Happy, laughing

Ach ja, ik kan niet alles door hebben he :D
Lead    posted on 18-01-2007 00:08
Poster: tairip
Haha, je knipt je fader toch niet naar zijn grootje! Wat je doet is hem los kopelen en hem er op de kop inzetten, stukje gaffa over het gat en klaar!

Ik had hem permanent uitgeschakeld : Openmaken dat ding en het oranje draadje door knippen van de multiconnector op de crossfader. Dat ding zieberde maar heen en weer en als die in de hoek komt schrik je je rot WOW

Digitale faders, optische faders, VCA sturing ??

Hier wordt nogal wat door elkaar gegooid volgens mij. Even ter verduidelijking, bovenstaande termen beteken allemaal iets anders.

Digitale Faders
Die bestaan niet, een fader is altijd analoog. Hij kan echter wel een digitaal signaal uitsturen. Een digitaal signaal wil nog niet zeggen dat het ook storingsvrij is, de overbrenging wordt toch analoog gedaan middels een loper die over een koolstof (of kunstof) baan glijden.

Optische Faders
Faders die niet werken middels een loper en een geleidingsbaan, maar met een licht gevoelige cel en een LED (lichtsluis). De stand van de fader wordt uitgelezen door de hoeveelheid licht die op de lichtgevoelige cel valt. Dit principe zorgt voor een storingsvrije overbrenging. De mechanische slijtage op de stalen asjes bepaald de levensduur van deze faders.

VCA sturing
Dit is een techniek waarbij het loopvlak van een fader in zones wordt ingedeeld door een stukje electronica. Er loopt geen geluid door de fader, maar een stuurstroom. Deze stuurt een digitaal versterkertje (OPAMP) aan die de signaalsterkte regelt (dus het volume). Door een soort foutcorrectie op dit stuursignaal los te laten werkt deze techniek ook vrijwel storings vrij.
Let the BASS be louder
savale    posted on 18-01-2007 10:06
pfft... doe deze test eens :P
1. Ga je hem veel thuiis gebruiken of onderweg?
    a. Alleen thuis (1)
    b. Soms eens een feestje (2)
    c. Wekelijks onderweg (3)

2. Wat is je muziekstijl die je het meest zal mixen?
    a. Hip Hop (1)
    b. Overige (2)

punten staan tussen haakjes achter de vraag:

2-3: Numark!!!!
4: Kan beide
5: Dateq

Ben benieuwd Happy, laughing

D_J_M_    posted on 18-01-2007 18:23
dan kom ik op een dateq uit!!
ik denk dat dat hem dan ook wordt. Effecten zijn denk ik leuk, maar gebruik ik niet zo vaak.. (alleen op de djm800, maar die valt buiten het budget..)

Er was mij verteld dat de numark zeker langer meeging als het gaat om kwaliteit van de apparatuu, mede omdat het een digitale mixer is. Nu is mij een hoop duidelijk geworden!

Bedankt voor de info!

Lead    posted on 18-01-2007 20:05
Poster: D_J_M_
...Er was mij verteld dat de numark zeker langer meeging als het gaat om kwaliteit van de apparatuur, mede omdat het een digitale mixer is....

Numark gaat langer mee dan Dateq Confused Dat denk ik nou ook weet niet.

Qua levensduur overleeft de Dateq het van de Numark.

btw 2 Saval : leuke test
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 18-01-2007 20:06 (10%)
D_J_M_    posted on 28-03-2007 20:40
Dat wordt duidelijk de dateq!!

maar heb nog is even rondgevraagd, et gaat toch een djm600 worden!!
dit omdat die tafel ook effecten heeft (het voordeel van de numark) en verder is hij steviger dan de numark (het nadeel van de numark)

tog bedankt voor alle reacties!
Yorick    posted on 28-03-2007 20:50
marco koop gewoon een dateq vibe(A) grapje

zaterdag kan je hem bij mij testen:p
neutje    posted on 28-03-2007 21:09
Poster: dj_jr
marco koop gewoon een dateq vibe(A) grapje

zaterdag kan je hem bij mij testen:p

heb jij een vibe

eindelijk ben ik niet meer de enigste hier met een dateq vibe
Vibemaster-D    posted on 28-03-2007 21:20
en pioneer ownded weer eens.

grapje.

ik zou de dateq nemen waarom,
ik draai erreug vaak met de LPm7.3
voor drive-in showtjes. en dat is zo een oerdegelijke mixer zeg
er is al een kratje bier ingegaan en uitgekomen en die dingen krijg je gewoon niet stuk. en ik moet ook zeggen dat voor drive-inn werk de dateq fader lengte heerlijk is.

D_J_M_    posted on 05-04-2007 16:08
klopt, dateq kan een biertje hebben, maar mijn cdj800mk2's kunnen daar niet tegen... dus waarom een mixer kopen omdat hij tegen bier kan?

Denk toch de djm600s... lange faders zijn niet zo belangrijk vind ik, en er zittn wat leuke effecten op. 

This is an old Topic

No new postings for 6.557 days.
 Post CommentThat would be 218.6 months
or a whopping 18 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

47 Users online: 5 Guests (42 Unknown)
Pages generated today : 16.133
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.157.309