Poster: Stephanie
Maar vraag het maar eens aan echte freaks (not me duzzz), het echte vinyl geluid gaat bij overzetten op CD verloren....en komt dus blijkbaar niet door frequentiebereik
Als je een plaat opneemt met je computer neem je een lager frequente bereik op, dit is exact zoals het wordt afgespeeld. Op je computer neem je maximaal het frequentiebereik van de bron op.
Wat een plaat zo echt 'vinyl' achtig laat klinken is de wrijving tussen de plaat en de naald en de arm van de draaitafel die ook altijd wel iets heen-en-weer golft, beide worden ook verwerkt in het geluid wat je uit eindelijk over de boxen zult horen. Er zijn nog veel meer factoren die meespelen, maar ik denk dat deze twee de meest invloed uitoefenen.
Ook de kraakjes en de tikjes neem je op je computer op, een computer opname benaderd zo dus het beste de kwaliteit van vinyl. Vergelijk dit maar eens met een originele CD versie van dat nummer, je zult versteld staan van het verschil.
De CD versie heeft een veel groter dynamisch bereik (grofweg 2-20kHz) en de geluid processing is meestal volledig digitaal. De opname zal dus harder opgenomen zijn waardoor je minder ruis kunt waarnemen en deze meestal een stuk zuiverder klinkt.
Er is zeker klankverschil tussen CD en vinyl, welke iemand beter vind klinken is ieders mening. Technisch gezien wint CD het, maar door bepaalde factoren lijkt vinyl warmer te klinken volgens sommigen....
Geef mij maar een CD-tje