Poster: djmamo
dit ben ik niet met je eens, hoe sterker de motor is hoe langer deze mee gaat.
en een oem heeft een torque van 4.5 kg en de technics maar een torque van 1,5 kg.
vergelijk het met een auto motor. een 1.1 moter is veel sneller versleten dan een V8 blok, en dit is omdat de kracht beter verdeeld word.
eigenlijk kunnen we dan eigenlijk al vaststellen dat de oems betere tt's zijn.
maar binnen 5 jaar draait toch iedereen met cd's
Je hebt gelijk als het gaat om een mechanische motor (naja deels gelijk), de motoren in draaitafels zijn echter anders dan een auto motor. Dat werkt namelijk wrijvings loos door middel van magneten en dus 0,0 slijtage in theorie.
Het enige wat slijt is het spindle lager, daar komt naar verloop van tijd speling op maar tegen die tijd is de CDJ1000 ook wel een keer betaalbaar en draaien we daar allemaal op en mag Jeroen uit gaan rusten op de behama's als beloning voor de ontzettend goede verkoop cijfers

Gemiddelde leeftijd van een SL ZONDER problemen ligt op een jaar of 7, na die tijd gaan aan en uit knoppen het begeven, is de target light al zo lang dood dat je niet eens meer wist dat er een lampje in zat, heb je speling op de spindle lagers etc etc etc. Het apparaat werkt nog wel maar niet meer zo lekker als toen ie nieuw was (ik heb het nu overigens over intensief gebruik dus geen slaapkamer gedoe).
20 jaar vind ik persoonlijk wel heel erg veel.... ik ken namelijk niemand die SL's heeft van die leeftijd. En als ze 20 jaar mee zouden gaan zou ik er toch op zijn minst ééntje moeten kennen...
OEM bak is een draaitafel die gewoon goed in elkaar zit, keuze moet een gebruiker maar zelf maken zeg ik altijd. Ga je voor cult status en een goed apparaat of ga je gewoon voor een goed apparaat en laat je jezelf niet al te hard naaien qua prijs

Als ik moest kiezen, defenitly de OEM bak. En dat uit de mond van een SL1200M3D bezitter

Het hele torque verhaal word door veel mensen niet helemaal gesnapt. Ja de start kracht is hoger maar dat is niet het doel. Het doel is de motor gunstiger te laten werken bij een correctie op de platter (wat dus ook gelukt is).
Nadeel daarvan is dat de wow en flutter iets omhoog gaan ten opzichte van een SL, kracht omhoog en massa gelijk laten (platter gewicht hetzelfde als een SL maar de kracht omhoog) is een grotere error. Nu is de wow en flutter nog steeds niet van invloed op de prestaties (de PDX2000 van Vestax is bijvoorbeeld een draaitafel met een getal dat zo hoog is dat Vestax het maar vergeet te vermelden en daar kan ook iedereen prima op draaien).
Overigens kan het nog simpeler, koop gewoon cd spelers aangezien vinyl echt op zijn einde aan het lopen is als veel gebruikt medium in de dj wereld. Nog een jaar of 5 en dan is het cd/dvd/flash media en mag je blij zijn als er een draaitafel staat.
Poster: Lukaz
Dit is zeker wat, zelfs de release zei dat de draaitafels tegenwoordig vaker op de eisenlijst van pro dj's staan.. (dit komt mij eerlijkgezegt niet bekent voor maja..)
Niet alles geloven wat men schrijft

(klopt namelijk voor geen hol, de CDJ staat standaard op een eisen lijst vandaag de dag en de SL is daar een aanvulling op als secundair apparaat in veel gevallen)
Poster: Zuur
De cijfers van de Super-oem kloppen wel. Volgens mij staan ergens op het new-line forum meetingen die André (van new-line) heeft gedaan en die waren aldoor boven de 4,5 die opgegeven is.
Of andre ze ook heeft gedaan weet ik niet maar ik heb ze destijds voor de review gedaan en in het aantekeningen doucment stonden de gegevens nog.... gemiddeld 4,37kg/cm2 + error dus met de wind mee en berg af klopt ie precies
Je kunt heel gunstig meten aangezien de motor door polen aangedreven word, start je hem op een gunstige plek dan zal ie wat meer geven dan wanneer er vanaf een minder gunstige plek in de rotatie gestart word. Die 4,5kg/cm2 klopt dus precies, al zijn er ook
fabrikanten die het toch nodig vinden er een schepje boven op te doen... dat klopt dus niet, het is echt 4,5kg/cm2.